Plan marketingowy — co to jest i w jakim celu się go tworzy?

Paulina Roszko
1 marca, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
plan-marketingowy-co-to-jest-i-w-jakim-celu-sie-go-tworzy

Czy zainwestowałbyś ogromne pieniądze w biznes, który nie posiada biznesplanu? Jesteśmy przekonani, że Twoja odpowiedź brzmi: nie. Trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek działania promocyjne lub po prostu rozpoczęcie działalności bez planu marketingowego. Ale czym właściwie jest plan marketingowy firmy i jak go napisać? Zdradzamy wszystko, co powinieneś wiedzieć na ten temat w naszym artykule!

Plan marketingowy — co to?

Co to plan marketingowy? To nic innego jak część biznesplanu, a właściwie jedna z bardziej kluczowych jego części. Dokument ten powinien zawierać szczegółowo rozpisaną strategię marketingową, uwzględniającą wprowadzenie danego produktu lub usługi na rynek. Przykładowy plan marketingowy może dotyczyć także ulepszenia istniejących już artykułów i oferowanych usług.

Plan marketingowy firmy powinien obejmować co najmniej rok działalności. Co ciekawe, może dotyczyć on pojedynczego produktu lub usługi, ale również całego asortymentu. Taki dokument wyjaśnia strategie marketingowe oraz prezentuje konkretne działania na tym polu. Do tego nie może zabraknąć w nim mechanizmów pomiaru postępów wskazanych w planie działań.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by taki plan marketingowy przybrał formę zestawienia najnowszych trendów rynkowych, najważniejszych segmentów rynku, ich wymagań, a także sposobów, jakimi można wyróżnić ofertę danej firmy spośród innych podobnych na rynku.

W jakim celu tworzy się plan marketingowy?

Zastanawiasz się, dlaczego Twoja firma potrzebuje planu marketingowego? Przede wszystkim należy pamiętać, że marketing to obecnie jedna z potężniejszych dziedzin, dzięki której możesz stać się jedną z bardziej znanych marek w branży. Co ciekawe, zaniedbywanie tego obszaru grozi tym, że potencjalni konsumenci nie usłyszą o Twojej firmie, a nawet jeśli, to nie rozważą zakupu Twoich produktów lub usług.

A w biznesie chodzi przecież o to, aby zarabiać, rozwijać się i stale rozszerzać pole działania! Nie będzie to jednak możliwe bez odpowiednich nakładów finansowych, które możesz uzyskać właśnie poprzez sprzedaż.

Plan działań marketingowych pozwala też uporządkować strategie marketingowe, nakreślić działania i jasno określić cele. Takie rozwiązanie sprawia, że działania w firmie są transparentne, a ponadto istnieje szansa na obniżenie kosztów prowadzenia marketingu dzięki dobrze opracowanemu planowi marketingowemu.

Jak napisać plan marketingowy? Etapy

Plan marketingowy firmy może różnić się od siebie w zależności od danego przedsiębiorstwa, które go przygotowuje. Nie jest to sztywny schemat, można więc płynnie dostosowywać go do potrzeb własnego biznesu i strategii. W jego składzie nie powinno jednak zabraknąć kilku podstawowych elementów, które pomogą Ci stworzyć kompleksowy plan działania.

Określenie celów firmy

Każde przedsięwzięcie warto zacząć od określenia celów. Co chcesz osiągnąć? Pamiętaj, że cele powinny być realne, dlatego tak ważne jest, by przy ich określeniu wziąć pod uwagę środki finansowe, jakie możesz przeznaczyć na ich realizację, zasoby ludzkie, czy kompetencje zespołu, który będzie zajmował się wybranym zadaniem.

Cele marketingowe powinny obejmować m.in.: wzrost świadomości marki, wielkość i wartość sprzedaży oraz jej wielkość, zysk czy udział w rynku. W planie warto zawrzeć konkretne dane/ wyniki, jakie chcesz osiągnąć w określonym terminie.

