Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogFacebook ADSFacebook LIVE w branży beauty. Przykłady i Creator Studio krok po kroku

W tym artykule skupię się na branży, która wydawać by się mogło, nie da rady zaistnieć online ze względu na potrzebę świadczenia usług – dosłownie 🙂 – face to face. A jednak… Branża beauty coraz częściej w ostatnim czasie korzysta z dobrodziejstw dzieła życia Zuckerberga i wchodzi w niewyeksploatowany dla niej obszar – Facebook LIVE.

Obecna sytuacja wymusza na każdym z nas zmianę – zarówno pod kątem rewidowania planów prywatnych, jak i biznesowych/marketingowych. Przyszło nam żyć w czasach bardzo dynamicznych. I choć to zdanie pojawiało się na długo przed pandemią w związku z ultra szybkim rozwojem technologii, to teraz przybrało zupełnie inny, dla większości nieprzyjemny wydźwięk. Jednak wymuszona zmiana, o ile nie damy jej się sparaliżować, może skutkować działaniem – o wiele bardziej kreatywnym niż kiedykolwiek.

Hasło akcji #zostańwdomu odbija się echem z każdej strony i słusznie! Ale “zostaje w domu” nie musi oznaczać “zostaje i nie wiem co dalej”. Z pomocą przychodzą nam portale społecznościowe, w tym Facebook i era transmisji live, która szturmem podbija kolejne branże, zmuszając ich przedstawicieli do przełamania wstydu i strachu.

Salon kosmetyczny online

Tak, zgadza się, nie pomyliłam tytułu tej części artykułu. Być może dziwi Cię ten fakt, ale to jedno z najbardziej kreatywnych pomysłów, jakie znalazłam w sieci podczas trwającej pandemii. Niestety salony kosmetyczne to jedne z najbardziej pokrzywdzonych branż w związku z pandemią. Czy da się wszystkie usługi kosmetyczne przenieść do sieci?
Oczywiście, że nie. Ale w tym momencie to jedno z możliwych wyjść.

Dlaczego? Na start zaserwuję trochę statystyk:

  1. 19 milionów Polaków aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. To 50% całkowitej populacji naszego kraju.
  2. 97% z nich łączy się z nimi za pomocą smartfona.
  3. 99% korzysta z nich regularnie.
  4. Facebook to również druga najpopularniejsza strona internetowa w Polsce. Wyprzedza go jedynie Google.
  5. 70 milionów biznesów posiada stronę firmy na Facebooku.

Śmiało pokuszę się o zdecydowaną tezę, iż nie ma Cię na Facebook’u = Twój biznes nie istnieje! Obecnie to jedna z efektywniejszych form przyciągnięcia klienta. To, co do tej pory widziałeś w salonie fryzjerskim, u kosmetyczki w poczekalni przeniosło się i jest tu → na FACEBOOK’u!
Dobrze, ale jak zatem wykonać dobrze nam – kobietom znane zabiegi jak mikrodermabrazja, oczyszczanie czy zabieg upiększający lub rewitalizujący?

  • Wyszukaj produkty w sieci i zamów je, ale nie wiesz na pewno, czy akurat te będą odpowiednie do zabiegu i dla Twojej skóry
  • Zobacz co zrobiły niektóre gabinety kosmetyczne👇🏻

Przykłady Facebook LIVE w branży beauty

Jeśli sprawdzicie swoje statystyki, jak wiele czasu spędzacie na Facebook’u, na pewno zauważycie, że jesteście tam częściej niż przed pandemią. Wielu z nas aktywnie uczestniczy w fejsbukowych grupach wsparcia, różnego typu akcjach pomagania czy dokonuje zakupu za pośrednictwem śledzących go na Facebooku reklam. Coraz częściej oglądamy również transmisje live, które przestają być domeną jedynie dla sprzedawców ubrań czy biżuterii.

Przykład 1:
Krakowski salon SPA w pierwszym tygodniu wprowadzonych restrykcji i obostrzeń zauważył znaczny spadek wizyt swoich klientek, ale również wzrost liczby odwoływanych kolejnych zapisów na zabiegi. Nie mogąc pozwolić sobie na całkowity kryzys biznesu, pracownicy salonu wyszli naprzeciw swoim klientom. Jak? Swoją wiedzę na temat zabiegów i dermokosmetyków przekuli w wizyty u swoich klientek, ale ONLINE!

