Jak wymyślić nazwę firmy dla swojego biznesu?

Krzysztof Olszewski
7 sierpnia, 2023
Przeczytasz w ~ 8 min.
jak wymyślić nazwę firmy

Nazwa każdego przedsiębiorstwa, firmy czy marki ma ogromne znaczenie dla jej sukcesu. Dlaczego tak jest? W jaki sposób stworzyć nazwę firmy, aby nie tylko pasowała do profilu jej działalności, ale również pozytywnie wpływała na jej rozpoznawalność i sukces na rynku? Czy warto zdawać się na tak zwane generatory nazw? Jakie rodzaje nazewnictwa wykorzystują znane firmy i dlaczego każdy z nich ma swoje zalety, ale i wady?  Na te pytania (oraz wiele innych!) odpowiedzi znajdziesz w tym artykule. Sprawdź, jak nazwać firmę, by jej imię oznaczało sukces!

Dlaczego nazwa firmy ma znaczenie dla sukcesu biznesu?

Nazwa firmy jest jednym z najważniejszych elementów nośniku wizerunku danego przedsiębiorstwa czy marki. Jej znaczenie jest więc szczególne – buduje rozpoznawalność firmy, ale może być także przyczyną jej rozlicznych problemów. Niemal każdy, kto mieszka w Polsce, spotkał się z nazwami firm, w których niezwykle popularne były człony „POL” czy „X”. Czy wyglądają dobrze? W większości przypadków niestety nie. Potrafią wręcz odstręczać i to pomimo wysokiej jakości produktów czy usług, które dostarcza konkretne przedsiębiorstwo. Dlaczego tak się dzieje? Z kilku powodów:

  • nazwy tego rodzaju są wszechobecne;
  • zlewają się skojarzeniowo i graficznie w jedno;
  • kojarzą się niestety z kiczem lat 90 i wczesnych 2000;
  • nie są oryginalne.

Unikalna nazwa firmy jest z pewnością lepszym pomysłem niż nazwa generyczna, oklepana lub wręcz kiczowata. Nikt nie chce, by jego imię i nazwisko kojarzyło się z czymś nieprzyjemnym, w złym guście lub nawet obniżającym poziom zaufania! Dlaczego więc miałoby być inaczej w przypadku nazwy swojego przedsiębiorstwa czy marki? Nazwa to fundament organizacji bez względu na to, w jakiej dziedzinie gospodarki owa organizacja operuje.

Osoby, które nie wiedzą, jak nazwać firmę, powinny skorzystać z pomocy doświadczonego doradcy, bądź agencji marketingowej takiej jak Sempai. Specjalista ma narzędzia, doświadczenie i kreatywność, które pozwalają stworzyć nazwę firmy zespoloną z charakterem jej działalności, odpowiadającą potencjalnym odbiorcom, charakterystyczną, ale nie przejaskrawioną. Jeśli nazwa firmy jest rodzajem jej wizytówki, niech będzie konkretna, schludna, ale przede wszystkim efektywna. Jak nazwać firmę w kreatywny sposób?

Kreatywne sposoby na stworzenie unikalnej nazwy firmy

Pomysł na nazwę firmy bierze się w dużej części z charakteru jej działalności. Warto jednak zaznaczyć, że samo połączenie nazwy firmy z tym, co robi na rynku, nie musi zawsze gwarantować sukcesu. Wiele firm nosi nazwy, które po prostu dobrze brzmią. Brzmienie proste do wymówienia i chwytliwe staje się łatwe do powtórzenia, zapamiętania i zapisania. Wymyśl nazwę, która połamie klientowi język, a uzyskasz natychmiastową jego irytację. Brzmi jak żart? Nie wtedy, gdy firma, zamiast rosnąć, popada w stagnację, bo nikt nie jest w stanie przypomnieć sobie, jak się nazywa!

branding

Zespolenie nazwy firmy z jej działalnością jest dobrym pomysłem, ale musi być oryginalne. Samo wskazanie, że firma zajmuje się budownictwem, nie wywoła w potencjalnym kliencie żadnych emocji – na rynku istnieją tysiące tego typu firm. Nazwa musi więc także budzić emocje, bo to one przekonują klientów do zaufania danej marce. Jeśli budownictwo, to fachowe, jeśli firma transportowa, to taka, która dowozi na czas. Słowo określające firmę plus słowo określające jej efektywność to równanie na większy sukces nazwy firmy na rynku.

Propozycje nazw firmy miewają także charakter metaforyczny, bazują na grze słów. Wtedy są niezwykle oryginalne, lecz trzeba starannie je przemyśleć, by metafora czy ciekawe porównanie łatwo odczytał potencjalny odbiorca. W innym wypadku efekt może okazać się odwrotny od zamierzonego.

