#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikE-commerce w Szwecji. Infografika #GrowGlobal

Szwecja to bardzo atrakcyjny kierunek ekspansji zagranicznej dla e-commerce. Choć zamieszkuje ją zaledwie dziesięciomilionowa populacja, to jest to społeczeństwo mocno zinformatyzowane – aż 9,93 milionów Szwedów korzysta z internetu (źródło: Hootsuite).

Jeśli więc planujesz podbój zagranicznych rynków i rozważasz ekspansję za Bałtyk, to mamy dla Ciebie kolejną z cyklu naszych infografik eksportowych #GrowGlobal!

Dzięki niej dowiesz się, jak kupują Szwedzi, ile wydają, które formy płatności i dostawy są dla nich najbardziej atrakcyjne. Pokazujemy też, na co zwracają uwagę, wybierając dany sklep internetowy oraz gdzie szukają informacji o nowych produktach.

Infografikę w wysokiej rozdzielczości pobierzesz TUTAJ.

Charakterystyka klienta e-commerce w Szwecji

Infografika exportowa - Szwecja - 1
 

Struktura wg grup wiekowych

Szwedzi chętnie kupują online, robią to zarówno młodzi, jak i nieco starsi. Grupą, która najczęściej robi zakupy w Internecie, są osoby w wieku 45-54 lat, wśród nich aż 77,1% ankietowanych deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca kupiło coś w e-sklepach. Najmniejszy odsetek dokonujących zakupów internetowych jest w najstarszej z przebadanych grup, choć aż 69,7% Szwedów w wieku 55-64 lat robi zakupy online.

Odsetek osób, które kupiły lub zamówiły artykuły gospodarstwa domowego w 2019 r. (według grup wiekowych i płci)

Jak wskazują badania, artykuły gospodarstwa domowego online w Szwecji kupują częściej mężczyźni. Ich przewaga widoczna jest niemal w każdej grupie wiekowej, z wyjątkiem osób w wieku 75-85 lat. Najchętniej zakupy z tej kategorii robią panowie w wieku 35-44 lat – aż 51% z nich deklaruje, że kupiło lub zamówiło taki produkt w roku 2019.

Ogólne trendy branży e-commerce w Szwecji

Ogólne trendy branży e-commerce w Szwecji
 

Kwartalny wzrost handlu elektronicznego B2C w Szwecji wg kategorii produktów

Porównanie I i II kwartału 2020 r. wskazuje spore wzrosty we wszystkich analizowanych kategoriach. Niewątpliwie wpływ na tak wysokie wyniki miała pandemia koronawirusa, co uwzględnia również prezentowany wykres. Największy wzrost odnotowano w kategorii “jedzenie” – w II kwartale 2020 roku wyniósł on 115% w porównaniu do 27% w kwartale I.

Kategorie produktów najczęściej kupowane online

W II kwartale 2020 roku klienci w Szwecji najchętniej kupowali online produkty z kategorii “uroda i zdrowie”. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2019 kategoria ta odnotowała wzrost o 10 punktów procentowych. Wysoko uplasowała się także kategoria “odzież i obuwie”, jej popularność wzrosła jednak niewiele, gdyż zaledwie o 2 punkty procentowe. Na uwagę zasługuje dość znaczny wzrost popularności kupowania online produktów spożywczych – w porównaniu 12% do 19%.

Udział zakupów dokonanych w szwedzkich e-sklepach w porównaniu z zagranicznymi e-sklepami

Klienci w Szwecji zdecydowanie faworyzują rodzime e-sklepy. W zależności od kategorii, rozkład popularności sklepów szwedzkich i zagranicznych prezentuje się jednak nieco inaczej. Do zagranicznych sklepów online Szwedzi chętniej zaglądają w poszukiwaniu produktów związanych z autami, motocyklami lub łodziami. Tu stosunek wynosi 31% dla sklepów zagranicznych do 69% dla szwedzkich. Kategorią, której najrzadziej Szwedzi szukają w zagranicznych sklepach są artykuły spożywcze.

Wzrost przychodu z e-commerce, z podziałem na segmenty rynku

Oprócz segmentu turystyczno-hotelarskiego, wszystkie analizowane branże odnotowały w 2020 roku procentowy wzrost przychodów z e-commerce w porównaniu z rokiem 2019. Pomimo to, wydatki konsumentów wyrażane w dolarach amerykańskich największe były właśnie w tej kategorii i wyniosły aż 5,24 miliardów.

Preferencje szwedzkich użytkowników w obszarze e-commerce

Preferencje szwedzkich użytkowników w obszarze e-commerce
 

Najważniejsze funkcje sklepu internetowego przy składaniu zamówienia online

Wśród funkcji, które są najważniejsze podczas składania zamówienia w sklepie online Szwedzi wskazują dobry i zrozumiały opis produktu – zwraca na to uwagę aż 96% respondentów. Niemal równie ważne są:

  • prosta nawigacja na stronie (92%),
  • dobrze działająca wyszukiwarka (91%).

Na pozytywne doświadczenia użytkowników wpłynie także umieszczenie przejrzystych zasad zwrotów i reklamacji (80%), czy aktualny certyfikat bezpieczeństwa (79%).

