Darmowe grafiki – czy to się opłaca? Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę?

Karolina Kruk
14 czerwca, 2024
Przeczytasz w ~ 6 min.
blog-darmowe-zdjecia

Dzisiejszy internet jest zalany przeróżnymi zdjęciami, grafikami czy narzędziami do tworzenia wizualnych treści. Współczesny konsument wciąż kupuje oczami, czego zasługą są m.in. media społecznościowe. Dlatego też – bardzo ważnym elementem w sprzedaży i kreowaniu atrakcyjnego wizerunku marki wciąż jest obraz. Tylko – skąd brać darmowe zdjęcia w momencie, gdy nie stać nas na indywidualne zlecenie?

Czym są darmowe grafiki? 

Pod tym hasłem nie kryje się nic innego jak pliki wizualne do użytku komercyjnego, a w tej grupie znajdziemy obrazy, ilustracje, zdjęcia, czy grafiki wektorowe. Wszystkie wymienione materiały możesz pobrać w internecie wybierając spośród licznych banków zdjęć.

Dlaczego warto umieszczać zdjęcia w tekstach na twojej stronie?

Grafika to nie tylko ładna okładka artykułu czy wpisu na blog lub facebook. Umieszczenie właściwych obrazów w treści artykułu również może przynieść liczne korzyści.

Wizualne urozmaicenie treści – znacznie chętniej przeczytasz tekst, który będzie nie tylko urozmaicony poprzez nagłówki i wypunktowania, ale również przez obrazy. To dzięki nim staje się ciekawszy i bardziej dynamiczny oraz emocjonalny.

Wyjaśnienie skomplikowanych treści – czasami pisemna instrukcja jak złożyć regał może być dość abstrakcyjna… ale jeżeli zamieścimy minimalną ilość tekstu i dołączymy grafiki z sympatycznymi postaciami, wszystko staje się jasne i klarowne. Dlatego więc warto umieszczać infografiki, które w jasny i klarowny sposób wytłumaczą nam skomplikowane kwestie.

Wizualizacja tematu – pokazanie danych, statystyk czy skali problemu wpływa na lepsze zapamiętanie treści, szczególnie jeśli nasz czytelnik jest wzrokowcem.

Zwiększenie zaangażowania – niebanalne, oryginalne formy obrazu znacznie bardziej angażują czytelników do przeczytania tekstu. W końcu jak często klikamy w słodkie kotki w wózku dziecięcym?

Wspieranie SEO – nieodzowny benefit w zastosowaniu grafik na swojej stronie. Dodanie odpowiednio opisanych i otagowanych grafik może pomóc w poprawie pozycji tekstu w wynikach wyszukiwania.

Jak legalnie pobrać grafiki z internetu? Poznaj licencje darmowych zdjęć i grafik

Zanim zdecydujemy się, aby pobrać darmowe zdjęcia, sprawdźmy czy mają one odpowiednie licencje. Pobranie pierwszego lepszego zdjęcia z wyszukiwarki Google i wykorzystanie go na swoich kanałach, bardzo często nie będzie legalne.

Licencja Creative Commons (CC)

To rodzaj licencji praw autorskich, która umożliwia autorom udostępnianie swoich prac innym osobom. Licencje Creative Commons zostały stworzone w celu umożliwienia autorom łatwiejszego udostępniania i współdzielenia swoich dzieł, zachowując jednocześnie kontrolę nad tym, jak mogą być one używane przez innych. Mylne jest założenie, że posiadając dzieło z licencją CC, są one dostępne do wykorzystania komercyjnego, istnieją bowiem cztery główne rodzaje licencji.

  • Uznanie autorstwa (CC Attribution, BY) – zezwala się na wyświetlanie, kopiowanie, rozpowszechnianie, użytkowanie, itp. pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy
  • Użycie niekomercyjne (Noncommercial, NC) – pozwala na kopiowanie, rozprowadzanie przedstawianie, a także wykonywanie utworów pochodnych wyłącznie w celach niekomercyjnych
  • Bez utworów zależnych (No Derivative Works, ND) – zezwala na wyświetlanie kopiowanie, dystrybucję, ale tylko oryginalnych kopii dzieła, niedozwolone jest tworzenie pochodnych i zmienianie wyglądy pierwowzoru
  • Na tych samych warunkach (Share Alike, SA) – dozwolone jest rozprowadzanie utworów, ale tylko pod warunkiem identycznej licencji jak utwór pierwotny.

Są to cztery podstawowe warunki, które mogą być ze sobą łączone i wówczas tworzą kolejne kombinacje, warunków wykorzystania. Więcej o licencjach można przeczytać na oficjalnej stronie Creative Comons.

Creative Commons 0

W tym przypadku autor zrzeka się z wszelkich praw autorskich i oddaje utwór domenie publicznej na obszarze całego świata. To oznacza, że możemy utwór rozpowszechniać kopiować, modyfikować, a także wykorzystać w celach komercyjnych.

