#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogZ życia agencjiO czym warto pamiętać po InCommerce w Katowicach… i dlaczego jest to ekogroszek?

36 milionów ton ekogroszku — tyle obecnie jest wart rynek e-commerce w Polsce. Skąd takie dane? Przedstawił je Dawid Dąbrowski, E-commerce Manager w onelectro.pl, który wraz z czterema innymi ekspertami podzielił się swoją wiedzą podczas minionego InCommerce w Katowicach. 

36 milionów ton ekogroszku to dokładnie 109 miliardów złotych. W porównaniu do 2021 roku wartość rynku e-commerce w tym roku wzrośnie aż o 17 miliardów. Jednak w odróżnieniu do lat 2020 – 2021 wzrost ten nie wynika ze zmiany kanału sprzedaży na kanał internetowy. Głównym motorem zwyżki jest galopująca inflacja. Co to oznacza dla polskiego e-commerce? Że na skutek wzrostu cen produktów konsumpcja na rynku będzie spadać, a walka o klienta wśród e-biznesów się zaostrzy. Jak sklepy internetowe mogą sobie radzić z takimi wyzwaniami? Czy jedynym kierunkiem ucieczki przed kryzysem są cięcia kosztów i redukcja zatrudnienia?

Po pierwsze: działaj!

Zdaniem Dawida Dąbrowskiego receptą na silniejszą pozycję e–commerce na rynku jest… ucieczka do przodu. Owszem: należy planować budżety marketingowe, powinno się podwyższać lekko ceny dostosowując je do kosztów czy też prowadzić przemyślaną gospodarkę magazynową. Jednak najważniejsza, jego zdaniem, jest analiza informacji o konsumentach, które już posiadamy i spełnianie oczekiwań klientów, o których oni sami nawet jeszcze nie wiedzą, czyli sprint do przodu.

Po drugie: dywersyfikuj

Podobnego zdania był kolejny prelegent, Lech Biernat CEO Olza Logistic, który stwierdził, że na każdy kryzys można spojrzeć dwojako: albo schować głowę w piasek, albo zacząć działać i wyznaczać kierunki, które nie tylko pozwolą przetrwać naszym e-biznesom, ale nawet rozwijać je. W jego opinii najważniejszymi dwoma kierunkami są: współpraca tylko z rzetelnymi i wiarygodnymi partnerami oraz rozszerzenie sprzedaży za granicę, upatrując szansę w ekspansji na kraje Europy Centralnej i Wschodniej. Dlaczego akurat te państwa są najbardziej perspektywiczne dla polskiego e-commerce? Powodów jest wiele, jednak wśród najważniejszych znalazły się: największe wzrosty sprzedaży internetowej w Europie i wciąż  nienasycony rynek, a także stosunkowo niewielka konkurencja wśród e-sklepów z obszaru CEE  (są to rynki, na których dopiero wyłaniają się wiodący “gracze”), zaś bliskość magazynów w Polsce (a tym samym optymalizacja kosztów logistyki) stanowi przewagę, której nie są w stanie pokonać sprzedawcy z Europy Zachodniej czy Północnej. 

Po trzecie: analizuj

Kolejna prelegentka, Diana Drobniak, Content Marketing Manager w AtomStore zauważyła, że choć rodzimy e-commerce coraz śmielej otwiera się na handel transgraniczny, to jednak często nie jest on świadom wielu pułapek, jakie go czekają. Jak więc nie zaliczyć falstartu w sprzedaży międzynarodowej? Zdaniem Diany należy m.in. dokonać rzetelnej oceny potencjalnego rynku czy inwestować w pracowników związanych z danym krajem, którzy nie tylko będą odpowiadali za jakość tłumaczenia na naszej stronie, ale będą też np. wiedzieli, jaką strategię przyjąć na lokalnym rynku. Ważna jest też odpowiednia platforma lub technologia, która nie będzie generować zbędnych kosztów.

Po czwarte: zapobiegaj

Po pauzie na kawę i networking, zaprezentował się Sebastian Puchała z Sempai, który opowiadał o swojej branżowej specjalności czyli Facebook Ads. Meta przyzwyczaiła już nas, że jedyną stałą rzeczą w przypadku narzędzi do obsługi jej najpopularniejszych platform jest zmiana. Jednak widmo wycofania Piksela przez koncern Zuckerberga może doprowadzić do prawdziwej rewolucji. Jak zatem skuteczne targetować reklamy i mierzyć efektywność Facebook Ads w świecie bez cookies’ów? Odpowiedzią jest API konwersji oraz dane pochodzące bezpośrednio z serwera sklepu internetowego. I choć zdaniem Sebastiana Meta nie wycofa się ze stosowania Pixela tak szybko, jak to wcześniej zapowiadała, to zaleca on by wdrożyć CAPI już teraz. Dlaczego? Bo tylko  API konwersji zapewni ciągłość w zbieraniu danych o użytkownikach i zapewni marketerom miękkie lądowanie w świecie bez ciasteczek. 

Po piąte: współpracuj

O tym, że słowo “kryzys” podczas spotkania e-commerce w Katowicach było odmieniane przez wszystkie przypadki, może świadczyć ostatnia prezentacja. Robert Marczak, Head of Sales w takaoto.pro, opowiedział o tym, jak w dobie kryzysu należy budować efektywną współpracę na linii e-commerce – agencja SEO. Na koniec prezentacji nie zapomniał też wspomnieć o trzech filarach tj. zaangażowaniu, szczerości i dwukierunkowej komunikacji, które pomagają w budowaniu odporności na potencjalne problemy i kryzysy w relacjach z klientami. 

Po szóste: myśl strategicznie

Za nami InCommerce No. 18 – spotkanie, a raczej śniadanie branży e-commerce, które po dwóch latach pandemicznej przerwy udało się zorganizować w stacjonarnym wydaniu w Katowicach. To było ważne i inspirujące spotkanie, które pozwoliło na wymianę myśli i uwag, ale też przekazanie bardzo konkretnej i praktycznej wiedzy tak istotnej w dobie ciągłych zmian zachodzących w otaczającym nas świecie. Pięciu ekspertów przedstawiło różne perspektywy i podzieliło się z publicznością szczerymi opowieściami o swoich działaniach w dziedzinie sprzedaży, marketingu i logistyki w e-commerce. Nie każdy sklep internetowy ma możliwości lub budżet, aby wdrożyć u siebie przedstawione na InCommerce rozwiązania. Jednak każdy e-biznes powinien zdać sobie sprawę z pojawiających się zagrożeń i opracować własną strategię minimalizującą potencjalne straty. W ten sposób zbuduje swoją przewagę konkurencyjną nad gorzej przygotowanymi. A jest o co walczyć: 36 milionów ton ekogroszku szczególnie dziś jest warte zachodu.

***

InCommerce No. 18 – spotkanie branży e-commerce

8 listopada 2022 r.

Katowice – Strefa Centralna

Organizatorzy: Sempai i AtomStore

InCommerce No. 18 patronowali: IAB Polska, DIMAQ – Digital Marketing Qualification, Izba Gospodarki Elektronicznej, Sprawny Marketing, Marketer+, E-commerce w Praktyce. Partnerami wydarzenia byli: takaoto., marczak.me, szymonslowik.pl, Olza Logistic, onelectro.pl oraz wydawnictwo Helion.

Więcej informacji na stronie: https://incommerce.camp

Julita Stepaniuk