Tworząc nazwę firmy, należy unikać bardzo wielu pomyłek nazewniczych, które obniżają jakość nazwy i stanowią przeszkodę na drodze do rozwoju marki czy przedsiębiorstwa. Uważaj więc na nazwy:

  • zbyt trudne do wymówienia i zapisania;
  • generyczne, nieunikalne;
  • obraźliwe lub zbyt trudne do zrozumienia;
  • tak oryginalne, że pretensjonalne;
  • które w żaden sposób nie zostaną skojarzone z działalnością Twojej firmy.

Nazwa firmy, która dobrze się kojarzy, jest niezwykle istotnym elementem efektywnego brandingu.

Czym jest generator nazw firmy i czy warto z niego skorzystać?

Generator nazwy firmy wykorzystuje sztuczną inteligencję w procesie tworzenia nazw marki czy przedsiębiorstwa. Na rynku znajdziesz wiele aplikacji czy programów tego typu. Na podstawie nazw kluczowych, które podałeś, generator stworzy oryginalną nazwę Twojej firmy. Zaznacz jednak, pisząc wskazówkę (prompt) dla generatora, by nie sugerował się lub unikał nazw już istniejących.

Pamiętaj jednak, że rynek zmienia się niezmiernie dynamicznie, a generatory nie mają zawsze do aktualnych informacji. Korzystaj z tego typu rozwiązań rozważnie, by stawały się uzupełnieniem procesu kreatywnego, nie zaś jego fundamentem podczas tworzenia nazwy firmy. Zawsze sprawdzaj, czy wygenerowana nazwa nie jest już zajęta przez inną firmę działającą na rynku!

Nazwy osobiste a nazwy korporacyjne – korzyści i wady

Z pewnością zastanawiasz się, który z rodzajów nazw firmy – korporacyjny czy osobisty – jest lepszym rodzajem brandingu dla Twojego biznesu. Każdy z nich ma swoje zalety, które niosą za sobą wymierne korzyści, jednak mają też swoje wady. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

Korzyści wynikające z używania nazw osobistych to między innymi wzrost zaufania do produktów czy usług firmowanych swoim nazwiskiem. Ktoś, kto nie ukrywa się za szyldem, lecz premiuje to, co ma do zaoferowania – by tak rzec – samym sobą, budzi nie tylko zaufanie, ale i szacunek. Wielu klientów łączy nazwy osobiste firmy z:

  • jawnością i przejrzystością jej działań;
  • elastycznością i szybkością reakcji;
  • łatwiejszym i prostszym kontaktem na linii klient firma;
  • poczuciem obcowania z czymś realnym, nie zaś z chłodną korporacją.

Wszystko to oczywiście przy założeniu, że usługi i produkty mają wysoką jakość. To zespolenie jest ogromną korzyścią, może jednak być niebezpieczeństwem. Jeśli firma będzie miała jakiś kłopot, usługa nie będzie się sprzedawać ze względu na małe zainteresowanie, produkt okaże się nietrafiony, wtedy to nazwisko właściciela siłą rzeczy stanie się adresatem wszystkich uwag i zażaleń klientów. Nazwa osobista to duża odpowiedzialność.

Nazwa korporacyjna czy też firmowa ma zupełnie inny charakter. Siła nazwy rośnie wraz z rozwojem przedsiębiorstwa i tym większe budzi zaufanie, im większe staje się przedsiębiorstwo. Przykładem mogą być nazwy przedsiębiorstw motoryzacyjnych, którym zaufało wielu klientów. Mają one jednak ogromną historię i doświadczenie. Nowa firma bez długoletniej tradycji i bez wyrobionej pozycji na rynku niekoniecznie musi budzić zaufanie, posługując się nazwą korporacyjną. Wynika to z faktu, że jest na tyle mała i świeża, więc nie gości w świadomości klientów na tym samym poziomie, co duże przedsiębiorstwa z doświadczeniem.

Warto jednak zaznaczyć, że zaufanie do firmy buduje nie tylko nazwa firmy, ale również działania marketingowe związane z promocją konkretnego brandu.

Etapy procesu wybierania nazwy firmy

Proces wybierania nazwy firmy dzielimy na kilka etapów. Każdy z nich jest istotny w kreowaniu chwytliwego, efektywnego i charakterystycznego brandu. Żadnego z etapów nie wolno zlekceważyć i do każdego należy podejść z pełnym zaangażowaniem!

