Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOSocial Media w kontekście pozyskiwania linków w SEO

Social Media, inaczej zwane mediami społecznościowymi wywierają ogromny wpływ na niemalże każdą dziedzinę życia i gospodarki. Z uwagi na dynamiczny wzrost i rozwój Internetu skutecznie wypierają tradycyjne formy przekazu. Social Media najczęściej wykorzystywane są w celu wykonania konkretnych działań marketingowych poprzez budowanie interakcji z użytkownikami. Promocja w Social Mediach to z pewnością nie tylko jedna z najtańszych form reklamy, ale także dzięki możliwości targetowania grupy docelowej, jedna z najbardziej efektywnych. Warto też zauważyć, iż wpływ mediów społecznościowych z roku na rok jest coraz większy i powszechniejszy. Prawie co drugi Polak korzysta obecnie z Internetu i nowych technologii. Media społecznościowe to także doskonała forma wspierania innych działań marketingu internetowego. Jedną z nich jest z pewnością SEO (Search Engine Optimization) inaczej zwane pozycjonowaniem. Dzięki aktywnym działaniom w mediach społecznościowych często też nieświadomie pozycjonujemy swoją stronę. Poniżej pokazujemy przykładowe działania w Social Mediach, jakie warto wykorzystać w ramach działań wspierających SEO.

 

Facebook

Facebook to portal społecznościowy powstały w 2004 roku. W bieżącym roku w Polsce odwiedziło go ponad 20 mln użytkowników. “Dziecko Zuckerberga” z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Z pewnością jest to jeden z powodów, dla którego warto założyć własną stronę firmową na Facbooku. Ułatwia ona nie tylko zdobywanie potencjalnych klientów, ale także stanowi możliwość na dywersyfikację profilu linków Twojej strony.

Pamiętaj o kilku ważnych kwestiach:

  1. Utwórz profil publiczny (widoczny dla każdego bez konieczności logowania się, ponieważ w przeciwnym wypadku robot Google nie będzie miał dostępu do Twojego profilu i linków, które się na nim znajdują).
  2. W polu “informacje” wstaw link do swojej strony internetowej.przykład linka na Facebooku
  3. Wszystkie umieszczane linki są zawsze nofollow(co obrazuje na powyższym screenie wtyczka NoDoFollow).
  4. Pisząc posty, nie zapominaj używać URL!
  5. Posty z Facebooka niestety dość słabo się indeksują.
  6. Liczba „like’ów” i fanów nie ma wpływu na pozycjonowanie.
  7. Linki w formie adresów URL (pamiętaj, by najlepiej umieszczać je na górze wpisu):
  • jako linki bezpośrednie
  • jako linki skrócone (są bardziej wiarygodne, częściej klikalne przez użytkowników, link skrócony można spersonalizować).

link skrócony na facebooku

Pinterest

Pinterest to portal społecznościowy, który powstał w 2010 roku. Umożliwia użytkownikom pobieranie i przypinanie fragmentów wizualnych z różnych stron internetowych i umieszczaniu ich na swoich tablicach. Użytkownicy serwisu mogą także polubić i przypiąć zdjęcia innych użytkowników, które najbardziej przypadną im  do gustu. Wielu pozycjonerów zgodnie twierdzi, iż założenie konta na Pintereście może również nieść służbę jako wsparcie SEO z kilku powodów.

W edycji Profilu w miejscu “strona internetowa” można umieścić link do swojej strony internetowej.

przykład linka na Pintereście

Prowadzący link z profilu jest linkiem nofollow i wyświetla się na głównej stronie pod profilowym zdjęciem.

link z profilu na Pintereście

Kolejnym sposobem na zdobycie wartościowych linków z Pinteresta są linki z “pinów”. Na swojej tablicy przypinamy “piny” prowadzące do linkowanej witryny www. Linki ze zdjęć są nofollow, zaś z frazy “odwiedź” dofollow (fot. poniżej na przykładzie pina z profilu mniammniam.pl).

link z Pina

 

Podsumowanie:

  • większość linków jest nofollow,
  • linki w formie adresu url (w profilu) – nofollow,
  • linki w formie “odwiedź” – dofollow,
  • linki w formie zdjęcia (ALTem jest podpis zdjęcia) – nofollow,
  • posty (w odróżnieniu od Facebooka) są lepiej indeksowalne,
  • trudno zmierzyć efekty prowadzonych działań, dlatego z punktu widzenia SEO należy traktować Pinteresta jedynie jako dodatkową formę dywersyfikacji linków.

