Z offline do online. Case study Marko.pl

Sempai
29 kwietnia, 2020
Przeczytasz w ~ 6 min.
jewelry

Niemal wszystkie bran偶e w wi臋kszym lub mniejszym stopniu odczu艂y negatywne skutki koronawirusa. Oczywi艣cie, w najgorszej sytuacji s膮 biznesy, w kt贸rych sprzeda偶 w 100% odbywa si臋 offline. Jednak, je偶eli jeste艣my w stanie realizowa膰 nasze us艂ugi b膮d藕 oferowa膰 produkty za po艣rednictwem internetu, mo偶emy zminimalizowa膰 potencjalne straty.

W naszym cyklu 鈥淶 offline do online鈥 pokazujemy, 偶e chocia偶 globalna sytuacja nie napawa optymizmem, to w bran偶y e-commerce jest stabilnie. Nasz膮 aktywno艣膰 zakupow膮 przenosimy do online 鈥 co skutkuje zwi臋kszeniem popytu na produkty oferowane drog膮 internetow膮.

Jako drugie na tapet bierzemy Marko.pl, kt贸re sprzedaje swoje produkty zar贸wno stacjonarnie w swoich salonach, jak i przez stron臋 internetow膮. Nie b臋dziemy tutaj pisa膰 o spadkach sprzeda偶y offline – ale o tym, 偶e kana艂 online przyczynia si臋 do minimalizowania strat. Z powodu braku mo偶liwo艣ci zakupu bi偶uterii w sklepach stacjonarnych – nawet te osoby, kt贸re wcze艣niej broni艂y si臋 przed zakupami w internecie, zaczynaj膮 kupowa膰 w sieci.

T臋 tendencj臋 dobrze obrazuje case study Marko.pl.. Efektywno艣膰 kampanii w 3 wiod膮cych kana艂ach sprzeda偶y: SEO, Google Ads i Facebook Ads od og艂oszenia stanu epidemiologicznego w Polsce sukcesywnie i stabilnie ro艣nie.

SEO

Ruch Analytics w marcu 2020

Liczba u偶ytkownik贸w z bezp艂atnych wynik贸w wyszukiwania w marcu 2020 – por贸wnanie rok do roku (marzec 2020 do marzec 2019):

Liczba u偶ytkownik贸w z bezp艂atnych wynik贸w wyszukiwania w marcu 2020 - por贸wnanie rok do roku

(藕r贸d艂o)

 

Liczba u偶ytkownik贸w z bezp艂atnych wynik贸w wyszukiwania w okresie od og艂oszenia stanu zagro偶enia epidemicznego (13 marca) do 26 marca (2 tygodnie) – por贸wnane do poprzedniego okresu (28 lutego – 12 marca):

Liczba u偶ytkownik贸w z bezp艂atnych wynik贸w wyszukiwania w okresie od og艂oszenia stanu zagro偶enia epidemicznego

(藕r贸d艂o)

Zapytania w Search Console w marcu 2020

Por贸wnanie liczby wy艣wietle艅 i klikni臋膰 w okresie od og艂oszenia stanu zagro偶enia epidemicznego (13 marca) do 26 marca w por贸wnaniu do poprzedniego okresu (28 lutego – 12 marca):

Por贸wnanie liczby wy艣wietle艅 i klikni臋膰

(藕r贸d艂o)

 

R贸偶nice w skuteczno艣ci na g艂贸wnych frazach – por贸wnanie liczby wy艣wietle艅 i 艣redniego CTR dla 2 okres贸w 13-26 marca i poprzedzaj膮cego go okresu 28 lutego-12 marca:

R贸偶nice w skuteczno艣ci na g艂贸wnych frazach

(藕r贸d艂o)

 

R贸偶nice w popularno艣ci g艂贸wnych fraz:

R贸偶nice w popularno艣ci g艂贸wnych fraz

Komentarz

Po og艂oszeniu stanu zagro偶enia epidemicznego w Polsce ruch w sklepie internetowym sprzedaj膮cym asortyment premium (bi偶uteri臋 i markowe zegarki) spad艂 bardzo wyra藕nie – niemal o 50% z dnia na dzie艅, bez 偶adnych wi臋kszych zmian na pozycjach. Nie by艂 to spadek kompletnie do zera, ale wida膰 by艂o wyra藕nie, 偶e ludzie nagle zmienili swoje preferencje zakupowe i w pierwszych dniach pandemii potrzeby, kt贸re nie by艂y podstawowe, zesz艂y na drugi plan. Praktycznie ka偶da z g艂贸wnych fraz organicznych w drugiej po艂owie marca by艂a wyszukiwana znacznie rzadziej (w przypadku wielu fraz liczba wy艣wietle艅 spad艂a nawet o 50-70% w por贸wnaniu do poprzedniego okresu).

