GA4: Pojawiły się długo wyczekiwane poprawki

Joanna Horoszko
5 lutego, 2024
Przeczytasz w ~ 3 min.
Joanna Horoszko 1

Od 1 lipca 2023 roku, kiedy to Universal miał „umrzeć” (a jak wiecie, nie umarł u 30% użytkowników aż do jesieni 2023 roku), Google dodało sporo nowości do GA4.

Oto 10 najfajniejszych funkcjonalności:

  1. Wiele wymiarów i danych e-commerce w końcu można używać w kreatorze raportów niestandardowych.
  2. Dostępny jest już automatyczny import list odbiorców z GA4 do Ad Manager.
  3. W menu głównym w GA4 pojawił się „raport Odbiorcy”, który dotychczas funkcjonował jako jeden z ukrytych raportów i tylko nieliczne osoby wiedziały, gdzie go znaleźć – teraz jest dostępny od razu dla każdego użytkownika GA4.
  4. Pojawiły się długo wyczekiwane poprawki do filtrów w raportach w menu głównym. Stworzone zostały następujące typy dopasowania: „rozpoczyna się od”, „ściśle pasuje do” i  „wyrażenie regularne”.
  5. Dodano modelowanie behawioralne w sekcji „eksplorowanie” oraz w „raportach ścieżek” – nawet tych w menu głównym.
  6. Pojawiła się długo wyczekiwana opcja połączenia GA4 z AdSense!
  7. Powstały nowe komunikaty z rekomendacją dotyczącą trybu uzyskiwania zgody. Jeśli masz wdrożony tryb uzyskiwania zgody za pomocą tagu gtag.js, Menedżera tagów Google lub pakietu SDK Google Analytics dla Firebase, ale tag Google lub platforma do zarządzania zgodą użytkowników prawdopodobnie blokuje pingi bez plików cookie, ujrzysz rekomendację od GA4 mówiącą o tym, że po odblokowaniu pingów bez plików cookie Google Analytics 4 będzie korzystać z modelowania behawioralnego, aby wypełniać luki w danych.
  8. Jeśli korzystasz z połączenia GA4 → Big Query, to możesz już eksportować takie dane o użytkownikach do Big Query jak:
    – obecne listy odbiorców,
    – wartość od początku śledzenia (LTV),
    – prognozowane wyniki prawdopodobieństwa zakupów i rezygnacji,
    – właściwości użytkownika,
    – szczegóły dotyczące urządzeń i ich położenia geograficznego.
  9. W menu głównym pojawił się nowy raport ścieżki – „Ścieżka do płatności”. Dotychczas taki raport mogliśmy zbudować wyłącznie sami w sekcji „eksplorowanie”, następnie zapisać go w bibliotece, a stamtąd dopiero go przypiąć do menu głównego. Już nie trzeba tyle zachodu, bo Google dał w końcu gotowy raport 😉
  10. HIT, na który czekało wiele osób analizujących dane z GA4 – pojawił się nowy suwak w Administracji > Zbieranie danych. Suwakiem możemy ustawić, czy chcemy, by GA4 uwzględnił Google Signals w tożsamości na potrzeby raportowania, czy też nie. Koniec ze zmienianiem tożsamości z mieszanej na zależną od urządzenia! 😀

Jak oceniam te zmiany?

Większość oceniam bardzo dobrze. Moimi ulubionymi nowościami są powyższe punkty 1, 4 i 10.

Są też nowości, do których chciałabym zgłosić „reklamację” 😉 – jak chociażby „raport ścieżki do płatności”. Raport ten domyślnie uwzględnia wyłącznie ścieżkę zamkniętą. Oznacza to, że w raporcie znajdą się jedynie tacy użytkownicy, którzy przeszli dokładnie krok po kroku wszystkie etapy od rozpoczęcia procesu płatności po zakup.

sciezka
Raport „Ścieżki do płatności – ścieżka zamknięta”

 

Nie uwzględnia on takich użytkowników, którzy np. są już zalogowani i scenariusz ścieżki do zakupu może wyglądać u nich inaczej, np. nie zawiera któregoś z tych kroków lub zawiera je wszystkie, ale nie dokładnie w takiej kolejności, jaką zakłada GA4 w tej opcji.

Ten raport nie będzie działał również w przypadku, jeśli w data layerze przesyła się najpierw event add_payment_info zamiast add_shipping_info – a taka sytuacja ma miejsce w niektórych saas’sach, gdzie naraz pod jednym buttonem przesyłają się oba wspomniane eventy nie w tej kolejności, którą w tym raporcie skonfigurował Google.

 

Ga4 button

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.