Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaZwroty środków i anulowanie zamówień w Google Analytics


Przysłanie informacji o zwrotach środków i anulowanych zamówieniach do Google Analytics może wydawać się trudnym zadaniem, wymagającym znajomości zaawansowanej analityki. W poniższym artykule pokazujemy, że nie taki wilk straszny i jak krok po kroku zrobić to samodzielnie w najprostszy sposób.

Informacje o zwrotach możemy przesyłać na kilka sposobów:

  • Poprzez importowanie danych o zwrocie środków
  • Edytując kod GA – tak aby by przesyłał “negatywne” wartości
  • Używając API Google Analytics
  • Poprzez Measurement Protocol
  • Wykorzystując narzędzia zewnętrzne

W tym artykule opiszemy tę pierwszą opcję.

Aby z niej skorzystać, musimy spełnić następujące wymagania:

  • Używać kodu Universal Analytics (analytics.js) bądź Global Site Tag (gtag.js). Jeżeli nie zaktualizowaliśmy jeszcze śledzenia z klasycznego kodu (ga.js), opcja ta będzie niedostępna.
  • Transakcje, które chcemy anulować/zwrócić, używają formatu ulepszonego ecommerce (Enhanced Ecommerce). W innym wypadku jesteśmy zmuszeni wysyłać “negatywne” wartości, aby wyrównać bilans.

Przykłady formatowania:

  • Jeżeli twój kod wygląda podobnie, posiadasz Enhanced Ecommerce:

kod 1 Google Analytics

 

  • Jeżeli twój kod wygląda podobnie, posiadasz standardowy Ecommerce:

kod 2 google analytics

 

Wymagania które musimy spełniać, aby wdrożyć zwroty w ulepszonym ecommerce:

  • Musimy posiadać oryginalne przesłane do Analytics ID transakcji.
  • Transakcja nastąpiła maksymalnie 6 miesięcy wstecz.
  • Przesłany plik zawiera dane oddzielnie dla zwrotów całkowitych* i częściowych**.

 

*Całkowite – W których anulujemy całą transakcję, negując ją kompletnie – ewentualnie nadpisujemy jej wartość.

**Częściowe – Gdzie usuwamy pojedyncze produkty bądź zmieniamy cenę końcową.

 

Dokonywanie całkowitych zwrotów poprzez importowanie danych o zwrocie środków do Google Analytics

1) Przechodzimy do panelu „Administracja”:
zwroty w google analytics

 

2) Na poziomie usługi wybieramy „Import Danych”:

zwrot środków google analytics 2

 

3) Wybieramy „Utwórz”:

zwroty środkow w google analytics 3

 

4) Zaznaczamy „Dane o zwrocie środków”:

zwroty w google analytics 4

 

5) Nazywamy nasz plik – pamiętamy tutaj o podziale na zamówienia anulowane w całości oraz częściowo:
zwroty w google analytics 5

 

6) Definiujemy zestaw danych. W przypadku anulowania całych transakcji potrzebujemy jedynie ID transakcji:

zwroty w google analytics 6

 

7) Zapisujemy nasz zbiór danych.

 

8) Następnie wybieramy z listy nasz nowo utworzony zbiór danych, po czym pobieramy schemat (Bądź identyfikator dla użytkowników API):

zwrot srodkow w google analytics 8

 

9) Pobieramy szablon w arkuszu Excel:

zwrot środków w google analytics 9

 

10) Otwieramy pobrany arkusz, po czym uzupełniamy go o ID transakcji do pełnego zwrotu. Plik zapisujemy w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami:

zwroty srodkow google analytics 10

 

Nadpisanie przychodu z transakcji w Google Analytics

Jeżeli musimy zmodyfikować przychód całej transakcji, dodajemy „Cena produktu” do naszego zestawu danych, używając opcji „Wybierz klucz”:

nadpisanie google analytics

 

Następnie modyfikujemy przychód w arkuszu, zapisując plik w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami:

zwroty google analytics 102

 

11) Gdy mamy gotowy plik, przechodzimy ponownie do panelu „Import danych”, wybierając “Zarządzaj przesyłaniem” na utworzonym przez nas zestawie danych:

zwroty w google analytics 11

 

12) Klikamy „Prześlij Plik”:
zwroty google analytics 12

 

13) Wybieramy utworzony arkusz i klikamy „Prześlij”:
zwroty w google analytics 13

 

14) Czekamy na weryfikację pliku po przesłaniu:

zwroty w google analytics 14

 

Anulowana wartość transakcji będzie widoczna jako kwota zwrotu kosztów w raporcie skuteczności sprzedaży:

zwroty w google analytics 103

 

Uwaga:

  • Nasze dane zostaną uwzględnione w raportach do 24h.
  • Nie można edytować bądź usunąć już przesłanych danych o zwrotach, dlatego należy uważać na ich prawidłowość.

