Strona główna → Blog → Poradnik → E-commerce – jak zacząć? E-commerce – jak zacząć? Paulina Roszko 30 maja, 2022 Przeczytasz w ~ 7 min. Czy wiesz, że badanie „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” przeprowadzone przez PwC przewiduje, że w 2026 roku wartość rynku e-commerce osiągnie w naszym kraju 162 mld zł? Daje to średni coroczny wzrost aż o 12%! Nie zostawaj więc w tyle i dołącz do grona przedsiębiorców, którzy postawili na e-commerce. Dziś podpowiemy ci, jak to zrobić. E-commerce co to jest? Zanim przejdziemy do prostych kroków o tym, jak zacząć przygodę z e-commerce, warto wyjaśnić na początku, czym on w ogóle jest. Słowo “e-commerce” pochodzi z angielskiego i w wolnym tłumaczeniu na polski oznacza po prostu e-handel. Handel elektroniczny to nic innego jak realizowanie transakcji kupna-sprzedaży w sieci, przy pomocy najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i telekomunikacyjnych. Jednak e-commerce obejmuje nie tylko działalność sklepów internetowych (sprzedaż towarów i usług). W zakresie definicji mieszczą się również wszelkie akcje marketingowe, mające na celu promocję sklepu oraz zachęcające do zawierania transakcji handlowych. E-commerce – jak zacząć? Wciąż zastanawiasz się, czy e-commerce to odpowiednia droga dla twojego biznesu? W takim razie na początek podrzucamy trochę danych! Raport „E-commerce” ze stycznia 2022 roku wydany przez interaktywnie.com wskazuje, że w 2021 roku Polacy na zakupy w sieci wydali łącznie ponad 120 mld złotych. Tymczasem szacuje się, że na skalę globalną rynek e-commerce osiągnie wartość ponad 7 bln dolarów w 2025 roku. Ten sam raport wskazuje, że zainteresowanie zakupami online stale rośnie, a przeciętny mieszkaniec Polski w sieci wydaje co miesiąc średnio ponad 200 złotych na odzież i obuwie. Z kolei badania Mediapanel z grudnia 2021 roku pokazują, że w naszym kraju liczba internautów sięgnęła 29,7 mln! Tym samym tendencja wzrostowa będzie utrzymana, a eksperci Digital Market Outlook szacują, iż w 2025 roku rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 20,2 mld dolarów. Pierwsze kroki Dlatego już dziś warto przemyśleć dołączenie do rynku e-commerce, by podnieść swoje zyski. Jak zacząć? To proste! Przede wszystkim zacznij od analizy konkurencji, szczególnie jeśli zajmujesz się sprzedażą w tak popularnych sektorach jak technologia i komputery, urządzenia domowe, dekoracja wnętrz, ogrodnictwo, motoryzacja, odzież, uroda czy zdrowie. Ustal, jaką przewagę mają twoje produkty lub usługi, a także przygotuj odpowiednią strategię działania — coś na kształt tradycyjnego biznesplanu (jaki masz budżet początkowy, jakie rozwiązania cię interesują, komu chcesz sprzedawać). Przy oryginalnym i unikatowym produkcie dorzuć do tego jeszcze analizę jego funkcjonalności, za które pokochają go odbiorcy. Pamiętaj, że sprzedaż w sieci wiąże się z określoną ścieżką zakupową. Nie wystarczy założenie sklepu i dodanie do niego produktów. Jeśli bowiem będziesz oferował coś, czego odbiorcy nie potrzebują (albo jeszcze nie wiedzą, że potrzebują) lub nie wiedzą, do czego może się im to przydać i jak zaspokoi ich potrzeby, nawet najlepszy produkt i pomysł polegnie. Do tego musisz zadecydować jaką platformę e-commerce wybrać i ustalić techniczne parametry twojej witryny oraz takie elementy jak: bramki płatności, operatorzy płatności sposób dostawy produktów. Od razu też powinieneś ustalić prowadzenie działań marketingowych na kilka różnych sposobów, by pozyskać pierwszych klientów np.: reklama w mediach społecznościowych czy działania SEO. Platformy e-commerce Senuto w swoim raporcie „E-commerce w Polsce 2021” przeprowadziło wnikliwą analizę platform e-commerce, tworząc ranking 10 najpopularniejszych. Ich popularność oceniono na podstawie ilości sklepów postawionych na danej platformie. Zaczynając od miejsca pierwszego, są to kolejno: WooCommerce — liczba sklepów 13 753, PrestaShop — liczba sklepów 13 309, Shoper — liczba sklepów 10 249, IdoSell Shop — liczba sklepów 2 805, Shopgold — liczba sklepów 2 724, Click Shop — liczba sklepów 2 448, Shoplo — liczba sklepów 2 064, Magento — liczba sklepów 2 055, skyShop — liczba sklepów 1347, Red Cart — liczba sklepów 876. Ponieważ już na pierwszy rzut oka widać w tym zestawieniu przewagę platform znajdujących się w top 3, skupimy się właśnie na nich. Co takiego sprawia, że są tak popularne i przedsiębiorcy chętnie wykorzystują je do e-handlu? Platforma WooCommerce Jest to właściwie wtyczka, która pozwala przekształcić stronę postawioną na WordPress w sklep internetowy. A ponieważ WordPress to jedna z popularniejszych i bardziej intuicyjnych platform do zarządzania stroną, stąd też bierze się prawdopodobnie ogromna popularność WooCommerce. Do jej zalet zaliczamy m.in. to, że jest: przyjazna dla SEO, prosta w obsłudze, darmowa i nie ma ukrytych kosztów, łatwa w integracji z najpopularniejszymi systemami księgowymi, łatwa w integracji z systemem CRM, łatwa w integracji z hurtowniami i kurierami, na bieżąco aktualizowana, co zapewnia jej rozwój, a tobie i kupującym