YouTube

YouTube powstał w 2005 roku, rok później został przejęty przez spółkę Google. W ciągu kilkunastu lat zyskał popularność milionów użytkowników na całym świecie. Obecnie wiele firm zakłada kanał na YouTubie i wykorzystuje go do promowania własnej marki i produktów. Biorąc pod uwagę proces pozycjonowania, warto zaznaczyć, iż YouTube to kolejna doskonała alternatywa na zdobycie linków prowadzących do witryny.

Pamiętaj:

  • Udostępnij link do swojej strony w kanale.
  • Dodawane filmy udostępniaj publicznie.
  • Dodawane linki są nofollow.
  • Filmy szybko i bardzo dobrze się indeksują.
  • Dzięki temu, iż witryna jest własnością Google – wysoko rankuje w wyszukiwarce (co widać na poniższym przykładzie).

wysoki ranking w wyszukiwarce

 

Formy linków:

1. Linki w formie adresów URL (video)

linki w formie adresów URL YT.

 

2. Linki PMA (Partial-match anchor text – są to linki w częściowym dopasowaniu zgodnym ze słowem kluczowym) – strona główna kanału

linki pma na YT

linki pma na YT przykład

 

3. Linki do innych profili

inki z innych serwisów na YT

linki z innych serwisów YT

Google +

Google Plus (G+, Google+) to powstały w czerwcu 2011 roku portal społecznościowy założony przez spółkę Google. Z uwagi na możliwość umieszczania w nim linków zarówno nofollow, jak i dofollow, w świecie SEO odgrywa dość istotne znaczenie. Serwis Google+ daje także możliwość promocji firm w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Kilka faktów o Google+ :

  1. Zakładając profil pamiętaj, by był publicznie widoczny.
  2. Istnieją dwa rodzaje profili: osobisty i firmowy.
  3. Zadbaj o unikalną i wartościową treść, by użytkownicy Cię obserwowali i udostępniali Twoje wpisy.
  4. Linki pozyskiwane za pomocą G+ mogą być nofollow i dofollow.
  5. Wpisy (i linki) szybko i dobrze się indeksują.
  6. W Profilu oprócz linka URL możesz umieścić również linki EMA (Exact-match anchor text – są to linki w całkowitym dopasowaniu do słowa kluczowego).

przykład linka z profilu G+

 

Linki Nofollow:

link skrócony w G+

 

Linki Dofollow:

Linki dofollow w Google+ możesz uzyskać dzięki użytkownikom, którzy “przyznają +1” Twojemu produktowi/stronie/narzędziu etc. Dlatego ważne jest, abyś na swojej stronie umieścił Przycisk G+1, więcej informacji znajdziesz na stronie pomocy Google: https://developers.google.com/+/web/+1button/. Poniżej zamieszczamy przykład ze sklepu dziecięcego Pinkibaby.

Przyznaliśmy G+ produktowi:

+1 dla produktu przykład

 

Efekt w postaci +1 – link dofollow

+1 efekt linka dofollow

 

Ważne

  • Musisz pamiętać o tym, iż przyznając “+1-ki” na stronach spoza Google+ będą one widoczne dla wszystkich użytkowników Internetu.
  • By “+1” Na Twoim Profilu Google + były widoczne musisz zmienić ustawienia na widoczne publicznie. Wskazówki jak to zrobić znajdziesz poniżej:

 

W Ustawieniach w Profilu musisz zaznaczyć checkbox “+1”:

ustawienia +1

zarządzanie aplikacjami przykład

przykład ustawień G+

 

Twitter

Twitter to platforma do mikroblogowania utworzona w 2006 roku. Obecnie wykorzystywana najczęściej przez polityków czy osoby znane i publiczne, a także przez instytucje, gazety etc. Wykorzystywany jest także coraz częściej do promocji marki i produktów firm. Działa on na zasadzie wysyłania krótkich otagowanych „#” wiadomości, tzw. tweetów, mających maksymalnie 140 znaków, dlatego ważne jest, by linki wstawiane w tweetach skracać (Short URL od Google dostępny jest pod adresem: https://goo.gl/)

Pamiętaj:

  • Wszystkie linki są nofollow
  • Na swoim profilu możesz dodać link w postaci URL

link w profilu na Twitterze

  • W postach możesz linkować, jednak nie zapominaj o użyciu “skracacza” linków (inaczej nic praktycznie nie zmieści się w tweecie)

link z posta na Twitterze

 

Na zakończenie nasuwa się pytanie: czy sygnały i linki z “sociali” mogą wpływać na SEO? Odpowiedź brzmi Tak. Poza tym jest to doskonała forma na dywersyfikację profilu linków. Należy jednak podkreślić, że jeśli linki z “sociali” są tylko jedną ze składowych wszystkich linków prowadzących do linkowanej strony, wówczas nie można zmierzyć i jednoznacznie określić jak duży wpływ wywarły one na SEO.

Anna Bielawska