Jasno określone cele pomogą Ci podążać we właściwym kierunku, sprawią, że efekty działań marketingowych będą widoczne i pomogą zaplanować kolejne kroki w strategi.

Analiza rynku

Bez tego ani rusz. Trudno podjąć jakiekolwiek skuteczne działania bez uprzedniego zbadania rynku. Przed podjęciem kolejnych kroków sprawdź, jak działa Twoja konkurencja. Co robią? Jak się reklamują? Jak mogą zareagować na pojawienie się Twojego produktu lub usługi? Czym Twój produkt lub usługa są lepsze od tych dostępnych już w sprzedaży? Jednak analiza konkurencji w tym przypadku to nie wszystko. Niezbędne jest też zbadanie potrzeb potencjalnych konsumentów.

Upewnij się, że oferowany produkt/ usługa na pewno są dopasowane do potrzeb docelowej grupy odbiorców. Ile są w stanie za nie zapłacić? Czy w ogóle ich potrzebują? Czego brakuje konsumentom? Czego poszukują? Czy Twoja oferta na pewno odpowiada na ich potrzeby i spełni ich oczekiwania? To wszystko ma znaczenie!

Analiza SWOT

Przy tworzeniu planu marketingowego firmy przyda Ci się analiza SWOT. Ułatwi ona określenie celów marketingowych i wyklaruje problemy, z którymi możesz się spotkać podczas realizacji planu. Co dokładnie oznacza analiza SWOT?

  • S (strenghts) – mocne strony przedsiębiorstwa np.: innowacyjny produkt, przystępne ceny, rozpoznawalna marka,
  • W (weakness) – słabe strony przedsiębiorstwa np.: brak sklepu stacjonarnego, niedoświadczony zespół,
  • O (opportunities) – szanse, jakie stoją przed przedsiębiorstwem np.: rosnące zapotrzebowanie na produkt/ usługę, brak konkurencji w branży lub słaba konkurencja,
  • T (threats) – zagrożenia, jakie stoją przed przedsiębiorstwem np.: inflacja, rosnące ceny półproduktów.

Rozpisanie analizy SWOT pozwala na krytyczne myślenie oraz sprawia, że do zadania podchodzimy bardziej realnie. To też świetny moment, by z wyprzedzeniem zaplanować rozwiązania na krytyczną sytuację lub nieprzewidywalne zmienne, które mogą obniżyć skuteczność danych działań.

Harmonogram

Harmonogram wdrożenia i realizacji planu marketingowego jest ważny. Pozwoli Ci uporządkować działania. Należy w nim rozpisać każdy krok i uwzględnić termin realizacji każdego etapu — od momentu rozpoczęcia danego działania do jego zakończenia. Kompleksowy plan organizacyjny zminimalizuje ryzyko chaotycznych i nieprzemyślanych działań, a co za tym idzie, zmniejszy szanse na przepalanie budżetu.

Sporządzenie strategii marketingowej

Plan marketingowy nie może obyć się bez strategii marketingowej. Taka strategia powinna dotyczyć produktu, jego ceny, kanałów dystrybucji i promocji. Na czym dokładnie powinna skupiać się taka strategia marketingowa i co powinieneś w niej uwzględnić?

Przede wszystkim umieść w niej informacje o tym, jakie działania zostaną podjęte w ramach przyjętej strategii: czy np. będą to recenzje produktów i gdzie się pojawią, a może organizacja konferencji prasowej lub rozesłanie do influencerów materiałów promocyjnych?

Nie zapominaj też o określeniu narzędzi komunikacji marketingowej oraz formę promocji i reklamy. Czy będzie to działanie głównie w sieci? A może ogłoszenia w prasie, radiu, wystawy i targi, mailing? Wszystko to jest istotne i powinno zostać zawarte w strategii marketingowej.