bezpieczeństwo. Do tego w prosty sposób spersonalizujesz szablon sklepu do własnych potrzeb i bez problemu dodasz do sklepu nowe funkcjonalności, które usprawnią w nim zakupy. Platforma PrestaShop Aby zacząć sprzedaż e-commerce z tą platformą, potrzebujesz hostingu jak i domeny. Udostępniona jest ona na zasadzie licencji open-source, a korzystanie z niej jest darmowe. Co ciekawe, to rozwiązanie stworzyli studenci w 2005 roku, a platforma od tego czasu stale jest rozwijana i udoskonalana. Jej użytkownicy też chętnie dzielą się własnymi doświadczeniami i wskazówkami, dlatego wokół PrestaShop powstała w sieci naprawdę pokaźna grupa wsparcia! Właściciele sklepów doceniają tę platformę również przede wszystkim za: to, że nie ma stałych opłat abonamentu, dużą ilość wtyczek, które umożliwiają rozszerzenie funkcjonalności sklepu, intuicyjny i funkcjonalny panel, dostęp do kodu źródłowego strony. Platforma Shoper Shoper to polska platforma e-commerce, która powstała w modelu SaaS (Software as a Service) i jest kompleksowym oprogramowaniem, które pozwoli ci w łatwy i przyjemny sposób zarządzać sklepem. Jego popularność wśród platform do e-handlu wynika m.in. z: przejrzystego i intuicyjnego panelu zarządzania, dużej liczby dodatkowych modułów i wbudowanych funkcji, łatwej obsługi — nie potrzebujesz programistycznej wiedzy, by coś zmienić, wsparcia technicznego w języku polskim, prostej integracji z Facebook Market czy Allegro, łatwej konfiguracji produktów. Jaki e-commerce wybrać? Wciąż zastanawiasz się jak połączyć platformę e-commerce i sklep internetowy oraz, która branża ma największy potencjał, by zaistnieć w sieci? Raport „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanym przez Senuto wskazuje na top 10 kategorii tematycznych, z których sklepy są najlepiej widoczne w internecie: technologia i komputery, urządzenia domowe, dekoracja wnętrz, ogrodnictwo, motoryzacja, odzież, uroda, zioła, suplementy, witaminy, książki i literatura, zwierzęta domowe. Decydując się na e-handel i wybór określonej platformy sprzedażowej upewnij się, że podoła ona branży, w jakiej zamierzasz prowadzić sprzedaż. Wybrany system powinien wspierać nie tylko kupującego, ale również twoje działania na stronie, np.: wprowadzanie produktów, aktualizację zdjęć czy umieszczanie banerów promocyjnych i dodawanie nowych kategorii. Jak osiągnąć sukces w sprzedaży e-commerce? Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na sukces w branży e-commerce. W raporcie Senuto, o którym już wspominaliśmy kilkukrotnie, czytamy, że istotną rolę w e-handlu odgrywa content, czyli treść. Jest to jeden z dominujących trendów, chętnie wykorzystywany przy działaniach SEO. Na sprzedaż w e-commerce wpływają nie tylko parametry techniczne strony, które pozwalają internautom płynnie i sprawnie poruszać się po twoim sklepie. Równie istotna jest treść przyjazna zarówno dla czytelnika, jak i dostosowana pod wyszukiwarkę Google (słowa kluczowe w śródtytułach i nagłówkach na stronie, unikalne opisy produktów i kategorii produktów z wykorzystaniem słów kluczowych itp.). Tym sposobem twoja strona ma szansę na wysokie pozycje w wyszukiwarce, a co za tym idzie, staje się bardziej widoczna w sieci. Co więcej, potencjalni klienci okazują się często kluczem do sukcesu, dlatego zadbaj przede wszystkim o ich poczucie bezpieczeństwa i komfort robienia zakupów. Nie zapomnij więc umieścić na stronie tak istotnych zakładek jak: „O Nas/ o firmie” – wyjaśniając szczegółowo, czym się zajmujesz, jaki przyświeca ci cel, jaką misję ma twój sklep, od kiedy funkcjonujesz na rynku. „Kontakt” – pokaż klientowi, że w razie wątpliwości zawsze może się do ciebie zwrócić z zapytaniem. Twoje odpowiedzi powinny je rozwiewać, a odpowiedź powinieneś generować możliwie jak najszybciej po otrzymaniu zapytania. Nie zapomnij również o przygotowaniu czytelnego regulaminu sklepu oraz podaniu w jasny i czytelny sposób warunków zwrotu towaru. Dodatkowym atutem będą również akcje promocyjne w mediach społecznościowych, ale także w sieci, np. Google Ads. Sukces sprzedaży e-commerce zależy przede wszystkim od klientów i tego, czy będą chcieli kupować w twoim sklepie. Dlatego decydując się na e-biznes, dołóż wszelkich starań, by otoczyć potencjalnego konsumenta jak najlepszą opieką. Pamiętaj o przejrzystym interfejsie strony, intuicyjnej ścieżce zakupowej oraz dodatkowych działaniach promocyjnych, które zwiększą świadomość twojej marki wśród użytkowników internetu. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak nie tracić konwersji na stronie internetowej? Poradnik CRO część 3 – budowa kart produktowych Archetypy marki – definicja i znaczenie w brandingu Analiza SWOT – mocne i słabe strony przedsiębiorstwa Feedback — co to jest i jak zbierać go od klientów Kaizen: co to jest? O japońskiej koncepcji ciągłego doskonalenia się słów kilka Narzędzia marketingowe, które warto stosować Paulina Roszko Content Marketing Specialist Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym. Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