Strona główna → Blog → Poradnik → Branża e-commerce – jak zacząć? Branża e-commerce – jak zacząć? Paulina Roszko 30 maja, 2022 Przeczytasz w ~ 7 min. Czy wiesz, że badanie „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” przeprowadzone przez PwC przewiduje, że w 2026 roku wartość rynku e-commerce osiągnie w naszym kraju 162 mld zł? Daje to średni coroczny wzrost aż o 12%! Nie zostawaj więc w tyle i dołącz do grona przedsiębiorców, którzy postawili na e-commerce. Dziś podpowiemy ci, jak to zrobić. E-commerce co to jest? Zanim przejdziemy do prostych kroków o tym, jak zacząć przygodę z e-commerce, warto wyjaśnić na początku, czym on w ogóle jest. Słowo “e-commerce” pochodzi z angielskiego i w wolnym tłumaczeniu na polski oznacza po prostu e-handel. Handel elektroniczny to nic innego jak realizowanie transakcji kupna-sprzedaży w sieci, przy pomocy najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i telekomunikacyjnych. Jednak e-commerce obejmuje nie tylko działalność sklepów internetowych (sprzedaż towarów i usług). W zakresie definicji mieszczą się również wszelkie akcje marketingowe, mające na celu promocję sklepu oraz zachęcające do zawierania transakcji handlowych. E-commerce – jak zacząć? Wciąż zastanawiasz się, czy e-commerce to odpowiednia droga dla twojego biznesu? W takim razie na początek podrzucamy trochę danych! Raport „E-commerce” ze stycznia 2022 roku wydany przez interaktywnie.com wskazuje, że w 2021 roku Polacy na zakupy w sieci wydali łącznie ponad 120 mld złotych. Tymczasem szacuje się, że na skalę globalną rynek e-commerce osiągnie wartość ponad 7 bln dolarów w 2025 roku. Ten sam raport wskazuje, że zainteresowanie zakupami online stale rośnie, a przeciętny mieszkaniec Polski w sieci wydaje co miesiąc średnio ponad 200 złotych na odzież i obuwie. Z kolei badania Mediapanel z grudnia 2021 roku pokazują, że w naszym kraju liczba internautów sięgnęła 29,7 mln! Tym samym tendencja wzrostowa będzie utrzymana, a eksperci Digital Market Outlook szacują, iż w 2025 roku rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 20,2 mld dolarów. Pierwsze kroki Dlatego już dziś warto przemyśleć dołączenie do rynku e-commerce, by podnieść swoje zyski. Jak zacząć? To proste! Przede wszystkim zacznij od analizy konkurencji, szczególnie jeśli zajmujesz się sprzedażą w tak popularnych sektorach jak technologia i komputery, urządzenia domowe, dekoracja wnętrz, ogrodnictwo, motoryzacja, odzież, uroda czy zdrowie. Ustal, jaką przewagę mają twoje produkty lub usługi, a także przygotuj odpowiednią strategię działania — coś na kształt tradycyjnego biznesplanu (jaki masz budżet początkowy, jakie rozwiązania cię interesują, komu chcesz sprzedawać). Przy oryginalnym i unikatowym produkcie dorzuć do tego jeszcze analizę jego funkcjonalności, za które pokochają go odbiorcy. Pamiętaj, że sprzedaż w sieci wiąże się z określoną ścieżką zakupową. Nie wystarczy założenie sklepu i dodanie do niego produktów. Jeśli bowiem będziesz oferował coś, czego odbiorcy nie potrzebują (albo jeszcze nie wiedzą, że potrzebują) lub nie wiedzą, do czego może się im to przydać i jak zaspokoi ich potrzeby, nawet najlepszy produkt i pomysł polegnie. Do tego musisz zadecydować jaką platformę e-commerce wybrać i ustalić techniczne parametry twojej witryny oraz takie elementy jak: bramki płatności, operatorzy płatności sposób dostawy