Ile kosztuje pozycjonowanie stron w 2023 roku?

Krzysztof Olszewski
15 października, 2023
Przeczytasz w ~ 13 min.
073 Blog Ile kosztuje pozycjonowanie stron w 2023 roku

Pozycjonowanie strony przedsiębiorstwa/firmy czy marki w internecie jest jednym z warunków sukcesu na rynku i to bez względu na rodzaj branży. Bez pozycjonowania strona nie jest widoczna, a niewidoczna strona to brak klientów, spadek sprzedaży, niedotrzymywanie kroku konkurencji i – niestety bardzo często – znaczne zahamowanie wzrostu lub nawet wypadnięcie z rynku! Czy pozycjonowanie jest niezbędne dla sukcesu firmy? Od jakich czynników zależy cena pozycjonowania? Więcej o tym w tym artykule!

Efekty a cena pozycjonowania stron – czy jedno zależy od drugiego?

Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Nie zawsze wzrost kosztów pozycjonowania stron wiąże się z lepszymi jego efektami. Podkreślenia wymaga fakt, że im więcej doświadczenia ma konkretna firma, im dłużej jest na rynku, im większymi możliwościami dysponuje, tym większe potrafi zapewnić efekty. Im bardziej kompleksowe usługi związane z pozycjonowaniem stron internetowych zapewnia firma, tym wyższe mogą być opłaty za te usługi.

Efekty pozycjonowania są więc ściśle połączone z renomą firmy, jej skutecznością czy doświadczeniem i bogactwem oferty, ilością usług, które zapewnia. Ich cena wynika oczywiście ze wcześniej wspomnianych czynników, jednak wpływają na nią także inne istotne kwestie. Nie tylko związane z konkretną firmą, także z tym, co dzieje się na rynku – z działaniami konkurencji, z koniunkturą gospodarczą, a nawet sytuacją międzynarodową.

Czy lepsze efekty można więc uzyskać, płacąc więcej? Tak – warunkiem jest wybór odpowiedniej agencji marketingowej z wieloletnim doświadczeniem, szeroką ofertą proponowanych usług, renomą. Słowem – skutecznej. W Sempai wiemy, jak ważne są wszystkie te czynniki, dbamy więc, aby inwestycja klienta przekładała się na jakość naszych działań.

Teraz jednak wspomnimy, jak kształtują się ceny konkretnych usług. Wiele czynników ma wpływ na ich wysokość. Oto jedne z najważniejszych, o których nie można zapominać bez względu na okoliczności.

Pozycjonowanie stron cena i czynniki kształtujące jej wysokość

„Pozycjonowanie stron cennik” – ta fraza jest bardzo często wpisywana w wyszukiwarkę Google przez osoby, które pragną poznać widełki kosztowe związane z konkretnymi usługami związanymi z SEO. Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednym słowem, a ani nawet kilkunastoma zdaniami. Kwestia jest o wiele bardziej złożona.

Ceny usług zależą nie tylko od konkretnej firmy, jej doświadczenia, skuteczności czy palety oferowanych usług. Koszt owych usług zależny jest między innymi od rodzaju branży klienta, wybranego zasięgu pozycjonowania czy rodzaju marketingu treści, który klient wybierze. Przyjrzyjmy się teraz tym czynnikom bliżej.

Cennik pozycjonowania a rodzaj branży

Rodzaj branży odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu kosztów pozycjonowania strony internetowej. Każda gałąź gospodarki, każdy sektor rynku, każdy rodzaj działalności gospodarczej ma swój unikalny charakter, zmusza więc do podejmowania działań SEO właściwych dla siebie (czytaj: skutecznych w danej branży). To z kolei wpływa na koszty związane z osiągnięciem przez witrynę wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Cena pozycjonowania zależy więc od następujących czynników powiązanych z konkretnym sektorem rynku:

  • Konkurencyjnością rynku – w branżach, gdzie konkurencja jest bardzo zaciekła (e-commerce, turystyk, finanse), koszty pozycjonowania są stosunkowo wyższe. W takich sektorach jest więcej firm, które – na przykład – w działaniach pozycjonujących używają podobnych fraz kluczowych. Osiągnięcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania wiąże się więc automatycznie z wyższymi nakładami na działania SEO, by przynosiły wymierne efekty.
  • Specyfika słów kluczowych – w niektórych branżach słowa kluczowe są niezwykle specyficzne, często zupełnie niszowe. W takim przypadku pozycjonowanie bywa tańsze, choćby z uwagi na niższą konkurencję, mniejszy rynek.
  • Wymagania techniczne i treściowe – branże technologiczne, medyczne czy prawnicze wymagają zaawansowanych strategii SEO oraz treści specjalistycznych – działania marketingowe w zakresie marketingu treści muszą więc być nieskazitelne tak pod względem formy, jak i w kwestiach merytorycznych.