Dokonywanie częściowych zwrotów poprzez importowanie danych o zwrocie środków w Google Analytics

1) Przechodzimy do panelu „Administracja”:

zwroty w google analytics 1.1

 

2) Na poziomie usługi wybieramy „Import Danych”:

zwroty środków w google analytics 1.2

 

3) Wybieramy „Utwórz”:

zwroty środkó w google analytics 1.3

 

4) Zaznaczamy „Dane o zwrocie środków”:

zwroty w google analytics 1.4

 

5) Nazywamy nasz plik, pamiętając o podziale na zamówienia anulowane w całości oraz częściowo:

zwroty w google analytics 1.5

 

6) Definiujemy zestaw danych. Klikamy „Wybierz klucz” i dodajemy „Kod SKU produktu” oraz „Zwrócone produkty”:

zwroty google analytics 1.6

 

7) Zapisujemy nasz zbiór danych.

 

8) Następnie wybieramy z listy nasz nowo utworzony zbiór danych, po czym pobieramy schemat (Bądź identyfikator dla użytkowników API):

zwroty google analytics 1.8

 

9) Pobieramy szablon w arkuszu Excel:
zwroty w google analytics 1.9

 

10) Otwieramy pobrany arkusz, po czym uzupełniamy go o ID transakcji oraz ilość i SKU produktów, które zostały zwrócone. Plik zapisujemy w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami:

zwroty w google analytics 1.10

Nadpisanie Oryginalnej ceny produktów w Google Analytics

Jeżeli potrzebujemy jedynie zmodyfikować przychód wybranych produktów, dodajemy „Cena produktu” do naszego zestawu danych:

zwroty google analytics 101

 

Następnie uzupełniamy o nowe wartości ceny produktu w pobranym arkuszu, pamiętając, że zapisujemy plik w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami:

zwroty google analytics 102

 

11) Gdy mamy gotowy plik, przechodzimy ponownie do panelu „import danych” wybierając “Zarządzaj przesyłaniem” na utworzonym przez nas zestawie danych:

zwroty google analytics 1.11

 

12) Klikamy „Prześlij Plik”:

zwroty w google analytics 1.12

 

13) Wybieramy utworzony arkusz i klikamy „Prześlij”:

zwroty google analytics 1.13

 

Uwaga:

  • Nasze dane zostaną uwzględnione w raportach do 24h.
  • Nie można edytować bądź usunąć już przesłanych danych o zwrotach, uważajcie więc na ich prawidłowość.

Edycja kodu GA w celu przesyłania „negatywnych” wartości

Bez kodu ulepszonego ecommerce jesteśmy zmuszeni „odwracać” transakcje. Niestety nie oznacza to, że przestaną one istnieć. Prócz korekty wartości//ilości – wszystkie informacje związane z transakcją pozostają w Analytics. Dlatego też Google zaleca anulowanie zamówień jeszcze tego samego dnia, w którym zostały one dokonane. W innym przypadku będziemy mieć transakcję, która dla przykładu:

  • 29 marca (dzień dodania transakcji) – warta jest 100 zł
  • 3 kwietnia (dzień dokonania korekty) – warta jest 0 zł

Niestety ilość transakcji zostaje zwiększona, ponieważ te negujące również są zliczane.

Cofanie transakcji przy użyciu kodu gtag.js

1) Stwórz duplikat strony podziękowania za zakup (bądź innej na której przesyłane są dane dotyczące zakupu)

2) Zmodyfikuj przesyłane dane transakcji w następujący sposób:

  • Dodaj negatywne wartości odpowiadające transakcji do pól:
    • Revenue
    • Shipping
    • Tax (jeżeli używany)

Przykład:

kod 3 Google Analytics

  • Dodaj negatywną wartość dla ilości produktów (quantity), pozostawiając cenę dodatnią (price).

Przykład:
kod 4 Google Analytics

Cofanie transakcji przy użyciu kodu analytics.js

1) Stwórz duplikat strony podziękowania za zakup (bądź innej na której przesyłane są dane dotyczące zakupu)

2) Zmodyfikuj przesyłane dane transakcji w następujący sposób:

  • Dodaj negatywne wartości odpowiadające transakcji do pól:
    • Revenue
    • Shipping
    • Tax (jeżeli używany)

Przykład:

kod 5 Google Analytics

 

  •  Dodaj negatywną wartość dla ilości produktów (quantity), pozostawiając cenę dodatnią (price).

Przykład:

kod 6 Google Analytics

Niezależnie od wersji kodu trzymamy się tych wytycznych:

  • Zmiany dokonujemy na tym samym ID co transakcja oryginalna
  • Używamy wartości negatywnych dla atrybutów: Revenue, Shipping, Tax
  • Atrybut Quantity negujemy, pozostawiając Price dodatnie
  • Dokonujemy anulowania transakcji tego samego dnia, którego została złożona
  • W przypadku niemożliwości wykonania powyższego punktu używamy adnotacji, by pozostawić informacje o dokonanych anulowaniach w GA
Marcin Główczyński