  • Dostępne w domenie publicznej – zaliczają się do nich m.in licencje CC0 ale także dzieła przy których prawa autorskie wygasły, np. minęło 70 lat od śmierci twórcy. W tym przypadku również trzeba być uważnym i upewnić się czy utwór aktualnie nie jest w posiadaniu jakiejś korporacji albo, czy nie istnieją spadkobiercy. Przykładem tego typu utworów mogą być zbiory znajdujące się w Polona.

Wiele serwisów będzie miało swoje własne licencje, które będę mocno zbliżone do powyższych. Dlatego warto przejrzeć na stronie internetowej zakładkę „warunki licencji”, aby upewnić się, czy właściwie wykorzystamy utwór bez żadnych konsekwencji.

Należy pamiętać, że naruszenie prawa autorskiego jest nielegalne i może prowadzić do przykrych konsekwencji prawnych.

Skąd brać darmowe grafiki i zdjęcia? Najpopularniejsze darmowe bazy i banki zdjęć

Pexels – bank zdjęć i filmów, bardzo duża ilość zdjęć jest w klimacie Tumblr, ale znajdziemy też bardziej typowo komercyjne zdjęcia. Ważnym aspektem jest fakt, że znajdziemy tutaj tylko przede wszystkim zdjęcia.

Pixabay – bogata baza zdjęć, mniejsza ilość grafik wektorowych, coraz większa ilość obrazów wygenerowanych przez AI

Unsplash – bardzo bogata biblioteka zdjęć pod względem krajobrazu i natury

Kaboompics – wysublimowane fotografie o minimalistycznej formie

Canva – jest nie tylko darmowym narzędziem do tworzenia grafiki, ale przede wszystkim narzędziem, które posiada liczną bibliotekę grafik i zdjęć.

Freepik – w darmowej opcji ogranicza nas 10 obrazów dziennie. Bogata baza zdjęć, grafik, grafik wektorowych, ikon, czy mockupów

Oczywiście w sieci znajdziemy więcej darmowych banków zdjęć, ale zanim wykorzystamy dany obraz, upewnijmy się, czy możemy z niego faktycznie legalnie oraz bezpłatnie skorzystać.

Kiedy korzystać z darmowych zdjęć, a kiedy z płatnych?

Darmowe zdjęcie nie są idealne i mają swoje wady. Największą z nich (która jednocześnie jest ich zaletą) jest sam fakt… że są darmowe. Co to znaczy? Dokładnie tyle, że ktoś mógł już wykorzystać dane zdjęcie lub wykorzysta je w niedalekiej przyszłości, przez co obniży rozpoznawalność i oryginalność naszego wizerunku.

Tak jak już wyżej wspominałam, ograniczają nas także licencję i nie zawsze możemy daną grafikę wykorzystać w celach komercyjnych.

Kolejną wadą może być jakość materiałów – szczególnie teraz, gdy AI dynamicznie wkroczyło na rynek, w bankach możemy znaleźć materiały o bardzo dyskusyjnej jakości… Mowa nie tylko o rozdzielczości obrazów, ale także o formie estetycznej. Zauważalny jest trend wykorzystywanie obrazów AI szczególnie w materiałach redakcyjnych. Oglądając takie zdjęcie, często już na pierwszy rzut oka widać, że coś w nim nie gra i możemy mieć odczucie, że ktoś chce nas oszukać. Wówczas na ratunek przychodzą płatne licencje.

W większość wymienionych wcześniej banków zdjęć znajdziemy także licencje dodatkowo płatne, bardzo często pod nazwą „pro” lub „premium”. Czy jednak faktycznie, dzięki nim, wykorzystane przez nas grafiki będę takie unikatowe? Rzeczywiście, czasami otrzymujemy lepsze jakościowo materiały, a także często możemy otrzymać bardziej uniwersalną i atrakcyjną licencję, np. komercyjną. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne, ponieważ nie otrzymujemy obrazu na wyłączność i ktoś inny także mógł wykorzystać dany obraz – nawet wielokrotnie. Idealnym przykładem może być “Dziwny Pan ze stocka”, którego wizerunek stał się na tyle popularny, że stał się dobrze znanym memem na całym świecie.

Potrzebujesz zdjęcia i grafiki inne niż wszystkie? Postaw na grafika

Chociaż korzystanie z darmowych zasobów graficznych może być atrakcyjną opcją dla firm o ograniczonym budżecie, istnieją sytuacje, w których warto zainwestować w płatne zdjęcia lub zlecić pracę profesjonalnemu grafikowi, fotografowi czy innemu twórcy wizualnemu. Wówczas stworzy nam unikalne i wysokiej jakości materiały, które wyróżnią się wśród konkurencji – tym bardziej, że stwierdzenie “brzydkie sprzedaje lepiej” przechodzi obecnie do lamusa. Odpowiedniej jakości obrazy, o wysokiej estetyce zdecydowanie lepiej wpływają na wyniki i przede wszystkim budują pozytywny wizerunek firmy. Tak, jak pisałam na początku – dzisiejszy konsument wciąż kupuję oczami ładne rzeczy, jednocześnie stając się coraz bardziej świadomym swoich wyborów.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszy i oceń tekst.