Strona główna → Blog → Facebook Ads → Czym jest i jak działa kampania Facebook Lead Ads? Czym jest i jak działa kampania Facebook Lead Ads? Wojciech Małek 17 września, 2024 Przeczytasz w ~ 9 min. Czy wiesz, że system reklamowy Meta to nie tylko skuteczne narzędzie do promowania swojej firmy lub produktów, ale także potężne źródło informacji o Twoich potencjalnych klientach? Dzięki reklamom Lead Ads na Facebooku użytkownicy mogą w łatwy sposób przekazać Ci swoje dane kontaktowe bez konieczności opuszczania platformy. W tym artykule dowiesz się jak stworzyć kampanię Facebook Lead Ads, jakie dane możesz dzięki nim pozyskać oraz czym jest i jak stworzyć formularz warunkowy. Przedstawimy również przykłady zastosowania kampanii leadowych w różnych branżach oraz podpowiemy, jak zwiększyć efektywność swoich działań m.in. za pomocą Conversion Leads. Lead Ads na Facebooku – co to jest? Facebook Lead Ads to rodzaj kampanii reklamowej, który umożliwia zbieranie danych kontaktowych od potencjalnych klientów poprzez Formularz Błyskawiczny wewnątrz platformy. Jest to zdecydowanie skuteczniejsza metoda, niż klasyczne zbieranie informacji poprzez kierowanie na stronę www, gdyż większość użytkowników social mediów niechętnie opuszcza aplikację, gdy chce wejść w interakcję z marką. Dla kogo są Lead Adsy? Jeśli prowadzisz biznes usługowy, handlowy lub jakąkolwiek inną działalność, w której ważny jest bezpośredni kontakt z klientem, Facebook Lead Ads to narzędzie, które może znacząco przyczynić się do rozwoju Twojej firmy. Lead Adsy na Facebooku są idealne jeśli chcesz szybko i efektywnie zbierać dane kontaktowe od potencjalnych klientów bez konieczności przenoszenia ich na zewnętrzną stronę internetową. Dzięki nim możesz w prosty sposób zbudować bazę klientów zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami i zebrać informacje potrzebne do przeprowadzenia ich przez kolejne etapy lejka sprzedażowego. Jakie dane możesz pozyskać dzięki Lead Ads i jak je przetwarzać? Tworząc formularz błyskawiczny, możesz dodać do niego dowolne pytanie wielokrotnego wyboru lub pytanie wymagające krótkiej odpowiedzi, które wyświetli się na pierwszej stronie. Jest to idealne miejsce, aby zbadać potrzeby swojego klienta i np. zapytać o to, jaką usługą z naszej oferty jest zainteresowany. W kolejnym kroku możesz poprosić użytkownika o podanie bardziej szczegółowych informacji, które możesz wykorzystać do kontaktu oraz do późniejszego remarketingu. W zależności od potrzeb i specyfiki swojej branży możesz poprosić o dane takie jak: Podstawowe dane kontaktowe: adres e-mail, numer telefonu, adres pocztowy, miasto, region, województwo, kraj, kod pocztowy Informacje o użytkowniku: imię i nazwisko Pytania demograficzne: data urodzenia, płeć, stan cywilny, status związku, stosunek do służby wojskowej Informacje o pracy: zawód, służbowy numer telefonu, służbowy adres e-mail, nazwa firmy Krajowy numer identyfikacyjny. Pamiętaj, że w każdym formularzu można umieścić tylko jedno pytanie o krajowy numer identyfikacyjny, a reklama będzie wyświetlana tylko mieszkańcom kraju, który używa wybranego numeru identyfikacyjnego. Pamiętaj, że możesz ustawić wybrane pola jako opcjonalne, co umożliwi użytkownikowi przesłanie formularza z pominięciem tej konkretnej informacji. Jest to przydatna funkcja, gdy chcesz pozyskać bardziej szczegółowe dane, które jednocześnie nie są kluczowe dla Twojej firmy. Prawdopodobnie pozyskasz te dane od części użytkowników, natomiast nie zniechęcisz w ten sposób osób, które mogłyby całkowicie zrezygnować z kontaktu, gdyby były one zmuszone przesłać te informacje. Aby efektywnie przetwarzać pozyskane leady, zaloguj się do Meta Business Suite i w menu po lewej stronie odnajdź Centrum Kontaktów. W tym miejscu możesz filtrować kontakty