Spis treści
Social Media, inaczej zwane mediami społecznościowymi wywierają ogromny wpływ na niemalże każdą dziedzinę życia i gospodarki. Z uwagi na dynamiczny wzrost i rozwój Internetu skutecznie wypierają tradycyjne formy przekazu. Social Media najczęściej wykorzystywane są w celu wykonania konkretnych działań marketingowych poprzez budowanie interakcji z użytkownikami. Promocja w Social Mediach to z pewnością nie tylko jedna z najtańszych form reklamy, ale także dzięki możliwości targetowania grupy docelowej, jedna z najbardziej efektywnych. Warto też zauważyć, iż wpływ mediów społecznościowych z roku na rok jest coraz większy i powszechniejszy. Prawie co drugi Polak korzysta obecnie z Internetu i nowych technologii. Media społecznościowe to także doskonała forma wspierania innych działań marketingu internetowego. Jedną z nich jest z pewnością SEO (Search Engine Optimization) inaczej zwane pozycjonowaniem. Dzięki aktywnym działaniom w mediach społecznościowych często też nieświadomie pozycjonujemy swoją stronę. Poniżej pokazujemy przykładowe działania w Social Mediach, jakie warto wykorzystać w ramach działań wspierających SEO.
Facebook to portal społecznościowy powstały w 2004 roku. W bieżącym roku w Polsce odwiedziło go ponad 20 mln użytkowników. “Dziecko Zuckerberga” z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Z pewnością jest to jeden z powodów, dla którego warto założyć własną stronę firmową na Facbooku. Ułatwia ona nie tylko zdobywanie potencjalnych klientów, ale także stanowi możliwość na dywersyfikację profilu linków Twojej strony.
Pamiętaj o kilku ważnych kwestiach:
- Utwórz profil publiczny (widoczny dla każdego bez konieczności logowania się, ponieważ w przeciwnym wypadku robot Google nie będzie miał dostępu do Twojego profilu i linków, które się na nim znajdują).
- W polu “informacje” wstaw link do swojej strony internetowej.
- Wszystkie umieszczane linki są zawsze nofollow(co obrazuje na powyższym screenie wtyczka NoDoFollow).
- Pisząc posty, nie zapominaj używać URL!
- Posty z Facebooka niestety dość słabo się indeksują.
- Liczba „like’ów” i fanów nie ma wpływu na pozycjonowanie.
- Linki w formie adresów URL (pamiętaj, by najlepiej umieszczać je na górze wpisu):
- jako linki bezpośrednie
- jako linki skrócone (są bardziej wiarygodne, częściej klikalne przez użytkowników, link skrócony można spersonalizować).
Pinterest to portal społecznościowy, który powstał w 2010 roku. Umożliwia użytkownikom pobieranie i przypinanie fragmentów wizualnych z różnych stron internetowych i umieszczaniu ich na swoich tablicach. Użytkownicy serwisu mogą także polubić i przypiąć zdjęcia innych użytkowników, które najbardziej przypadną im do gustu. Wielu pozycjonerów zgodnie twierdzi, iż założenie konta na Pintereście może również nieść służbę jako wsparcie SEO z kilku powodów.
W edycji Profilu w miejscu “strona internetowa” można umieścić link do swojej strony internetowej.
Prowadzący link z profilu jest linkiem nofollow i wyświetla się na głównej stronie pod profilowym zdjęciem.
Kolejnym sposobem na zdobycie wartościowych linków z Pinteresta są linki z “pinów”. Na swojej tablicy przypinamy “piny” prowadzące do linkowanej witryny www. Linki ze zdjęć są nofollow, zaś z frazy “odwiedź” dofollow (fot. poniżej na przykładzie pina z profilu mniammniam.pl).
Podsumowanie:
- większość linków jest nofollow,
- linki w formie adresu url (w profilu) – nofollow,
- linki w formie “odwiedź” – dofollow,
- linki w formie zdjęcia (ALTem jest podpis zdjęcia) – nofollow,
- posty (w odróżnieniu od Facebooka) są lepiej indeksowalne,
- trudno zmierzyć efekty prowadzonych działań, dlatego z punktu widzenia SEO należy traktować Pinteresta jedynie jako dodatkową formę dywersyfikacji linków.