Cena pozycjonowania zależy w dużej mierze od branży klienta, w której się on obraca. Generuje koszty lub sprawia, że są niższe, ale zawsze wpływa na ich ostatecznych kształt.

Konkurencyjność branży

Wspomnieliśmy już o konkurencyjności, ale należy doprecyzować, dlaczego jest tak istotna w kształtowaniu cenników za usługi związane z pozycjonowaniem stron internetowych.

Im większa konkurencja w danej branży, tym trudniej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, co często oznacza konieczność większych inwestycji, bardziej zaawansowanych strategii oraz intensywniejszych działań marketingowych. W branżach o wysokiej konkurencyjności firmy muszą stale monitorować swoje działania, analizować ruch na stronie oraz dostosowywać strategię do ciągle zmieniającej się sytuacji rynkowej, aby nie zostać wyprzedzonym przez konkurentów.

Dla firm działających w takich branżach kluczowe jest również zrozumienie unikalnej wartości w powiązaniu z korzyścią, jaką dostarczają swoim klientom, a następnie komunikowanie tej wartości i eksponowanie korzyści poprzez optymalizację treści i działań marketingowych. To, co sprawia, że jedna firma wyróżnia się na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania, zależy od:

  • jakości treści,
  • autorytetu domeny
  • czy jakości linków przychodzących.

Aby skutecznie realizować o palmę pierwszeństwa w wynikach wyszukiwania na rynku o wysokiej konkurencyjności, przedsiębiorstwa muszą nie tylko podejmować zaawansowane działania SEO, ale też perfekcyjnie rozumieć swoją branżę, klientów oraz to, co przemawia za ich wyjątkowością. Każdy z czynników ma wpływ na cenę usług SEO!

Zasięg pozycjonowania

Ile kosztuje pozycjonowanie strony lokalnie? Co z pozycjonowaniem regionalnym lub krajowym? A międzynarodowe? Im wyższy zasięg działań, tym wyższa ich cena. Dlaczego?

  • Pozycjonowanie lokalne (cennik) – najbardziej potrzebne firmom, które oferują swoje usługi lub produkty na rynku lokalnym, w konkretnym mieście czy obrębie kilku miejscowości położnych blisko siebie. Często wykorzystywane przez lokale gastronomiczne, warsztaty samochodowe czy kancelarie prawne. Usługi pozycjonowania są dobierane pod konkretną lokalizację z wykorzystaniem różnych narzędzi. Koszt lokalnego pozycjonowania bywa niższy niż działań SEO na szczeblu regionalnym, krajowym czy międzynarodowym, jest to jednak zależne także od specyfiki danego miejsca (na przykład wysoka konkurencja w Warszawie, niższa na Podkarpaciu i tak dalej).
  • Pozycjonowanie regionalne i krajowe – jest to średni zasięg działań związanych z pozycjonowaniem witryny konkretnej marki czy firmy. Wiąże się z większą konkurencją i potrzebą optymalizacji na wyższym poziomie. Koszty bywają wyższe niż w przypadku pozycjonowania lokalnego, ale niższe niż w skali międzynarodowej. Ostateczna ich wysokość zależy jednak od specyfiki danego regionu czy kraju.
  • Pozycjonowanie stron na świecie (cennik) – skierowane do firm, które prowadzą działalność na wielu rynkach lub szykują ekspansji za granicę. Tu strategie SEO muszą uwzględniać różnorodność językową, kulturową i prawno-regulacyjną. Wejście na rynek międzynarodowy wiąże się z koniecznością uwzględniania kulturowych niuansów danego kraju, ale także skutecznych dla danego państwa strategii SEO. Najszerszy zasięg pozycjonowania wiąże się z najwyższymi kosztami za konkretne działania.

Zasięg pozycjonowania ma bezpośredni wpływ na cenę usług SEO. W miarę rozszerzania się zasięgu wzrasta złożoność strategii, a wraz z nią koszty.