Firma zorganizowała Live na Facebooku, na który zaprosiła swoje dotychczasowe klientki drogą mailową. Na starcie transmisji, w celu budowania zasięgu, poprosiła odbiorców o udostępnianie live’a dla kolejnych obserwatorów. Podczas transmisji specjaliści opowiedzieli o trzech rodzajach zabiegów, które z użyciem ich produktów można wykonać samemu w domu. Osoby, które chciały wykonać go samemu, mogły kupić specjalnie dobrane kosmetyki, które następnie były sterylnie pakowane i wysyłane wprost do klientów za pośrednictwem kuriera.

Na tym jednak usługa się nie kończyła, ponieważ na podany przez klienta adres e-mail wysyłany był filmik instruktażowy, jak zabieg wykonać samemu. Podczas transmisji była możliwość zadania pytania. Uczestnicy pytali m.in. o to, jaki zabieg najbardziej odpowiada rodzajom ich skóry, czy trudno wykonać go w domowych warunkach i jak wygląda proces zakupowy.

Niecałe 3 godziny. Tyle zajęła sprzedaż wszystkich półproduktów do konkretnych zabiegów na twarz. Tuż za krakowskim pomysłem w takich akcjach zaczęły coraz chętniej brać udział kolejne gabinety i salony SPA. Czy wszystkie miały profesjonalny sprzęt audio-video? Czy ta strategia była przez nich planowana z długim wyprzedzeniem? Absolutnie NIE. Nie to stanowiło wartość nadrzędną i nie to stanowiło CEL transmisji NA ŻYWO.

Kolejne przykłady wykorzystania Facebook LIVE w branży Beauty:

Mam nadzieję, że przykłady zainspirują Was i zachęcą do działania! 🙂

Dlaczego akurat Facebook LIVE a nie zwykłe posty?

Transmisje live to narzędzie, dzięki któremu zbudujesz społeczność wokół swojej marki, zaciekawisz produktem, zwiększysz zaangażowanie, aż w końcu – sprzedaż. Domyślam się, że w tym momencie przychodzą Ci do głowy kolejne opcje rozpoczynające się od “ale”:

ALE są również posty, które łatwiej mi napisać niż się pokazać
ALE są również zdjęcia, które ładnie obrobię w programie i tylko w takiej formie mogę się pokazać.

Odwróćmy zatem sytuacje. Widzisz post. Nie jeden. Widzisz ich setki, tysiące dziennie. Wielu z nich nie zauważysz, nie przeczytasz, bo nasz mózg nie jest w stanie przejrzeć wszystkiego od A do Z. Ba! Nawet nie starczyłoby Ci na to czasu, bo Facebook ŻYJE! Jeśli jakiś post zapadnie Ci w pamięci – świetnie! Ale takich jest zaledwie 15% dziennie.

Obrobione zdjęcia. Nic nowego. Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do magii Facebooka, Photoshopa czy choćby darmowych programów i aplikacji na nasz telefon. Czy to jednak buduje więź i wzbudza zaufanie użytkownika do Twojej firmy?

Siła transmisji live kryje się w jej naturalności. I nie przejawia się ona jedynie w braku tuningu w wyglądzie prezentera, że zauważymy szramę, krostkę czy nie idealną fryzurę u Pani Zosi, która uśmiecha się do Ciebie i przekazuje Ci informacje, które są dla Ciebie istotne, właśnie dlatego ją oglądasz. Nie widzisz tych niedoskonałości, a jeśli je zauważasz – to odchodzą one na dalszy plan, bo ważniejsze jest to, że ona mówi DO CIEBIE. Żywa istota, człowiek, którego być może również prywatnie znasz, której naturalność ukazuje się również w sposobie mówienia, w ruchach i gestach. To Cię przekonuje. Znasz ją, ufasz, kupisz od niej produkt, bo miała odwagę się pokazać i wiesz, że to ona – Zosia – nie suchy fragment tekstu.

Transmisje Live będą się szerzyć i wchodzić w naszą codzienność coraz mocniej. Czy się z tego cieszę? Owszem. To kolejny poziom komunikacji online. Równie jeszcze nie zbadany, równie zaskakujący w nowych programach i funkcjach, które udostępnia nam Facebook. Ale to również szansa na nasz rozwój.

