Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOJak linkować z Facebooka pod kątem SEO?

Fanpage prowadzony zgodnie z zasadami pozycjonowania może pomóc zwiększyć ruch i konwersję na stronie oraz wpłynąć na rozpoznawalność marki. Z naszego artykułu dowiesz się, jak promować swoją stronę i linkować z social media pod kątem SEO.

 

Google a Facebook

Facebook i GoogleAlgorytm wyszukiwarki Google – w dużym uproszczeniu – działa na zasadzie głosowania. Strona, z której posiadamy link, to głos na naszą witrynę. Im większa liczba głosów na naszą stronę, tym większa szansa na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

W dobie aktualizacji algorytmów odpowiadających za “jakość” linków prowadzących do witryny (algorytm Pingwin), social media z Facebookiem na czele wydają się być więc idealnym miejscem na pozyskanie linków. Użytkownicy, wchodząc w interakcję, mogą umieszczać do nas link poprzez udostępnienia – “share’y” czy komentarze na grupach, które przy odpowiednich ustawieniach prywatności (kont czy grup) mogą zostać zaindeksowane przez wyszukiwarkę.

Boty Google indeksują zasoby Faceboook’a podobnie jak innych witryn, choć zdarzają się ograniczenia. Na stronie wyników po wpisaniu określonej frazy możemy trafić na profil, stronę, publiczne posty i dyskusje. Tak jak pozycjonujemy witrynę firmy, podobnie możemy pozycjonować fanpage. Robot Google zachowuje się w portalu jak niezalogowany użytkownik. Nie możemy zatem blokować dostępu do naszego profilu czy wydarzeń osobom z zewnątrz, o ile chcemy je promować dalej. Posty publikowane na fanpage’u mają zawsze charakter publiczny. Robot Google w takim wypadku będzie miał dostęp do naszych wpisów. Wyszukiwarka nie widzi większości kont na Facebooku. Ponadto ilość polubień dla naszych postów nie jest brana pod uwagę przez wyszukiwarkę.

Zacznij od początku

Przygodę z prowadzeniem strony na Facebooku zacznij od wyboru odpowiedniej nazwy, która będzie znajdować się w tytule Twojej strony na Facebooku. Tytuł strony wpływa na naszą pozycję w indeksie, dlatego ewentualna zmiana może nam tylko niepotrzebnie zaszkodzić.

W ten sposób wyszukiwarka Google indeksuje fanpage: nazwa strony=tytuł strony:

Indeksacja fanpage'a przez Google
Do strony dobierz czytelny URL, który można łatwo zapamiętać i powtórzyć. Niepolecane jest wplatanie tutaj ogólnych słów kluczowych, bowiem Facebook może prosić nas o zmianę nazwy lub ją po prostu zawiesi. Najprościej i najwygodniej będzie dobrać nazwę odwołującą się do naszej marki.

W ten sposób wyszukiwarka Google indeksuje fanpage: URL fanpage

Indeksacja fanpage'a w Google

W zakładce Informacje opisz markę, korzystając ze słów kluczowych, charakterystycznych dla Twojej branży. Pole te spełnia rolę podobną jak meta tag description, który zawarty jest w kodzie HTML stron WWW. W zakładce tej umieść również link do strony internetowej.

W ten sposób wyszukiwarka Google wyświetla treść zawartą w zakładce Informacje:

Google a Facebook

Facebook a SEO

Strona na Facebooku zyskuje na widoczności w wynikach i sugestiach wyszukiwarki portalu, jeśli słowa kluczowe z zapytania znajdują się w nazwie profilu. Ponadto jeśli zapytanie wpisuje osoba, która lubi stronę bądź ktoś z grona jej znajomych, wynik pojawi się w wyszukiwarce pole wyżej. Podobnie dzieje się, gdy strona była już przez nas kiedyś odwiedzana.

Nowy algorytm Facebook’a dla Aktualności

Dlaczego na tablicy aktualności Facebook’a wyświetlają się akurat takie a nie inne posty? Od czego to zależy? W tym roku został wprowadzony nowy algorytm – Tweak, który jest odpowiedzialny za dobór treści w News Feedzie. Wcześniej, na podstawie ankiet, użytkownicy określali swoje zainteresowania oraz to, co chcieliby widzieć zaraz po zalogowaniu się do portalu. Dotychczasowy algorytm został uzupełniony o indywidualne preferencje internautów. Dodatkowo ulepszono aktywności naszych najbliższych znajomych i ulubionych stron. Jeśli zdarza się nam wchodzić z nimi w interakcje, będą pojawiać się na naszej tablicy dużo częściej.

