Sprawd藕, jak w szybkim tempie rozwin膮膰 profil na TikToku! Case study eDomator.

Sempai
16 sierpnia, 2022
Przeczytasz w ~ 9 min.
furniture

Przeczytaj case study, kt贸re przygotowali艣my wsp贸lnie z agencj膮 Kohai i sprawd藕, jak w kr贸tkim czasie dzi臋ki kreatywnym pomys艂om i odpowiednim prowadzeniu kampanii TikTok Ads rozkr臋cili艣my profil z bran偶y wn臋trzarskiej.

eDomator? Ale co to?聽


Jest to rodzinna firma ze sporym do艣wiadczeniem, prowadz膮ca sklep z meblami do domu i ogrodu oraz akcesoriami i sprz臋tem ogrodniczym. Atrakcyjne ceny i przyst臋pny asortyment pozwala prowadzi膰 skuteczny marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych, dzi臋ki czemu sklep mo偶e pozyskiwa膰 wielu klient贸w – szczeg贸lnie podczas sezonowych szczyt贸w.

 

Z firm膮 eDomator wsp贸艂pracujemy ju偶 prawie 5 lat. Rozpocz臋li艣my nasze dzia艂ania od efektywno艣ciowych kampanii Google Ads i wraz z rozwojem sklepu i naszym skutecznym dzia艂aniom klient powierzy艂 nam kolejne kana艂y w tym Facebook Ads, Allegro Ads oraz finalnie TikTok Ads.聽

Za艂o偶enie kampanii

Rozwijanie konta od zera na TikToku poprzez same dzia艂ania organiczne mo偶e zaj膮膰 wiele czasu, dlatego za艂o偶eniem kampanii by艂o, aby poprzez p艂atn膮 reklam臋 osi膮gn膮膰 w kr贸tkim czasie oraz przy niskim bud偶ecie 10 000 obserwacji profilu. Wykorzystywane do tego by艂y materia艂y, kt贸re tworzone by艂y na wz贸r trenduj膮cych w tym czasie filmik贸w innych tw贸rc贸w. Dzi臋ki temu chcieli艣my niskim kosztem generowa膰 nowe 鈥渇ollow鈥檡鈥, poniewa偶 odbiorcy byli zainteresowani wy艣wietlanym contentem. Dodatkowo planowane by艂y dzia艂ania zasi臋gowe dw贸ch wideo z okazji Dnia Kobiet i Dnia M臋偶czyzn, aby zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 marki w internecie.

Wpisanie si臋 film贸w w aktualne trendy (muzyk臋, efekty, uk艂ady taneczne czy hashtagi) TikToka to jeszcze nie wszystko. Nadrz臋dn膮 warto艣ci膮 powinna by膰 sp贸jna wizja i wizerunek marki – to idee wa偶niejsze od wpisywania si臋 w trendy. W przypadku eDomatora zale偶a艂o nam na tworzeniu materia艂贸w, kt贸re edukuj膮 (przyk艂ad filmu), bawi膮 i pokazuj膮 kulisy pracy (przyk艂ad filmu).

 

Cele kampanii:

 

Wraz ze zbli偶aj膮cym si臋 sezonem wiosennym nasze dzia艂ania oparli艣my o 3 cele:

 

G艂贸wny:

  • Osi膮gni臋cie 10 000 obserwacji聽 – by艂 to jednocze艣nie kamie艅 milowy kampanii

Dodatkowe:

  • Wygenerowanie ponad 200 000 wy艣wietle艅 pod dwoma filmikami 艣wiadomo艣ciowymi
  • Wykorzystanie niskiego bud偶etu reklamowego聽
  • Mo偶liwie jak najszybsze zbudowanie profilu (dwa miesi膮ce)

Wyzwania:

  • Nagrywaj TikToki, nie reklamy – ta aplikacja w por贸wnaniu do innych popularnych portali rz膮dzi si臋 swoimi prawami. Je偶eli chcemy zach臋ci膰 u偶ytkownika TikToka do podj臋cia interakcji z nasz膮 reklam膮, to musimy pami臋ta膰, aby nasze filmiki by艂y jak najbardziej 鈥瀗aturalne鈥. Dlatego warto 艣ledzi膰 aktualne trendy i wykorzystywa膰 je do swoich wideo.
  • Research konkurencji – na TikToku trudno by艂o znale藕膰 polskie i zagraniczne konta konkurencji, kt贸ra te偶 skupia艂aby si臋 na tematyce mebli ogrodowych, i od kt贸rych mogliby艣my czerpa膰 inspiracje.
  • Ma艂a liczba materia艂贸w – pocz膮tkowo wystartowali艣my z promocj膮 tylko dw贸ch filmik贸w, kt贸re testowali艣my na odbiorcach. Finalnie rozszerzyli艣my je do pi臋ciu.
  • Znalezienie grupy odbiorc贸w – wiedzieli艣my, 偶e dotarcie do os贸b zainteresowanych przedmiotami do ogrodu lub meblami mo偶e nie by膰 艂atwym zadaniem.

 

Formaty wideo

Nie ma gotowej recepty na film, kt贸ry stanie si臋 hitem TikToka. Aby zwi臋kszy膰 szanse na powodzenie swojego wideo, warto jednak pami臋ta膰 o kilku uniwersalnych wskaz贸wkach.

 

Zalecany jest format 9:16 (pion), poniewa偶 w tej pozycji najcz臋艣ciej korzystamy z telefonu, (tak偶e u偶ywaj膮c TikToka). Dzi臋ki temu ogl膮dany materia艂 wype艂ni nasz ca艂y ekran, a wi臋c przykuje wi臋cej uwagi. Nale偶y tak偶e pami臋ta膰, by wideo nie by艂o zbyt d艂ugie – optymalny czas trwania to 15-30 sekund.聽

 

Warto tak偶e zwr贸ci膰 uwag臋 na to, jakie filmy najbardziej ciekawi膮 u偶ytkownik贸w, a tym samym s膮 ch臋tnie ogl膮dane i generuj膮 du偶膮 aktywno艣膰.聽

dobre praktyki

najcz臋stsze b艂臋dy

Bie偶膮ce monitorowanie trend贸w oraz przestrzeganie uniwersalnych zalece艅 pozwala stworzy膰 skuteczne wideo.

 

Realizacja kampanii:

 

Reklama na TikToku to w Polsce wci膮偶 nowo艣膰. Dlatego te偶 wykorzystanie tej mo偶liwo艣ci promowania swoich produkt贸w i us艂ug nie jest zbyt powszechne, cho膰 stopniowo zyskuje na popularno艣ci. Nic dziwnego – sama platforma TikTok zdobywa coraz wi臋cej u偶ytkownik贸w.聽

 

Jako agencja wsp贸艂pracuj膮ca z TikTokiem mo偶emy przedpremierowo korzysta膰 z nowych funkcjonalno艣ci w systemie reklamowym. Tak te偶 by艂o tym razem – otrzymali艣my dost臋p do celu, kt贸ry w owym czasie nie by艂 jeszcze og贸lnodost臋pny: Community Interaction i dostrzegli艣my w nim spory potencja艂 dla naszego Klienta. Postanowili艣my wykorzysta膰 t臋 okazj臋 do taniego pozyskania followers贸w dla konta eDomator. W dzia艂aniach reklamowych ukierunkowanych na ten cel, TikTok daje przydatn膮 mo偶liwo艣膰 wyboru grup odbiorc贸w. W naszym przypadku wykorzystali艣my to, aby dotrze膰 do聽 os贸b, kt贸re w ostatnich dniach dokona艂y interakcji z profilem nale偶膮cym do tej samej kategorii, co eDomator, czyli home&garden. Skupili艣my si臋 na u偶ytkownikach najbardziej sk艂onnych do pozostawienia follow.聽

Skupili艣my si臋 na u偶ytkownikach najbardziej sk艂onnych do pozostawienia follow

Dalej pozostaje ju偶 dob贸r kreacji. To one decyduj膮 o skuteczno艣ci reklamy. Im nasze wideo mniej przypomina reklam臋, tym ch臋tniej jest ogl膮dane. R贸wnie偶 warto mie膰 na uwadze, aby materia艂 by艂 dostosowany do naszego celu kampanii.聽

 

Realizacj臋 kampanii podzielili艣my na dwa etapy:

  • Etap I (9-28 luty 2022) kiedy to testowali艣my kreacje w oparciu o aktualne trendy, jednak realizowane g艂贸wnie ze zdj臋膰 produktowych i materia艂贸w stockowych. Po przeanalizowaniu zaanga偶owania pod reklamami oraz jednostkowego kosztu za followersa, postanowili艣my, 偶e w kolejnym etapie skupimy si臋 na nieco innej komunikacji w reklamach.
  • Etap II (1-31 marca) to okres, w kt贸rym zmienili艣my spos贸b komunikacji. Zealizowanie materia艂贸w reklamowych w siedzibie Klienta pozwoli艂o nam nie tylko na pod膮偶膮nie za trendami, ale tak偶e pokazywanie sklepu i pracownik贸w w typowo TikTokowym klimacie. Takie okazje jak Dzie艅 Kobiet czy Dzie艅 M臋偶czyzn pozwoli艂y nam wygenerowa膰 w jeden dzie艅 ponadprzeci臋tn膮 ilo艣膰 wy艣wietle艅.

Takie okazje jak Dzie艅 Kobiet czy Dzie艅 M臋偶czyzn pozwoli艂y nam wygenerowa膰 w jeden dzie艅 ponadprzeci臋tn膮 ilo艣膰 wy艣wietle艅

Naszym za艂o偶eniem by艂o zbudowanie profilu i zaanga偶owanej spo艂eczno艣ci, dlatego wykorzystywali艣my Spark Ads – rodzaj reklamy dzia艂aj膮cej podobnie jak promocja posta w Facebook Ads. To pozwoli艂o nam budowa膰 interakcj臋 pod TikTokami opublikowanymi na profilu, a nie gromadzi膰 wy艣wietlenia pod reklamami, kt贸re znikaj膮 po ko艅cu ich emisji.聽

Scenariusze do film贸w – kreatywne wsparcie Kohai

 

W Kohai wiedzieli艣my, 偶e trudno艣膰 w prowadzeniu konta klienta na odleg艂o艣膰 polega na kilku kwestiach – roz艂o偶eniu dzia艂a艅 w czasie: od przes艂ania scenariuszy film贸w na TikToka, poprzez dostarczenie materia艂贸w od klienta, po realizacj臋 video, kt贸ra by艂a po stronie Sempai. Ponadto dynamika zmieniaj膮cych si臋 trend贸w (czyli popularnej w danym momencie muzyki, hashtag贸w, efekt贸w wizualnych, uk艂ad贸w tanecznych itp.) na TikToku jest bardzo du偶a, zachodzi艂o wi臋c ryzyko, 偶e zaproponowane 鈥渄zi艣鈥 trendy nie b臋d膮 aktualne za tydzie艅 lub dwa, gdy filmy zostan膮 realizowane. Dlatego te偶 postawili艣my w g艂贸wnej mierze na trzymanie si臋 w scenariuszach og贸lnej wizji marki ni偶 tego, co akurat jest w tym momencie popularne.聽

 

Misja kreatywna

 

Postawili艣my na pokazanie 鈥渓udzkiej twarzy鈥 marki edomator.pl (m.in. poprzez anga偶owanie do film贸w pracownik贸w magazynu i administracji sklepu), ponadto: edukacj臋, przekazywanie informacji czy inspiracji dotycz膮cych mebli, metamorfoz balkonu, instrukcji samodzielnego monta偶u.聽

 

Spor膮 trudno艣ci膮 ju偶 na etapie tworzenia propozycji scenariuszy by艂y niewiadome zwi膮zane z materia艂ami od klienta: nie wiedzieli艣my, czy zaproponowane w scenariuszach sceny np. z pracownikami magazynu edomator.pl b臋d膮 mia艂y szans臋 zrealizowania (g艂贸wnie ze wzgl臋du na zgody pracownik贸w). Nie wiedzieli艣my te偶, czy kto艣 wewn膮trz firmy b臋dzie w stanie pokaza膰 w materia艂ach np. sk艂adanie mebli krok po kroku.聽

 

Trzymanie r臋ki na pulsie tiktokowych trend贸w

 

Koncepcja kreatywna Kohai, z uwagi na przewidziane przez nas trudno艣ci techniczne w realizowaniu film贸w, skupi艂a si臋 raczej na monitorowaniu i bie偶膮cym raportowaniu o dynamicznie zmieniaj膮cych si臋 trendach, w kt贸re mo偶na 鈥渨pisa膰鈥 tre艣ci zwi膮zane z meblami ogrodowymi. W ka偶dym miesi膮cu wsp贸艂pracy dostarczyli艣my klientowi rozpisane w formie prezentacji scenariusze. Zawiera艂y one zarys fabu艂y, linki do popularnych film贸w, kt贸rymi mo偶na si臋 inspirowa膰, wypisywali艣my ponadto trendy (hashtagi, efekty, filtry oraz muzyk臋). Obrazuje to przyk艂ad poni偶ej:

Koncepcja kreatywna Kohai

Na bie偶膮co aktualizowali艣my wiedz臋 i zapisywali艣my pomys艂y na 5 film贸w miesi臋cznie, z my艣l膮 o realizacji wizji og贸lnej marki, jak te偶 anga偶owaniu obserwator贸w w komentarzach.聽 Zale偶a艂o nam na przedstawieniu mebli w uj臋ciu nie tylko edukacyjnym, ale te偶 humorystycznym, zgodnym z rozrywkowym charakterem TikToka. Wiedzieli艣my, 偶e realizacja, z uwagi na rozbie偶no艣膰 czasow膮 i odleg艂o艣膰 od klienta nie b臋dzie w 100% zbiega膰 si臋 z naszymi scenariuszami, dlatego skupili艣my si臋 raczej na dawaniu drogowskaz贸w i pomys艂贸w.聽

 

Przyk艂adowy scenariusz:

Przyk艂adowy scenariusz

Przyk艂adowa realizacja: KLIK

Przyk艂adowa realizacjaPrzyk艂adowa realizacja

 

Efekty

Luty (9-28 lutego 2022, czyli 20 dni)

Podczas tego okresu dotarli艣my do 106 879 os贸b oraz wygenerowali艣my 320 629
wy艣wietle艅. Promowane posty zdoby艂y 14 114 polubie艅 i 5 980 nowych obserwacji. Zaczynaj膮c od zera, przy wydatkach w kwocie 2 319,13 z艂, stworzyli艣my spore konto i w ten spos贸b byli艣my ju偶 w po艂owie drogi do osi膮gni臋cia naszego celu.聽

Jak wida膰 w tabeli poni偶ej, TikTok inwestowa艂 bud偶et przede wszystkim w 鈥淧ost 2鈥. Pomimo tego, 偶e charakteryzowa艂 si臋 on nieco dro偶szym CPA, to posiada艂 prawie 3 razy mniejszy CPM, przez co wy艣wietle艅 reklamy by艂o wi臋cej. Koszt 1000 wy艣wietle艅 jest mi臋dzy innymi zale偶ny od atrakcyjno艣ci kreacji.

Luty (9-28 lutego 2022, czyli 20 dni)

 

Marzec (01-31 marca 2022, czyli 31 dni)

 

W marcu stworzyli艣my 3 nowe reklamy, dzi臋ki czemu mogli艣my przetestowa膰 nowe kreacje przygotowane przez Kohai. Odnotowali艣my r贸wnie偶, 偶e wraz z rosn膮c膮 liczb膮 obserwuj膮cych wzrastaj膮 koszty ich pozyskiwania. Dzi臋ki naszym reklamom dotarli艣my do 91 300 os贸b oraz wygenerowali艣my 384 289 wy艣wietle艅. Profil zyska艂 5 447 obserwacji i 19 362 polubie艅.

Marzec (01-31 marca 2022, czyli 31 dni)

Dodatkowo przeprowadzili艣my dwie jednodniowe promocje post贸w z okazji Dnia Kobiet i Dnia M臋偶czyzn. Celem by艂o dotarcie do 200 000 odbiorc贸w na ka偶dym z nich. Stworzyli艣my kampani臋 pod wy艣wietlenia filmu, szeroko targetuj膮c pod 鈥渓ifestyle鈥 z wy艂膮czeniem konkretnych p艂ci w zale偶no艣ci od kreacji. Zdecydowanie lepiej przyj膮艂 si臋 materia艂 z okazji Dnia Kobiet, kt贸ry wyda艂 o prawie 100 z艂 mniej bud偶etu. R贸wnie偶 wygenerowa艂 wi臋ksz膮 ilo艣膰 polubie艅 i komentarzy, ciesz膮c si臋 sporym zainteresowaniem w艣r贸d odbiorc贸w.

dwie jednodniowe promocje post贸w z okazji Dnia Kobiet i Dnia M臋偶czyzn

materia艂 z okazji Dnia Kobiet