Frazy kluczowe a widoczność stron i sklepów

Dobór odpowiednich fraz kluczowych jest nie tylko kluczowy dla widoczności stron i sklepów w wynikach wyszukiwania, ale ma również bezpośredni wpływ na koszt usług SEO. Wybrane słowa i zwroty determinują stopień konkurencyjności i złożoność działań. Pozycjonowanie na popularne i częściej wyszukiwane frazy to konieczność mierzenia się z większą i agresywniejszą konkurencją – oznacza więc wyższe koszty pozycjonowania. Z kolei bardziej niszowe, specyficzne frazy generują niższe koszty. Wymagają jednak dokładnego zrozumienia i analizy zachowań docelowej grupy odbiorców oraz precyzyjnej optymalizacji treści strony względem konkretnych fraz – to kolejny koszt, który należy uwzględnić.

Pozycjonowanie witryn sklepów internetowych według fraz kluczowych ma swoją specyfikę i wpływ na cenę działań SEO. Frazy kluczowe wpływają na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania. Widoczny sklep, to miejsce, które generuje przychody ze sprzedaży oferowanych produktów.

Frazy o wysokiej konkurencyjności nierzadko znacząco wpływają na wzrost kosztów pozycjonowania. Optymalizacja pod kątem szerokiego zakresu popularnych fraz kluczowych jest kosztowna, ale przynosi wysoki zwrot z inwestycji. Aby działania SEO osiągały najwyższe rezultaty, warto budować strategię pozycjonowania na podstawie fraz popularnych i niszowych/specjalistycznych, a więc w kompleksowy sposób.

Content marketing a ceny działań SEO

Content marketing stał się nieodłącznym elementem skutecznych strategii SEO. Tworzenie wartościowych treści wymaga jednak doświadczenia i umiejętności, czasu oraz narzędzi, co bezpośrednio wpływa na wzrost cen usług SEO. Agencje marketingowe muszą łączyć wiedzę techniczną (specjaliści SEO) z umiejętnościami tworzenia atrakcyjnych i angażujących materiałów (specjaliści CM).

Działania content marketingowe, takie jak tworzenie blogów, e-booków czy materiałów wideo, są obecnie kluczowe do osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To z kolei sprawia, że agencje i freelancerzy specjalizujący się w SEO muszą inwestować w szkolenia i narzędzia do tworzenia contentu, co dodatkowo podnosi cenę usług.

Wartościowy content marketing przynosi także konkretne korzyści. Treści wysokiej jakości przyciągają użytkownika, sprawiają, że czas spędzony przez niego na stronie jest dłuższy. Dobry content marketing poprawia wskaźniki zaangażowania użytkowników. Dobrze napisane, informatywne teksty są także faworyzowane przez algorytm Google.

Lokalne pozycjonowanie stron internetowych – cena

Wspomnieliśmy, że zasięg pozycjonowania ma wpływ na koszty usług związanych z działaniami SEO. Temu rodzajowi pozycjonowania warto przyjrzeć się jednak nieco bliżej ze względu na jego specyfikę.

Lokalne pozycjonowanie stron internetowych staje się coraz bardziej popularne wśród przedsiębiorców, którzy chcą docierać do swojej lokalnej społeczności. Cena takich usług zwykle jest niższa niż w przypadku pozycjonowania na szeroką skalę, ale jest uzależniona od wielu czynników, takich jak konkurencja w danej lokalizacji czy specyfika branży. Wiele firm oferuje pakietowe ceny za lokalne pozycjonowanie, które obejmują optymalizację treści, lokalny link building oraz zarządzanie opiniami – na przykład na Google Moja Firma.

Lokalne pozycjonowanie wydaje się mniej skomplikowane niż na przykład pozycjonowanie na skalę międzynarodową. Nie jest to regułą. Zwłaszcza wtedy, gdy konkurencja w danej lokalizacji jest bardzo silna. Warto więc inwestować w profesjonalne usługi, agencje marketingowe z doświadczeniem i działania, które przynoszą wymierne i korzyści.

Wielkość i typ serwisu

Wielkość i typ serwisu internetowego mają istotny wpływ na strategię oraz koszty lokalnego pozycjonowania. Lokalne sklepy internetowe z szerokim asortymentem produktów wymagają bardziej złożonych działań optymalizacyjnych niż proste strony-wizytówki przedstawiające ofertę jednego usługodawcy.

Serwisy o dużej ilości podstron, takie jak portale informacyjne czy blogi, potrzebują dodatkowej optymalizacji strukturalnej oraz tej związanej z treściami. W przypadku stron tego typu kluczowe jest nie tylko lokalne pozycjonowanie dla głównego miasta, ale również optymalizacja pod kątem okolicznych miejscowości czy dzielnic.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron w 2023

Cena pozycjonowania – konsultacje/usługi SEO

Wspomnieliśmy już o czynnikach, od których zależą koszty pozycjonowania stron internetowych w internecie. Należy jednak uwzględnić także koszty samych usług.

