Remarketing – jak działa i dlaczego jest tak skuteczny?

Krzysztof Olszewski
30 kwietnia, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
remarkeing-jak-dziala-i-dlaczego-jest-tak-skuteczny

Czym jest remarketing? Dlaczego działania remarketingowe przynoszą wymierne skutki? W jaki sposób przeprowadzać te działania, aby były w pełni efektywne? Czym jest remarketing na Facebooku? Jak wygląda w przestrzeni wyszukiwarek internetowych takich jak Google, a jak w postaci remarketingu dynamicznego? Kiedy postawić na ten rodzaj marketingu? Przeczytaj o tym, w jaki sposób zwiększyć efektywność Twojej marki lub firmy, wykorzystując tę strategię!

Remarketing – co to jest? Definicja

Z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, w której klient, wchodzi na stronę sklepu, zamawia twój produkt lub usługę, a potem wycofuje się z zamiaru kupna. Powody bywają różne, różne są też sposoby zapobiegania tego typu sytuacjom lub odwracania je na swoją korzyść. Świetnym narzędziem okazuje się remarketing.

Remarketing polega przede wszystkim na tym, by dotrzeć ponownie do klienta, który już wszedł w interakcję z twoją marką bądź firmą. Zostawił swoje dane na stronie twojego sklepu. Wykazał chęć zakupu produktu lub zamówienia usługi, ale nagle wycofał się z tych czynności. Co możesz zrobić, by pomóc mu się zdecydować i zaufać Twojej marce? Odpowiedzią jest remarketing, czyli – na przykład – przypomnieniu Twojemu potencjalnemu klientowi o tym, co chciał zamówić poprzez wysłanie maila.

Klient, który dostaje od Ciebie taką informację zwrotną, wie, że Twoja marka/firma dba o dobre relacje z klientami. Nie chce, by odchodzili i pokazuje im to. Zachęca do zakupu tego, co pierwotnie chcieli kupić lub zamówić, ale wycofali się z zakupu. Pokazujesz, że zależy Ci na Twoich klientach (potencjalnych, obecnych, stałych) w sposób taktowny, nienachalny, ale przede wszystkim skuteczny. Dlaczego remarketing jest skuteczny i czemu się opłaca?

Czy remarketing się opłaca? Pytanie retoryczne!

Oczywiście! Ścieżka, którą przemierza Twój klient, od poznania twojej marki/firmy do zakupu/zamówienia usług/produktów nie jest tak krótka, jak mogłoby się to wydawać. Pamiętaj, że świadomość marki buduje się z czasem. Ktoś, kto nie zna twojej firmy, poznaje ją stopniowo. Przypadki, w których klient, spotykając się z twoją firmą po raz pierwszy, kupuje od razu dany produkt lub usługę, oczywiście istnieją. Nie warto jednak polegać wyłącznie na nich.

Zauważ, że klient, który odwiedził twoją stronę, ale niczego nie zamówił i nie kupił, może na nią nie powrócić. Zostawił jednak swoje dane, zainteresował się jednak pewnym produktem, zwrócił uwagę na określoną usługę. Wykorzystaj remarketing do tego, by użyć tych informacji do przekonania klienta o zakupie. Mail zwrotny z przypomnieniem o usługach lub produktach, które przeglądał, wiedzie często do tego, że klient powraca na stronę sklepu, wraca do twojej marki czy firmy, by – finalnie – zaufać właśnie Twojej ofercie.

Przeczytaj również: SEM – co to takiego i czy warto wybrać agencję SEM?

Z pewnością przejrzał kilka lub kilkanaście innych ofert, ale na tle innych firm Twoja się wyróżnia. Dlaczego? Nie tylko z powodu świetnej oferty, którą zapewne posiadasz, ale także ze względu na podejście do klienta. Remarketing to narzędzie do zwiększenia efektywności twojej marki, pewnie, ale to także sposób na komunikację z klientem. Mówisz mu: nie ważne, czy jesteś moim potencjalnym, obecnym czy stałym odbiorcą, jesteś dla mnie istotny. To działa i jest opłacalne! Pamiętaj też, że komunikacja z byłym klientem przynosi nierzadko wymierne skutki, gdy zyskuje zaufanie twojej marki na nowo lub po prostu przypomina sobie o jej istnieniu!

