Marketing szeptany w działaniach SEO – kilka wskazówek

Piotr Jaźwiński
25 listopada, 2021
Przeczytasz w ~ 6 min.
Marketing szeptany w działaniach SEO - kilka wskazówek

Pozyskiwanie linków cały czas jest jedną z głównych form pozycjonowania danej domeny. Nie będzie żadnym odkryciem, jeśli powiemy, że im większa dywersyfikacja owych linków, tym większa szansa na to, że nasze działania pozycjonerskie okażą się skuteczne. Dziś przyjrzymy się jednej ze starszych metod zdobywania backlinków do naszej domeny. Formy, która ma swoich przeciwników jak i zwolenników. Mowa o linkowaniu z forów internetowych.

 

Linki z forów internetowych – jak je zdobyć?

Pozyskiwanie linku z forum internetowego na pierwszy rzut oka wydaje się być stosunkowo proste. I faktycznie tak jest, ale tylko jeśli mówimy o części forów internetowych. Są jednak miejsca, gdzie przemycenie linku do naszej domeny wydaje się być niezwykle trudne i co najważniejsze – bardzo czasochłonne. 

Czy cały proces faktycznie się opłaca? Jeśli nie mamy jeszcze na tyle dużej wiedzy i nie możemy określić, które grupy forów internetowych będą skutecznie oddziaływać na nasze działania marketingu szeptanego, wówczas powinniśmy pracować według instrukcji, która sprawi, że to co zrobimy przyniesie jakąkolwiek wartość dodaną.

 

Co należy sprawdzić przed podjęciem pracy na danym forum internetowym?

Jeśli mamy dostęp do określonej grupy forów internetowych lub widzimy domenę z owym forum, gdzie faktycznie możemy pozyskać link, powinniśmy dokładnie przyjrzeć się takiemu miejscu. 

Kwestie, które należy sprawdzić:

Możliwość dodania samego linku

Jeśli nie możemy, a raczej nie mamy technicznej możliwości pozyskania linku z danej domeny, z danego forum internetowego, to cała nasza praca może okazać się bezużyteczna, za wyjątkiem pewnych sytuacji, jak budowanie własnego brandu. Dlatego oczywiste (choć nie dla wszystkich) jest upewnienie się, czy faktycznie dane forum internetowe pozwala stworzyć hiperłącze z linkiem do naszej domeny. W tym wypadku warto także sprawdzić, czy istniejące na danym forum elementy umożliwiające dodanie linku faktycznie działają. Bywa i tak, że forum pokazuje, że istnieje możliwość dodania linku, a faktycznie sam link możemy dodać z użyciem np. komendy: [url=ADRES URL]ANCHOR TEKST[/url]. Jest to podstawowa komenda, która za pośrednictwem kodu HTML pozwala na wklejenie w dany tekst interesującego nas linku.

Marketing szeptany w działaniach SEO - linki z forów internetowych

Rejestracja na forum internetowym 

Ten podpunkt wydaje się być oczywisty, ale są fora internetowe, gdzie rejestracja może być wstrzymana lub zwyczajnie niemożliwa. Zdarzają się także sytuacje, w których dane forum internetowe nie da nam – mimo prawidłowej rejestracji – linku aktywacyjnego. Wówczas musimy sprawdzić, czy to administrator nie chce nam go dać, czy też jest jakaś inna, niezależna od nas przyczyna tego, że dane form nas ignoruje. W każdym przypadku powinniśmy sobie zarezerwować czas na przeprowadzenie prawidłowej rejestracji, która może potrwać od kilku, do kilkunastu minut.

Marketing szeptany w działaniach SEO - linki z forów internetowych

Popularność danego forum internetowego 

Dla uważnego użytkowania wystarczy kilka kliknięć na forum internetowym, aby zauważyć, czy ruch na nim jest dla nas dostatecznie zadowalający. Jeśli tematy są aktywne, nie powtarzają się, a do tego wątki prowadzone są dostatecznie długo – może być to dla nas sygnał, że dane forum internetowe może faktycznie być dla nas pomocne.

Indeksacja konkretnych wpisów, konkretnych podstron 

Forum znaleźliśmy, link możemy dodać, ale pytanie, czy robot Google faktycznie zauważy naszą pracę. Tu niezbędne jest sprawdzenie indeksacji danej podstrony lub wpisu za pomocą najprostszej komendy wpisanej w pasku wyszukiwania wyszukiwarki Google:
site: https://www.forum.pl/przykladowy-temat-na-forumMarketing szeptany w działaniach SEO - linki z forów internetowychPrzykład zaindeksowanego forum wraz z wynikiem wyszukiwania

Inny sposób szybkiej weryfikacji tego, czy wybrana domena internetowa będzie dla nas przydatna, to sprawdzenie w kodzie źródłowym, czy na danym portalu nie został dodany tag noindex. Taką weryfikację możemy zrobić za pomocą prawego przycisku myszki ->zbadaj.

