#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaImplementacja Google Analytics 4 w 5 krokach [INFOGRAFIKA]

Google Analytics 4 – narzędzie, o którym od października 2020 mówią wszyscy, ale niewielu tak naprawdę wie, czym się różni od jego starszej wersji. W naszej infografice znajdziesz odpowiedzi na pytania, które najczęściej padają w kontekście tego narzędzia oraz wskazówki, które pomogą Ci wdrożyć je w Twoim serwisie w 5 prostych krokach!

Infografika Implementacja Google Analytics w 5 krokach

Infografikę w pełnej rozdzielczości pobierzesz tutaj.

Google Analytics 4 ma jedną wielką zaletę, która może dla niektórych stanowić również jego ogromną wadę: odznacza się bardzo dużą elastycznością – nie tylko jeśli chodzi o przystosowanie do naszych potrzeb raportów, ale również przesyłanych danych. To oznacza, że wdrożenie śledzenia ruchu w serwisie za pomocą GA4 wiąże się z bardzo dużym nakładem pracy.

Na starcie powinieneś dokładnie przemyśleć budowę swojego serwisu oraz zastanowić się, jakie zdarzenia chciałbyś przesyłać do narzędzia. Następnie – gdy stworzysz już taką mapę zdarzeń – czas na wdrożenie ich śledzenie, zaś na końcu – stwórz raporty, które zebrane dane zaprezentują w optymalny dla Ciebie sposób.

Opis procesu brzmi, jakby przeprowadzenie go wymagało dziesiątek bądź nawet setek godzin, prawda?

Wdrożenie Google Analytics w 5 krokach

Dlatego przygotowaliśmy infografikę przedstawiającą cały proces wdrożenia Google Analytics 4 w 5 prostych krokach. Co miesiąc na naszym blogu pojawi się nowy artykuł, za pomocą którego przeprowadzimy Cię za rękę przez kolejny etap konfiguracji narzędzia. Dlaczego nie publikujemy opisu całego procesu na raz? Wiemy, że Twój czas w pracy jest ograniczony i nie możesz ot tak poświęcić całego miesiąca na wdrożenie nowego narzędzia do analityki, odkładając na bok inne swoje obowiązki. Dlatego nasz program wdrożenia GA4 został przygotowany tak, aby nie obciążał Twojego i tak pełnego obowiązków tygodnia.

Czeka Cię zatem 5 etapów:

  • podstawowa konfiguracja narzędzia,
  • wdrożenie rozszerzonego e-commerce,
  • zebranie dodatkowych danych do śledzenia (analiza serwisu),
  • wdrożenie zbierania dodatkowych danych,
  • przygotowanie raportów w centrum analiz.

W infografice znajdziesz podstawowe informacje o Google Analytics 4, jego zaletach i porównanie narzędzia z Universal Analytics.

Ogólny przewodnik po GA4 znajdziesz tutaj.

Dlaczego warto wdrożyć Google Analytics 4 już teraz?

Oto 2 główne powody:

  • DANE HISTORYCZNE

GA4 to zupełnie nowy model zbierania danych, w pełni oparty o zdarzenia. Oznacza to konieczność założenia nowej usługi Google Analytics i brak możliwości migracji danych historycznych – dlatego im szybciej zaczniesz zbierać dane, tym lepiej dla Ciebie!

  • PRZEWAGA “RANNYCH PTASZKÓW”

Większość właścicieli serwisów będzie czekała z migracją do ostatniego momentu – czyli oficjalnego wycofania przez Google Universal Analytics. Przez to zostaną sami z nowym, kompletnie nieznanym narzędziem i brakiem danych historycznych. Jeśli zaczniesz naukę GA4 już dziś – unikniesz tego problemu, a dodatkowo będziesz mógł już teraz stopniowo przenosić analitykę ruchu w Twoim serwisie do nowego narzędzia.

Migracja na nową platformę zawsze niesie ze sobą ryzyko. na pewno chcesz zostawiać tak ważny temat jak przeniesienie zbierania danych o ruchu w Twoim serwisie na ostatnią chwilę?

A co z Universal Analytics – czy powinnismy wobec tego całkowicie z niego zrezygnować?

Universal Analytics czy Google Analytics 4? I to, i to!

Google Analytics 4 i Universal Analytics to usługi, które mogą (a nawet powinny) działać równolegle. Pamiętaj, że GA4 to stosunkowo nowe narzędzie, w którym nadal występują błędy, zaś jego twórcy sukcesywnie je rozwijają i dodają nowe funkcjonalności w odpowiedzi na potrzeby użytkowników. W momencie, kiedy publikujemy tę infografikę, GA4 nie ma np. możliwości tworzenia list remarketingowych. Jest to również narzędzie, które miewa problemy ze stabilnością, zaś Supporcie Google nie dostarcza odpowiedzi na pytania dotyczące jego podstawowych funkcjonalności. Dodatkowo, pamiętaj o braku ciągłości zbierania danych przy migracji do nowego narzędzia. Jeśli przestaniesz korzystać z UA przy migracji do GA4 – nie będziesz mógł rzetelnie ocenić zmian w trendach w ruchu w Twoim serwisie.

Bez wątpienia jednak jest to narzędzie przyszłości i powinieneś zacząć się go uczyć już dziś. Pamiętasz, ile czasu zajęło CI dobre zrozumienie mechaniki Universal Analytics? A może jeszcze ciągle odkrywasz to narzędzie? Potraktuj GA4 jako dodatkowy widok w Twoim obecnym Analyticsie i zacznij się z nim stopniowo oswajać. Kiedy przyjdzie czas na pełną migrację do GA4 – Ty i Twój zespół będziecie na nią w pełni gotowi!

Dlaczego należy korzystać z 2 usług jednocześnie?

  • Brak części kluczowych funkcjonalności w GA4 – narzędzie ciągle w fazie rozwoju
  • Braki w informacjach w sekcji Supportu Google, mało materiałów o narzędziu
  • Duża “niestabilność” nowej wersji narzędzia
  • Brak integracji z danymi historycznymi
Anna Moczulska