Oto niektóre z korzyści dla Twojej marki/firmy wynikające ze stosowania remarketingu:

  • budowanie świadomości marki wśród klientów;
  • aktywne zachęcanie klienta do zakupu;
  • przypominanie o produktach/usługach, którymi klient jest zainteresowany;
  • reklama kierowana – klient jest informowany o tym, co go interesuje;
  • efektywne przejście z jednego etapu ścieżki klienta do etapu finalnego (zakup!);
  • angażowanie stałych (lub byłych klientów) i budowanie przywiązania do marki!

Wielu klientów, o których nie zadbasz, może do Ciebie nie wrócić. Nie trać więc szansy na pozyskanie i utrzymanie klienta! Stosuj remarketing! Jakie rodzaje tej strategii powinny zwrócić twoją uwagę?

Rodzaje remarketingu

Rodzajów remarketingu jest całkiem sporo. Warto dostosować rodzaj tej strategii do potrzeb Twojej marki/firmy, by była efektywna. Do najpopularniejszych strategii remarketingowych należy remarketing:

  • standardowy;
  • dynamiczny;
  • w wyszukiwarce;
  • wideo;
  • w aplikacjach mobilnych;
  • adresowany.

Remarketing standardowy ma postać tekstu lub grafiki kierowanej do tych użytkowników Twojej witryny, którzy wcześniej ją odwiedzili. Kliknięcie grafiki bądź tekstu odsyła użytkownika na stronę Twojej marki. Bardziej zaawansowane techniki remarketingu wymagają nieco obszerniejszego wyjaśnienia, często się też przenikają. Na przykład remarketing dynamiczny w wyszukiwarkach (Google) czy na Facebook’u z remarketingiem adresowanym (reklama kierowana do osoby, która zostawiła swoje dane kontaktowe za pośrednictwem Google, Facebook’a czy drogą mailową).

Remarketing dynamiczny w wyszukiwarce Google

Ciekawym rodzajem remarketingu, jest remarketing dynamiczny. Na przykład remarketing dynamiczny Google Ads. Jego postać jest prosta, ale niezwykle efektywna. Ma formę reklamy w postaci linku (tekst lub baner reklamowy), który odsyła do podstron oraz konkretnych produktów obejrzanych przez klienta wcześniej. Link ów pojawia się w wyszukiwarce Google w wynikach wyszukiwania i jest niezwykle spersonalizowany. Klient nie otrzymuje linku na stronę główną Twojej marki, lecz link do konkretnych usług/produktów/podstron, które wcześniej wzbudziły jego zainteresowanie.

  1. Remarketing dynamiczny Google Ads ma wiele zalet:
    Automatyzacja: Google Ads automatycznie generuje reklamy, dopasowując je do treści witryny reklamodawcy. Dzięki temu oszczędza czas i pracę potrzebną na tworzenie i zarządzanie reklamami.
  2. Spersonalizowanie: Reklamy są generowane na podstawie zachowań i zainteresowań użytkowników, co sprawia, że są one bardziej trafne i atrakcyjne dla odbiorców.
  3. Optymalizacja: Marketing dynamiczny Google Ads umożliwia automatyczne testowanie różnych wersji reklam, co pozwala na wybór najbardziej efektywnych rozwiązań. System samodzielnie optymalizuje reklamy, dostosowując je do preferencji odbiorców.
  4. Szeroki zasięg: Dynamiczne Reklamy Google Ads pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, dzięki możliwości targetowania różnych segmentów rynku oraz wykorzystaniu różnych formatów reklam.

Remarketing na Facebook’u

Remarketing i Facebook – jak różni się od tego w przestrzeni wyszukiwarek Google? Jest bardzo podobny, ponieważ przybiera formę przekazu skierowanego do użytkowników Twojej strony internetowej (lub Twoich mediów społecznościowych), którzy – na przykład – zostawili na niej swoje dane kontaktowe bądź dokonali pewnych interakcji, niekoniecznie zamawiając usługę czy kupując produkt.

