Strona główna → Blog → Poradnik → Czy apteki znikną z porównywarek cen? Czy apteki znikną z porównywarek cen? Aleksandra Skindzier 15 grudnia, 2021 Przeczytasz w ~ 3 min. Choć reklamowanie aptek jest zakazane przez prawo, to dotychczas klienci mieli możliwość porównywania cen w popularnych porównywarkach, jak np. Ceneo. Niedawno Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, który pod znakiem zapytania stawia dalszą obecność aptek internetowych w takich serwisach. Czy to oznacza, że już niebawem apteki będą musiały zrezygnować z tego sposobu pozyskiwania konwersji i znikną z porównywarek? Jak nie mogą reklamować się apteki? Apteki nie są zwykłymi e-commerce’ami. Ustawa prawo farmaceutyczne określa, jakie działania reklamowe są w przypadku aptek zabronione: Google Ads – płatna promocja jest niedostępna dla aptek, nie mogą one stosować reklamy tekstowej w wyszukiwarce, kampanii produktowych, reklam graficznych oraz remarketingu. Apteki nie skorzystają także z reklam w Google Display Network. Promowanie leków dostępnych bez recepty i suplementów diety jest dozwolone, ale ich producent musi posiadać specjalny certyfikat od Google. Facebook Ads – o ile stronę apteki na Facebooku prowadzić można, to już wszelkie działania reklamowe w ekosystemie reklamowym Facebooka są dla aptek niedostępne. Dotyczy to nawet zwykłego promowania postów. Zniżki, rabaty i programy lojalnościowe – przeceny na leki refundowane są całkowicie zakazane, zaś o promocjach dotyczących innych preparatów można informować wyłącznie wewnątrz apteki. Billboardy, plakaty – zakaz reklamy graficznej dotyczy nie tylko sfery wirtualnej, ale i tych tradycyjnych form. Porównywarki cen nie dla aptek? W obliczu tych – dość sporych – ograniczeń, apteki internetowe chętnie korzystały z możliwości zaprezentowania swojej oferty w popularnych porównywarkach cen. Teraz jednak także to rozwiązanie staje pod dużym znakiem zapytania. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że obecność oferty aptek w porównywarkach cen stanowi naruszenie zakazu reklamy. Sąd uznał, że apteki mogą prezentować swoją ofertę wyłącznie na własnej stronie internetowej, a porównywarka jest serwisem zewnętrznym, zaś obecność na nim ma wyraźny cel reklamowy. Jak czytamy w uzasadnieniu: “Porównywarka nie jest zatem zwykłym spisem cen produktów, gdyż istotą jej działania jest uszeregowanie sklepów według ceny oferowanych produktów. […] Jeśli zatem apteka internetowa korzysta z porównywarki cen, to robi to tylko w jednym celu – aby użytkownik dokonał zakupu danego produktu właśnie w tej aptece sugerując się jego ceną.” Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego: Sygn. akt II GSK 971/21 SEO Copywriting od specjalistów Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Działania dozwolone przez prawo Czy są więc działania, które apteki internetowe mogą podejmować w digitalu bez narażania się na złamanie prawa farmaceutycznego i wysokie kary pieniężne? W tej sytuacji najsensowniejszym rozwiązaniem na skalowanie i generowanie transakcji pozostaje SEO. Optymalizacja witryny pod tym kątem w połączeniu z wysoko jakościowymi treściami na stronie pozwoli osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce, a tym samym dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów. Warto też pamiętać o tym, że na własnej stronie internetowej apteka może bez obaw prezentować swoją atrakcyjną cenowo ofertę, o ile robi to zgodnie z zasadami określonymi przez ustawodawcę. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Remarketing – jak działa i dlaczego jest tak skuteczny? Google Discover – jak działa i jak tam się znaleźć? Bing Ads – jak skutecznie promować produkty eCommerce? Omnichannel – co to jest i jak wspiera sprzedaż e-commerce? Rebranding – co to jest i na czym polega ten proces? Niewidzialne konwersje po wdrożeniu Consent Management Platform? Sprawdź, co możesz z tym zrobić! Aleksandra Skindzier Marketing Team Leader Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