Strona główna → Case-study → Sprawdź, jak w szybkim tempie rozwinąć profil na TikToku! Case study eDomator. Sprawdź, jak w szybkim tempie rozwinąć profil na TikToku! Case study eDomator. Sempai 16 sierpnia, 2022 Przeczytasz w ~ 9 min. Przeczytaj case study, które przygotowaliśmy wspólnie z agencją Kohai i sprawdź, jak w krótkim czasie dzięki kreatywnym pomysłom i odpowiednim prowadzeniu kampanii TikTok Ads rozkręciliśmy profil z branży wnętrzarskiej. eDomator? Ale co to? Jest to rodzinna firma ze sporym doświadczeniem, prowadząca sklep z meblami do domu i ogrodu oraz akcesoriami i sprzętem ogrodniczym. Atrakcyjne ceny i przystępny asortyment pozwala prowadzić skuteczny marketing w mediach społecznościowych, dzięki czemu sklep może pozyskiwać wielu klientów – szczególnie podczas sezonowych szczytów. Z firmą eDomator współpracujemy już prawie 5 lat. Rozpoczęliśmy nasze działania od efektywnościowych kampanii Google Ads i wraz z rozwojem sklepu i naszym skutecznym działaniom klient powierzył nam kolejne kanały w tym Facebook Ads, Allegro Ads oraz finalnie TikTok Ads. Założenie kampanii Rozwijanie konta od zera na TikToku poprzez same działania organiczne może zająć wiele czasu, dlatego założeniem kampanii było, aby poprzez płatną reklamę osiągnąć w krótkim czasie oraz przy niskim budżecie 10 000 obserwacji profilu. Wykorzystywane do tego były materiały, które tworzone były na wzór trendujących w tym czasie filmików innych twórców. Dzięki temu chcieliśmy niskim kosztem generować nowe “follow’y”, ponieważ odbiorcy byli zainteresowani wyświetlanym contentem. Dodatkowo planowane były działania zasięgowe dwóch wideo z okazji Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn, aby zwiększyć świadomość marki w internecie. Wpisanie się filmów w aktualne trendy (muzykę, efekty, układy taneczne czy hashtagi) TikToka to jeszcze nie wszystko. Nadrzędną wartością powinna być spójna wizja i wizerunek marki – to idee ważniejsze od wpisywania się w trendy. W przypadku eDomatora zależało nam na tworzeniu materiałów, które edukują (przykład filmu), bawią i pokazują kulisy pracy (przykład filmu). Cele kampanii: Wraz ze zbliżającym się sezonem wiosennym nasze działania oparliśmy o 3 cele: Główny: Osiągnięcie 10 000 obserwacji – był to jednocześnie kamień milowy kampanii Dodatkowe: Wygenerowanie ponad 200 000 wyświetleń pod dwoma filmikami świadomościowymi Wykorzystanie niskiego budżetu reklamowego Możliwie jak najszybsze zbudowanie profilu (dwa miesiące) Wyzwania: Nagrywaj TikToki, nie reklamy – ta aplikacja w porównaniu do innych popularnych portali rządzi się swoimi prawami. Jeżeli chcemy zachęcić użytkownika TikToka do podjęcia interakcji z naszą reklamą, to musimy pamiętać, aby nasze filmiki były jak najbardziej „naturalne”. Dlatego warto śledzić aktualne trendy i wykorzystywać je do swoich wideo. Research konkurencji – na TikToku trudno było znaleźć polskie i zagraniczne konta konkurencji, która też skupiałaby się na tematyce mebli ogrodowych, i od których moglibyśmy czerpać inspiracje. Mała liczba materiałów – początkowo wystartowaliśmy z promocją tylko dwóch filmików, które testowaliśmy na odbiorcach. Finalnie rozszerzyliśmy je do pięciu. Znalezienie grupy odbiorców – wiedzieliśmy, że dotarcie do osób zainteresowanych przedmiotami do ogrodu lub meblami może nie być łatwym zadaniem. Formaty wideo Nie ma gotowej recepty na film, który stanie się hitem TikToka. Aby zwiększyć szanse na powodzenie swojego wideo, warto jednak pamiętać o kilku uniwersalnych wskazówkach. Zalecany jest format 9:16 (pion), ponieważ w tej pozycji najczęściej korzystamy z telefonu, (także