#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikJak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Wskazówki nie tylko na Black Friday

Bez wątpienia, głównym celem e-commerce jest przede wszystkim wzrost sprzedaży. Tylko w nielicznych wyjątkach dochodzi do momentu, gdy strategią staje się utrzymanie osiągniętego już poziomu. Dojście do tego miejsca nie byłoby jednak możliwe bez wcześniejszego dążenia do maksymalizacji przychodów. Z artykułu dowiesz się, co warto zrobić, aby w istotny sposób zwiększyć szanse na sprzedaż. Są to oczywiste podstawy, bez których nie ma możliwości przebicia się wyżej. 

Zacznijmy od tego, że zwiększenie sprzedaży musi wiązać się z pozyskaniem nowych klientów. Przechodzimy tutaj do kilku różnych aspektów pozwalających na osiągnięcie tego warunku.

Na samym początku, warto zadbać o samą witrynę internetową, a dokładniej o jej wygląd, zawartość oraz szybkość działania. 

UX i certyfikat bezpieczeństwa

Pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest zapewnienie bezpieczeństwa stronie. Odpowiedni certyfikat jest całkowicie niezbędny. Symbolem jego posiadania jest zamknięta kłódka w lewym górnym rogu przeglądarki, przy pasku adresu strony. Brak takiego zabezpieczenia to nie tylko komunikaty ostrzegające potencjalnego użytkownika oraz zmniejszenie zaufanie do witryny, ale także degradacja strony w wynikach wyszukiwania. NIe trzeba dodawać, że idzie za tym również duży spadek sprzedaży. 

Strona powinna być przyjazna użytkownikowi, zachęcająca do tego, by na niej zostać. Dobre praktyki UX (User Experience) to coś, co szczególnie warto wdrożyć w e-sklepie. Najważniejszą zasadą UX jest maksymalna użyteczność, a co za tym idzie – prostota i intuicyjność w korzystaniu z opcji zakupu, wyszukiwania i ogólnie poruszania się po stronie.

Pamiętaj! Przy ogromnej konkurencji różnego rodzaju stron w wielu branżach, nawet jedna niedogodność, na którą napotka potencjalny klient, może spowodować wyjście i wybranie konkurencji.

Conversion Rate Optimization

Przy opracowywaniu rozkładu oraz wyglądu strony, nie jest złą praktyką przyjrzenie się rozwiązaniom konkurencji i liderów w branży, którzy z pewnością zadbałi o wygodę użytkownika.

Bardziej szczegółową kwestią w UX jest CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacja konwersji w sklepie internetowym. To kluczowy aspekt dotyczący pobytu użytkownika w e-sklepie. Dlatego też warto włożyć sporo pracy w związane z nim działania. Jest związany z decydującym momentem, w którym okazuje się, czy produkt zostanie zakupiony przez klienta. Droga od wyboru produktu do jego zakupu musi być jak najprostsza i najkrótsza. Warto, aby klient miał również jasno rozpisany koszt produktu wraz z dostawą oraz możliwie jak najwięcej form płatności.

Search Engine Optimization

Kolejną ważną rzeczą, o której nie można zapomnieć, to działania SEO. Pozycja strony, poszczególnych podstron czy konkretnych produktów jest kluczowa w tym, aby klienci mieli po prostu okazję znalezienia oferty w Google. Jeżeli nie znajdujemy się na pierwszych miejscach na kluczowe zapytania związane z naszymi produktami, szansa na sprzedaż mocno spada. 

SEO (czyli Search Engine Optimization) to optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Na takie prace składają się między innymi działania on-site, link building oraz content marketing wewnętrzny i zewnętrzny. 

Google Ads

Oprócz dbania o pozycje organiczne w wynikach wyszukiwania warto pojawić się także w reklamach Google, które w searchu pojawiają się wyżej. Mamy również możliwość wyświetlenia się ze swoim konkretnymi produktami w reklamach PLA (Product Listing Ads). Jest to w zasadzie najszybsza i najskuteczniejsza forma zwiększenia sprzedaży, a jeszcze bardziej — dotarcia do klienta, który poszukuje naszych produktów. Tutaj również niezbędna jest odpowiednia optymalizacja kampanii reklamowej, aby środki wyłożone na jej emisję nie zostały przepalone i były wykorzystane jak najefektywniej. 

Reklamy Ads reagujące na nasze zapytania to jednak nie wszystko. Warto także pokazać się potencjalnym klientom z tak zwanego najwyższego stopnia lejka zakupowego. W ten sposób poszerzamy nasz zasięg. Do tego niezbędne są reklamy dispalowe albo video. Musimy wtedy stworzyć odpowiednie kreacje, które będziemy mogli emitować na stronach w sieci reklamowej Google (czyli na zdecydowanej większości stron), jak i też na najpopularniejszej platformie video czyli Youtube. Krótkie, kreatywne filmy, które pojawią się w trakcie bądź pomiędzy video oglądane przez użytkowników może w skuteczny sposób zwiększyć zasięg i rozpoznawalność naszej marki. Przekłada się to (najczęściej nie bezpośrednio) na zwiększenie sprzedaży.