pozyskane np. z konkretnej kampanii lub formularza, określać, na jakim etapie lejka sprzedażowego jest konkretny kontakt, czy przypisać go do wybranego pracownika w swojej firmie. Możesz także wyeksportować listę pozyskanych kontaktów do pliku CSV w oparciu o zastosowane filtry oraz wgrać je bezpośrednio do swojej bazy newsletterowej w swoim systemie CRM. Pozyskiwane kontakty agregować można również w inne sposoby, między innymi wgrywać bezpośrednio do bazy newsletterowej w CRM klienta. Chcesz zintegrować swoje kampanie leadowe? Napisz do nas! Dlaczego warto prowadzić kampanie Lead Ads na Facebooku? Prowadzenie kampanii do pozyskiwania leadów na Facebooku ma szereg zalet, które sprawiają, że jest to przydatne narzędzie marketingowe dla wielu firm B2C jak i B2B: Duża liczba użytkowników Facebook ma w Polsce już ponad 24 miliony zarejestrowanych użytkowników, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami Twojej firmy. Tak duża baza użytkowników zapewnia szeroki zasięg działań marketingowych niezależenie od tego czy prowadzisz lokalny, krajowy czy nawet globalny biznes. Wiele dostępnych formatów reklamowych Tworząc reklamę z formularzem błyskawicznym, masz do wyboru wiele skutecznych formatów reklamowych, które mogą wzbudzić zainteresowanie użytkowników i zachęcić ich do pozostawienia danych kontaktowych: Pojedynczy obraz: Proste, ale odpowiednio zaprojektowane grafiki często są najskuteczniejszym formatem reklamowym. Zadbaj o to, aby na pierwszy rzut oka było wiadomo, czym zajmuje się Twoja firma i co możesz zaoferować klientom. Pokaż swoje USP (Unique Selling Point) i zachęć do działania. Pojedynczy film: Format wideo jest w ostatnim czasie bardzo “lubiany” przez algorytm Facebooka więc jeśli masz pomysł, jak w ciekawy sposób pokazać swoją usługę na filmie, na pewno warto przetestować także ten format. Karuzela: Za jej pomocą możesz pokazać do 10 obrazów lub filmów w jednej reklamie. W ten sposób jeszcze bardziej zaangażujesz odbiorcę, zachęcając do przewijania kolejnych kafelków i do szczegółowego poznawania oferty. Precyzyjne targetowanie Jedną z największych zalet reklamowania się w systemie Meta jest możliwość docierania do precyzyjnie określonych grup odbiorców na podstawie: Danych demograficznych: Takich jak wiek, płeć, wykształcenie czy stan cywilny Zainteresowań: Facebook zbiera dane o zainteresowaniach użytkowników na podstawie ich aktywności na platformie, co pozwala targetować osoby interesujące się konkretnymi tematami takimi jak zabiegi kosmetyczne czy szkolenie psów. Zachowań: Możesz także docierać do bardziej precyzyjnych grup osób, które np. często podróżują za granicę lub korzystają z konkretnego systemu operacyjnego na swoim telefonie. Lokalizacji: Możesz wyświetlać swoje reklamy tylko osobom znajdującym się w określonym promieniu od dokładnego adresu Twojego lokalu, lub na terenie miasta czy województwa, w którym działa Twoja firma. Jest to szczególnie istotna funkcja dla biznesów o charakterze lokalnym. Facebook Lead Ads – przykłady zastosowań w różnych branżach Dzięki szczegółowym ustawieniom formularza błyskawicznego i precyzyjnym możliwościom targetowania Facebook Lead Ads może mieć zastosowanie w wielu branżach: E-commerce: zapisy do newslettera w zamian za specjalny rabat, zapisy na listę zainteresowanych limitowaną ofertą nowego produktu Edukacja: zapisy na kursy, szkolenia i webinary OZE (Odnawialne Źródła Energii): pozyskanie informacji o klientach zainteresowanych zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych czy pomp ciepła Motoryzacja: rezerwacja jazd próbnych, uzyskanie szczegółów ofert cenowych Beauty: zapisy na zabiegi kosmetyczne, manicure czy usługi fryzjerskie Nieruchomości: pozyskiwane informacji o klientach zainteresowanych zakupem lub wynajmem Usługi