#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogMarketing automationJak obniżyć koszty marketingowe dzięki marketing automation?

Ostatni rok – pod względem gospodarczym – zarówno w Polsce, jak i na świecie charakteryzował się bardzo dużą dynamiką i obfitował w negatywne zmiany. Wpłynęły one i wciąż wpływają na zachowania zakupowe konsumentów – zarówno na rynku tradycyjnym jak i w obszarze digital. Czy w tym trudnym dla wielu firm czasie warto zatem inwestować w nowe rozwiązania i kanały sprzedaży? Przyjrzymy się temu nieco bliżej na przykładzie systemów typu marketing automation, których specyfikę przybliżyliśmy już nieco szerzej na naszym blogu. Sprawdź nasze artykuły: 

Szeroko pojmowany kryzys gospodarczy stawia nowe wyzwania przed firmami działającymi w obszarze digital, wymagając przy tym tworzenia nowych, alternatywnych scenariuszy działań. W szczególności tyczy się to branży e-commerce. Największym wyzwaniem, którego obawiają się właściciele sklepów internetowych, jest w obecnej sytuacji zmniejszenie skali działań i sprzedaży. Sytuacja skłania, aby bliżej przyjrzeć się dotychczasowym działaniom. Należy poszukać rozwiązań, które przełożą się na długofalowe wzrosty przy jednoczesnych oszczędnościach marketingowych w postaci redukcji niepotrzebnych kosztów. Najbardziej podstawowymi sposobami zwiększenia skali i przychodu sklepu internetowego jest dotarcie do zupełnie nowych użytkowników, którzy dokonają zakupu w naszym sklepie oraz zwiększenie przychodów, jakie generują nasi dotychczasowi klienci. Działania skierowane na naszych obecnych klientów mają to do siebie, że omijamy etap budowania świadomości marki i sklepu, a jedynie “podgrzewamy” naszego leada. Następnie reagujemy w odpowiednim momencie na gotowość dokonania zakupu. Finalnie, takie działania mogą być tańsze i skuteczniejsze niż działania na zimnej grupie odbiorców.  

Marketing automation – plan marketingowy dzięki któremu zaoszczęścisz czas i pieniądze

Dla przypomnienia – systemy marketing automation – dzięki danym, które gromadzą, mogą nam pomóc lepiej dopasować się do potrzeb naszych klientów. Pozwalają personalizować komunikację z klientami, przeprowadzić klienta przez cały zaplanowany przez nas proces zakupowy “krok po kroku” i w końcu – zaoszczędzić czas i pieniądze eliminując część pracy, która do tej pory była wykonywana ręcznie. 

Odwołując się do lejka sprzedażowego – systemy typu marketing automation umiejscowione są mniej więcej w jego środku. Dokładniej, w miejscu, gdzie chcemy utrzymać uważność naszych klientów, nie pozwalając im o sobie zapomnieć i w efekcie przesuwając ich na sam dół lejka. Finalnie zwiększamy mocno prawdopodobieństwo konwersji. 

Jedną z korzyści wdrożenia systemu marketing automation jest możliwość zaprojektowania i zaplanowania całej ścieżki zakupowej klienta, poprzez odzwierciedlenie każdego z kroków w workflow systemu. Aby jednak automatyzacja przyniosła oczekiwane przez nas rezultaty, musi zostać dobrze przemyślana i zaplanowana. Każdy proces w ramach działań marketing automation można przedstawić jako ciąg przyczynowo – skutkowy. Przed wdrożeniem jakiejkolwiek automatyzacji musimy przygotować plan marketingowy, który będziemy mogli realizować w ramach działań, a następnie wdrożyć ścieżkę (automation flow), która będzie uruchamiana po wywołaniu się określonego triggera (np. w postaci działania użytkownika na stronie internetowej). 

Zalety i możliwości marketing automation

Dzięki marketing automation możemy zyskać możliwość zaprojektowania, zaplanowania i szybkiego wdrożenia mocno spersonalizowanych kampanii na dużą skalę. Dodatkowo dostajemy możliwość planowania akcji mailingowych z wyprzedzeniem i tworzenie harmonogramów całych kampanii pomaga w uporządkowaniu tych działań oraz efektywniejszym zarządzaniu czasem. 

