#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOPillar page – co to jest i jak zorganizować treści na stronie

Użytkownicy w internecie coraz częściej wpisują zapytania bardzo złożone, które ciężko jest uchwycić w treści strony. Mnogość takich zapytań jest związana z wyszukiwaniem głosowym (voice search) oraz bardzo częstymi podpowiedziami z wyszukiwarki Google, które podsuwają użytkownikowi dany temat w postaci hasła do wpisania w wyszukiwarkę.

Powoduje to zmianę podejścia w działaniach SEO czy SXO, które muszą być bardziej skoncentrowane na treści onsite umieszczonej w witrynie. Dlatego pojawiło się nowe określenie – tzw. pillar page, czyli organizacja treści na stronie pod kątem działań content marketingowych. 

 

Czym jest pillar page?

Pillar page to tak naprawdę treści uporządkowanie w witrynie pod algorytmy wyszukiwarek (np. Google, Bing) oraz pod użytkownika. To zawartość napisana pod frazy wartościowe pod względem liczby wyszukań i podlinkowana na bardziej złożone zapytania niż typowe linkowanie wewnętrzne na kategorie, podkategorie czy produkty. Wymaga to różnorodnego i bardzo kreatywnego podejścia do pisania dobrego contentu wewnątrz witryny, podzielonego na odpowiednie klastry tematyczne, które można wykorzystać do tego typu działań.

 

Czym są klastry tematyczne?

W marketingu internetowym pojęcie klastra tematycznego pojawiło się dość niedawno. Zaczęto go używać wraz z rozwojem serwisów contentowych i treści blogowych w witrynach czy sklepach internetowych. 

Klaster tematyczny to nic innego jak odpowiednio uporządkowane treści w obrębie jednego zagadnienia lub wątku skupiającego kilka artykułów wokół jednego tematu, który opisujemy na stronie czy blogu. 

pillar page - co to jest

Przykład uporządkowania treści na stronie skupionych wokół tematu e-commerce 

pillar page - co to takiego

Podział na kategorie na przykładzie marketplace

 

Z czego składa się klaster tematyczny?

Aby odpowiednio zorganizować treść w ramach wybranego tematu w witrynie, należy wiedzieć z czego składa się klaster tematyczny. Jego budowa wygląda następująco: 

  • Pierwszym elementem jest strona filaru, czyli tzw. pillar page. Odpowiada ona za całość wartościowego contentu wewnątrz witryny.
  • Drugim elementem jest tzw. cluster content. Uporządkowuje on odpowiednio tematy artykułów wokół jednego wątku – od najbardziej popularnych zapytań w wyszukiwarce do najmniej istotnych pod względem wyświetleń przez użytkowników. 
  • Trzecim i w sumie ostatnim elementem jest hiperłącze, czyli linkowanie wewnętrzne w obrębie pillar page w taki sposób, aby były wartości dla wybranej frazy, grupy słów kluczowych zebranych w obrębie witryny. 

Biorąc pod uwagę zebrane powyżej informacje, możemy dojść do wniosku, że klaster tematyczny, który jest prawidłowo stworzony, tj. odpowiednio zaprojektowany i powiązany wewnętrznie pomiędzy poszczególnymi sekcjami i tematami, przełoży się na znacznie lepszy ruch i dłuższy czas spędzony przez użytkowników na stronie. Może to zaowocować większą konwersją w postaci przejścia z marketingu treści na sklep internetowy, gdzie użytkownik może dokonać zakupu, a w przypadku stron firmowych zapisać się do bazy mailowej lub wypełnić formularz kontaktowy. 

Jak zatem zorganizować treść za pomocą pillar page?

Treść w obrębie Pillar Page powinna być przede wszystkim:

  1. Przejrzysta i łatwa w nawigacji na stronie (tu warto też zwrócić uwagę na breadcrumbs). Oznacza to, że tworzony wpis powinien być czytelny dla użytkownika. Należy zadbać o to, by mógł on w łatwy sposób przechodzić pomiędzy artykułami w obrębie głównego tematu cluster content.
  2. Dobrana do potrzeb naszej grupy odbiorców. Najlepiej, jeśli będzie to treść merytoryczna zachęcająca użytkownika do zapoznania się z naszą witryną i dokonania konwersji w postaci zakupu oferowanych przez nas produktów lub pozostawienia kontaktu do skorzystania z naszych usług.
  3. Odpowiednio zoptymalizowana pod względem użytkownika i robotów Google, uwzględniająca linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi sekcjami w obrębie pillar page oraz kluczowe frazy i zagadnienia, jakie chcemy przekazać odbiorcom. 

Reasumując – przygotowanie treści na strony internetowe w obrębie pillar page, jak i samo jej stworzenie, powinno być przeprowadzone w sposób zapewniający bardzo dobrą i skuteczną metodę pozyskania nowych odbiorców w witrynie. Tacy użytkownicy z chęcią będą powracali na nasz serwis internetowy, by szukać kolejnych wartościowych informacji w obrębie klastra tematycznego, który opisujemy. 

Warto skłonić odbiorców do zapisu na newsletter. Dzięki niemu będą otrzymywali informacje o nowych wpisach pojawiających się na naszym portalu czy blogu. W ten sposób będą na bieżąco z nowościami, które publikujemy. 

 

Podsumowanie

Pillar page może być kluczowym elementem w szeroko rozumianym obecnie marketingu treści, jak i search experience optimization, danych strukturalnych schema.org, które bardzo mocno są powiązane z optymalizacją strony internetowej pod SEO czy SXO. Warto pamiętać, że treści napisane na naszej witrynie to tylko “wierzchołek góry lodowej”, który widzą użytkownicy. Całe zagnieżdżenie treści i ich odpowiednie ułożenie odbywa się kodzie strony i wspomnianych danych strukturalnych. Zatem zanim zaczniemy tworzyć treści na naszej witrynie, upewnijmy się po konsultacjach z naszymi web deweloperami, czy zaplanowaną strukturę jesteśmy w stanie wdrożyć na obecnej platformie lub szablonie, którym dysponujemy.  

Paweł Grabowski