Problemy przy zamawianiu przez internet

W 2019 roku aż 25% kupujących online Szwedów czekało na swoje zamówienie dłużej, niż oczekiwali. Był to najczęściej spotykany problem podczas internetowych zakupów. Zakłóceń technicznych podczas finalizacji płatności lub wyborze miejsca dostawy doświadczyło 15% klientów, zaś uszkodzony produkt otrzymało 12% ankietowanych Szwedów.

Najpopularniejsze dni tygodnia na zakupy online

Popularność zakupów online zmienia się w zależności od dnia tygodnia. Najchętniej szwedzcy użytkownicy sklepów online kupują w niedzielę (117), zaś najmniej popularnym dniem na internetowy shopping jest sobota (78). Co ciekawe, Szwedzi chętnie dokonują zakupów także w poniedziałek (113).

Logistyka e-commerce w Szwecji

Logistyka e-commerce w Szwecji
 

Najpopularniejsze metody dostawy w Szwecji

W 2019 roku najchętniej wybieraną formą dostawy zamówień internetowych jest odbiór w specjalnym punkcie. Z takiej możliwości korzysta 64% Szwedów. 19% ankietowanych wybiera jako miejsce dostawy tradycyjną skrzynkę pocztową. Daleko w tyle pozostają inne możliwości – niewielu klientów wybiera opcje takie jak dostawa do domu (5%), czy odbiór w paczkomacie (2%). Co ciekawe, Szwedzi w 2019 roku nie zamawiali paczek do pracy.

Problemy związane z dostawami zakupów online

Problemem, którego Szwedzi doświadczyli najczęściej w związku z dostawą w 2019 roku było dostarczenie paczki zbyt późno. O takiej niedogodności wspomina aż 47% respondentów. Koreluje to z problemami, które zgłaszane były w kontekście kłopotów z zamówieniem.

E-płatności e-commerce w Szwecji

E-płatności e-commerce w Szwecji
 

Rozkład metod płatności używanych w handlu elektronicznym w Szwecji w 2019 roku na tle regionu EMEA

Porównanie preferencji dotyczących płatności w Szwecji z regionem EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) wykazuje dość szczególne różnice. Najczęściej wybieraną przez Szwedów metodą jest “Kup teraz, zapłać później”. Na taką możliwość decyduje się aż 25% klientów, podczas, gdy w regionie EMEA zaledwie 5,8%. Szwedzi chętnie korzystają także z:

  • tradycyjnych przelewów bankowych (20%),
  • kart debetowych (18%),
  • portfeli elektronicznych (18%).

Najrzadziej wybierają zaś usługi przedpłatowe oraz opcję “za pobraniem”.

Poziom świadomości cyfrowych metod płatności w Szwecji

Wśród oferowanych na szwedzkim rynku cyfrowych metod płatności najbardziej rozpoznawalna i najchętniej wybierana jest usługa Swish, która pozwala na transfer pieniędzy w czasie rzeczywistym. Oferują ją największe szwedzkie banki, a swoim działaniem przypomina dobrze znanego w Polsce BLIKa. Ponad 90% respondentów deklaruje, że korzysta z tej aplikacji. Dużą popularnością cieszy się także usługa płatnicza Klarna, wybiera ją ponad 80% badanych.

Powody wyboru różnych metod płatności online w Szwecji

Wśród powodów, dla których Szwedzi wybierają poszczególne metody płatności, dużą rolę odgrywa bezpieczeństwo i łatwość użytkowania. W przypadku usługi Swish na łatwość użytkowania wskazuje aż 62% respondentów. Tyle samo ankietowanych ze względów bezpieczeństwa wybiera jako formę płatności fakturę. Przelew bankowy wybiera z powodu bezpieczeństwa 49%, ze względu na łatwość 48%, ale tylko 25% ze względu na szybkość.

Kanały promocji w Szwecji

Kanały promocji w Szwecji
 

Źródło odkrycia nowej marki

Badania przeprowadzone przez Hootsuite wskazują, że największy odsetek Szwedów w wieku 16-64 lat – bo aż 37,6% – jako źródło odkrycia nowej marki wskazuje wyszukiwarkę internetową. Na drugim miejscu uplasowały się rekomendacje ustne – są one źródłem odkrycia nowej marki dla 35,7% ankietowanych. Wysokie miejsca zajmują też reklamy telewizyjne (33,6%) oraz reklamy w social mediach (30,7%).

Reklama cyfrowa: wydatki oraz wzrost rok do roku z wyszczególnieniem podkategorii

Całkowite wydatki na reklamę cyfrową w Szwecji w 2020 roku wyniosły 2,54 miliardów dolarów. Formy reklam, na które w Szwecji reklamodawcy wydają najwięcej to:

  • reklama w wyszukiwarce – 1,27 miliardów dolarów
  • reklamy w mediach społecznościowych – 522,3 milionów dolarów
  • reklamy banerowe – 406 milionów dolarów

Największy wzrost wydatków w porównaniu do 2019 roku odnotowano w kategorii reklam w mediach społecznościowych – wyniósł on +11,6%. Urosły także wydatki na wideo marketing, tu wzrost osiągnął 9,8%. Niewielkie zmiany na plus zauważalne są także w wydatkach na reklamy banerowe i ogłoszenia, choć nie sięgają one nawet 1%.

Sempai