Niebywałą zaletą większości systemów marketing automation jest intuicyjna obsługa, która nie wymaga od użytkowników zaawansowanej wiedzy technologicznej. Łatwe w obsłudze interfejsy mocno skracają czas tworzenia kampanii email marketingowych, workflow czy landing page’y. 

Dodatkowo większość narzędzi marketing automation opiera się na wdrożeniach non code lub low code, co pozwala na relatywnie szybkie wdrożenie całego narzędzia na stronie lub w sklepie internetowym. Popularne platformy e-commerce są już gotowe do wdrożenia systemu marketing automation za pomocą wtyczek, pluginów, czy gotowych integracji. Użytkownik musi w tym przypadku wykonać jedynie absolutne minimum działań, by system został zaimplementowany na jego stronie www. 

Dużą oszczędnością czasu jest także możliwość zarządzania wszystkimi kampaniami marketingowymi z poziomu jednego narzędzia i pulpitu nawigacyjnego. Dzięki marketing automation możemy połączyć wiele narzędzi w jednym miejscu, gromadzić dane i dzięki temu prowadzić zautomatyzowaną i spersonalizowaną komunikację z naszymi klientami w różnych kanałach (wiadomości e-mail, smsy, wiadomości push czy rekomendacje na stronie www). 

Kiedy marketing automation może Ci pomóc w zredukowaniu kosztów? 

Ręczne przygotowywanie i wykonywanie niektórych powtarzalnych działań marketingowych, może być czasochłonne i niekiedy frustrujące dla pracowników. Obok małej efektywności, takie działania sprawiają, że nasi odbiorcy mogą odbierać naszą komunikację jako bezosobową. 

Dzięki wdrożeniu systemu marketing automation możemy spodziewać się redukcji kosztów, jeżeli wciąż wysyłamy te same wiadomości do kolejnych klientów lub kiedy wiąże się to z wydłużonym czasem oczekiwania na wiadomość do klienta. Dodatkowo, jeśli wysyłka wiadomości do klientów wiąże się po naszej stronie z regularną, ręczną segmentacją bazy i ciągłym dostosowywaniem treści komunikatów pod poszczególne segmenty tej bazy – to znak, że po wdrożeniu określonych automatyzacji nie tylko zyskamy czas, ale również zaoszczędzimy zasoby finansowe przeznaczane do tej pory na działania, które można zautomatyzować. 

Automatyzacja powtarzalnych zadań przyśpiesza i ułatwia dbanie o wysoką jakość obsługi potencjalnych klientów, jednocześnie uwalniając czas naszych pracowników na działania skoncentrowane na strategii o wysokiej wartości. 

Funkcjonalności marketing automation, które pozwolą na redukcję kosztów marketingowych

Systemy marketing automation przede wszystkim pozwalają zwiększać produktywność naszych pracowników, dzięki oszczędności czasu, jaki do tej pory poświęcali na powtarzalne czynności. Bezpośrednia redukcja kosztów marketingowych następuje między innymi kiedy powtarzalne, czasochłonne zadania zostaną zautomatyzowane –  zaczynając od prostych maili transakcyjnych, kończąc na skomplikowanych i wieloetapowych kampaniach. 

Przykładem funkcjonalności, które zdejmują z pracowników proste, powtarzalne czynności jest m.in chatbot na stronie, który odpowiednio zaprogramowany, odpowiada na bardzo często powtarzające się pytania. Pracownicy obsługi klienta mogą zająć się w tym czasie zadaniami wymagającymi głębszej analizy. Kolejnym przykładem mogą być wspomniane już wyżej automatyczne maile transakcyjne i automatyczne maile wysyłane do użytkowników po wykonaniu przez nich określonej czynności (np. po złożeniu zamówienia i nie opłaceniu go, możemy w prosty sposób automatycznym mailem poinformować klienta, w jaki sposób może wrócić do etapu płatności i sfinalizować zakup). 

Dużą oszczędność czasu, a co za tym idzie – także budżetu – może zapewnić także fakt, że zarówno zespół sprzedażowy, jak i marketingowy oraz obsługi klienta, mogą bazować na tych samych danych zgromadzonych w systemie marketing automation. Prezentują one pełny obraz klienta od początku zetknięcia się z naszą stroną www. Marketing ma na bieżąco dostęp do informacji o sprzedaży wygenerowanej przez leady, dział sprzedaży widzi dane dotyczące prowadzonych i planowanych działań marketingowych, a dział obsługi klienta ma wgląd w całą ścieżkę komunikacji marketingowej z klientem, uzupełnioną o wszystkie dane behawioralne, jakie zbierane są przez system. 