Audyt SEO

Audyt SEO jest fundamentalnym etapem w procesie pozycjonowania strony internetowej. Pozwala zidentyfikować wszelkie słabości i błędy techniczne witryny danego klienta, które mogą wpływać na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki audytowi SEO agencja marketingowa jest w stanie opracować skuteczne strategie SEO, zorientowane na poprawę osiąganych wyników.

Audyt obejmuje różne aspekty funkcjonowania strony, do których należą między innymi:

  • struktura URL;
  • kompatybilność witryny z urządzeniami mobilnymi;
  • czas ładowania witryny.

Przeprowadzenie kompleksowego audytu jest inwestycją, która przyczynia się do oszczędności czasu i pozwala lepiej gospodarować zasobami firmy czy przedsiębiorstwa, szczególnie w dłuższym okresie. Audyt ściśle określa obszary funkcjonowania strony firmy, które należy zmodyfikować, by poprawić jej widoczność. Dzięki niemu agencja nie podejmuje działań „na ślepo”, unikając błędów i konieczności poprawiania lub modyfikacji nieefektywnych działań.

Zidentyfikowane problemy podczas audytu SEO, a także zalecenia co do ich rozwiązania, umożliwiają skoncentrowanie wysiłków tam, gdzie są one najbardziej potrzebne. Daje to lepsze rezultaty w krótszym czasie, co z kolei obniża koszty pozycjonowania.

Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych to nieodłączny element każdej solidnej strategii SEO. Pomaga określić frazy, których używanie wiedzie do podniesienia widoczności witryny w internecie. Skuteczne, „rankujące” słowa kluczowe muszą być odpowiednio dobrane do profilu strony, a także odzwierciedlać realne zapytania użytkowników.

Analiza słów kluczowych pozwala na dostosowanie treści strony do oczekiwań użytkowników. Stosowanie odpowiednich fraz to sposób na skuteczne zwiększanie ruchu na stronie i poprawianie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Skuteczna analiza słów kluczowych wymaga jednak czasu i narzędzi, a także doświadczenia i ekspertyzy specjalistów – oznacza więc podniesienie kosztów pozycjonowania.

Optymalny dobór słów kluczowych przekłada się na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Pozwala to na osiągnięcie lepszego zwrotu z inwestycji w SEO, pomimo początkowych kosztów związanych z przeprowadzeniem analizy.

Strategia SEO

Stworzenie solidnej strategii SEO jest kluczowe dla sukcesu każdej kampanii związanej z pozycjonowaniem. Przemyślana strategia uwzględnia cele biznesowe firmy, grupę docelową jej produktów/usług oraz rynek, na którym działa strona. Strategia jasno określa cele, na których należy się skupić, działania, które należy podjąć, by osiągać najlepsze rezultaty w pozycjonowaniu.

Opracowanie strategii SEO wymaga analizy działań konkurencji, doboru odpowiednich słów kluczowych, a także rozsądnego zaplanowania działań linkbuildingowych i optymalizacyjnych. Koszt opracowania strategii jest inwestycją, która przynosi długoterminowe korzyści. Dzięki niej klient unika niepotrzebnych wydatków na nieefektywne działania.

Kluczową częścią strategii SEO jest także monitorowanie efektów i bieżąca optymalizacja działań. Regularne analizy i dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków na rynku i algorytmów wyszukiwarek to konieczność, która podnosi koszty usług SEO, ale pozwala marce pozostawać widoczną w przestrzeni internetowej.

Optymalizacja treści

Optymalizacja treści to kluczowy element skutecznych działań SEO. Dobre, wartościowe treści przyciągają użytkowników i zachęcają do pozostawania na stronie przez dłuższy czas, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie czy współczynnik konwersji. Odpowiednie słowa kluczowe, nagłówki i metadane są istotne dla skutecznej optymalizacji treści.

Proces tworzenia i optymalizacji treści wymaga jednak sporego nakładu czasu i zasobów. Profesjonalne teksty (opisy produktów, kategorii, artykuły sponsorowane, blogowe, ebooki), optymalizowane pod kątem SEO, często wymagają współpracy z doświadczonymi copywriterami, a to dodatkowy koszt dla przedsiębiorstwa. Warto go ponieść, by tworzyć profesjonalne treści – tylko one wywierają odpowiednie efekty tak na samych odbiorcach treści, jak i na algorytmach wyszukiwarek internetowych (przede wszystkim Google).