Niezwykle istotne jest też, aby precyzyjnie określić, kiedy i gdzie oferta będzie dostępna dla konsumenta. Tutaj też potrzebne jest jasne określenie ceny produktu/ usługi i dopasowanie jej do wybranego segmentu rynku. Nie zapomnij również o wskazaniu sposobu sprzedaży, określeniu, jakie korzyści przyniesie on potencjalnemu użytkownikowi oraz dokładnie wskaż cechy i jakość produktu lub usługi.

W strategii marketingowej firmy nie może zabraknąć także ustaleń, czy wybrany produkt albo usługa na pewno są dobrze dopasowane do planowanej akcji promocyjnej i celów oraz jak wybrany artykuł wpłynie na relację z klientem.

Określenie budżetu

Oczywiście żaden plan marketingowy nie może obejść się bez określenia w nim kosztu całej inwestycji. Musisz ustalić szacunkowe koszty planowanych działań, a następnie zestawić to z budżetem, jakim dysponujesz. Dodatkowo na tym etapie warto też przeanalizować, czy poniesione koszty na dane działanie, np. konferencję prasową, jest opłacalne w stosunku do korzyści, jakie za sobą niesie.

Określenie budżetu jest równoznaczne z określeniem spodziewanych przychodów, zysków i kosztów całego przedsięwzięcia. Uwzględnij m.in. takie elementy jak koszty stałe i koszty zmienne.

Jeśli interesujesz się tym tematem, sprawdź również: Jak obniżyć koszty marketingowe?

Opracowanie procedur kontrolnych planu

Ostatnim etapem planu marketingowego powinno być opracowanie procedur kontrolnych, dzięki którym na bieżąco będziesz mógł nadzorować postępy w działaniach oraz to, czy wyznaczone cele zostały osiągnięte w określonym czasie.

Ponadto takie procedury kontrolne pomagają w porę reagować, kiedy wybrane działanie nie przynosi określonych rezultatów i ułatwiają wprowadzenie ewentualnej korekty. Do tego systematyczne monitorowanie działań pozwala na szybkie wykrycie błędów w planie marketingowym, a co za tym idzie, umożliwia szybką ich naprawę.

Oprócz tego pamiętaj, że działasz w otoczeniu rynkowym, które nieustannie się zmienia. Popyt na daną usługę lub produkt może wzrosnąć albo zmniejszyć się, zmianie może ulec poziom technologiczny, a na rynku może pojawić się nowy konkurent. Wszystko to wymaga natychmiastowego działania i korekty ustalonych wcześniej planów. Dlatego odpowiednie procedury kontrolne są tutaj niezbędne.

Plan marketingowy a strategia marketingowa

Czy strategia marketingowa i plan marketingowy to podobne działania? Niezupełnie. Strategia marketingowa dotyczy wszystkich działań marki, określa sposoby, jakimi dążysz do określonych celów. Tymczasem plan marketingowy funkcjonuje w nieco krótszej perspektywie, wskazuje na określony budżet i uwzględnia różne scenariusze działania we wskazanym czasie.

Jednym słowem strategia marketingowa to powód pracy, plan natomiast wskazuje na czas i sposób realizacji. Plan pomoże Ci w wizualizacji tego, kiedy i w jaki sposób osiągniesz zamierzone cele.

Plan marketingowy — podsumowanie

Plan marketingowy firmy to niezbędne przedsięwzięcie wszędzie tam, gdzie planowane są działania marketingowe. Skoordynowanie poszczególnych procesów i etapów oraz jasne wyklarowanie celów i określenie budżetu, który możesz na to przeznaczyć, znacznie ułatwi Ci poruszanie się w tym obszarze. Takie rozwiązanie zwiększa szanse na rozwój.

Wiesz już, jakie korzyści daje kompleksowy plan marketingowy. Co prawda jego opracowanie nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlatego w tej materii warto wrócić się o pomoc do doświadczonej agencji marketingowej, która pomoże Ci uporać się z wszelkimi trudnościami i stworzy najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu. A może posiadasz własny zespół marketingowy? W takim razie nie zwlekaj i zabieraj się do stworzenia planu marketingowego firmy!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.