produktów. Od razu też powinieneś ustalić prowadzenie działań marketingowych na kilka różnych sposobów, by pozyskać pierwszych klientów np.: reklama w mediach społecznościowych czy działania SEO. Platformy e-commerce Senuto w swoim raporcie „E-commerce w Polsce 2021” przeprowadziło wnikliwą analizę platform e-commerce, tworząc ranking 10 najpopularniejszych. Ich popularność oceniono na podstawie ilości sklepów postawionych na danej platformie. Zaczynając od miejsca pierwszego, są to kolejno: WooCommerce — liczba sklepów 13 753, PrestaShop — liczba sklepów 13 309, Shoper — liczba sklepów 10 249, IdoSell Shop — liczba sklepów 2 805, Shopgold — liczba sklepów 2 724, Click Shop — liczba sklepów 2 448, Shoplo — liczba sklepów 2 064, Magento — liczba sklepów 2 055, skyShop — liczba sklepów 1347, Red Cart — liczba sklepów 876. Ponieważ już na pierwszy rzut oka widać w tym zestawieniu przewagę platform znajdujących się w top 3, skupimy się właśnie na nich. Co takiego sprawia, że są tak popularne i przedsiębiorcy chętnie wykorzystują je do e-handlu? Platforma WooCommerce Jest to właściwie wtyczka, która pozwala przekształcić stronę postawioną na WordPress w sklep internetowy. A ponieważ WordPress to jedna z popularniejszych i bardziej intuicyjnych platform do zarządzania stroną, stąd też bierze się prawdopodobnie ogromna popularność WooCommerce. Do jej zalet zaliczamy m.in. to, że jest: przyjazna dla SEO, prosta w obsłudze, darmowa i nie ma ukrytych kosztów, łatwa w integracji z najpopularniejszymi systemami księgowymi, łatwa w integracji z systemem CRM, łatwa w integracji z hurtowniami i kurierami, na bieżąco aktualizowana, co zapewnia jej rozwój, a tobie i kupującym bezpieczeństwo. Do tego w prosty sposób spersonalizujesz szablon sklepu do własnych potrzeb i bez problemu dodasz do sklepu nowe funkcjonalności, które usprawnią w nim zakupy. Platforma PrestaShop Aby zacząć sprzedaż e-commerce z tą platformą, potrzebujesz hostingu jak i domeny. Udostępniona jest ona na zasadzie licencji open-source, a korzystanie z niej jest darmowe. Co ciekawe, to rozwiązanie stworzyli studenci w 2005 roku, a platforma od tego czasu stale jest rozwijana i udoskonalana. Jej użytkownicy też chętnie dzielą się własnymi doświadczeniami i wskazówkami, dlatego wokół PrestaShop powstała w sieci naprawdę pokaźna grupa wsparcia! Właściciele sklepów doceniają tę platformę również przede wszystkim za: to, że nie ma stałych opłat abonamentu, dużą ilość wtyczek, które umożliwiają rozszerzenie funkcjonalności sklepu, intuicyjny i funkcjonalny panel, dostęp do kodu źródłowego strony. Platforma Shoper Shoper to polska platforma e-commerce, która powstała w modelu SaaS (Software as a Service) i jest kompleksowym oprogramowaniem, które pozwoli ci w łatwy i przyjemny sposób zarządzać sklepem. Jego popularność wśród platform do e-handlu wynika m.in. z: przejrzystego i intuicyjnego panelu zarządzania, dużej liczby dodatkowych modułów i wbudowanych funkcji, łatwej obsługi — nie potrzebujesz programistycznej wiedzy, by coś zmienić, wsparcia technicznego w języku polskim, prostej integracji z Facebook Market czy Allegro, łatwej konfiguracji produktów. Jaki e-commerce wybrać? Wciąż zastanawiasz się jak połączyć platformę e-commerce i sklep internetowy oraz, która branża ma największy potencjał, by zaistnieć w sieci? Raport „E-commerce w Polsce 2021” przygotowanym