Od wprowadzenia stanu epidemii (20 marca) ruch organiczny nieco si臋 poprawi艂, cho膰 wci膮偶 nie s膮 to jeszcze liczby sprzed stanu pandemii koronawirusa. Zamkni臋cie lokalnych sklep贸w i stoisk sprzedaj膮cych bi偶uteri臋 w centrach handlowych, a tak偶e wprowadzenie ogranicze艅 w przemieszczaniu si臋 w pewnym stopniu wp艂yn臋艂y na ruch do sklepu internetowego – o oko艂o 10-20% wzr贸s艂 ruch z zapyta艅 brandowych.

Pocieszaj膮cy jest fakt, 偶e pomimo spadku ruchu ludzie wci膮偶 kupowali produkty online – przy spadku ruchu o prawie 30% wsp贸艂czynnik konwersji wzr贸s艂 o prawie 49%, wzros艂a te偶 liczba transakcji oraz suma przychod贸w, spad艂 wsp贸艂czynnik odrzuce艅. W przypadku cz臋艣ci klient贸w koronawirus i towarzysz膮ca mu niepewno艣膰 mog艂y by膰 katalizatorem przyspieszaj膮cym decyzj臋 zakupow膮.聽

Google Ads

 

Ruch, Przychody i ROAS w Google Analytics w marcu 2020

  • Por贸wnuj膮c marzec 2020 do lutego 2020:

marzec 2020 do lutego 2020


https://take.ms/nc4Sn

+ 30% sesje

+ 95% przychody

+ 230% ROAS (z 1150% do 1380%)

 

  • Por贸wnuj膮c marzec 2020 do marca 2019:

Przychody wy偶sze o 200%, podczas gdy wydatki o 100%.聽

Przychody wy偶sze o 200%, podczas gdy wydatki o 100%

https://take.ms/n3SEu

 

+ 200% przychody

+ 100% koszty

 

Komentarz

Por贸wnuj膮c wyniki osi膮gane przez Google Ads w obu okresach (marzec-luty 2020 oraz marzec 2020-marzec 2019) wida膰 zar贸wno wzrost w liczbie transakcji, jak i uzyskanych przychodach.

W Google Ads – zgodnie z ustaleniami z Klientem – kampani臋 sklepu optymalizujemy pod k膮tem utrzymywania wysokiej efektywno艣ci sprzeda偶owej (ROAS) i dlatego pomimo teoretycznie mniejszej wyszukiwalno艣ci poszczeg贸lnych s艂贸w kluczowych, dzi臋ki wzrostowi wska藕nik贸w konwersji, mocno zwi臋kszyli艣my ekspozycj臋 reklam i wska藕niki udzia艂u w aukcjach. W ten spos贸b prze艂o偶yli艣my specyfik臋 sytuacji na mocne przeskalowanie i wzrosty.

Facebook Ads

W zwi膮zku z niepokojem bran偶y d贸br luksusowych zwi膮zanych z pandemi膮 i faktem, 偶e Marko.pl posiada sie膰 sklep贸w stacjonarnych, kt贸re musia艂y zosta膰 zamkni臋te, zmniejszyli艣my bud偶et na kampanie Facebook Ads.聽 Wszelkie dzia艂ania reklamowe, kt贸re kierowa艂y do offline鈥檜, zosta艂y wstrzymane.聽

 

Jednak pomimo tego odnotowali艣my stopniowy wzrost sprzeda偶y w kampaniach ecommerce鈥檕wych i ten trend utrzymuje si臋 do dzisiaj.聽

 

ROAS w Mened偶erze Reklam FB w marcu 2020

 

Wzrost ROASu w stosunku do zesz艂ego miesi膮ca o 56% i 111% rok do roku

Wzrost ROASu w stosunku do zesz艂ego miesi膮ca o 56%

111% rok do roku

+ 56% ROAS w stosunku do lutego 2020

+ 111% ROAS w stosunku do marca 2019

 

Skala w Mened偶erze Reklam FB w marcu 2020

 

Wzrost skali w stosunku do zesz艂ego miesi膮ca o 38% i rok do roku o 103%

Wzrost skali w stosunku do zesz艂ego miesi膮ca o 38%

rok do roku o 103%

+ 38% w stosunku do lutego 2020

+ 103% w stosunku do marca 2019

 

CTR Mened偶erze Reklam FB w marcu 2020

53% CTR w stosunku marca 2019

+ 53% CTR w stosunku marca 2019

 

Komentarz

Obecnie obserwujemy bardzo sprzyjaj膮cy trend dla bran偶y d贸br luksusowych. Sukcesywnie wdra偶amy kolejne metody optymalizacji kampanii, aby zachowa膰 i zwi臋ksza膰 ich efektywno艣膰.聽

Do po艂owy kwietnia wynik sprzeda偶owy na Facebooku jest lepszy ni偶 przez ca艂y marzec, kt贸ry r贸wnie偶 pod k膮tem efektywno艣ci by艂 bardzo udany. Widz膮c takie wska藕niki, jeste艣my pewni, 偶e pozycja Marko.pl pomimo pandemii b臋dzie ros艂a.