Etap pierwszy – analiza rynku

Pierwszym etapem kreowania nazwy firmy jest dokładna analiza sektora rynku, w której dana marka czy przedsiębiorstwo będzie funkcjonować. Ta część procesu powinna być połączona z tworzeniem dobrze napisanego briefu, w którym zawarte będą informacje o:

  • nowo powstającej firmie;
  • oczekiwaniach wobec tejże firmy;
  • strategii rozwoju firmy;
  • wizerunku, jaki ta firma chce budować.

Zacząć należy od przemyślenia strategii rozwoju przyszłej firmy, by określanie nazwy firmy stało się łatwiejsze i naturalniejsze. Sytuacja jest wtedy zdecydowanie prostsza niż w odwrotnym przypadku, gdzie nazwa pojawia się pierwsza, ale brak jest skonkretyzowanej strategii. Często okazuje się, że nazwa nieco odstaje od oczekiwań i planów firmy, a to sytuacja niezwykle niefortunna.

Etap drugi – propozycje nazw firmy

Kolejny etap to wszelkiego rodzaju pomysły na nazwy wypisane, opracowane, generowane lub wymyślane w celu ich późniejszej weryfikacji. Ten etap jest najbardziej kreatywną częścią procesu. Nie ma złych pomysłów, bo nawet z tych niedobrych, a zmodyfikowanych w kolejnym etapie, powstać może niezwykła nazwa marki. Opisowa, abstrakcyjna lub skojarzeniowa, a przede wszystkim skuteczna w budowaniu pozytywnego wizerunku całej firmy.

Etap trzeci – weryfikacja propozycji

Następny etap to oczywiście weryfikacja wcześniej wykreowanych propozycji. Pisane na gorąco mogą wydawać się świetne, ale warto dać opaść emocjom i przyjrzeć się nazwom z dystansu, by racjonalnie ocenić, która z propozycji jest odpowiednio zespolona z profilem działalności firmy, jej produktami i usługami, która lepiej brzmi, a którą lepiej odrzucić. Nie zapominaj również o upewnieniu się, że:

  • dla Twojej nazwy firmy istnieje wolna domena;
  • nazwa Twojej firmy dobrze brzmi, wpada w ucho i łatwo jest ją zapamiętać;
  • inne przedsiębiorstwa nie używają nazwy, którą stworzyłeś.

Czwarty etap – wybór ostatecznej nazwy firmy

Ostatni etap to ostateczny wybór nazwy przedsiębiorstwa czy marki. Od wyboru do nazwy do jej zatwierdzenia powinno upłynąć nieco czasu, byś mógł oswoić się z tym, jak ona brzmi, jakie skojarzenia wywołuje i czy ostatecznie jest nazwą przemyślaną i efektywną – budującą sukces Twojej firmy.

Jak sprawdzić dostępność wybranej nazwy firmy?

Aby sprawdzić, czy dana nazwa nie jest już zajęta przez inne przedsiębiorstwo, należy skorzystać z wyszukiwarek znaków towarowych zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym – krajowym, unijnym bądź międzynarodowym.

Warto też dokonać weryfikacji nazwy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – dla osób fizycznych, które prowadzą firmę. Spółki prawa handlowego sprawdzisz natomiast w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Pamiętaj, że niektóre nazwy nie są przez przedsiębiorców zgłaszane w żadnym z wyżej wymienionych urzędów. Ich nazwy nie są chronione, mogą jednak występować w wynikach wyszukiwania Google, a także zajmować konkretne domeny. Ty zaś, gdy już upewnisz się, że Twoja nazwa jest wolna, koniecznie ją zarejestruj, by objąć ją ochroną! Unikniesz nieprzyjemności związanych z tym, że ktoś również może skorzystać z niezarejestrowanej nazwy, którą stworzyłeś.

Widzisz więc, jak istotna jest nazwa Twojej firmy. Z pewnością wiesz już, jak dokonać jej wyboru, opierając się na chłodnej analizie rynku, ale także charakteru przyszłej nazwy Twojej marki czy przedsiębiorstwa. Dopasowana do targetu (twoich potencjalnych klientów) i rynku (konkurencyjna w spotkaniu z nazwami innych przedsiębiorstw i marek) nazwa firmy stanie się elementem Twojego sukcesu!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Krzysztof Olszewski

Junior Content Marketing Specialist

Język to najpotężniejsze narzędzie dane człowiekowi przez naturę. Słowa mają ogromną moc i nie tylko opisują rzeczywistość. Stwarzają ją. Kto nie wierzy, niech powie „tak” przed ołtarzem, a się przekona! Uwielbiam pisać, uwielbiam czytać i nigdy mi się to nie znudzi. Zwłaszcza w języku polskim. Wykształciłem się na polonistę na Uniwersytecie w Białymstoku, a stałem się copywriterem z prawdziwego zdarzenia w Sempai. Lubię kino B+, wiersze Grochowiaka i rap Szpaka.