używając TikToka). Dzięki temu oglądany materiał wypełni nasz cały ekran, a więc przykuje więcej uwagi. Należy także pamiętać, by wideo nie było zbyt długie – optymalny czas trwania to 15-30 sekund. Warto także zwrócić uwagę na to, jakie filmy najbardziej ciekawią użytkowników, a tym samym są chętnie oglądane i generują dużą aktywność. Bieżące monitorowanie trendów oraz przestrzeganie uniwersalnych zaleceń pozwala stworzyć skuteczne wideo. Realizacja kampanii: Reklama na TikToku to w Polsce wciąż nowość. Dlatego też wykorzystanie tej możliwości promowania swoich produktów i usług nie jest zbyt powszechne, choć stopniowo zyskuje na popularności. Nic dziwnego – sama platforma TikTok zdobywa coraz więcej użytkowników. Jako agencja współpracująca z TikTokiem możemy przedpremierowo korzystać z nowych funkcjonalności w systemie reklamowym. Tak też było tym razem – otrzymaliśmy dostęp do celu, który w owym czasie nie był jeszcze ogólnodostępny: Community Interaction i dostrzegliśmy w nim spory potencjał dla naszego Klienta. Postanowiliśmy wykorzystać tę okazję do taniego pozyskania followersów dla konta eDomator. W działaniach reklamowych ukierunkowanych na ten cel, TikTok daje przydatną możliwość wyboru grup odbiorców. W naszym przypadku wykorzystaliśmy to, aby dotrzeć do osób, które w ostatnich dniach dokonały interakcji z profilem należącym do tej samej kategorii, co eDomator, czyli home&garden. Skupiliśmy się na użytkownikach najbardziej skłonnych do pozostawienia follow. Dalej pozostaje już dobór kreacji. To one decydują o skuteczności reklamy. Im nasze wideo mniej przypomina reklamę, tym chętniej jest oglądane. Również warto mieć na uwadze, aby materiał był dostosowany do naszego celu kampanii. Realizację kampanii podzieliliśmy na dwa etapy: Etap I (9-28 luty 2022) kiedy to testowaliśmy kreacje w oparciu o aktualne trendy, jednak realizowane głównie ze zdjęć produktowych i materiałów stockowych. Po przeanalizowaniu zaangażowania pod reklamami oraz jednostkowego kosztu za followersa, postanowiliśmy, że w kolejnym etapie skupimy się na nieco innej komunikacji w reklamach. Etap II (1-31 marca) to okres, w którym zmieniliśmy sposób komunikacji. Zealizowanie materiałów reklamowych w siedzibie Klienta pozwoliło nam nie tylko na podążąnie za trendami, ale także pokazywanie sklepu i pracowników w typowo TikTokowym klimacie. Takie okazje jak Dzień Kobiet czy Dzień Mężczyzn pozwoliły nam wygenerować w jeden dzień ponadprzeciętną ilość wyświetleń. Naszym założeniem było zbudowanie profilu i zaangażowanej społeczności, dlatego wykorzystywaliśmy Spark Ads – rodzaj reklamy działającej podobnie jak promocja posta w Facebook Ads. To pozwoliło nam budować interakcję pod TikTokami opublikowanymi na profilu, a nie gromadzić wyświetlenia pod reklamami, które znikają po końcu ich emisji. Scenariusze do filmów – kreatywne wsparcie Kohai W Kohai wiedzieliśmy, że trudność w prowadzeniu konta klienta na odległość polega na kilku kwestiach – rozłożeniu działań w czasie: od przesłania scenariuszy filmów na TikToka, poprzez dostarczenie materiałów od klienta, po realizację video, która była po stronie Sempai. Ponadto dynamika zmieniających się trendów (czyli popularnej w danym momencie muzyki, hashtagów, efektów wizualnych, układów tanecznych itp.) na TikToku jest bardzo duża, zachodziło więc ryzyko, że zaproponowane “dziś” trendy nie będą aktualne za tydzień lub dwa, gdy filmy zostaną realizowane. Dlatego też postawiliśmy w głównej mierze na trzymanie się w scenariuszach ogólnej wizji marki niż tego, co akurat jest w tym momencie popularne. Misja kreatywna