przez Senuto wskazuje na top 10 kategorii tematycznych, z których sklepy są najlepiej widoczne w internecie: technologia i komputery, urządzenia domowe, dekoracja wnętrz, ogrodnictwo, motoryzacja, odzież, uroda, zioła, suplementy, witaminy, książki i literatura, zwierzęta domowe. Decydując się na e-handel i wybór określonej platformy sprzedażowej upewnij się, że podoła ona branży, w jakiej zamierzasz prowadzić sprzedaż. Wybrany system powinien wspierać nie tylko kupującego, ale również twoje działania na stronie, np.: wprowadzanie produktów, aktualizację zdjęć czy umieszczanie banerów promocyjnych i dodawanie nowych kategorii. Jak osiągnąć sukces w sprzedaży e-commerce? Nie ma jednego sprawdzonego przepisu na sukces w branży e-commerce. W raporcie Senuto, o którym już wspominaliśmy kilkukrotnie, czytamy, że istotną rolę w e-handlu odgrywa content, czyli treść. Jest to jeden z dominujących trendów, chętnie wykorzystywany przy działaniach SEO. Na sprzedaż w e-commerce wpływają nie tylko parametry techniczne strony, które pozwalają internautom płynnie i sprawnie poruszać się po twoim sklepie. Równie istotna jest treść przyjazna zarówno dla czytelnika, jak i dostosowana pod wyszukiwarkę Google (słowa kluczowe w śródtytułach i nagłówkach na stronie, unikalne opisy produktów i kategorii produktów z wykorzystaniem słów kluczowych itp.). Tym sposobem twoja strona ma szansę na wysokie pozycje w wyszukiwarce, a co za tym idzie, staje się bardziej widoczna w sieci. Co więcej, potencjalni klienci okazują się często kluczem do sukcesu, dlatego zadbaj przede wszystkim o ich poczucie bezpieczeństwa i komfort robienia zakupów. Nie zapomnij więc umieścić na stronie tak istotnych zakładek jak: „O Nas/ o firmie” – wyjaśniając szczegółowo, czym się zajmujesz, jaki przyświeca ci cel, jaką misję ma twój sklep, od kiedy funkcjonujesz na rynku. „Kontakt” – pokaż klientowi, że w razie wątpliwości zawsze może się do ciebie zwrócić z zapytaniem. Twoje odpowiedzi powinny je rozwiewać, a odpowiedź powinieneś generować możliwie jak najszybciej po otrzymaniu zapytania. Nie zapomnij również o przygotowaniu czytelnego regulaminu sklepu oraz podaniu w jasny i czytelny sposób warunków zwrotu towaru. Dodatkowym atutem będą również akcje promocyjne w mediach społecznościowych, ale także w sieci, np. Google Ads. Sukces sprzedaży e-commerce zależy przede wszystkim od klientów i tego, czy będą chcieli kupować w twoim sklepie. Dlatego decydując się na e-biznes, dołóż wszelkich starań, by otoczyć potencjalnego konsumenta jak najlepszą opieką. Pamiętaj o przejrzystym interfejsie strony, intuicyjnej ścieżce zakupowej oraz dodatkowych działaniach promocyjnych, które zwiększą świadomość twojej marki wśród użytkowników internetu. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Marketing sieciowy – czym jest, na czym polega, jakie przynosi efekty? Kanały dystrybucji w marketingu – krótki przewodnik Czym jest slogan reklamowy? Dlaczego warto mieć własne hasło reklamowe? Czym są media społecznościowe i jak je wykorzystać w biznesie? Kim są aniołowie biznesu? Sprawdź, dlaczego współpraca z nimi się opłaca Jak nie tracić konwersji na stronie internetowej? Poradnik CRO część 5 – porady końcowe Paulina Roszko Content Marketing Specialist Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym. Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