Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Zwroty środków i anulowanie zamówień w Google Analytics Zwroty środków i anulowanie zamówień w Google Analytics Marcin Głowczyński 17 stycznia, 2020 Przeczytasz w ~ 8 min. Przysłanie informacji o zwrotach środków i anulowanych zamówieniach do Google Analytics może wydawać się trudnym zadaniem, wymagającym znajomości zaawansowanej analityki. W poniższym artykule pokazujemy, że nie taki wilk straszny i jak krok po kroku zrobić to samodzielnie w najprostszy sposób. Informacje o zwrotach możemy przesyłać na kilka sposobów: Poprzez importowanie danych o zwrocie środków Edytując kod GA – tak aby by przesyłał “negatywne” wartości Używając API Google Analytics Poprzez Measurement Protocol Wykorzystując narzędzia zewnętrzne W tym artykule opiszemy tę pierwszą opcję. Aby z niej skorzystać, musimy spełnić następujące wymagania: Używać kodu Universal Analytics (analytics.js) bądź Global Site Tag (gtag.js, sprawdź na https://sempai.pl/blog/gtag-js-dlaczego-warto-migrowac/). Jeżeli nie zaktualizowaliśmy jeszcze śledzenia z klasycznego kodu (ga.js), opcja ta będzie niedostępna. Transakcje, które chcemy anulować/zwrócić, używają formatu ulepszonego ecommerce (Enhanced Ecommerce). W innym wypadku jesteśmy zmuszeni wysyłać “negatywne” wartości, aby wyrównać bilans. Przykłady formatowania: Jeżeli twój kod wygląda podobnie, posiadasz Enhanced Ecommerce: Jeżeli twój kod wygląda podobnie, posiadasz standardowy Ecommerce: Wymagania które musimy spełniać, aby wdrożyć zwroty w ulepszonym ecommerce: Musimy posiadać oryginalne przesłane do Analytics ID transakcji. Transakcja nastąpiła maksymalnie 6 miesięcy wstecz. Przesłany plik zawiera dane oddzielnie dla zwrotów całkowitych* i częściowych**. *Całkowite – W których anulujemy całą transakcję, negując ją kompletnie – ewentualnie nadpisujemy jej wartość. **Częściowe – Gdzie usuwamy pojedyncze produkty bądź zmieniamy cenę końcową. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Dokonywanie całkowitych zwrotów poprzez importowanie danych o zwrocie środków do Google Analytics 1) Przechodzimy do panelu “Administracja”: 2) Na poziomie usługi wybieramy “Import Danych”: 3) Wybieramy “Utwórz”: 4) Zaznaczamy “Dane o zwrocie środków”: 5) Nazywamy nasz plik – pamiętamy tutaj o podziale na zamówienia anulowane w całości oraz częściowo: 6) Definiujemy zestaw danych. W przypadku anulowania całych transakcji potrzebujemy jedynie ID transakcji: 7) Zapisujemy nasz zbiór danych. 8) Następnie wybieramy z listy nasz nowo utworzony zbiór danych, po czym pobieramy schemat (Bądź identyfikator dla użytkowników API): 9) Pobieramy szablon w arkuszu Excel: 10) Otwieramy pobrany arkusz, po czym uzupełniamy go o ID transakcji do pełnego zwrotu. Plik zapisujemy w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami: Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Nadpisanie przychodu z transakcji w Google Analytics Jeżeli musimy zmodyfikować przychód całej transakcji, dodajemy “Cena produktu” do naszego zestawu danych, używając opcji “Wybierz klucz”: Następnie modyfikujemy przychód w arkuszu, zapisując plik w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami: 11) Gdy mamy gotowy plik, przechodzimy ponownie do panelu “Import danych”, wybierając “Zarządzaj przesyłaniem” na utworzonym przez nas zestawie danych: 12) Klikamy “Prześlij Plik”: 13) Wybieramy utworzony arkusz i klikamy “Prześlij”: 14) Czekamy na weryfikację pliku po przesłaniu: Anulowana wartość transakcji będzie widoczna jako kwota zwrotu kosztów w raporcie skuteczności sprzedaży: Uwaga: Nasze dane zostaną uwzględnione w raportach do 24h. Nie można edytować bądź usunąć już przesłanych danych o zwrotach, dlatego należy uważać na ich prawidłowość. Dokonywanie częściowych zwrotów poprzez importowanie danych o zwrocie środków w Google Analytics 1) Przechodzimy do panelu “Administracja”: 2) Na poziomie usługi wybieramy “Import Danych”: 3) Wybieramy “Utwórz”: 4) Zaznaczamy “Dane o zwrocie środków”: 5) Nazywamy nasz plik, pamiętając o podziale na zamówienia anulowane w całości oraz częściowo: 6) Definiujemy zestaw danych. Klikamy “Wybierz klucz” i dodajemy “Kod SKU produktu” oraz “Zwrócone produkty”: 7) Zapisujemy nasz zbiór danych. 