Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Google Analytics 4. Krok 1: podstawowa konfiguracja narzędzia Google Analytics 4. Krok 1: podstawowa konfiguracja narzędzia Anna Moczulska 15 czerwca, 2021 Przeczytasz w ~ 5 min. Z naszej infografiki wiesz już, co to GA4, i jak kolejno powinny przebiegać kolejne etapy wdrożenia narzędzia. Z tego artykułu dowiesz się, jak dokładnie realizować krok pierwszy (i najważniejszy!) – czyli podstawową konfigurację Google Analytics 4. Załóż nową usługę Zrobisz to w Twoim panelu GA pod ścieżką: Administracja > Asystent Konfiguracji usługi Google Analytics 4: Możesz też po prostu utworzyć nową usługę Google Analytics. Od października 2020 r. GA4 jest podstawową wersją narzędzia analitycznego, więc przy zakładaniu nowego konta czy tworzeniu nowej usługi to właśnie ona zostanie domyślnie założona: Jeśli wybierzesz opcję pierwszą, GA połączy ze sobą Twoją obecną usługę i usługę GA4, a dodatkowo automatycznie utworzy strumień danych dla śledzenia aplikacji webowej i przeprowadzi Cię przez kolejne kroki podstawowej konfiguracji (1). Jeśli jednak założyłeś już niezależną usługę GA4, w każdym momencie możesz podpiąc ją do istniejącej wersji Universal Analytics (2): Szukasz agencji, która zajmie się analityką Twojego E-commerce? Sprawdź naszą ofertę! ⚠️UWAGA Podczas tworzenia nowej usługi GA4 narzędzie może tworzyć automatyczne połączenie tagów w polu: “Połączone tagi witryny”, co może skutkować ponownym wdrożeniem usługi Universal Analytics w Twojej witrynie. Dlatego, w trosce o jakość danych, jeśli podstawową usługę masz zaimplementowaną w inny sposób, możesz usunąć tag Universal Analytics z tego pola. Jak to zrobić? Przejdź do Strumieni danych (1) > następnie do strumienia Twojej strony (2): następnie wejdź do sekcji Zarządzanie połączonymi tagami witryny (3): Jeśli usługa GA4 połączyła Twoją usługę z UA zobaczysz: Jak usunąć połączenie? Utwórz strumień danych Jeśli zakładasz całkowicie nową usługę Google Analytics, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić jest utworzenie strumienia danych. GA4 pozwala na śledzenie poruszania się użytkownika pomiędzy Twoimi wszystkimi aplikacjami internetowymi (strona internetowa, aplikacja na Androida i aplikacja na iOS). Dzięki temu w jednym miejscu możesz analizować w prosty sposób, jak użytkownicy przepływają pomiędzy nimi. Ponieważ w tym przypadku śledzisz różne typy aplikacji – nie ma potrzeby wdrażania cross domain tracking (jest jednak możliwe, jeśli chcesz podpiąć kilka aplikacji tego samego typu, np. dwie strony internetowe). Nowy strumień danych utworzysz w panelu ustawień na poziomie usługi: W przypadku stron internetowych musisz podać tylko adres witryny i nazwę strumienia danych: Jeśli natomiast interesuje Cię tracking aplikacji – sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Konieczne będzie podanie takich danych, jak identyfikator Twojej aplikacji w AppStore, a także połączenie Google Analytics z Firebase: Uruchom Pomiar zaawansowany Dzięki tej funkcji Google Analytics zacznie automatycznie mierzyć kilka zdarzeń, których śledzenie w przypadku Universal Analytics trzeba było ustawić ręcznie: przewinięcia (scroll), kliknięcia w linki wychodzące, śledzenie wewnętrznej wyszukiwarki, obejrzenia embedowanych na stronę filmów i pobrania plików. Wystarczy, że konfigurując nowy strumień danych włączysz opcję pomiaru zaawansowanego (1). W menu kryjącym się pod kółkiem zębatym możesz też wyłączyć lub włączyć śledzenie poszczególnych zdarzeń automatycznych (2): Rozpocznij śledzenie dla nowej usługi Jeśli chcesz wdrożyć śledzenie GA4 bezpośrednio w kodzie strony – musisz korzystać z najnowszej wersji kodu Google Analytics – gtag.js – jeśli już to robisz, wystarczy, że dodasz do istniejącego skryptu tylko jedną dodatkową linijkę z ID Twojego nowego strumienia danych: Pamiętaj, że w kodzie strony musi znaleźć się identyfikator pomiaru Twojego strumienia danych dla webu – nie ID usługi Google Analytics 4! ID pomiaru strumienia znajdziesz w jego ustawieniach, czyli pod ścieżką: Ustawienia > Usługa > Strumienie Danych i wybierając konkretny strumień. Twoje Google Analytics ID jest tutaj: Jeśli nie korzystasz z najnowszej wersji kodu śledzącego Google – czas się na niego zmigrować! Więcej informacji o gtagu znajdziesz TUTAJ. W przypadku konfiguracji za pomocą Google Tag Managera wybierz nowy tag: Google Analytics: Konfiguracja Google Analytics 4: Wstaw swoje ID pomiaru (1) i ustaw regułę na All Pages (2): Opublikuj zmiany i… gotowe! Dodatkowe ustawienia Google Analytics 4 Sprawdź aktualnie dostępne dodatkowe ustawienia Twojej usługi (mówimy o aktualnych ustawieniach, bo na ten moment jest to temat płynny i wciąż pojawiają się nowe). Ustaw filtry, podłącz konto Google Ads, włącz funkcjonalność Google Signals. Zobacz, co jeszcze możesz zrobić bezpośrednio w panelu GA jeśli chodzi o czystość zbieranych przez Ciebie danych, poprawę skuteczności analizy danych oraz optymalizację analityki internetowej. W kolejnych miesiącach będziemy publikować opisy pełnego wdrożenia Google Analytics 4 dla e-commerce: Krok 2 – Wdrożenie rozszerzonego e-commerce Krok 3 – Zebranie dodatkowych danych do śledzenia Krok 4 – Wdrożenie zbierania dodatkowych danych Krok 5 – Przygotowanie raportów w Centrum Analiz – już wkrótce Zobacz naszą infografikę o GA4 Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Modele atrybucji w GA4 Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Google Analytics 4 oceniam na mocną 4+ Lista braków w funkcjonalnościach GA4 zdecydowanie się zmniejszyła GA4 to wyzwanie dla marketerów prowadzących kampanie Google Ads GA4: Nie ma nic bardziej użytecznego, niż raport uszyty na miarę Anna Moczulska Digital Analytics Team Leader Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