Strona główna → Blog → SEO → Pillar page – co to jest i jak zorganizować treści na stronie Pillar page – co to jest i jak zorganizować treści na stronie Paweł Grabowski 22 października, 2021 Przeczytasz w ~ 4 min. Użytkownicy w internecie coraz częściej wpisują zapytania bardzo złożone, które ciężko jest uchwycić w treści strony. Mnogość takich zapytań jest związana z wyszukiwaniem głosowym (voice search) oraz bardzo częstymi podpowiedziami z wyszukiwarki Google, które podsuwają użytkownikowi dany temat w postaci hasła do wpisania w wyszukiwarkę. Powoduje to zmianę podejścia w działaniach SEO czy SXO, które muszą być bardziej skoncentrowane na treści onsite umieszczonej w witrynie. Dlatego pojawiło się nowe określenie – tzw. pillar page, czyli organizacja treści na stronie pod kątem działań content marketingowych. Czym jest pillar page? Pillar page to tak naprawdę treści uporządkowanie w witrynie pod algorytmy wyszukiwarek (np. Google, Bing) oraz pod użytkownika. To zawartość napisana pod frazy wartościowe pod względem liczby wyszukań i podlinkowana na bardziej złożone zapytania niż typowe linkowanie wewnętrzne na kategorie, podkategorie czy produkty. Wymaga to różnorodnego i bardzo kreatywnego podejścia do pisania dobrego contentu wewnątrz witryny, podzielonego na odpowiednie klastry tematyczne, które można wykorzystać do tego typu działań. Czym są klastry tematyczne? W marketingu internetowym pojęcie klastra tematycznego pojawiło się dość niedawno. Zaczęto go używać wraz z rozwojem serwisów contentowych i treści blogowych w witrynach czy sklepach internetowych. Klaster tematyczny to nic innego jak odpowiednio uporządkowane treści w obrębie jednego zagadnienia lub wątku skupiającego kilka artykułów wokół jednego tematu, który opisujemy na stronie czy blogu. Przykład uporządkowania treści na stronie skupionych wokół tematu e-commerce Podział na kategorie na przykładzie marketplace Z czego składa się klaster tematyczny? Aby odpowiednio zorganizować treść w ramach wybranego tematu w witrynie, należy wiedzieć z czego składa się klaster tematyczny. Jego budowa wygląda następująco: Pierwszym elementem jest strona filaru, czyli tzw. pillar page. Odpowiada ona za całość wartościowego contentu wewnątrz witryny. Drugim elementem jest tzw. cluster content. Uporządkowuje on odpowiednio tematy artykułów wokół jednego wątku – od najbardziej popularnych zapytań w wyszukiwarce do najmniej istotnych pod względem wyświetleń przez użytkowników. Trzecim i w sumie ostatnim elementem jest hiperłącze, czyli linkowanie wewnętrzne w obrębie pillar page w taki sposób, aby były wartości dla wybranej frazy, grupy słów kluczowych zebranych w obrębie witryny. Biorąc pod uwagę zebrane powyżej informacje, możemy dojść do wniosku, że klaster tematyczny, który jest prawidłowo stworzony, tj. odpowiednio zaprojektowany i powiązany wewnętrznie pomiędzy poszczególnymi sekcjami i tematami, przełoży się na znacznie lepszy ruch i dłuższy czas spędzony przez użytkowników na stronie. Może to zaowocować większą konwersją w postaci przejścia z marketingu treści na sklep internetowy, gdzie użytkownik może dokonać zakupu, a w przypadku stron firmowych zapisać się do bazy mailowej lub wypełnić formularz kontaktowy. Jak zatem zorganizować treść za pomocą pillar page? Treść w obrębie Pillar Page powinna być przede wszystkim: Przejrzysta i łatwa w nawigacji na stronie (tu warto też zwrócić uwagę na breadcrumbs). Oznacza to, że tworzony wpis powinien być czytelny dla użytkownika. Należy zadbać o to, by mógł on w łatwy sposób przechodzić pomiędzy artykułami w obrębie głównego tematu cluster content. Dobrana do potrzeb naszej grupy odbiorców. Najlepiej, jeśli będzie to treść merytoryczna zachęcająca użytkownika do zapoznania się z naszą witryną i dokonania konwersji w postaci zakupu oferowanych przez nas produktów lub pozostawienia kontaktu do skorzystania z naszych usług. Odpowiednio zoptymalizowana pod względem użytkownika i robotów Google, uwzględniająca linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi sekcjami w obrębie pillar page oraz kluczowe frazy i zagadnienia, jakie chcemy przekazać odbiorcom. Reasumując – przygotowanie treści na strony internetowe w obrębie pillar page, jak i samo jej stworzenie, powinno być przeprowadzone w sposób zapewniający bardzo dobrą i skuteczną metodę pozyskania nowych odbiorców w witrynie. Tacy użytkownicy z chęcią będą powracali na nasz serwis internetowy, by szukać kolejnych wartościowych informacji w obrębie klastra tematycznego, który opisujemy. Warto skłonić odbiorców do zapisu na newsletter. Dzięki niemu będą otrzymywali informacje o nowych wpisach pojawiających się na naszym portalu czy blogu. W ten sposób będą na bieżąco z nowościami, które publikujemy. Podsumowanie Pillar page może być kluczowym elementem w szeroko rozumianym obecnie marketingu treści, jak i search experience optimization, danych strukturalnych schema.org, które bardzo mocno są powiązane z optymalizacją strony internetowej pod SEO czy SXO. Warto pamiętać, że treści napisane na naszej witrynie to tylko “wierzchołek góry lodowej”, który widzą użytkownicy. Całe zagnieżdżenie treści i ich odpowiednie ułożenie odbywa się kodzie strony i wspomnianych danych strukturalnych. Zatem zanim zaczniemy tworzyć treści na naszej witrynie, upewnijmy się po konsultacjach z naszymi web deweloperami, czy zaplanowaną strukturę jesteśmy w stanie wdrożyć na obecnej platformie lub szablonie, którym dysponujemy. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły SEO żyje i ma się dobrze! Premiera SEO Casebooka od Sempai Agencja SEO – czym się zajmuje i dlaczego powinieneś z niej skorzystać? Czym jest strategia SEO i jak ją przygotować? Co to jest filtr SafeSearch i jak wpływa na pozycjonowanie stron? Jak sprawdzić pozycję strony w Google i jej widoczność? Looker Studio – czym jest i dlaczego warto korzystać z tego narzędzia? Paweł Grabowski Senior Account Manager Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