SEM – co to takiego i czy warto wybrać agencję SEM?

Ewa Reducha-Wiśniewolska
3 lipca, 2023
Przeczytasz w ~ 5 min.
digital-marketing-strona

Chcesz przyciągnąć klientów do swojego sklepu internetowego? Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży produktów? Musisz zainwestować w działania z zakresu szeroko pojętego marketingu internetowego! Wyjaśniamy zatem, czym jest SEM oraz jaka jest różnica pomiędzy SEO a SEM. Dowiesz się też, czy warto prowadzić płatne kampanie reklamowe w Google Ads, czy może lepiej skupić się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania i optymalizacji stron WWW. Sprawdź!

SEM – co to?

SEM to skrót od angielskiego Search Engine Marketing, który oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych. To całe spektrum kompleksowych działań mających na celu podniesienie pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania oraz poprawy wskaźnika konwersji. Co istotne, chodzi tutaj zarówno o organiczne (bezpłatne), jak i o płatne wyniki wyszukiwania.

Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego z karmą dla zwierząt. SEM pomoże Ci zdobyć użytkowników szukających informacji właśnie na ten temat i zwiększyć ruch na twojej stronie – poprzez działania na dwóch poziomach: SEO (Search Engine Optimization, pozycjonowania, optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek) oraz PPC (Pay Per Click, płatnych reklam Google Ads pojawiających się na szczycie wyników wyszukiwania, gdzie płatność jest rozliczana za każde kliknięcie).

Zatem kiedy dana osoba wpisze w wyszukiwarkę zapytanie „karma dla zwierząt”, „sucha karma dla kota”, „mokra karma dla psa”, „czym karmić szczeniaka” lub podobne, SEM ma sprawić, by to twój sklep pojawił się jak najwyżej w wynikach, a także by potem to właśnie twoje reklamy się wyświetlały. Wówczas jest większa szansa na konwersję, czyli na przekształcenie użytkownika w klienta.

SEM a SEO – podobieństwa i różnice

SEO jest jednym z elementów znacznie szerszego pojęcia, jakim jest SEM. To strategia długoterminowa z dogłębną analizą obejmującą dobór fraz kluczowych, optymalizacją strony, tworzeniem wartościowego contentu i link buildingiem. Obejmuje też audyt SEO, który wykazuje, jakie elementy trzeba poprawić w strukturze witryny. SEO koncentruje się wyłącznie na zwiększeniu ruchu na stronie poprzez poprawę jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Natomiast SEM skupia się na jak najbardziej efektywnym sposobie reklamowania, a dzięki płatnym reklamom umożliwia natychmiastowe zwiększenie widoczności strony. Warto również wspomnieć, że terminem SEM określa się również po prostu płatne działania, pomijając pozycjonowanie.

Co ważne, SEM i SEO mają ten sam cel – pozyskać ruch i podnieść współczynnik konwersji. Oba też skupiają się na tym, by wyświetlać się na określone słowa kluczowe.

SEO SEM OZNACZONE

Podstawową różnicą zaś jest czas potrzebny do osiągnięcia najlepszych pozycji. SEO nie daje natychmiastowych efektów, wdrożenie wymaga czasu, nawet kilku miesięcy pracy oraz stałego monitorowania i wprowadzania ewentualnych poprawek, podczas gdy efekty kampanii SEM są widoczne niemal od razu.

Istotną różnicą jest również to, że w ramach SEO nie da się zagwarantować widoczności na pierwszych pozycjach. Wpływa na to wiele czynników rankingowych, potrzeba też skrupulatnych działań marketingowych. Jeśli chodzi o SEM, to tutaj wiele zależy po prostu od tego, jak dużo jesteś w stanie zapłacić, by się wyświetlać. Co ważne, gdy tylko budżet na reklamę się skończy, stracisz tę pozycję (w przeciwieństwie do pozycji wypracowanej działaniami SEO, z której nie spadniesz w jednej chwili).

Znaczenie SEM dla biznesu online

SEM ma kluczowe znaczenie dla każdego biznesu online. Dlaczego? Bo przeciętny użytkownik rozpoczyna swoją podróż w sieci właśnie od wyszukiwarki. Bycie widocznym jest więc absolutną koniecznością, jeśli zależy ci na generowaniu sprzedaży. Dzięki SEM twoja strona internetowa może być szybko i skutecznie promowana na górze wyników wyszukiwania, przyciągając uwagę osób poszukujących produktów czy usług, które oferujesz.