Postawiliśmy na pokazanie “ludzkiej twarzy” marki edomator.pl (m.in. poprzez angażowanie do filmów pracowników magazynu i administracji sklepu), ponadto: edukację, przekazywanie informacji czy inspiracji dotyczących mebli, metamorfoz balkonu, instrukcji samodzielnego montażu. Sporą trudnością już na etapie tworzenia propozycji scenariuszy były niewiadome związane z materiałami od klienta: nie wiedzieliśmy, czy zaproponowane w scenariuszach sceny np. z pracownikami magazynu edomator.pl będą miały szansę zrealizowania (głównie ze względu na zgody pracowników). Nie wiedzieliśmy też, czy ktoś wewnątrz firmy będzie w stanie pokazać w materiałach np. składanie mebli krok po kroku. Trzymanie ręki na pulsie tiktokowych trendów Koncepcja kreatywna Kohai, z uwagi na przewidziane przez nas trudności techniczne w realizowaniu filmów, skupiła się raczej na monitorowaniu i bieżącym raportowaniu o dynamicznie zmieniających się trendach, w które można “wpisać” treści związane z meblami ogrodowymi. W każdym miesiącu współpracy dostarczyliśmy klientowi rozpisane w formie prezentacji scenariusze. Zawierały one zarys fabuły, linki do popularnych filmów, którymi można się inspirować, wypisywaliśmy ponadto trendy (hashtagi, efekty, filtry oraz muzykę). Obrazuje to przykład poniżej: Na bieżąco aktualizowaliśmy wiedzę i zapisywaliśmy pomysły na 5 filmów miesięcznie, z myślą o realizacji wizji ogólnej marki, jak też angażowaniu obserwatorów w komentarzach. Zależało nam na przedstawieniu mebli w ujęciu nie tylko edukacyjnym, ale też humorystycznym, zgodnym z rozrywkowym charakterem TikToka. Wiedzieliśmy, że realizacja, z uwagi na rozbieżność czasową i odległość od klienta nie będzie w 100% zbiegać się z naszymi scenariuszami, dlatego skupiliśmy się raczej na dawaniu drogowskazów i pomysłów. Przykładowy scenariusz: Przykładowa realizacja: KLIK Efekty Luty (9-28 lutego 2022, czyli 20 dni) Podczas tego okresu dotarliśmy do 106 879 osób oraz wygenerowaliśmy 320 629 wyświetleń. Promowane posty zdobyły 14 114 polubień i 5 980 nowych obserwacji. Zaczynając od zera, przy wydatkach w kwocie 2 319,13 zł, stworzyliśmy spore konto i w ten sposób byliśmy już w połowie drogi do osiągnięcia naszego celu. Jak widać w tabeli poniżej, TikTok inwestował budżet przede wszystkim w “Post 2”. Pomimo tego, że charakteryzował się on nieco droższym CPA, to posiadał prawie 3 razy mniejszy CPM, przez co wyświetleń reklamy było więcej. Koszt 1000 wyświetleń jest między innymi zależny od atrakcyjności kreacji. Marzec (01-31 marca 2022, czyli 31 dni) W marcu stworzyliśmy 3 nowe reklamy, dzięki czemu mogliśmy przetestować nowe kreacje przygotowane przez Kohai. Odnotowaliśmy również, że wraz z rosnącą liczbą obserwujących wzrastają koszty ich pozyskiwania. Dzięki naszym reklamom dotarliśmy do 91 300 osób oraz wygenerowaliśmy 384 289 wyświetleń. Profil zyskał 5 447 obserwacji i 19 362 polubień. Dodatkowo przeprowadziliśmy dwie jednodniowe promocje postów z okazji Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn. Celem było dotarcie do 200 000 odbiorców na każdym z nich. Stworzyliśmy kampanię pod wyświetlenia filmu, szeroko targetując pod “lifestyle” z wyłączeniem konkretnych płci w zależności od kreacji. Zdecydowanie lepiej przyjął się materiał z okazji Dnia Kobiet, który wydał o prawie 100 zł mniej budżetu. Również wygenerował większą ilość polubień i komentarzy, ciesząc się sporym zainteresowaniem wśród odbiorców. Sempai Digital Marketing Agency Kategorie Allegro AdsAnalitykaFacebook AdsGoogle AdsMicrosoft AdvertisingSEOTikTok AdsWideo Marketing Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