YouTube
YouTube powstał w 2005 roku, rok później został przejęty przez spółkę Google. W ciągu kilkunastu lat zyskał popularność milionów użytkowników na całym świecie. Obecnie wiele firm zakłada kanał na YouTubie i wykorzystuje go do promowania własnej marki i produktów. Biorąc pod uwagę proces pozycjonowania, warto zaznaczyć, iż YouTube to kolejna doskonała alternatywa na zdobycie linków prowadzących do witryny.
Pamiętaj:
- Udostępnij link do swojej strony w kanale.
- Dodawane filmy udostępniaj publicznie.
- Dodawane linki są nofollow.
- Filmy szybko i bardzo dobrze się indeksują.
- Dzięki temu, iż witryna jest własnością Google – wysoko rankuje w wyszukiwarce (co widać na poniższym przykładzie).
Formy linków:
1. Linki w formie adresów URL (video)
2. Linki PMA (Partial-match anchor text – są to linki w częściowym dopasowaniu zgodnym ze słowem kluczowym) – strona główna kanału
3. Linki do innych profili
Google +
Google Plus (G+, Google+) to powstały w czerwcu 2011 roku portal społecznościowy założony przez spółkę Google. Z uwagi na możliwość umieszczania w nim linków zarówno nofollow, jak i dofollow, w świecie SEO odgrywa dość istotne znaczenie. Serwis Google+ daje także możliwość promocji firm w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Kilka faktów o Google+ :
- Zakładając profil pamiętaj, by był publicznie widoczny.
- Istnieją dwa rodzaje profili: osobisty i firmowy.
- Zadbaj o unikalną i wartościową treść, by użytkownicy Cię obserwowali i udostępniali Twoje wpisy.
- Linki pozyskiwane za pomocą G+ mogą być nofollow i dofollow.
- Wpisy (i linki) szybko i dobrze się indeksują.
- W Profilu oprócz linka URL możesz umieścić również linki EMA (Exact-match anchor text – są to linki w całkowitym dopasowaniu do słowa kluczowego).
Linki Nofollow:
Linki Dofollow:
Linki dofollow w Google+ możesz uzyskać dzięki użytkownikom, którzy “przyznają +1” Twojemu produktowi/stronie/narzędziu etc. Dlatego ważne jest, abyś na swojej stronie umieścił Przycisk G+1, więcej informacji znajdziesz na stronie pomocy Google: https://developers.google.com/+/web/+1button/. Poniżej zamieszczamy przykład ze sklepu dziecięcego Pinkibaby.
Przyznaliśmy G+ produktowi:
Efekt w postaci +1 – link dofollow
Ważne
- Musisz pamiętać o tym, iż przyznając “+1-ki” na stronach spoza Google+ będą one widoczne dla wszystkich użytkowników Internetu.
- By “+1” Na Twoim Profilu Google + były widoczne musisz zmienić ustawienia na widoczne publicznie. Wskazówki jak to zrobić znajdziesz poniżej:
W Ustawieniach w Profilu musisz zaznaczyć checkbox “+1”:
Twitter to platforma do mikroblogowania utworzona w 2006 roku. Obecnie wykorzystywana najczęściej przez polityków czy osoby znane i publiczne, a także przez instytucje, gazety etc. Wykorzystywany jest także coraz częściej do promocji marki i produktów firm. Działa on na zasadzie wysyłania krótkich otagowanych „#” wiadomości, tzw. tweetów, mających maksymalnie 140 znaków, dlatego ważne jest, by linki wstawiane w tweetach skracać (Short URL od Google dostępny jest pod adresem: https://goo.gl/)
Pamiętaj:
- Wszystkie linki są nofollow
- Na swoim profilu możesz dodać link w postaci URL
- W postach możesz linkować, jednak nie zapominaj o użyciu “skracacza” linków (inaczej nic praktycznie nie zmieści się w tweecie)
Linki z Youtube chyba najciekawsze bo dodatkowo linkują inne profile. Ale z drugiej strony linki dofollow na Pinterest są mocniejsze o ile wiele innych osób przepinuje na swoje tablice nasze foty i grafiki.
Linki z Youtube chyba najciekawsze bo dodatkowo linkują inne profile. Ale z drugiej strony linki dofollow na Pinterest są mocniejsze o ile wiele innych osób przepinuje na swoje tablice nasze foty i grafiki.