Google Store Visits już niedługo w Polsce!

Anna Moczulska
24 maja, 2019
Przeczytasz w ~ 5 min.
Google Store Visits

“Czy kampania lokalna prowadzona przez Google Ads faktycznie przynosi efekty?” – to pytanie zadawał sobie każdy, kto reklamował swój sklep stacjonarny lub lokalny biznes przez system reklamowy Google. Do tej pory efektywność takich kampanii mierzyliśmy przez kliknięcia w numer telefonu, mail czy przejście do podstrony z mapą dojazdu i adresem za pomocą mikrokonwersji (Celów w Google Analytics). Prawdopodobnie już w tym roku będziemy mogli sprawdzić, ilu użytkowników, którzy widzieli naszą reklamę, faktycznie odwiedziło nasz oddział stacjonarny.

Google Store Visits – do czego wykorzystać raport?

Google Store Visits to nowy raport w Google Analytics. Powinien być dostępny w Polsce jeszcze w tym roku, póki co w wersji beta. Oznacza to, że raport jest ciągle w fazie rozwoju, ale Google uznało, że jest on na tyle dopracowany, że użytkownicy mogą z niego korzystać, a sam raport będzie ciągle udoskonalany i (mam nadzieję) rozwijany. Nowe rozwiązanie stanowi rewolucję zarówno jeśli chodzi o kampanie lokalne Google Ads, jak i lokalne pozycjonowanie. Dzięki Google Store Visits będziemy w stanie w końcu zweryfikować, które działania mające na celu skłonienie użytkowników do wizyty w naszej siedzibie stacjonarnej, przynoszą efekty. Jest to szczególnie ważne z perspektywy lokalnych biznesów – nie tylko sklepów, ale również takich miejsc jak restauracje czy miejsca zapewniające rozrywkę (teatry, galerie sztuki, firmy usługowe itd.). Dzięki raportowi będziesz mógł podejmować bardziej trafne decyzje związane z podziałem budżetu na różne źródła w celu promocji biznesu lokalnie.

Google Store Visits – co znajdziesz w raporcie?

W tym momencie prowadzone są jeszcze testy, dlatego na Twoich analyticsowych kontach pod ścieżką Konwersje > Wizyty w sklepie stacjonarnym w każdym momencie może pojawić się nowy raport w wersji beta:

Google Store Visits 1
Źródło: Google Analytics

Raport podzielony został na 3 sekcje:

  • standardowy Przegląd, gdzie znajdą się ogólne informacje o wizytach w Twoim punkcie stacjonarnym. Dowiesz się, jaki procent wizyt na stronie doprowadził do odwiedzenia punktu stacjonarnego oraz ile wizyt w sklepie stacjonarnym zarejestrowanych zostało w ciągu ostatnich 30 dni.
  • Kanały, gdzie będziesz mógł sprawdzić, z jakich źródeł (organicznych i płatnych) przyszli użytkownicy, którzy najpierw odwiedzili Twoją stronę, a następnie – sklep stacjonarny. Wizyty będą sortowane wg ustawionego na konkretnym widoku grupowaniu kanałów (możesz je sprawdzić w raporcie Kanały w sekcji Pozyskiwanie > Cały ruch).
  • Lokalizacja to raport pokazujący, gdzie odbyły się sesje, które doprowadziły do wizyty w sklepie stacjonarnym (nie lokalizacje punktów stacjonarnych, które użytkownicy odwiedzili).
    UWAGA! pamiętaj, że duża część sesji, szczególnie pochodzących z komórek, w Google Analytics zapisywana jest z lokalizacją Warszawa lub Masovian Voivodeship ze względu na fakt, że Twoi użytkownicy korzystają z Internetu mobilnego lub światłowodów wykupionych u operatorów sieci komórkowych.

Co istotne, w raporcie znajdziemy dane, które są estymowane, a nie rzeczywiste. Dotyczą one tylko wizyt użytkowników, którzy mają włączoną w telefonie historię lokalizacji i wyrazili zgodę na przesyłanie zanonimizowanych danych ze swoich urządzeń do Google. Oznacza to, że nie jesteśmy w stanie “wyłuskać” konkretnych użytkowników, którzy mieli styczność z naszą marką w Internecie, a następnie odwiedzili nasz sklep stacjonarny. Nie będziemy mieć również możliwości sprawdzenia, która dokładnie kampania doprowadziła do największej ilości wizyt. Co ważne, za styczność z marką w sieci (czyli z nasza stroną internetową) Google traktować będzie nie tylko kliknięcie w naszą reklamę, ale również jej wyświetlenie.