Inwestycja w wysokiej jakości treści zwykle się opłaca, przyczyniając się do lepszego pozycjonowania strony, większej ilości ruchu i zwiększonej konwersji, co ostatecznie przekłada się na zyski.

Optymalizacja techniczna

Optymalizacja techniczna strony internetowej obejmuje wiele aspektów, takich jak:

  • poprawa czasu ładowania strony;
  • przystosowanie strony do funkcjonowania na urządzeniach mobilnych;
  • poprawa struktury URL.

Te działania są kluczowe dla poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania i zapewnienia jej użytkownikom pozytywnych doświadczeń związanych z przebywaniem na stronie – łatwość nawigacji, precyzja poszukiwanych informacji o usługach czy produktach, ogólne wrażenia z wysokiej funkcjonalności strony.

Koszty związane z optymalizacją techniczną zależą od stanu strony i zakresu wymaganych działań. Zadania te wymagają bezwzględnej współpracy z doświadczonymi developerami i specjalistami od SEO – ich usługi to wyższy koszt związany z pozycjonowaniem.

Optymalizacja techniczna jest niezbędna dla skutecznego pozycjonowania i poprawy używalności strony, co w dłuższym okresie czasu przekłada się na zyski dla firmy. Nieczytelna, przestarzała strona jest nie tylko nieefektywna, słabo widoczna w internecie, ale także po prostu odstraszająca z estetycznego punktu widzenia. Nie trać stałych klientów i nie odstraszaj potencjalnych przez coś, co warto i należy zmienić!

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji i jej działań jest bezwzględnym elementem każdej skutecznej strategii SEO, umożliwiającym zrozumienie sposobu operowania rywali na rynku i ich efektów na rynku. Znajomość strategii konkurencji umożliwia unikanie błędów i lepsze dostosowanie własnych działań SEO.

Choć analiza jest zazwyczaj czasochłonna i generować dodatkowe koszty, jest niezbędna dla stworzenia efektywnej strategii SEO. Jest to klucz do zwiększenia zysków firmy i wzmocnienia jej pozycji na rynku.

Linkbuilding

Linkbuilding to proces zdobywania wartościowych linków zwrotnych kierujących użytkownika na stronę klienta. Jakość i ilość linków wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zdobywanie wartościowych linków jest często czasochłonnym i kosztownym zadaniem, bez niego trudno jednak mówić o zauważalnych efektach pozycjonowania.

Wysokiej jakości linki zwiększają autorytet strony względem algorytmów wyszukiwarek (głównie Google). To z kolei zwiększa pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Skuteczny linkbuilding jest więc inwestycją, która przynosi wymierne korzyści w dłuższej, ale trwałej perspektywie.

Raportowanie i analizy

Raportowanie i analiza są kluczowymi elementami każdej strategii SEO. Regularne monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii SEO na podstawie zebranych danych jest niezbędne do osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwań. Wykorzystuje się w tym celu zaawansowane narzędzia do analizy i raportowania SEO, które podnoszą koszt działań pozycjonujących.

Analiza danych pozwala na lepsze zrozumienie efektywności działań SEO i identyfikację słabych punktów. Regularne i przemyślane raportowanie oraz analiza są fundamentem dla dalszego rozwoju i sukcesu strategii pozycjonowania.

Ilość czynników wpływających na cenę pozycjonowania jest ogromna. Rynek zmienia się nieustannie, ciągle powstają nowe narzędzia zwiększające efektywność agencji marketingowych, a konkurencja nigdy nie ustaje. By cena pozycjonowania nie przekroczyła akceptowalnego poziomu, warto wybrać agencję marketingową z odpowiednim doświadczeniem, która skutecznie funkcjonuje na rynku od lat.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 4.2 / 5. Liczba głosów: 5

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Krzysztof Olszewski

Junior Content Marketing Specialist

Język to najpotężniejsze narzędzie dane człowiekowi przez naturę. Słowa mają ogromną moc i nie tylko opisują rzeczywistość. Stwarzają ją. Kto nie wierzy, niech powie „tak” przed ołtarzem, a się przekona! Uwielbiam pisać, uwielbiam czytać i nigdy mi się to nie znudzi. Zwłaszcza w języku polskim. Wykształciłem się na polonistę na Uniwersytecie w Białymstoku, a stałem się copywriterem z prawdziwego zdarzenia w Sempai. Lubię kino B+, wiersze Grochowiaka i rap Szpaka.