#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikE-commerce we Włoszech. Infografika #GrowGlobal

Planujesz ekspansję na rynek zagraniczny? Przygotowaliśmy dla Ciebie kolejną infografikę z zestawem niezwykle ciekawych i przydatnych danych. Tym razem pod lupę wzięliśmy rynek e-commerce we Włoszech. Z naszego zestawienia, dowiesz się między innymi: kim są klienci sklepów internetowych, jakie są ich preferencje dotyczące dostawy i płatności, a także jak wyglądają ogólne trendy branżowe na rynku. Infografikę w wysokiej jakości pobierzesz  TUTAJ

Charakterystyka klienta e-commerce we Włoszech

caharakterystyka klienta 1

Włochy to kraj, w którym zdecydowana większość, bo aż 81%, korzysta z Internetu. Zakupów online dokonuje 78% populacji. Liczba ta w ciągu 5 lat zwiększyła się o 60%. 66% zamawia także produkty z zagranicy. Na zakupy internetowe, statystyczny Włoch wydaje rocznie średnio 852 €.

Charakterystyka klienta 2

Jeśli chodzi o grupy wiekowe, najczęstszymi klientami e-commerce są osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Co ciekawe, różnice pomiędzy poszczególnymi pokoleniami są naprawdę niewielkie i nie przekraczają 3 punktów procentowych.Odsetek osób, które dokonały zakupu online w ubiegłym roku jest w każdej kategorii podobny i wynosi około 80%.

charakterystyka klienta 3

Wśród klientów e-commerce we dominują mężczyźni. Jest to widoczne zarówno jeśli chodzi o odsetek kupujących przez internet, jak i tych, którzy używają technologii cyfrowych wspierających płatności. Największa rozbieżność — około 10 punktów procentowych — jest widoczna wśród osób dokonujących zakupu internetowego, korzystających z bankowości elektronicznej oraz opłacających rachunki on-line.

Ogólne trendy branżowe e-commerce we Włoszech

Trendy branżowe 1

Najwięcej pieniędzy – 15,78 miliardów dolarów rocznie,  Włosi przeznaczają na zakupy online z segmentu mody. Druga w kolejności jest elektronika – 11,73 mld $. Jest to zarazem ostatnia kategoria, która przekracza 10 miliardów.

Warto zwrócić uwagę na procentowy wzrost wydatków w ujęciu rocznym, który przypadł również na okres pandemii. W tym czasie Włosi wydali o 45% więcej na jedzenie oraz 39% na napoje. Są to dwie kategorie, które wzrosły najwyraźniej, nie oznacza to jednak, że inne zanotowały spadki.

Ogólne trendy 2

Jeśli chodzi o obrót w e-commerce z podziałem na sektory rynku, we Włoszech główną rolę odgrywają wypoczynek (41,3%) oraz turystyka (28%). Te dwa segmenty obejmują wspólnie niemal 70% udziału w całości. 14,5% generują natomiast centra handlowe, 4,9% ubezpieczenia, 3,3% elektronika, 2,8% jedzenie, oraz 1,9% publikacje. Poniżej jednego procenta znalazły się dom i umeblowanie oraz zdrowie i uroda.

Trendy 3

Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów online, 41% Włochów, którzy w przeciągu 12 miesięcy dokonali jakiegokolwiek zamówienia, przynajmniej raz w miesiącu przeznaczyło swoje środki na dobra konsumpcyjne. Równie regularnie, 20% konsumentów kupowało środki medyczne, 25% produkty do pielęgnacji urody, natomiast 19% – ubrania. Jeśli chodzi o dobra kupowane przynajmniej raz na dwa/trzy miesiące, dominuje elektronika i informatyka (42%) oraz podróże (24%). Przynajmniej dwa razy w roku, 37% Włochów zainwestowało natomiast w ubezpieczenia.

urządzenie

Najwięcej zakupów online – około 56%, Włosi dokonują przy pomocy komputerów. Smartphony obejmują 39%, natomiast tablety – 5% wszystkich transakcji. Warto wziąć to pod uwagę optymalizując sklep internetowy pod typ urządzenia wykorzystywanego przez użytkowników.

Zza granicyW sklepach zagranicznych, Włosi najczęściej kupują elektronikę. Jest to 22% w stosunku do 78% zakupów z tej kategorii dokonywanych w kraju. Ubrania pochodzące z zagranicy stanowią 18% zamówień. W pozostałych grupach produktów, w innych krajach dokonywanych jest poniżej 10%.transakcji.

Preferencje włoskich użytkowników w obszarze e-commerce

Preferencje 1

Tym, co skłania użytkownika do kupna danego towaru, są nie tylko ceny oraz cechy samego produktu, ale również dodatkowe udogodnienia zapewniane przez sklep internetowy. Włosi, jako najważniejszy punkt podają darmową wysyłkę towaru. Wskazało ją aż 62,7% ankietowanych. Kolejne czynniki nie są aż tak znaczące i żaden z nich nie przekroczył granicy 50%.Najwięcej wśród nich – 47,5% oraz 38,1% zyskały kupony i zniżki oraz opinie klientów. Na samym końcu rankingu znajdują się ekskluzywne treści (9,9%), chat na żywo (8,5%) oraz opcja kliknij i odbierz (6,7%).

Potencjalne zagrożenieW ankiecie przeprowadzonej wśród włoskich firm e-commerce,  określone zostały potencjalne zagrożenia dla reputacji marki na rodzimym rynku. Zdecydowana większość respondentów, jako najbardziej szkodzące wytypowała negatywne opinie: na stronie sklepu (62%),  w social mediach (59%) i w prasie elektronicznej (23%). Oprócz nich, w zestawieniu pojawiły się również: wzrost rotacji personelu (18%), negatywne opinie w lokalnej telewizji (9%) oraz pozamedialne (8%). Inne zagrożenia stanowią 3% odpowiedzi.

