#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaGoogle Analytics 4. Krok 1: podstawowa konfiguracja narzędzia

Z naszej infografiki wiesz już, co to GA4, i jak kolejno powinny przebiegać kolejne etapy wdrożenia narzędzia. Z tego artykułu dowiesz się, jak dokładnie realizować krok pierwszy (i najważniejszy!) – czyli podstawową konfigurację Google Analytics 4. 

 

Załóż nową usługę

Zrobisz to w Twoim panelu GA pod ścieżką: Administracja > Asystent Konfiguracji usługi Google Analytics 4:

Konfiguracja usługi Google Analytics

Możesz też po prostu utworzyć nową usługę Google Analytics. Od października 2020 r. GA4 jest podstawową wersją narzędzia, więc przy zakładaniu nowego konta czy tworzeniu nowej usługi to właśnie ona zostanie domyślnie założona:

Konfiguracja usługi Google Analytics

Jeśli wybierzesz opcję pierwszą, GA połączy ze sobą Twoją obecną usługę i usługę GA4, a dodatkowo automatycznie utworzy strumień danych dla śledzenia aplikacji webowej i przeprowadzi Cię przez kolejne kroki podstawowej konfiguracji (1). Jeśli jednak założyłeś już niezależną usługę GA4, w każdym momencie możesz podpiąc ją do istniejącej wersji Universal Analytics (2):

Jak podpiąć Universal Analytics

Utwórz strumień danych 

Jeśli zakładasz całkowicie nową usługę Google Analytics, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić jest utworzenie strumienia danych. GA4 pozwala na śledzenie poruszania się użytkownika pomiędzy Twoimi wszystkimi aplikacjami internetowymi (strona internetowa, aplikacja na Androida i aplikacja na iOS). Dzięki temu w jednym miejscu możesz analizować w prosty sposób, jak użytkownicy przepływają pomiędzy nimi. Ponieważ w tym przypadku śledzisz różne typy aplikacji – nie ma potrzeby wdrażania cross domain tracking (jest jednak możliwe, jeśli chcesz podpiąć kilka aplikacji tego samego typu, np. dwie strony internetowe). Nowy strumień danych utworzysz w panelu ustawień na poziomie usługi:

Tworzenie nowego strumienia danych

W przypadku stron internetowych musisz podać tylko adres witryny i nazwę strumienia danych:

Tworzenie nowego strumienia danych

Jeśli natomiast interesuje Cię tracking aplikacji – sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Konieczne będzie podanie takich danych, jak identyfikator Twojej aplikacji w AppStore, a także połączenie Google Analytics z Firebase:

Połączenie Google Analytics z Firebase

Uruchom Pomiar zaawansowany

Dzięki tej funkcji Google Analytics zacznie automatycznie mierzyć kilka zdarzeń, których śledzenie w przypadku Universal Analytics trzeba było ustawić ręcznie:

  • przewinięcia (scroll),
  • kliknięcia w linki wychodzące,
  • śledzenie wewnętrznej wyszukiwarki,
  • obejrzenia embedowanych na stronę filmów i pobrania plików.

Wystarczy, że konfigurując nowy strumień danych włączysz opcję pomiaru zaawansowanego (1). W menu kryjącym się pod kółkiem zębatym możesz też wyłączyć lub włączyć śledzenie poszczególnych zdarzeń automatycznych (2):

Konfiguracja strumienia danych

Rozpocznij śledzenie dla nowej usługi

Jeśli chcesz wdrożyć śledzenie GA4 bezpośrednio w kodzie strony – musisz korzystać z najnowszej wersji kodu śledzącego od Google – gtag.js – jeśli już to robisz, wystarczy, że dodasz do istniejącego skryptu tylko jedną dodatkową linijkę z ID Twojego nowego strumienia danych:

ID nowego strumienia danych w kodzie śledzącym

Pamiętaj, że w kodzie strony musi znaleźć się identyfikator pomiaru Twojego strumienia danych dla webu – nie ID usługi Google Analytics 4! ID pomiaru strumienia znajdziesz w jego ustawieniach, czyli pod ścieżką: Ustawienia > Usługa > Strumienie Danych i wybierając konkretny strumień. Twoje ID jest tutaj:

Szczegóły strumienia danych

Jeśli nie korzystasz z najnowszej wersji kodu śledzącego Google – czas się na niego zmigrować! Więcej informacji o gtagu znajdziesz TUTAJ.

W przypadku konfiguracji za pomocą Google Tag Managera wybierz nowy tag: Google Analytics: Konfiguracja Google Analytics 4: 

Konfiguracja Google Analytics 4 przez Google Tag Manager

Wstaw swoje ID pomiaru (1) i ustaw regułę na All Pages (2):

ID pomiaru

Opublikuj zmiany i… gotowe!

Dodatkowe ustawienia 

Sprawdź aktualnie dostępne dodatkowe ustawienia Twojej usługi (mówimy o aktualnych ustawieniach, bo na ten moment jest to temat płynny i wciąż pojawiają się nowe). Ustaw filtry, podłącz konto Google Ads, włącz funkcjonalność Google Signals. Zobacz, co jeszcze możesz zrobić bezpośrednio w panelu GA jeśli chodzi o czystość zbieranych przez Ciebie danych. 

W kolejnych miesiącach będziemy publikować opisy pełnego wdrożenia Google Analytics 4 dla e-commerce:

  • Krok 2 – Wdrożenie rozszerzonego e-commerce
  • Krok 3 – Zebranie dodatkowych danych do śledzenia
  • Krok 4 – Wdrożenie zbierania dodatkowych danych 
  • Krok 5 – Przygotowanie raportów w Centrum Analiz

 

Zobacz naszą infografikę o GA4

Anna Moczulska