Remarketing

Remarketing jest kolejną formą reklamy, którą warto uruchomić, aby osiągnąć swoje cele sprzedażowe. Jest to mówiąc wprost “śledzenie użytkowników”, którzy w jakiś sposób mieli styczność z naszą stroną, poprzez wejście lub akcję, taką jak między innymi zakup towarów. Przypominamy się im poprzez emisję reklam, co powoduje, że docieramy do tych, którzy potencjalnie mogą wrócić do naszego sklepu. W tym miejscu należy także wspomnieć o stosowaniu mailingów do klientów, od których pozyskaliśmy adresy mailowe. Możemy tutaj w bardzo różnorodny sposób informować o nowych produktach, promocjach czy też po prostu przypomnieć o nas. Takimi działaniami możemy zaangażować klientów do tego, by zostali z nami dłużej. Znajdą się także tacy, którzy staną się lojalnymi kupującymi, już nawet bez konieczności przypominania o sobie. Są to najbardziej wartościowi klienci.

Social media, wyszukiwarki, marketplace

Omówione wyżej sposoby reklam dotyczą środowiska Google. Nie można jednak zapomnieć, że istnieją także inne wyszukiwarki (Bing, Yahoo, Baidu, Yandex), które to w zależności od krajów mają dużą liczbę użytkowników. Jeżeli myślimy o wejściu na zagraniczne rynki z naszym reklamami, należy sprawdzić, jakie wyszukiwarki są w danym kraju najpopularniejsze. 

Dużymi obszarami reklamowymi są także wielkie platformy socialowe typu Facebook (razem z Instagramem), Tik-Tok i Linkedin. Mają one swoje systemy do emisji reklam, oferując możliwość skutecznego targetowania i docierania do naszych potencjalnych klientów poprzez szeroki wachlarz form reklamowych. Są branże, dla których obecność w tych social mediach jest wręcz niezbędna do rozwoju sklepu.

Innym, coraz istotniejszym miejscem, gdzie warto się pojawić, są wielkie marketplace typu: Allegro (w Polsce), oraz globalnie — Amazon, Ebay, Aliexpress, a ostatnio także Shopee. Sprzedajemy tam nie tylko organicznie, ale także podobnie jak w Google mamy dedykowane panele reklamowe, gdzie możemy emitować reklamy i wyróżniać nasze produkty. Duża część użytkowników w poszukiwaniu zakupów korzysta wyłącznie z tego typu marketplace’ów. Co prawda mocne położenie nacisku na ten obszar nie zwiększy sprzedaży na naszej stronie, ale finalnie daje nam dodatkowy obszar, w którym pojawią się nasze produkty.   

Marketing

Obszar, który ciężko obiektywnie zmierzyć w kontekście zwiększania sprzedaży, jednak również — niezwykle ważny. Marketing to gałąź, która wymagałaby oddzielnego artykułu. Działania wizerunkowe, różnego rodzaju akcje promocyjne, udział influencerów, odpowiednio skierowany przekaz, kreacja logo i całego brandu — to tematy, które są ściśle związane z finalną sprzedażą. Jeżeli uda nam się również umiejętnie wybrać odpowiednie kanały oraz grupy docelowe, dla których dana forma działań marketingowych będzie spójna, może to zaowocować dużym wzrostem sprzedaży. Jest to najbardziej płynny, trudny do oszacowania obszar, lecz nie można o nim zapomnieć.

Cena, jakość, wielość produktów

Wymieniając wszystkie te aspekty, które mają doprowadzić do zwiększenia sprzedaży,  musimy pamiętać też o podstawowych rzeczach, takich jak jakość, czy cena produktów. Jeżeli cena jest wyższa od konkurencyjnej, musimy wygrać jakością produktów. Z kolei — jeżeli wybijamy się ceną, to musimy cały czas obserwować konkurencję i sprawdzić jak wyglądamy na jej tle. Użytkownicy, którzy zwracają uwagę tylko na cenę (tych samych produktów), zawsze wybiorą ten tańszy, nawet nieznacznie. 

WIelkość sklepu, wielość i wariantowość produktów też ma znaczenie. Im więcej produktów, tym większa szansa znalezienia naszej witryny, większe szanse na rozwój i to, że użytkownik, znajdzie przedmiot, którego szukał. Regularne dorzucanie nowych marek i rozszerzanie asortymentu daje również obraz rozwoju sklepu. Także dla Google jest to sygnał, że idziemy naprzód, a więc witryna jest wiarygodna. To czynnik pozycjonujący sklep zarówno w wynikach organicznych, jak i reklamach.

Podsumowanie

Jeżeli zadbamy o wdrożenie wszystkich wyżej opisanych kwestii, z pewnością zyska na tym sprzedaż w naszym sklepie internetowym. Każda jest swoistą cegiełką do zbudowania podstaw działań sprzedażowych. Być może są to dla Ciebie oczywistości, jednak łatwo o nich zapomnieć. Bez nich natomiast, ciężko będzie osiągnąć zakładane cele.

Jak duże osiągniesz wzrosty — to wszystko zależy od branży, konkretnego asortymentu oraz czynników zewnętrznych, takich jak sytuacja na rynku, w gospodarce oraz trendach. Na to jednak — nie mamy już wpływu. 

Piotr Zubrzycki