finansowe: zapisy na konsultacje z doradcą finansowym lub kredytowym Turystyka: rezerwacja obiektów na wynajem krótkoterminowy, rezerwacja zwiedzania okolicy z lokalnym przewodnikiem Jak widzisz, kampanie Lead Ads mają naprawdę szerokie zastosowanie. Pamiętaj jednak, że w zależności od branży oraz oferty ich efektywność może być różna, a koszt pozyskania kontaktu może wahać się od kilku do nawet kilkuset złotych. Jak stworzyć kampanię Facebook Lead Ads? Aby zacząć zbierać leady na Facebooku, utwórz nową kampanię z celem Kontakty. Na poziomie zestawu reklam jako Lokalizację konwersji wskaż Formularze błyskawiczne lub Formularze błyskawiczne i Messenger. W przypadku tej drugiej opcji system sam będzie wybierał czy przekierować użytkowników do formularza kontaktowego, czy do zautomatyzowanego czatu w zależności od tego, gdzie z większym prawdopodobieństwem podejmą aktywność. W dalszej części ustaw odpowiedni budżet oraz grupę docelową. Na poziomie reklamy wybierz jej format oraz przygotuj materiał reklamowy tj. grafikę lub film, treść reklamy, nagłówek, opis (opcjonalnie) oraz wybierz Wezwanie do działania odpowiednie dla Twojej oferty. Na tym etapie, musisz także utworzyć formularz kontaktowy. Do wyboru masz 3 rodzaje formularza kontaktowego: Większy wolumen: ten formularz automatycznie pobiera dane kontaktowe z profilu użytkownika, przez co szybko się go wypełnia. Jego użycie skutkuje najczęściej większą ilością pozyskanych kontaktów i niższym kosztem pozyskania kontaktu. Istnieje jednak ryzyko, że większa część osób wypełni formularz “przez przypadek” i nie będzie faktycznie zainteresowana Twoją ofertą. Mocniejszy zamiar: ten rodzaj formularza wymaga dodatkowego potwierdzenia wpisywanych danych, co powoduje, że pozyskane leady będą bardziej wartościowe. Należy jednak pamiętać, że koszt pozyskania takiego kontaktu może być większy. Treściwe materiały reklamowe: jest to najnowszy rodzaj formularza kontaktowego, który oferuje największe możliwości rozbudowy i dodawanie ciekawych sekcji, które mogą dostarczyć dodatkowych informacji o Twojej firmie jeszcze zanim użytkownik poda swoje dane kontaktowe. W kolejnym etapie wybierz rodzaj potrzebnych informacji, które chcesz pozyskać od użytkownika. Następnie dodaj link do polityki prywatności obowiązującej w Twojej firmie oraz przygotuj wiadomość dla kontaktów na stronie z podziękowaniem. Możesz w ten sposób poinformować użytkownika, kiedy i w jaki sposób będziesz się z nim kontaktował, zachęcić go do odwiedzenia Twojej strony internetowej czy udostępnić mu plik do pobrania lub kod rabatowy do wykorzystania w Twoim sklepie. Jak zwiększyć skuteczność działań Lead Ads za pomocą conversion leads? Tworząc zestaw reklam w kampanii z celem Kontakty, masz do wyboru dwa rodzaje celu wyników: Zmaksymalizuj liczbę kontaktów: gdy wybierzesz ten cel, Facebook będzie pokazywał Twoje reklamy osobom, które z największym prawdopodobieństwem udostępnią Ci swoje dane kontaktowe Zmaksymalizuj liczbę kontaktów z konwersją: w tym przypadku reklamy będą wyświetlane osobom, które z największym prawdopodobieństwem staną się Twoimi klientami po udostępnieniu danych kontaktowych. Aby móc korzystać z tego drugiego rodzaju optymalizacji i wyświetlać reklamy bardziej wartościowym użytkownikom, upewnij się, że wdrożyłeś już Conversion API oraz połącz swój system CRM z Menadżerem zdarzeń Facebooka. Dzięki temu algorytm będzie posiadał szczegółowe informacje o osobach, które już wcześniej skontaktowały się z Twoją firmą i które z tych osób dokonały konwersji. System reklamowy wykorzysta te dane do uczenia maszynowego i zacznie wyświetlać reklamy głównie osobom z grupy docelowej, które najbardziej przypominają Twoich aktualnych klientów. Wdrażając conversion leads do swoich działań Facebook ads możesz