Jak było do tej pory? Edge Rank

Za cały porządek odpowiedzialny był algorytm składający się z wielu wskaźników, bezpośrednio wpływający na zasięg postów. Co zatem wpływa na Edge Rank? Facebook bierze pod uwagę, czy użytkownik wyraża zainteresowanie treściami publikowanym przez fanpage. Wspomniane zainteresowanie wyraża się poprzez polubienia, komentarze, share’y i kliknięcia. Istotne są tutaj również: czas przebywania na stronie docelowej i ponowne logowanie się na portalu, popularność posta (im więcej interakcji, tym większe szansa na jego wyświetlenie), typ wpisu i jego czas publikacji (im świeższy post tym, większa szansa, że pojawi się na tablicach większej liczby osób). Twórca, który publikuje popularne wpisy, może liczyć na szerszą promocję strony dalej.

SEO a Facebook

Jak wygrać z Edge Rank?

Tutaj wracamy do punktu, który mówi o angażowaniu i wpływaniu na naszych fanów tak, aby dokonali pożądanej akcji – konwersji czyli np. dokonali zakupu. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi model EEIA, który opisuje działanie marketingu w sieci. Jego kluczowymi elementami są: zasięg, zaangażowanie, wpływ, akcja. O jego działaniu przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

W kontekście Edge Rank, ważną kwestią jest zasięg postów czyli do kogo one faktycznie trafiają i jaka jest odpowiedź obserwatorów. Czy są to faktycznie potencjalni klienci zainteresowani naszą marką? Jeśli fani strony like’ują jedynie memy i śmieszne obrazki, nie ma podstaw sądzić, że tak jest. Albo będą chcieli angażować się przy treściach dotyczących marki, albo nie ma sensu inwestować w nich czasu, ponieważ nie są potencjalnymi odbiorcami.

Nie ilość a jakość

Zaczynając przygodę z prowadzeniem strony na Facebooku, lepiej nie korzystać z metody “szybkich strzałów“ czyli wymiany like za like, banalnych konkursów czy publikowania popularnych treści kradzionych z Internetu. Z pewnością liczba fanów będzie dynamicznie rosnąć, jednak z czasem przekonasz się, że będzie to tylko pusta masa. Ich zerowa aktywność będzie osłabiać zasięgi publikowanych postów. Więcej polubień strony wbrew pozorom nie spowoduje wzrostu zasięgu procentowego. Dlatego korzystniej jest mieć mniejszą grupę fanów, ale za to zaangażowaną w nasze socialowe działania. Warto budować naturalną bazę fanów drogą wytrwałych i żmudnych kroków. Jeśli się postarasz, strategia ta sprowadzi nowych obserwatorów, których faktycznie zainteresowało coś na naszym fanpage’u. Pamiętaj, więcej warte są udostępnienia prawdziwych fanów z historią profilu niż pustych, fikcyjnych kont.

Istnieją również stare i skuteczne sposoby, za które nie musisz płacić. Jedną z nich jest prośba o pomoc sprawdzonych znajomych. Polubienia, komentarze i udostępnienia Twoich znajomych pokażą się kolejno ich znajomym, zwiększając tym samym zasięg. Jest tylko jedna wada tej metody. Twoi znajomi mogą przestać się do Ciebie odzywać, kiedy kolejny raz będziesz prosił o share 🙂

Unikalność i kreatywność

Jednym z głównych czynników, który jest priorytetem w SEO i pozytywnie wpływa na wewnętrzną optymalizację serwisu, to unikalność treści. Unikalne, czyli takie, które nie pojawiają się na innych stronach. Jak wiadomo, za kopiowanie cudzych treści w Internecie mogą spotkać Cię dwie nieprzyjemności – prawna oraz ta algorytmiczna, podobnie dzieje się w przypadku Facebooka.

W swoich publikacjach postaw na unikatowość, spontaniczność i ciekawe treści. Content marketing, filmy, infografiki a od niedawna również gify i transmisje na żywo z pewnością przykują uwagę Twoich fanów i zaangażują ich do działania. Zaletą niektórych z nich jest trwałość, gdyż raz opublikowane będą wciąż oddziaływać na nowych obserwatorów. Pamiętaj, że marka zyskuje na pozycjonowaniu, gdy content jest silnie związany z jej obszarem i produktami.

