#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaGoogle Analytics 4. Krok 2: wdrożenie rozszerzonego e-commerce

W poprzednim artykule wyjaśniliśmy jak przeprowadzić podstawową konfigurację Google Analytics 4 (Krok 1).

Teraz omówimy krok 2, który jest punktem najbardziej czasochłonnym, ale też obowiązkowym dla sklepów internetowych. Pokażemy jak wdrożyć rozszerzony e-commerce w GA4.

Czy konieczne jest wdrożenie rozszerzonego e-commerce?

Odpowiedź jest krótka: Tak. 

Na starcie podkreślamy jednak, że wielką zmianą między Universal Analytics a Google Analytics 4 jest to, że “oficjalnie” nie będzie już bezpośredniego rozróżnienia pomiędzy podstawowym a rozszerzonym e-commerce. Mówiąc o nim, mamy na myśli wzbogacenie standardowego GA4 o dostarczanie dodatkowych danych, tak, jak w przypadku „starego” rozszerzenia.

rozróżnienie

źródło: https://support.google.com/analytics/answer/10119380?hl=pl

To od nas zależy, jak bardzo szczegółowo skonfigurujemy przesył z warstwy danych do GA4. Im dokładniej, tym lepiej. Więcej danych wysłanych do GA4 oznacza lepsze spojrzenie na to, co robią i jak zachowują się użytkownicy Twojego sklepu. Ich większa ilość otwiera szerzej drzwi do skutecznych i efektywnych działań marketingowych.

Im więcej informacji przekazuje sklep, tym lepszy zwrot z inwestycji będą generować działania marketingowe. Na bazie wyników podstawowych, nawet najlepsi specjaliści od marketingu nie będą w stanie osiągnąć tak dobrych rezultatów, jak w przypadku danych szczegółowych. Jeżeli dostajemy zbyt mało informacji, nie jesteśmy w stanie wykonać trafnej analizy, aby dowiedzieć się: 

  • na które działania, czy też produkty zwiększać budżety reklamowe (bo np.  będą w stanie wygenerować bardzo wysoki zwrot z inwestycji pomimo relatywnie niskiego kosztu), 
  • które działania lepiej odpuścić, gdyż nie przełożą się na oczekiwany i satysfakcjonujący zwrot z inwestycji. 

Podobnie ma się sytuacja z późniejszym wdrażaniem marketing automation, które staje się już standardem w średnich i dużych sklepach internetowych. Bez rozszerzonego e-commerce nawet najlepsza automatyzacja nie pomoże zrealizować tego, co potrafi osiągnąć w sklepach z większym zbiorem danych. W świecie dzisiejszego e-handlu rozszerzony e-commerce to absolutny must have. Bez niego łatwo jest zostać daleko w tyle za konkurencją.

Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Wykluczenia bramek płatności i witryn odsyłających w GA4

Zanim zaczniesz jakiekolwiek wdrożenia, musisz koniecznie określić, które bramki płatności i skrzynki mailowe chcesz wykluczyć. Jeżeli tego nie zrobisz, transakcje mogą być przypisywane bramkom płatności, a nie faktycznemu źródłu, które pozyskało klienta. Więcej o tym, dlaczego tak się dzieje, przeczytasz tutaj.

Nawet jeżeli masz już zrobione wykluczenia w Universal Analytics, nie oznacza to, że GA4 będzie z nich również korzystać. Listy wykluczeń trzeba nadać na nowo.

Poniżej przedstawiamy jak to zrobić:

  1. Przejdź do Administracji konta Google Analytics (kliknij w ikonkę trybika)wykluczenia
  2. Kliknij w Strumienie danych
  3. Wybierz Strumień danychstrumień danych
  4. Przescrolluj stronę z ustawieniami aż zobaczysz Więcej ustawień tagowania. Kliknij.Pomiar zaawansowany
  5. Odszukaj opcję dodania Listy niechcianych witryn odsyłających.Lista niechcianych odsyłających
  6. Wybierz typ dopasowania. W sekcji Domena wpisz identyfikator domeny warunkujący dopasowanie (np. example.com).
  7. Aby dodać kolejną domenę, kliknij Dodaj warunek.
  8. Kliknij Zapisz.Lista niechcianych witryn odsyłających

W taki sposób możesz dodać wszystkie domeny, które już kiedyś uzupełniałeś w Universal Analytics w sekcji Usługa → Informacje o śledzeniu → Lista wykluczeń witryn odsyłających.

Gdy skończysz tę konfigurację, możesz przejść do wdrażania e-commerce.

Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne

Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<

Najlepszy sposób na wdrożenie rozszerzonego e-commerce

Sposobów na wdrożenie rozszerzonego e-commerce jest kilka. Jeden z nich, choć najbardziej czasochłonny, jest niezawodny. Wyróżnia go uniwersalność (przyda się do wielu działań marketingowych), zbiera najwięcej danych i w dłuższej perspektywie czasu jest również rozwiązaniem najtańszym (nie trzeba odnawiać licencji).

Najlepiej rozpocząć od wdrożenia dataLayer (warstwy danych) przez programistę, wg nowych wytycznych wskazanych przez Google na każdym etapie wylistowanym w poniższym linku (wyświetlenie produktu, dodanie produktu do koszyka etc). O tym, jak to zrobić, dowiesz się tutaj.

Jeśli korzystasz z Universal Analytics (UA) potocznie zwanego “starym Analyticsem”, możesz zlecić programiście migrację zbierania danych z UA do GA4 w ten sposób.

