Strona główna → Blog → SEO → Jakie są koszty SEO i co się na nie składa? Jakie są koszty SEO i co się na nie składa? Shaban Dżelili 15 maja, 2024 Przeczytasz w ~ 5 min. Koszty pozycjonowania strony internetowej (SEO) są uzależnione od wielu czynników – co oznacza też, że możemy je elastycznie dostosowywać do naszych potrzeb i możliwości finansowych. W zależności od potrzeb oraz możliwości możemy wybrać jeden z kilku sposobów realizacji SEO dla naszej strony internetowej. W grę wchodzi samodzielne pozycjonowanie witryny, zatrudnienie pracownika in-house (na etat), współpraca z freelancerem lub agencją SEO. Mając mocno ograniczony budżet na pozycjonowanie naszej strony, możemy ograniczyć koszt związany z zatrudnieniem specjalisty SEO, poświęcając w tym celu swój czas na naukę i realizację działań SEO. Natomiast nie oszukujmy się… W wielu przypadkach przynajmniej kilku naszych konkurentów będzie na etapie realizowania zaawansowanych działań SEO, co sprawia, że same chęci, podstawowa wiedza i własny czas mogą nie wystarczyć, by osiągnąć zadowalające efekty. I właśnie dlatego w większości przypadków właściciele biznesów decydują się jednak na zatrudnienie specjalisty SEO lub współpracę z freelancerem/agencją SEO. Ten artykuł pochodzi z publikacji “SEO Casebook” Jeżeli chodzi o konkretne koszty związane z SEO, to postaram się je jak najbardziej uprościć, aby zobrazować, z jakimi na starcie możemy się liczyć, podejmując współpracę z doświadczonymi osobami/firmami w tej branży.1) Pierwszym podstawowym kosztem SEO jest opłacenie specjalisty/freelancera/agencji SEO – na potrzeby tego artykułu uśredniłem stawki na bazie własnego doświadczenia oraz rozeznania w branży SEO (pod uwagę biorę doświadczonych specjalistów/agencje)*: *Wyżej wymienione ceny dotyczą roboczogodzin specjalisty SEO – do tego należy doliczyć inne koszty, o których wspominam w dalszej części artykułu. W przypadku małych serwisów internetowych wystarczy zazwyczaj kilka-kilkanaście godzin pracy freelancera/agencji miesięcznie, przy pracy ze średnimi serwisami będzie to zazwyczaj od 15-20 godzin w górę, natomiast duże serwisy mogą wymagać zaangażowania specjalisty SEO nawet w wymiarze ponad 100 godzin miesięcznie na działania SEO. Tak więc w prosty sposób możemy obliczyć orientacyjnie jeden z głównych kosztów SEO związanych z zatrudnieniem specjalisty/agencji SEO. 2) Drugim z najczęstszych kosztów jest ten związany z tworzeniem treści na nasz serwis, np. opisów kategorii, opisów produktów, artykułów blogowych. Tutaj również w zależności od doświadczenia copywritera (dla uproszczenia mówię o zewnętrznym copywriterze/agencji) czy też wykorzystania specjalistycznych narzędzi, koszt ten może być różny. Natomiast przyjmijmy uśrednione stawki doświadczonego copywritera/agencji za wysokiej jakości treści na potrzeby SEO, z którymi się często spotykam: Artykuł blogowy ok. 5 000 zzs: ok. 300 zł netto; Opis kategorii ok. 3 000 zzs: ok. 100 zł netto; Opis produktu ok. 1 000 zzs: ok. 30 zł netto. Mnożąc to przez liczbę Twojego zapotrzebowania miesięcznego – dochodzą nam kolejne setki, a najczęściej nawet tysiące złotych kosztu SEO. 3) Trzecim z najczęstszych kosztów SEO jest zakup linków – dla uproszczenia nie mówmy już o dedykowanych zapleczach SEO i innych formach pozyskiwania linków. Skupmy się na najbardziej popularnej aktualnie formie ich pozyskiwania, czyli artykułach sponsorowanych. Ceny za zakup publikacji sponsorowanej na zewnętrznym portalu wahają się od kilkudziesięciu złotych, do kilkunastu tysięcy złotych. Uśrednijmy, że najczęściej jej zakup na średniej jakości portalu na potrzeby SEO to koszt 500 zł netto + ok. 200 zł za napisanie wartościowego artykułu przez doświadczonego copywritera. Łącznie daje nam to ok. 700 zł za zrealizowanie jednego artykułu sponsorowanego. W zależności od potrzeb – takich artykułów będziesz prawdopodobnie potrzebował kilku w skali miesiąca. To jest kolejny koszt SEO na średnim poziomie kilku tysięcy złotych miesięcznie. 4) Czwartym z najczęstszych kosztów SEO są narzędzia. W przypadku specjalisty na etacie – taki koszt narzędzi SEO pokrywa właściciel firmy, zaś w przypadku zatrudnienia freelancera/agencji SEO, jest on wliczony już w cenę roboczogodzin. Przykładowy koszt najpopularniejszych i zazwyczaj niezbędnych płatnych narzędzi SEO w ich podstawowej wersji (z wieloma ograniczeniami w porównaniu z ich droższymi pakietami wykorzystywanymi przez agencje SEO): Sam koszt podstawowych narzędzi SEO, z których na co dzień korzysta doświadczony specjalista, to w przybliżeniu ok. 1 000 zł miesięcznie. Tak więc z taką ceną na start musisz się liczyć, chcąc prowadzić samodzielne oraz świadome działania SEO oparte na danych. Natomiast im dalej w las, tym liczba narzędzi w codziennej pracy SEO rośnie, tak jak i ich cena przy większych potrzebach.Na podstawie podstawowych kosztów SEO związanych z zatrudnieniem specjalisty, tworzeniem treści, zakupem linków oraz narzędzi widzimy, że wartościowa inwestycja w działania SEO w zależności od potrzeb i możliwości liczona jest aktualnie w tysiącach złotych miesięcznie. Do tego mogą dojść dodatkowe koszta związane z poprawkami/optymalizacją techniczną Twojego serwisu przez Web Developera, które również mogą stanowić znaczące koszty na początkowym etapie działań SEO. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 6 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Raport SEO – co to takiego, z jakich elementów jest zbudowany i jakie korzyści przynosi? Czym jest techniczne SEO? Dlaczego warto zoptymalizować technicznie swoją stronę? Na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe? Dlaczego warto sięgnąć po pozycjonowanie zagraniczne stron? Na czym polega pozycjonowanie bloga? Czym jest Search Generative Experience (SGE)? Optymalizowanie aplikacji mobilnych – ASO w pigułce Shaban Dżelili SEO Team Manager Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