Anchor – wszystko co musisz o nim wiedzieć

Paulina Roszko
11 kwietnia, 2022
Przeczytasz w ~ 3 min.
Anchor - wszystko co musisz o nim wiedzieć

Właśnie zaczynasz przygodę z SEO? A może co chwilę słyszysz od specjalisty, że w działaniach mających na celu pozycjonowanie strony w wyszukiwarce nie bez znaczenia jest anchor link? Dziś odpowiadamy, czym właściwie jest i dlaczego anchor html ma tak istotne znaczenie w budowaniu pozycji twojej strony. 

Co to jest anchor text?

Definicja anchor text jest prosta: to nic innego jak treść linka, która pojawia się na wybranej stronie internetowej. Jest to tzw. kotwica, w tekście bardzo często wyróżniona innym kolorem, podkreśleniem lub też pogrubieniem. 

Nakierowanie kursora na dany anchor (tekst zakotwiczenia) sprawia, że użytkownik widzi, na jaką stronę zostanie przeniesiony po jego kliknięciu. W samym kodzie strony anchor html znajduje się między znacznikami <a> oraz </a>.  

Anchor sprawia, że podlinkowana fraza staje się bardziej przyjazna dla botów Google, ale również dla samego użytkownika. Tekst kotwicy pozwala zrozumieć odbiorcy, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu w odnośnik i czego może się tam spodziewać. Jest to pierwszy sygnał odnośnie do tematyki strony.

Jakie rodzaje anchorów wyróżniamy?

Anchor (treść linka) może przybrać kilka różnych form, a algorytm Google na każdą z nich patrzy nieco inaczej. Najczęściej jest to fraza kluczowa związana z tematyką samej strony, jak i artykułu. Niemniej ważny w przypadku anchorów jest fakt, aby te w tekście wyglądały naturalnie. W związku z tym wyróżniamy kilka rodzajów kotwic, które ułatwiają ich niewymuszone użycie w tekście:

  • Exact Match – to anchor, którego treść jest ściśle związana z konkretną frazą, na którą pozycjonowana ma być witryna (np. anchor html).
  • Zero Match – treścią anchora są słowa, które nakłaniają użytkownika do kliknięcia w link (np. zobacz więcej).
  • Brand – w tym przypadku treścią anchora jest nazwa firmy lub witryny (np. Sempai.pl).
  • URL – treścią anchora jest całkowity „nagi” link do danej strony lub podstrony (np. https://sempai.pl/blog/).

Dla lepszej skuteczności i zróżnicowania, anchory można ze sobą łączyć. To znaczy, że podlinkowany tekst może stanowić np. mieszankę Exact Match z Brandem.

Anchor text a wpływ na SEO

W SEO i pozycjonowaniu stron znaczenie ma linkowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne. Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku sprawdza się anchor text, umożliwiając odpowiednie działania. 

Jak to się dzieje, że to anchor odgrywa w SEO i pozycjonowaniu jedną z ważniejszych ról? To właśnie kotwica pozwala botom Google (ale również użytkownikom) poruszać się po wybranej witrynie. Na jej podstawie roboty określają i zapisują w swojej bazie, o czym jest konkretna strona. Do czego to służy?

Rolą wyszukiwarki Google jest wyświetlanie użytkownikowi stron jak najlepiej dopasowanych do zadanego przez niego zapytania. Aby tak się stało, niezbędny jest tu szereg aspektów, jakie dana witryna powinna spełniać, by po wpisaniu zapytania witryna wyświetliła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednym z tych elementów jest właśnie anchor tekstowy, który niejednokrotnie jest jednocześnie frazą kluczową, będącą odpowiedzią na zadane pytanie. 

Jak używać anchorów?

Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcesz uzyskać za pomocą linkowania i gdzie jest ono umieszczane. W przypadku anchorów używanych w obrębie własnej witryny postaw na linkowanie Exact Match, gdzie anchor będzie jasno wskazywał, do jakiej podstrony odsyła i czego ona dotyczy. 

W linkowaniu zewnętrznym zaleca się używanie kilku różnych anchorów. Zwłaszcza jeśli do podlinkowania masz jeden URL i chcesz puścić go w kilku miejscach. Wówczas postaw na różne anchory. I tak np. w jednym wybierz anchor Exact Match, w drugim Brand a jeszcze w innym Zero Match. Pamiętaj też, że jeden anchor dodany na mocnej domenie zewnętrznej znaczy więcej, niż kilka anchorów dodanych na spamerskich portalach. 

Widzisz więc, że chociaż anchor to niepozorny fragment całego tekstu, ma on ogromne znaczenie w przypadku botów Google i staje się istotnym narzędziem pod kątem optymalizacji witryn.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 4.3 / 5. Liczba głosów: 6

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.