Później, gdy użytkownicy korzystają z Facebook’a, portal zaczyna wyświetlać im reklamy związane z Twoją marką, sklepem czy firmą. Dzieje się to w dwojaki sposób: manualny albo dynamiczny. Ten pierwszy jest w pełni poddany Twojej kontroli. Ty decydujesz o formie reklamy, jej postaci wizualnej (graficznej lub w formie wideo).

Format dynamiczny z kolei jest zależny od algorytmu Facebook’a, który sam dobiera rodzaj prezentacji reklamy (karuzela, kolekcja, grafika) użytkownikom Twojej strony lub osobom śledzącym Twoje media społecznościowe. Ty jednak decydujesz o tym, kto jest Twoją grupą docelową, jaką formę przybiera tekst reklamy czy jego nagłówki.

Kiedy warto postawić na remarketing?

Remarketing jest dobrą strategią na podniesienie efektywności Twojej marki w określonych sytuacjach. Chcesz zwiększyć współczynnik konwersji i sprawić, by klienci (potencjalni, stali, byli) zaczęli kupować Twoje produkty lub zamawiać Twoje usługi? Nie satysfakcjonuje Cię obecny poziom świadomości Twojej marki na rynku? Starasz się budować silne więzi ze swoją bazą konsumencką lub wzmacniać istniejące kanały komunikacji? Chcesz wykorzystać dane o swoich klientach do skutecznego budowania spersonalizowanych przekazów reklamowych oraz zapobiegać stratom użytkowników?

Kiedy odpowiedzi na te pytania brzmią „tak”, wtedy nie ma na co czekać. Powinieneś wdrażać działania remarketingowe i osiągać zadowalające rezultaty w wyżej wskazanych obszarach funkcjonowania Twojej marki/firmy.

Jak uruchomić remarketing sklepu internetowego?

Aby strategia remarketingu dla sklepu internetowego okazała się przydatna i efektywna, należy ją zaplanować i wdrożyć w następujący sposób:

  • Określ cel kampanii: co chcesz osiągnąć, stosując remarketing – zwiększenie konwersji, wyższa świadomość marki, budowanie silnych relacji z klientem, promocja nowego produktu?
  • Decyzja o platformie do remarketingu: Google Ads? Facebook? A może inne sieci reklamowe?
  • Wykorzystaj dane o klientach: aby remarketing okazał się efektywny, musisz korzystać z danych, które zebrałeś na temat swojej bazy konsumenckiej, by dopasować rodzaj reklamy do klienta w sposób możliwie najbardziej ścisły i spersonalizowany.
  • Stwórz grupy docelowe: dane o klientach posłużą Ci do tego, by tworzyć określone grupy odbiorców, do których skierujesz konkretny przekaz remarketingowy, zachowując wysoką efektywność tej strategii i niwelując przypadkowość.
  • Dokonaj konfiguracji kampanii: tworzenie strategii remarketingowej na określonej platformie reklamowej wymaga określenia budżetu, jaki na nią przeznaczysz, harmonogramu działań czy kryteriów określających grupę docelową tejże kampanii.
  • Nieustannie monitoruj wyniki kampanii remarketingowej i koryguj jej postać w zależności od efektów, by jej skuteczność pozostawała na najwyższym poziomie.
    Remarketing to świetne narzędzie do polepszenia wyników sprzedaży, budowania świadomości marki i silnych relacji z klientami, sposób na pozyskanie nowych, utrzymanie stałych i ponowne nawiązanie kontaktu z byłymi klientami. W realnych sposób przyczynia się do wzrostu sprzedaży, współczynnika konwersji czy obecności marki/firmy/sklepu internetowego w sieci!

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Krzysztof Olszewski

Executive Content Marketing Specialist

Język to najpotężniejsze narzędzie dane człowiekowi przez naturę. Słowa mają ogromną moc i nie tylko opisują rzeczywistość. Stwarzają ją. Kto nie wierzy, niech powie „tak” przed ołtarzem, a się przekona! Uwielbiam pisać, uwielbiam czytać i nigdy mi się to nie znudzi. Zwłaszcza w języku polskim. Wykształciłem się na polonistę na Uniwersytecie w Białymstoku, a stałem się copywriterem z prawdziwego zdarzenia w Sempai. Lubię kino B+, wiersze Grochowiaka i rap Szpaka.