Migracja nie oznacza jednak, że dotychczas zebrane dane w UA wyeksportują się do GA4. Jeśli zakładasz GA4 dzisiaj, dane będą zbierać się dopiero od momentu wklejenia do kodu źródłowego Twojego sklepu identyfikatora pomiaru w formacie G-[ciąg liczb i liter]. W powyższym linku Google wskazuje jak najłatwiej skopiować istniejące warstwy danych i przekształcić je w “zrozumiałe” dla GA4.

Przesyłanie danych z dataLayer do GA4 za pomocą GTM

Jeśli Twój programista zaktualizował warstwę danych pod nowe wytyczne, kolejnym krokiem jest wprowadzenie odpowiednich ustawień w Google Tag Managerze. Twoim zadaniem będzie ustawienie “nasłuchiwania” przez GTM takich eventów, które w momencie wywołania zostaną uruchomione i wysłane do GA4 jako informacja o zrealizowanym zdarzeniu.

Niestety GA4 i GTM nie mają wbudowanej, skonfigurowanej już opcji śledzenia zdarzeń e-commerce (przynajmniej na tę chwilę). Dlatego więc pozostaje ręczne wypełnianie parametrów, które chcemy wyłapywać i przesyłać z GTM do GA4.

Dla każdego zdarzenia musisz założyć nowy tag w GTM.  Lista tagów, które powinieneś stworzyć:

  • add_payment_info → do mierzenia, która opcja płatności była wybierana 
  • add_shipping_info → do mierzenia, która opcja wysyłki była wybierana
  • add_to_cart → do mierzenia, które produkty i w jakiej ilości były dodawane do koszyka
  • begin_checkout → do mierzenia, ile razy przechodzono do rozpoczęcia  transakcji. Można na przykład sprawdzić, ile razy dana osoba podchodziła do dokonania zamówienia, zanim ostatecznie dokonała zakupu
  • purchase → do mierzenia ilości, wartości transakcji oraz listy kupionych produktów
  • remove_from_cart → do mierzenia ilości i wartości produktów usuniętych z koszyka
  • select_item → do mierzenia, który produkt wybrano z listy produktów
  • select_promotion → do mierzenia zainteresowania promocją, analiza kliknięć. 
  • view_cart → do mierzenia ilości wyświetleń koszyka
  • view_item → do mierzenia, który produkt wyświetlił użytkownik
  • view_item_list → do mierzenia, skuteczności list produktów
  • view_promotion → do mierzenia, które promocje wyświetliły się użytkownikowi

Każdy z tagów powinien być wywoływany i przekazywany do GA4 po spełnieniu wymaganych warunków, np.: dla tagu add_to_cart musisz ustawić regułę określającą kiedy ma być wysyłany do GA4.

W tym celu należy utworzyć zmienną z warstwy danych. Ponieważ interesuje nas pobieranie informacji o produktach dodanych do koszyka, tworzymy zmienną ecommerce.items:

Konfiguracja zmiennej

Źródło: Sempai, Google Tag Manager

Następnie musimy skonfigurować regułę określającą jakie warunki muszą zostać spełnione, aby informacje o dodaniu konkretnych produktów do koszyka były wysłane do GA4:

Konfiguracja reguły

Źródło: Sempai, Google Tag Manager

Naszym eventem z warstwy danych, który chcemy “nasłuchiwać”, jest więc add_to_cart.

Następnie tworzymy tag:

  1. ustawiamy strumień danych, do którego chcemy wysyłać informację o zdarzeniu, 
  2. wybieramy nazwę zdarzenia do  śledzenia oraz określamy jakie parametry z warstwy danych mają być sczytywane i wysyłane do GA4,
  3. na koniec dodajemy regułę, czyli ustawiamy kiedy lub w jakiej sytuacji ma być “odpalany” nasz tag:
Tworzenie tagu

Sempai, Google Tag Manager

W przypadku eventu czeka Cię więcej pracy, bo z warstwy danych (data Layer) do GA4 należy wysyłać znacznie więcej parametrów niż w powyższym przykładzie. Parametry, które będą pełnić funkcję rozszerzonego e-commerce to:

Parametry zdarzenia

Sempai Google Tag Manager

Regułą dla zdarzenia purchase będzie “nasłuchiwanie” przez GTM odpalenia eventu purchase.

W takim schemacie należy skonfigurować “nasłuchiwanie” i wysyłanie do GA4 pozostałych tagów z listy.

Pamiętaj, by na koniec sprawdzić wdrożenie w trybie podglądu (debugowania) w GTM. Jeśli eventy uruchamiają się prawidłowo, opublikuj zmiany. I gotowe! 

GA4 e-commerce w rozwiązaniach SaaS

W sklepach działających na SaaS’ach integracja z GA4 wygląda różnie. Niektóre platformy są już gotowe na łatwą i płynną przesiadkę ze “starego” Analyticsa na “nowy”. Sklepy zbudowane na AtomStore i Shopper posiadają świetne rozwiązane — w panelu dostępna jest gotowa integracja, która wymaga tylko wklejenia kodu usługi GA4 G-[….] w odpowiednie okienko. Po zamieszczeniu kodu sklep automatycznie będzie wysyłać dane do GA4 z data Layer.

Automatyczna integracja między sklepem a GA4 nie sprawi jednak, że w GA4 w sekcji Eksplorowanie pojawią się interesujące Cię raporty. Takie zestawienie będziesz musiał stworzyć sam od podstaw. Możesz też wykorzystać dostępne szablony, przekształcając je do własnych potrzeb. 

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wdrażanie zdarzeń e-commerce nie jest już tak straszne, jak mogłoby to wydawać się na początku. Jeśli z jakichś względów nie chcesz lub nie możesz podjąć się tego zadania, zgłoś się do nas. Zrobimy to za Ciebie! 😊

Joanna Horoszko