W większości systemów marketing automation możliwe jest również usprawnienie i opracowywanie danych, dostarczając informacji spoza systemów do automatyzacji marketingu. W konsekwencji są one wykorzystywane do jeszcze bardziej precyzyjnego określania potrzeb naszych klientów. 

Niektóre z systemów do automatyzacji wyposażone są dodatkowo w analitykę predykcyjną z wykorzystaniem AI, dzięki której mamy możliwość prognozowania prawdopodobieństwa konwersji poszczególnych segmentów klientów. Finalnie – sugeruje nam, jak powinniśmy rozkładać budżet marketingowy na poszczególne grupy klientów w naszej bazie. 

Co marketing automation usprawni w Twoim budżecie marketingowym?

Wdrożenie marketing automation wiąże się ze zmniejszeniem wydatków firmy na działalność marketingową. Jednym z przykładów redukcji kosztów jest redukcja zatrudnienia. W przypadku tzw. “podgrzewania” nowych leadów, podstawową opiekę i komunikację z nowym, potencjalnym klientem, przejmuje system. Nie musimy więc zatrudniać dodatkowych osób, które na tym etapie pozyskiwania klienta zajmowałyby się komunikacją. 

Odpowiednio wykorzystywany system marketing automation pozwala nam identyfikować naszych obecnych i potencjalnych klientów, projektować dla nich spersonalizowane treści i automatycznie dostarczać je do klienta w odpowiednim czasie, bazując na danych, które zebraliśmy. Działanie w ten sposób znacznie zwiększa skuteczność naszych kampanii oraz zaangażowanie klientów, a co za tym idzie zwiększa wartość przychodów generowanych per klient w czasie. 

Dużą zaletą systemów marketing automation jest także ilość i jakość danych, jakie zbierają one o użytkownikach. Dzięki śledzeniu i opomiarowaniu poszczególnych działań, jesteśmy w stanie mierzyć skuteczności poszczególnych działań oraz – bardziej szczegółowo – działań skierowanych do konkretnych segmentów naszej bazy klientów. Pozwala to odpowiednio zoptymalizować budżet i przesuwać go w kierunku działań, które sprawdzają się najlepiej na dalszych etapach planowania działań marketingowych . 

Podsumowanie

Automatyzacje w e-commerce pozwalają z pełnym zaangażowaniem i skutecznie tworzyć i realizować strategie marketingowe bez konieczności manualnej obsługi każdego, drobnego jej elementu. Marketing Automation, oprócz redukcji kosztów w firmie i dużej oszczędności czasu, uwalnia nas także od manualnych błędów jakie mogą się pojawić przy powtarzalnych czynnościach realizowanych przez pracowników. Dodatkowo – automatyzacje pewnych procesów mogą usprawnić pracę poszczególnych jednostek w firmie, co w prosty sposób przekłada się na wynik finansowy i pozytywne odczucia klientów. 

Należy jednak pamiętać o tym, że automatyzacja to nie wszystko, a systemy marketing automation – mimo wielu zaawansowanych funkcjonalności – nie są lekarstwem na generowanie nowych leadów i klientów. Mogą jednak pomóc wyzwolić potencjał zakupowy w klientach, którzy już naszą stronę znają. Dodatkowo systemy marketing automation nie są w pełni automatyczne. By działać efektywnie potrzebują świadomego “dowodzenia”, optymalizacji i dostosowywania automatyzacji do zmieniających się warunków handlowych, sezonu czy np. oferty sklepu. 

Czy mimo to, warto automatyzować procesy marketingowe? Zdecydowanie tak! Prawidłowo wdrożone automatyzacje pomagają uzyskiwać przewagę konkurencyjna dzięki natychmiastowej personalizacji doświadczeń użytkownika i dodatkowo wpływając na jego lojalność wobec marki. Optymalizacja i redukcja kosztów to również ważny powód do implementacji narzędzi typu marketing automation. Dzięki automatyzacjom możemy skrócić czas poświęcany na powtarzalne działania marketingowe i inne powiązane zadania, co z kolei prowadzi do zmniejszenia kosztów ogólnych. 

 

Anna Idzior-Mironowicz