Buduj relację i zaangażowanie

Prowadząc fanpage na Faceboku, myśl przede wszystkim o użytkownikach, a nie o wyszukiwarkach jako takich. Moderator nie musi być anonimowy, pozbawiony poczucia humoru i automatyczny niczym robot. Swoich czytelników nie można również ignorować. Każde zapytanie, komentarz, share z zewnątrz to dobra okazja na interakcję i podziękowanie za zainteresowanie. Wiemy, że dialog z fanami często nie jest łatwym zadaniem. Warto jednak zastanowić się, co naturalnie może sprawić, że nasza witryna będzie chętniej odwiedzana i pozytywnie angażowała fanów.

Tym, na co zwraca uwagę Google, jest sieć wzajemnych powiązań pomiędzy profilami fanów, a naszą stroną. Im więcej udostępnień z naszego fanpage’a, tym większa szansa na indeksację linków. Ponadto udostępnienia są bardziej podobne do linka zwrotnego, dlatego mają większą moc niż zwykłe polubienia. Jeśli wiele osób udostępni dany wpis, robot Google otrzymuje informację, że znajduje się tam coś cennego dla poszukującego.

No i ostatnia zasada często wykorzystywana w konkursach na Facebooku: więcej warte jest udostępnienie Twojego linku przez inną osobę niż to, ile Ty sam ich udostępnisz. Dla Facebooka większe znaczenie ma profil osoby, która udostępnia Twój link niż ogólna częstotliwość udostępnień. Google ceni sobie również “ważnych graczy”. To nam podpowiada, aby inicjować i utrzymywać interakcje ze znanymi i wpływowymi blogerami poprzez komentarze i posty gościnne. Na share trzeba jednak sobie zasłużyć, a budowanie relacji na portalach społecznościowych podobnie jak w życiu, wymaga czasu… .

Ważnym czynnikiem jest również zaangażowanie, które buduje wspomniany wcześniej model sukcesu obecny w mediach online. Chodzi w nim oto, aby zainteresowanego czytelnika zaangażować w komunikację tak, żeby chciał z nami zostać i ponownie wracał w przyszłości. Wszystko to ma zmierzać w kierunku finalizacji sprzedaży i skorzystania z naszej oferty.

Każdy komentarz przy dodanym wpisie wzmacnia jego pozycję w social media, budując tym samym popularność. Warto zachęcać swoich fanów do wypowiedzi, wywołując burzliwą dyskusję. W ten sposób fanpage zyskuje też większą liczbę fanów.

Z pomocą przychodzą również konkursy, które zarówno angażują naszych klientów, jak i rozszerzają naszą wiedzę o nich. Trzeba jednak się do nich odpowiednio przygotować i stworzyć stosowny regulamin tak, aby konkurs przyniósł oczekiwany rezultat.

Bezpośrednie linki związane z Twoim biznesem

Facebook to nie tylko narzędzie służące do komunikacji z klientami, ale stanowi również cenny kanał wsparcia sprzedaży i pozycjonowania strony głównej. To tu warto umieszczać linki bezpośrednio związane z polem naszego działania, np. przekierowujące do artykułów, stron konkretnych produktów i kategorii w e-sklepie.

Na samym początku zacznijmy od gruntownej analizy, która wykaże, co cieszy się dużym zainteresowaniem, jakie posiadamy nowości ofertowe, co faktycznie warto pozycjonować przy pomocy Facebooka. Pamiętajmy, iż na portale społecznościowe nie logujemy się z intencjami czysto zakupowymi. Internautów angażuje przede wszystkim budowanie relacji, niekoniecznie oferta wyciskarek do cytrusów. Uważajmy również z ilością publikowanych linków czy nawet zabawnych obrazków. Umiar jest w tym wypadku bardzo ważny. Zdjęcia małych kotków każdemu mogą się w końcu znudzić.

Facebook a struktura linków

Publikowane linki najlepiej umieszczać w górnej części wpisu jako linki skrócone. Jak to wygląda w praktyce, możesz zobaczyć w naszym innym wpisie.

Linki pojawiające się na Facebooku słabo się indeksują, nie mamy tutaj również wpływu na anchor tekst. Warto pamiętać, że wszystkie publikowane na portalu linki mają atrybut nofollow, co oznacza, że nie niosą za sobą wartości PR-owych i przekazują tylko część zaufania strony, na której jest Twój link. Linki nofollow mają jednak wartościowy i naturalny wpływ na strukturę linków, który zaprocentuje w wynikach wyszukiwania w kolejnych latach. Mimo tagowania tym atrybutem, robot Google’a przechodzi do wskazywanej strony. W Internecie nie brakuje dowodów, że tego typu linki mogą mieć pozytywny wpływ na pozycje w SERPach.