Zdarza się tak dość często w momencie, kiedy forum internetowe jest moderowane tylko na części kanałów. Bywa, że kanały specjalistyczne, które wymagają od użytkowników konkretnej wiedzy lub konkretnych informacji są moderowane bardziej ściśle. Na tym samym forum możemy mieć kanały: “open”, “off-top”, “na luzie”, “pogawędki”. Na takich kanałach zdobycie linku nie będzie specjalnie trudne. Jednak poprzez obecność w tym miejscu wspomnianego tagu no-index, nasza praca okaże się bezcelowa.
Marketing szeptany za pośrednictwem forów internetowych - tag noindex

 

Sprawdzanie spamu 

To punkt, który także w dużym stopniu odnosi się do samej moderacji na forum. Jeśli w wybranym temacie pojawiają się treści w obcych językach lub informacje z dziwnymi znakami, warto porzucić takie miejsce, mimo iż w wątku głównym znajdziecie możliwość przemycenia linku do swojej domeny. Jeśli z danego URL’u wychodzi taka spamerska ilość hiperłączy, nasz link zdobyty w tym konkretnym temacie nie będzie miał specjalnej wartości

 

Marketing internetowy z forów, czyli cierpliwość popłaca

Im lepsze forum internetowe, tym trudniej o zdobycie linka. Dlatego sami musimy zadać sobie pytanie, czy faktycznie z danego miejsca opłaca nam się – zarówno czasowo, jak i finansowo – pozyskać link do naszej domeny. Jeśli przyjmiemy, że mamy czas, aby dany link pozyskać z konkretnego forum internetowego i jesteśmy przekonani, że nasza kampania będzie skuteczna dzięki zdobyciu z danej domeny linku, to realizując nasz cel trzymajmy się kilku prostych zasad

  • Nie szukajmy linkowania od razu po założeniu profilu na forum – bardzo częstym błędem jest zakładanie nowego profilu na danym forum internetowym i próbowanie dodania linku do naszej domeny już w pierwszym tworzonym przez nas poście. Takie działania są traktowane jako spamerskie i możemy narazić się nie tylko na odrzucenie naszej wypowiedzi z linkiem, jak i na zablokowanie całego konta.
  • Piszmy w konkretnych tematach – tutaj warto, aby nasze wypowiedzi na forach internetowych uchodziły za eksperckie.
    Przykład: chcąc pozyskać link ze specjalistycznego form motoryzacyjnego, starajmy się udzielać w wątkach opisując własne doświadczenia, z użyciem specjalistycznego języka, posługując się konkretnymi przykładami naszych doświadczeń motoryzacyjnych. Jeśli nasze wypowiedzi będą cytowane, od razu może być to dla nas sygnał, że faktycznie mamy wiedzę w tym konkretnym temacie.
  • Szukamy wątków, gdzie możemy dodać alternatywny link – to metoda, która sprawdza się, jeśli polecamy konkretny, alternatywny produkt lub usługę z alternatywnego źródła. Wówczas możemy zacytować naszego konkurenta, jednocześnie pisząc, że akurat my ‘korzystamy z usług … (link do naszej domeny) lub kupiliśmy produkt … (link do naszej domeny). Jest to działanie, które co prawda wiąże się w pewnym stopniu z promowaniem marki konkurenta, ale daje nam furtkę do tego, aby w danym wątku móc przedstawić swój produkt lub usługę za pomocą danego linku.
  • Piszmy dłuższe posty – jaki to tak naprawdę długi post? Można zauważyć, że część forów internetowych nie pozwala umieszczać wpisów krótszych niż 450 znaków. To sporo, tym bardziej, jeśli takich działań Link Buildingu musimy wykonać jednorazowo kilka lub kilkanaście na różnych forach. Bez wątpienia im nasz wątek jest bardziej rozbudowany, tym większa szansa na to, że administrator nie określi nas jako spamera.

 

Marketing szeptany i jego skuteczność 

Czy linki z forów internetowych są skuteczne dla SEO, czy są to linki dobrej, czy słabej jakości, czy faktycznie nasze zaangażowanie zwróci się przy samych pracach pozycjonerskich? W tych wątkach dyskusja jest na pewno otwarta. 

Jeśli zaś chodzi o same linki z forów internetowych, to: 

  • są widoczne dla robotów Google,
  • poprawiają ruch danej domeny,
  • są w stanie poprawić „siłę” linkowanej domeny internetowej, 
  • dywersyfikują profil zdobywanych przez nas linków, 
  • poprawiają widoczność brandu pozycjonowanej firmy w sieci,
  • fora pozwalają budować pozytywny wizerunek marki,
  • są (przynajmniej na razie) tanią formą promocji marki.

Są to tylko wybrane argumenty przemawiające za tym, że faktycznie opłaca się zdobywać linki z forów internetowych. Jeśli więc dokładnie przygotujemy nasze działania i stworzymy ciekawą kampanię marketingu szeptanego, uda nam się sprawnie i darmowo pozyskać konkretną grupę linków z różnych forów internetowych.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze

  1. 23 stycznia, 2022
    Zgred

    A jak dodawać linki – o takie miensko bym chciał? #pytaniezhaczykiem 😉