Facebook CREATOR STUDIO krok po kroku

Facebook Creator Studio 1

Creator Studio to narzędzie Facebook’a stworzone specjalnie po to, aby profesjonalnie ustawić transmisję na żywo tak, aby była ona efektywna i przyniosła zamierzony efekt. Dobrym nawykiem jest planowanie transmisji online. Możesz zrobić to na dwa sposoby:

  1. Jeśli już prowadziłeś transmisję online poinformuj swoich odbiorców, że następna emisja odbędzie się konkretnego dnia i o konkretnej godzinie. Możesz również opublikować post z informacją, że taki live się odbędzie – choć o tym również pomyślał Facebook, wyręczając Cię w tym zadaniu.
  2. Drugą możliwością jest zaplanowanie transmisji na żywo. Dzięki temu dokładnie wyznaczysz dzień i godzinę, a Facebook dodatkowo, po zaplanowaniu przez Ciebie działań, opublikuje post przypominający o live dla Twoich odbiorców na Twojej stronie czy profilu.

Dlaczego planowanie jest bardziej efektywne niż transmisja z doskoku?

  1. Dotrzesz do większej grupy odbiorców, informując ich wcześniej
  2. Przygotujesz się na kontakt z widzami
  3. Masz większą pewność, że po tej drugiej stronie zbierze się spora grupa odbiorców – to tak jak z kupnem biletu na seans o konkretnej godzinie – Twoi widzowie już będą przed ekranami swoich komputerów i telefonów, dodatkowo mają opcję otrzymania przypomnienia o planowanej transmisji w momencie kiedy ona wystartuje.

Gotowy na ZMIANY? Zaczynamy!

Po pierwsze, gdzie znaleźć Creator Studio? Możesz je znaleźć w Menedżerze reklam lub z poziomu Twojej strony biznesowej.

Po lewej stronie jest button “Utwórz”. Po kliknięciu, rozwinie się kilka opcji – wybierz “transmisje na żywo”.

Facebook Creator Studio 2

Zostaniesz przekierowany do podstrony. Na początku pojawi się duży prostokąt gotowy do wyświetlenia transmisji online. Nie przerażaj się. Po lewej stronie masz możliwość zaplanowania transmisji.

Facebook Creator Studio 3

Na samym dole masz możliwość potwierdzenia zaplanowania transmisji na żywo po tym, jak ustawisz datę i godzinę.

Facebook Creator Studio 4

Zanim jednak klikniesz potwierdzenie planowania, warto jest zobaczyć, jak wyglądać będzie post przypominający o Twojej transmisji. Dodatkowo Facebook przekazuje Ci dodatkowe materiały, z którymi możesz się zaznajomić.

Facebook Creator Studio 5

Na koniec, coś co możesz dodać dodatkowo do Twojej transmisji – ankieta. To, co istotne: jeśli stworzysz ankietę za pośrednictwem Creator Studio, a transmisję włączysz z poziomu swojej strony – w niczym to nie przeszkadza! Ankiety nadal będą działać.

Dotarłeś tutaj? Zatem jesteś gotowy. Możesz dodatkowo udostępnić post o planowanej transmisji swoim znajomym, na swoim prywatnym profilu, w grupach o podobnych zainteresowań, aby zbudować jeszcze większe zasięgi!

 

Praktyczne tipy dotyczące transmisji LIVE na Facebooku

  1. Szczególnie teraz, kiedy sieć może być często przeciążona, sprawdź przed rozpoczęciem transmisji, czy Twoje połączenie jest wystarczające dobre.
  2. Zanim rozpoczniesz, pamiętaj o ciekawym i przyciągającym opisie w Twoim poście promującym nadchodzący live.
  3. Przywitaj się tak, jak gdyby to był Twój Klient, który właśnie odwiedza Twój punkt sprzedaży.
  4. Odpowiadaj na pytania i komentarze pojawiające się podczas transmisji. Zbudujesz dzięki temu relacje i przyciągniesz większą uwagę odbiorcy, którzy mogą mieć wiele pytań o Twój produkt.
  5. Systematyczność odgrywa również ważną rolę. Pamiętaj, by Twoje transmisje były kreatywne, inspirujące, ale również zapowiadają kolejne spotkania z Tobą Twoim widzom.

 

 

Autorem okładki do wpisu jest ArthurHidden – pl.freepik.com

Karolina Margasińska