Strategia ecommerce – od czego zacząć?

Paweł Andrukiewicz
24 sierpnia, 2022
Przeczytasz w ~ 4 min.
Strategia-ecommerce-od-czego-zaczac

Planujesz założyć sklep internetowy? A może już działasz w handlu tradycyjnym i planujesz podbój sieci? Na pewno posiadasz już jakąś wizję, którą chciałbyś zrealizować. Zanim jednak zaczniesz zarabiać grube pieniądze, warto, abyś uporządkował swoje myśli i stworzył konkretny plan, którego systematyczne realizowanie pomoże Ci w osiągnięciu tego celu. W jaki sposób stworzyć strategię? Na czym się skupić i od czego zacząć? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Co to jest strategia e-commerce?


Przede wszystkim jest to plan, który umożliwia realizowanie określonych celów. Podejście typu: mam sklep, niech działa, potem zobaczymy – może w dłuższej perspektywie rozczarowywać. Oczywiście, stałe monitorowanie strony i bieżące reagowanie na zmieniające się czynniki również jest niezbędne. Nie powinno być jednak jedyną metodą działania, gdyż w ten sposób — bardzo łatwo jest zabłądzić i doprowadzić do chaosu. Strategia to główny kierunek, względem którego formułowane powinny być wszelkiego rodzaju cele.

Elementy strategii e-commerce


Strategię e-commerce można definiować jako całość, biorąc pod uwagę ogół działań sklepu, w tym również kwestie biznesowe, techniczne i logistykę. Z drugiej jednak strony, można też tworzyć strategie dla poszczególnych obszarów jej działalności, na przykład strategią marketingową, czy też strategię sprzedażową. 

Sposób określenia elementów strategii nie jest narzucony odgórnie, dlatego też mogą się one w pewien sposób zmieniać w zależności od wizji autorów. Najważniejsze jest jednak, aby całość była funkcjonalna i jak najpełniej określała kierunek działań firmy w dalszej perspektywie. Aby tak się stało, warto pamiętać między innymi o:

  • misji firmy
  • planie rozwoju
  • zapleczu technologicznym i technicznym
  • logistyce
  • działaniach marketingowych
  • kliencie

W tym wszystkim należy pamiętać, że strategia jest kierunkiem, wokół którego budowane są poszczególne, pomniejsze działania.

Od czego zacząć planowanie strategii e-commerce

Tak, jak w przypadku każdego dobrego planu — tworzenie strategii e-commerce powinno rozpocząć się gruntowną analizą posiadanych informacji. Na samym początku będzie to research dotyczący grupy docelowej oraz konkurencji.

Grupa docelowa: kto jest twoim klientem

Przed rozpoczęciem sprzedaży, warto zadać sobie jedno (bardzo 😉) ważne pytanie: kim jest mój klient? Określenie persony oraz grupy docelowej to baza, na której budowane są kolejne etapy strategii. To właśnie pod Twojego typowego odbiorcę powinna być przygotowana całość komunikacji oraz sposób użytkowania sklepu.

Analiza konkurencji

Na samym początku niezwykle ważne jest również dokładne przeanalizowanie bieżącej sytuacji zarówno rynkowej, jak i naszej firmy. Przeglądając sklepy potencjalnej konkurencji, warto skupić się na wdrożonych rozwiązaniach. Inspirować się tymi, które są atrakcyjne, oraz szukać możliwych usprawnień. Spojrzeć można na przykład na metody płatności i dostawy. Aby nie odstawać od konkurencji, być może absolutnym minimum jest wdrożenie wszystkich dostępnych opcji. A może jesteś w stanie zaproponować coś jeszcze atrakcyjniejszego?

Analityka-Webowa
Przeglądaj strony sklepów, sprawdzaj zakładki, zobacz, w jaki sposób zachowuje się koszyk, jak rozmieszczone są poszczególne elementy. Zapisuj się na newslettery i przejrzyj ich zawartość. Dzięki temu łatwiej wymyślisz najlepsze rozwiązania, które sprawdzą się w przypadku Twojego sklepu.

Jak zaprojektować strategię e-commerce?

Po przeprowadzonej analizie, zdefiniowaniu misji firmy oraz grupy docelowej, nadszedł czas na clou całej strategii, czyli określenie kluczowych celów. To rezultaty, do których firma będzie dążyć, realizując swoje działania, nadające im również kierunek. W przypadku sklepu internetowego mogą dotyczyć na przykład finansów, konwersji, lub marketingu. 

Precyzyjne określenie celów strategicznych definiuje drogę, którą podążać będzie firma. To im podporządkowane są codzienne działania, czyli definiowanie i realizacja celów taktycznych i operacyjnych. W jaki sposób je określić? Można na przykład wykorzystać koncepcję SMART, którą opisaliśmy w artykule dotyczącym celów strategii marketingowych.

W tym miejscu należy również określić narzędzia, które umożliwią ich realizację. Do poszczególnych zadań potrzebny będzie zespół profesjonalistów, który należy zatrudnić. Przestrzenią sklepu jest sprawnie działająca, dobrze zoptymalizowana strona, którą trzeba zbudować oraz sprawnie obsługiwać. Nie można zapomnieć również o określeniu narzędzi oraz kanałów marketingowych, takich jak media społecznościowe, newslettery i artykuły blogowe, a także SEO i SEM. Potrzebna jest również sprawna logistyka — przechowywanie, pakowanie i dostarczanie towarów.

Cechy dobrej strategii e-commerce

Strategia powinna być użytecznym narzędziem, które będzie wykorzystywane w rzeczywistości. Dlatego też najważniejsze jest to, aby była funkcjonalna i przyczyniała się do osiągania rezultatów. Zawarte w niej cele nie mogą być więc niewykonalne, a całość nie może być również zbyt skomplikowana. Należy pamiętać, że strategia jest ogólnie wytyczonym kierunkiem. Bardziej szczegółowe informacje powinny być zawarte w pomniejszych celach, które ją realizują.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.