8) Następnie wybieramy z listy nasz nowo utworzony zbiór danych, po czym pobieramy schemat (Bądź identyfikator dla użytkowników API): 9) Pobieramy szablon w arkuszu Excel: 10) Otwieramy pobrany arkusz, po czym uzupełniamy go o ID transakcji oraz ilość i SKU produktów, które zostały zwrócone. Plik zapisujemy w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami: Nadpisanie Oryginalnej ceny produktów w Google Analytics Jeżeli potrzebujemy jedynie zmodyfikować przychód wybranych produktów, dodajemy “Cena produktu” do naszego zestawu danych: Następnie uzupełniamy o nowe wartości ceny produktu w pobranym arkuszu, pamiętając, że zapisujemy plik w formacie .CSV rozdzielonym przecinkami: 11) Gdy mamy gotowy plik, przechodzimy ponownie do panelu “import danych” wybierając “Zarządzaj przesyłaniem” na utworzonym przez nas zestawie danych: 12) Klikamy “Prześlij Plik”: 13) Wybieramy utworzony arkusz i klikamy “Prześlij”: Uwaga: Nasze dane zostaną uwzględnione w raportach do 24h. Nie można edytować bądź usunąć już przesłanych danych o zwrotach, uważajcie więc na ich prawidłowość. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Edycja kodu GA w celu przesyłania “negatywnych” wartości Bez kodu ulepszonego ecommerce jesteśmy zmuszeni “odwracać” transakcje. Niestety nie oznacza to, że przestaną one istnieć. Prócz korekty wartości//ilości – wszystkie informacje związane z transakcją pozostają w Analytics. Dlatego też Google zaleca anulowanie zamówień jeszcze tego samego dnia, w którym zostały one dokonane. W innym przypadku będziemy mieć transakcję, która dla przykładu: 29 marca (dzień dodania transakcji) – warta jest 100 zł 3 kwietnia (dzień dokonania korekty) – warta jest 0 zł Niestety ilość transakcji zostaje zwiększona, ponieważ te negujące również są zliczane. Cofanie transakcji przy użyciu kodu gtag.js 1) Stwórz duplikat strony podziękowania za zakup (bądź innej na której przesyłane są dane dotyczące zakupu) 2) Zmodyfikuj przesyłane dane transakcji w następujący sposób: Dodaj negatywne wartości odpowiadające transakcji do pól: Revenue Shipping Tax (jeżeli używany) Przykład: Dodaj negatywną wartość dla ilości produktów (quantity), pozostawiając cenę dodatnią (price). Przykład: Cofanie transakcji przy użyciu kodu analytics.js 1) Stwórz duplikat strony podziękowania za zakup (bądź innej na której przesyłane są dane dotyczące zakupu) 2) Zmodyfikuj przesyłane dane transakcji w następujący sposób: Dodaj negatywne wartości odpowiadające transakcji do pól: Revenue Shipping Tax (jeżeli używany) Przykład: Dodaj negatywną wartość dla ilości produktów (quantity), pozostawiając cenę dodatnią (price). Przykład: Niezależnie od wersji kodu trzymamy się tych wytycznych: Zmiany dokonujemy na tym samym ID co transakcja oryginalna Używamy wartości negatywnych dla atrybutów: Revenue, Shipping, Tax Atrybut Quantity negujemy, pozostawiając Price dodatnie Dokonujemy anulowania transakcji tego samego dnia, którego została złożona W przypadku niemożliwości wykonania powyższego punktu używamy adnotacji, by pozostawić informacje o dokonanych anulowaniach w GA Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Modele atrybucji w GA4 Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Google Analytics 4 oceniam na mocną 4+ Lista braków w funkcjonalnościach GA4 zdecydowanie się zmniejszyła GA4 to wyzwanie dla marketerów prowadzących kampanie Google Ads GA4: Nie ma nic bardziej użytecznego, niż raport uszyty na miarę Marcin Głowczyński Digital Analytics Expert Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