Przeczytaj także: Reklama w internecie – czyli o rodzajach reklamy firmy

SEM daje ci ponadto możliwość precyzyjnego targetowania swoich reklam, co oznacza, że jesteś w stanie dotrzeć do określonej grupy klientów – tych, którzy są w określonym wieku, mają specyficzne zainteresowania czy znajdują się w konkretnej lokalizacji.

Jednak SEM nie działa samodzielnie. Powinien być stosowany w duecie z SEO i innymi strategiami marketingu cyfrowego – tak aby stworzyć całościowy, skuteczny marketing internetowy dla twojego biznesu.

Agencja SEM – jak może pomóc twojej firmie?

W agencja SEM pracują doświadczeni i wykwalifikowani specjaliści, którzy znają najnowsze trendy i techniki, korzystają z profesjonalnych narzędzi oraz wiedzą, w jaki sposób zapewnić twojej firmie najlepsze wyniki. Dobiorą zatem odpowiednie słowa kluczowe, przekażą wskazówki, jak zoptymalizować stronę oraz stworzą efektywne reklamy. Działania specjalistów SEM są ciągle monitorowane i analizowane. Na podstawie zebranych danych podejmowane są decyzje o optymalizacji kampanii reklamowych, dostosowywaniu słów kluczowych czy zmianach w treści reklam. Dzięki temu agencja SEM może zapewnić najlepsze wyniki dla Twojej firmy, przyciągając nowych klientów i zwiększając zyski.

Powierzając działania SEM agencji, zaoszczędzony czas i energię przeznaczysz na inne aspekty biznesu. Oczywiście też agencja SEM może przynieść ci lepsze wyniki – nie tylko zwiększając ruch na stronie, ale przede wszystkim osiągając najważniejszy dla ciebie cel, czyli zwiększając konwersję.

SEM a reklama – skuteczne kampanie SEM

Kampanie płatne SEM w ramach Google Ads są dobierane indywidualnie m.in. w zależności od branży, celu biznesowego i budżetu. Obejmują one reklamy w sieci wyszukiwania (płatne wyniki tekstowe pojawiające się nad organicznymi), kampanie w sieci reklamowej (banery), reklamy produktowe (znajdujące się na samej górze wyników w wyszukiwarce Google, kierują bezpośrednio do produktu), reklamy video (na YouTube) oraz kampanie w aplikacjach mobilnych.

SEM

Co wybrać: SEO czy SEM?

Decyzja, czy wybrać SEO, czy SEM, zależy od wielu czynników, w tym od twojego budżetu, celów biznesowych, a także od czasu, który możesz poświęcić na strategię marketingową. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie obu podejść.

SEO może przynieść solidne, stabilne wyniki. Poza tym na dłuższą metę jest również mniej kosztowne (ponieważ nie musisz płacić za każde kliknięcie, jak w przypadku kampanii w Google Ads). Z drugiej strony to właśnie działania płatne SEM dają szybkie rezultaty i są doskonałym rozwiązaniem, gdy potrzebujesz natychmiastowego ruchu na stronie. SEM pozwala na skierowanie reklamy PPC do precyzyjnie określonej grupy docelowej, więc jest skuteczne w przyciąganiu użytkowników, którzy są gotowi zakupić produkt. Jednakże SEM wymaga stałego budżetu na reklamy. Dodatkowo lepiej się sprawdza, gdy już masz zoptymalizowaną stronę.

Obydwie strategie – SEO i SEM – świetnie się uzupełniają, dlatego też przemyśl dokładnie, na czym ci zależy i na tej podstawie podejmij decyzję, na które działania się nastawić, promując swoją firmę w internecie i które z nich pomogą ci osiągnąć założone cele. Powodzenia!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Ewa Reducha-Wiśniewolska

Senior Content Marketing Specialist

Najpierw była ogromna miłość do książek, która ewoluowała w… miłość do pisania. Jak myślisz, czyje wypracowania szkolne były najdłuższe? Szybko się okazało, że umiem ubrać w słowa nie tylko błahe z pozoru rzeczy, ale też mocno specjalistyczne – i to w taki sposób, by każdy to zrozumiał. Pracuję w branży od 2014 roku. To doskonałe uczucie, kiedy możesz zarabiać na swojej pasji. Najlepiej się czuję w tematach parentingowych, urodowych i wnętrzarskich, jednak chętnie przyjmuję wyzwania – a tych naprawdę nie brakuje!