znacząco poprawić skuteczność swoich kampanii leadowych oraz zwiększyć współczynnik konwersji z pozyskanych kontaktów. Pamiętaj jednak, że aby maksymalnie wykorzystać potencjał tego narzędzia, musisz posiadać bazę aktualnych klientów, by zapewnić algorytmowi odpowiednią ilość danych. Chcesz wdrożyć Conversion Lead w swoich kampaniach? Skontaktuj się z nami Co to jest i jak stworzyć formularz warunkowy? Formularz warunkowy to zaawansowany typ formularza, który dostosowuje pytania w zależności od odpowiedzi użytkownika na wcześniejsze pytania. Dzięki temu można zadawać użytkownikom bardziej spersonalizowane pytania, uzyskując w ten sposób dokładniejsze informacje. Aby utworzyć formularz warunkowy, zaznacz na etapie dodawania pytania do formularza opcję Logika warunkowa. Możesz skorzystać z przykładowego zestawu pytań i dostosować je do oferty Twojej firmy, lub dodać je samodzielnie. W przypadku pytania wielokrotnego wyboru możesz zdecydować co stanie się z użytkownikiem, który udzieli konkretnej odpowiedzi i np. przekierować go do dodatkowego pytania. Możesz w ten sposób tworzyć bardzo zaawansowane drzewka logiczne i sekwencje pytań, które pomogą Ci pozyskiwać wartościowe kontakty i organizować pracę z nimi. Pamiętaj jednak, że im bardziej wymagający będzie Twój formularz, tym mniej osób będzie skłonne go wypełnić, a koszt pozyskania kontaktu będzie wyższy. Ile kosztuje Lead Ads? Koszty kampanii Facebook Lead Ads zależą od wielu czynników takich jak konkurencyjność w branży, rodzaj i wielkość grupy odbiorców, budżet przeznaczony na reklamy czy w końcu jakość oferty. Wszystko to sprawia, że nie da się jednoznacznie powiedzieć, ile kosztują kampanie Lead Ads, bo w zależności od branży i specyfiki oferty koszt pozyskania jednego kontaktu może wynosić od kilku do nawet kilkuset złotych. Pozyskiwanie leadów na Facebooku – o czym musisz pamiętać? Kampanie Lead Ads na Facebooku to potężne narzędzie marketingowe i ogromna baza informacji o Twoich potencjalnych klientach. Aby jednak Twoje działania były skuteczne, musisz pamiętać o kilku rzeczach: Przetwarzanie danych osobowych i polityka prywatności: prowadząc działania Lead Ads, stajesz się odpowiedzialny za dane osobowe swoich kontaktów. Pamiętaj, aby każdy formularz błyskawiczny zawierał link do polityki prywatności obowiązującej w Twojej firmie. Skuteczna kreacja reklamowa: sukces lub porażka Twojej kampanii w dużej mierze zależą od kreacji reklamowej. Przygotuj kilka wariantów grafiki lub wideo i sprawdź, która z nich osiąga najlepsze wyniki. Pamiętaj, aby w danym momencie testować tylko jedną zmienną. Szybka i jakościowa obsługa pozyskanych kontaktów: możesz mieć nawet setki kontaktów pozyskanych bardzo niskim kosztem, ale jeśli nie zapewnisz im wysokiej jakości obsługi w krótkim czasie, prawdopodobnie znajdzie się inna firma z Twojej branży, która to zrobi. Pozyskanie wysokiej jakości kontaktu to tylko połowa sukcesu. Spraw, aby osoba, która udostępnia Ci swoje dane kontaktowe, naprawdę chciała zostać Twoim klientem. Analiza wyników i wyciąganie wniosków: regularnie kontroluj wyniki swoich kampanii np. co kilka dni i wyciągaj wnioski, aby móc skutecznie optymalizować swoje działania i osiągać coraz lepsze efekty. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Wybory ‘23 w Meta Ads, czyli jak wydać ponad 2 mln w 24h! 8 powodów, dla których warto promować swój content blogowy za pomocą reklam na Facebooku Ile kosztuje reklama na FB? Sprawdź, od czego zależą stawki Meta wyłącza sklepy na Facebooku i Instagramie. Czy są jakieś alternatywy? Jak udzielić dostępu do strony i konta reklamowego na Facebook-u? Facebook Conversions API: wdrożenie i zagadnienia techniczne – Q&A po szkoleniu Wojciech Małek Junior Meta Ads Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