Jak już wspomnieliśmy, Google dopiero przygotowuje się do wprowadzenia nowej funkcjonalności w Polsce, dlatego raporty są jeszcze puste. Na kontach, gdzie raport pojawił się już w drzewie raportów w sekcji Konwersje, widzimy informację: “Zbieramy dane, by wygenerować raporty z wizyt w sklepie stacjonarnym. Może to potrwać do 60 dni od momentu aktywacji Google Signals.”

google store visits 2
Źródło: Google Analytics

No właśnie, jakie wymagania należy spełnić, aby raport był dostępny?

Google Store Visits – jak działa i jak uruchomić raport?

Aby raport Wizyty w sklepie stacjonarnym pojawił się w Twoim panelu Google Analytics, musisz posiadać:

  1. konto Google Analytics
  2. konto Google Ads
  3. konto Google Moja Firma z dodaną lokalizacją Twojego sklepu stacjonarnego

Wszystkie te 3 usługi muszą być ze sobą spięte, tj. do konto Google Ads należy podpiąć do naszego konta Google Analytics, a z kolei konto Google Moja Firma musi zostać podpięte do Google Ads, gdzie w reklamach muszą znaleźć się rozszerzenia lokalizacji zaciągnięte właśnie z konta Google Moja Firma. Przynajmniej 90% dodanych przez nas lokalizacji w Google Moja Firma musi być zweryfikowana (mówimy tu o przypadkach, kiedy mamy dodaną więcej niż jedną lokalizację offline, jeśli mamy jedną lokalizację stacjonarną, to właśnie ona musi zostać zweryfikowana). Rozszerzenia lokalizacji muszą być aktywne w obecnie prowadzonych kampaniach.

Dodatkowo należy uruchomić raport Google Signals (dokładną instrukcję i informacje o raporcie znajdziesz tutaj). Wg oficjalnych dokumentacji Google w sklepie musimy mieć “dużą ilość danych o wizytach w sklepach stacjonarnych, którą można przypisać do ruchu na stronie internetowej”. Google nie podaje jednak dokładnej minimalnej ilości wizyt, które spowodują, że raport zacznie działać. Po spełnieniu wszystkich wymogów na razie pusty raport powinien pojawić się na Twoim koncie. Wg wspomnianej już wcześniej oficjalnej informacji od Google dane pojawią się w ciągu 60 dni od uruchomienia raportu Google Signals. Jeśli jednak raport dotyczący łączenia sesji z różnych urządzeń został uruchomiony dużo wcześniej, np. zaraz po udostępnieniu go na rynku polskim (IV kwartał 2019 roku), dane pojawią się 60 dni od momentu, kiedy algorytmy Google uznają, że konto Google Analytics spełnia wyżej wymienione wymogi. Jeśli raport zostanie uruchomiony, otrzymasz odpowiednie powiadomienie mailowe.

Garść porad, czyli best practices

  • Zadbaj o wygląd swojej wizytówki w Google Moja Firma. Dodaj zdjęcia z Twojej stacjonarnej lokalizacji, uzupełnij wizytówkę o dane kontaktowe (w szczególności numer telefonu) i godziny otwarcia lokalu.
  • Upewnij się, że Twoja lokalizacja jest poprawnie oznaczone na mapach Google, tak aby potencjalni klienci mogli Cię bez problemu znaleźć.
  • Pamiętaj również, że użytkownicy zwracają uwagę na oceny Twojej firmy. Zadbaj o to, aby odpowiedzieć na każdą negatywną opinię.
  • Dodaj rozszerzenia lokalizacji w swoich reklamach. Jeśli sam nie prowadzisz kampanii, spytaj osobę za to odpowiedzialną, jakie działania promujące wizyty w sklepie stacjonarnym prowadzisz. Razem sprawdźcie, czy numer telefonu, który został podany w rozszerzeniach, jest poprawny i aktualny.
  • Jeśli widzisz już dane w raporcie, miej na uwadze, że są to dane estymowane i nie możesz interpretować ich w sposób dosłowny. Raport ma Ci posłużyć jako barometr Twoich działań marketingowych, a nie narzędzie do zbierania statystyk o wizytach w sklepie stacjonarnym.

 

Artykuł napisany na podstawie: https://support.google.com/analytics/answer/7573498

Grafika jest autorstwa creativeart – pl.freepik.com

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.