Pozyskiwanie linków z social media

Portale społecznościowe takie, jak Pinterest, Instagram, Twitter, Youtube, Google+ to świetny sposób na pozyskiwanie i dywersyfikację linków. Są to składowe, których jednak nie można dokładnie zmierzyć pod kątem wpływu, jaki bezpośrednio wywarły na pozycjonowanie witryny. Jak poruszać się na wymienionych portalach społecznościowych i pozyskiwać linkowanie wewnętrzne przynajmniej z PMA, zostało szerzej opisane w naszym wcześniejszym wpisie.

Naszą stronę na Facebooku możemy zintegrować z portalami społecznościowymi, które będą dodane w formie zakładek i w łatwy sposób dostępne z poziomu fanpage’a. Dokonać tego możemy przy pomocy bezpłatnego serwisu Woobox.com. Gdybyście mieli jednak z tym kłopot, wystarczy tylko wpisać w wyszukiwarce zapytanie “jak dodać aplikacje do strony na facebooku” ;-).

aplikacje social media

Publikuj filmy wideo z YouTube’a

Youtube jest własnością Google’a, dlatego linki do umieszczanych na nim treści warto udostępniać na firmowe strony na Facebooku. Filmy publikowane na stronie będą oceniane przez algorytm jako wartościowe, wpływając na wyniki wyszukiwania i zdobywając pozytywną ‘ocenę’ przez wyszukiwarkę Google.

Sama publikacja filmu nie wystarczy. Musi być on zoptymalizowany pod kątem wyszukiwania czyli m.in. zawierać słowa kluczowe, link do naszej strony, chwytliwy tytuł i unikalną treść, idealną do dalszej promocji. Facebook chętniej promuje i wyświetla filmy publikowane u siebie, niż te pochodzące bezpośrednio z Youtube. Jak pozycjonować filmy na YouTube, o tym niebawem na naszym blogu.

video na Facebooku

Statystyki i promocja postów

W celu budowania jakościowej i naturalnej bazy fanów wykorzystuj statystyki dostępne w zakładce fanpage’a. To, co powinno Cię zainteresować, to informacja kiedy Twoi fani są online. Możesz zautomatyzować swoje działania, korzystając z opcji planowania publikacji postów. Sprawdź również, kim są osoby, które lubią Twoją stronę. Możesz przeanalizować płeć, wiek, miejsce zamieszkania i język. Swoje działania możesz, więc odpowiednio dostosować do obserwującej grupy docelowej.

Regularnie sprawdzaj zasięg publikowanych przez siebie postów i zaangażowanie odbiorców. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem. Jeśli jednak zasięg Cię nie zadowala to masz dwie opcje: albo musisz przemyśleć swoją strategię, albo wspierać promocję postów płatnymi reklamami. 2 zł dziennie to minimum, na jakie możesz sobie pozwolić. Post o zwiększonym zasięgu może zaowocować wzrostem polubień dla strony, like’ów i share’ów dla promowanego wpisu. Dodatkowo możesz postawić na reklamę na Facebooku w formie zniżek, nowości ofertowych i promocji. I tu podobnie będzie można wybrać grupę docelową i czas jej trwania. Narzucona reklama jest niezapowiedziana, dlatego pojawi się, jeśli internauta polubi wcześniej naszą stronę.

Regularność nowych treści na stronie

Jeśli chcesz, aby Twój fanpage przykuwał uwagę i był chętnie odwiedzany przez internautów, musi być regularnie prowadzony. Aktualne posty umieszczane na tablicy, wydarzenia, oferty i zdjęcia zwiększają szanse strony w wyszukiwaniach Google’a. Regularne podlinkowanie z zewnątrz sprawi, że robot wyszukiwarki będzie często odwiedzać stronę, indeksując dodane posty. Publikowane treści, które będą opisane słowami kluczowymi #hashtagami, łatwiej trafią do czytelników, poszukujących konkretnych treści.

rys. 10

Opisy i słowa kluczowe dla zdjęć i wydarzeń

Jeśli chcesz, aby Twoje wpisy skuteczniej trafiały do obserwatorów, załączaj do nich oryginalne zdjęcia czy filmy. Nie zapomnij jednak o odpowiednich podpisach i podtytułach, które będą zawierać słowa kluczowe dla Twojej branży. Dla każdego takiego wpisu Facebook wygeneruje oddzielną podstronę. Tego typu działanie zostanie szybciej dostrzeżone, niż surowy wpis, w którym po prostu… nic się nie dzieje.

Aneta Łempicka