Spośród wszystkich form wysyłki, Włosi najchętniej wybierają dostawę do domu w ciągu dnia — ta metoda jest najbardziej atrakcyjna dla 68% klientów. Pozostałe opcje cieszą się dużo mniejszą popularnością. Dostawę do skrzynki pocztowej preferuje 11% kupujących, dostawę do domu w godzinach wieczornych lub do pracy 7%, odbiór z punktu dystrybucji 4%, paczkomaty 2%, a opcję odbioru zakupów w sklepie stacjonarnym zaledwie 1% kupujących online.

Powody robienia zakupów

Dlaczego Włosi kupują w zagranicznych sklepach?

  • 50% jako powód wskazuje niższą cenę produktów,
  • 39% chce mieć możliwość kupowania w większej ilości miejsc,
  • 28% szuka konkretnej marki,
  • 22% nie może znaleźć produktu w sklepach włoskich,
  • 18% darzy zaufaniem zakupy, płatności i dostawę z konkretnego kraju
  • 12% kieruje ciekawość.

E-płatności e-commerce we Włoszech

E-płatności

Włosi dość sceptycznie podchodzą do korzystania z usług finansowych online. 33,8% ankietowanych deklaruje, że korzysta ze stron lub aplikacji bankowych online. Jeszcze mniej popularne są płatności mobilne. Takich funkcjonalności używa zaledwie 13,4% mieszkańców Włoch. Co ciekawe, nieco ponad 6% Włochów posiada w swoich zasobach finansowych  jakąkolwiek kryptowalutę. 

Przegląd cyfrowych płatności

Ponad połowa Włochów dokonuje płatności drogą cyfrową. Robi to 35,75 mln mieszkańców kraju, którego liczba ludności wynosi niemal 60 mln. Na przestrzeni roku 2020 liczba osób płacących online wzrosła o 7% w porównaniu do roku 2019. O wiele szybciej rośnie wartość transakcji płatniczych online. Całkowita roczna wartość transakcji cyfrowych to ponad 74 miliardy dolarów. To więcej o 41,7%. Średnia roczna wartość płatności cyfrowych na użytkownika wynosiła w 2020 roku 2074 dolarów i była większa niż rok wcześniej o 32%.

Najpopularniejsze płatności

Pierwsze miejsce wśród metod płatności online we Włoszech w 2019 roku zajmuje PayPal ze średnią miesięczną liczbą transakcji 1 383 000. Na drugim miejscu pod względem popularności plasuje się PostePay – system płatności obsługiwany przez Poste Italiane. Nieco ponad 200 000 Włochów w miesiącu płaci za pomocą Bitcoinów, zaś 189 000 korzysta z American Express.

Najczęstsze metody płatności

Jako metodę płatności za zakupy online Włosi najczęściej wybierają Paypal oraz podobne rozwiązania – robi tak 55% użytkowników e-commerce. Popularnością cieszy się także karta debetowa lub kredytowa, z której korzysta 34% Włochów. Niewielkie zainteresowanie włoscy klienci wykazują płatnościami za pobraniem, przelewem tradycyjnym, czy fakturami. 

Kanały promocji

W 2019 roku Włoscy przedsiębiorcy korzystali z całej gamy możliwości reklamowania swoich e-biznesów. Największą część “tortu” zgarnęły działania SEM – 19%. Tuż za plasuje się reklama w mediach społecznościowych – 18%, SEO – 17%, e-mail marketing – 13%. Poniżej 10% wydatków zgarniają takie kanały marketingowe jak sponsorowanie, reklamy w porównywarkach cen, remarketing, reklamy w mediach tradycyjnych (telewizja, radio, prasa), bannery, marketing afiliacyjny, czy reklamy zautomatyzowane. 

Strategie

Preferowane strategie zwiększania reputacji marki

W jaki sposób włoskie marki wolą budować świadomość i zwiększać reputację swoich brandów? Przede wszystkim stawiają na:

  • obsługę klienta – 72%
  • jakość procesu zakupu – 53%
  • sprawną dostawę – 29%
  • komunikację w social mediach – 26%

Nieco mniej marek wybiera w tym celu inwestycje – 18%. Wśród działań podejmowanych przez włoskie firmy znajdziemy także programy lojalnościowe, wygodne systemy płatności, aktywne biuro prasowe i reklamy oraz organizowanie wydarzeń.

Zaangażowanie

Włoscy użytkownicy e-commerce w różny sposób okazują swoje zaangażowanie względem treści marketingowych. 57,9% deklaruje, że przed dokonaniem zamówienia, wyszukuje informacje na temat danej marki w sieci. Trochę mniej, bo 54,6% odwiedziło stronę danej marki w ostatnim miesiącu. Kliknięcie w reklamę bannerową w przeciągu ostatnich 30 dni zadeklarowało 11,7% ankietowanych, natomiast 12,8% weszło w posty sponsorowane w mediach społecznościowych. Aplikacji mobilnych marki używa natomiast 11,5% Włochów.

Wartość reklamy.

Całkowite wydatki na reklamę cyfrową we Włoszech wyniosły w roku 2021 5,24 mld dolarów. Najwięcej wydano na reklamy bannerowe w internecie – 1,91 mld. Wydatki na reklamy wideo i reklamy w wyszukiwarkach były zbliżone – odpowiednio 1,57 mld oraz 1,55 mld. Najmniej budżetu włoskie firmy przeznaczają na tradycyjne reklamy – 212 milionów dolarów.

 

 

Sempai