Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Joanna Horoszko 6 lutego, 2023 Przeczytasz w ~ 7 min. W ostatnich dniach, właściciele witryn posiadających usługę Universal Analytics mogli zauważyć górny pasek z nowym komunikatem: oraz otrzymali maile od Google z informacją: Zapewne wielu z Was zadaje sobie pytania: czy automatyczna aktualizacja Analyticsa dotknie także Twojej usługi? czy pozwolić by Google automatycznie założyło i skonfigurowało usługę GA4 dla Twojej witryny? czy automatyczna konfiguracja sprawi, że będę miał w GA4 100% takich samych danych jak w Universal Analytics? czy jeśli już masz GA4 skonfigurowane wg Twoich potrzeb to czy automatyczna konfiguracja dosięgnie również Twoją usługę? A jeśli tak to czy nie usunie/zastąpi Twoich ustawień? jak zrezygnować z automatycznej konfiguracji Analyticsa? do kiedy należy zgłosić rezygnację z automatycznej konfiguracji GA4? W tym artykule postaram się rozwiać Twoje wątpliwości oraz przedstawię wszystkie zalety i wady związane z automatyczną konfiguracją, byś mógł świadomie podjąć najlepszą dla Ciebie decyzję. Czy automatyczna aktualizacja Analyticsa dotknie także Twojej usługi? Domyślnie – tak. I warto tu zaznaczyć, że automatycznie utworzone GA4 będzie w podstawowej formie, cyt. Google “Taka usługa będzie zawierać podstawowe konfiguracje wybrane na podstawie Twoich bieżących ustawień i w miarę możliwości korzystać z dotychczasowych tagów witryny”. W każdej usłudze Universal Analytics pojawiła się nowa opcja, która domyślnie jest włączona – czyli ma wyrażoną zgodę na automatyczną aktualizację z UA do GA4: Jeśli klikniesz na suwak, i wyłączysz opcję automatycznej konfiguracji, to Google nie wprowadzi automatycznie żadnych zmian – czyli jeśli nie masz usługi GA4, to Google nie założy Ci jej, będziesz musiał założyć ją sam. A jeśli masz już usługę GA4 i nadal masz ustawiony powyższy suwak w pozycji ‘włączony’, to Google wprowadzi w Twojej usłudze GA4 zmiany w niektórych ustawieniach. ⚠️UWAGA! Obecnie istnieją pewne wyjątki, kiedy aktualizacja może zakończyć się niepowodzeniem. Sama usługa GA4 zostanie założona, ale może ona nie zbierać nawet podstawowych danych. Wynika to z faktu, że automatyczna konfiguracja potrzebuje Global SIte Tagu (Globalnego Tagu Witryny), od niedawna nazywanego Tagiem Google (gtag.js): Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/12938611 Możesz sprawdzić, czy posiadasz Tag Google bezpośrednio w kodzie strony lub używając rozszerzenia do przeglądarki – Google Tag Assistant. Jeśli widzisz u siebie coś takiego: lub to automatycznie utworzone GA4 najprawdopodbniej poradzi sobie ze zbieraniem podstawowych danych o ruchu i użytkownikach. Jeśli masz wdrożony Universal Analytics w formie analytics.js czy też przez Google Tag Manager, to Twoja implementacja wygląda w Tag Assistant tak: Implementacja Universal Analytics przez Google Tag Manager nie zawiera wbudowanego w sobie Global Site Tagu. Jednak gdy spojrzymy w dokumentację Google: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/12938611 to wydaje się, że możemy w najbliższym czasie spodziewać się upgrade’u tagu Universal Analytics w Google Tag Managerze: I będzie on implementował od razu Global Site Tag, jak to ma miejsce w tagu dedykowanym pod konfigurację GA4. Czyli jeśli tak się stanie, to automatycznie założone przez Google GA4, powinno dać radę zbierać podstawowe dane o użytkownikach i ruchu, nawet gdy teraz nie mamy Global Site Tagu (gtag.js) – bo mamy UA wdrożone przez Google Tag Managera. Jednak nie do końca jest pewne czy się tak stanie, gdyż inna dokumentacja Google podaje nam takie informacje: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl Czy pozwolić by Google automatycznie założyło i skonfigurowało usługę GA? To zależy. Należy wziąć pod uwagę, co chciałbyś mierzyć i analizować w różnym ujęciu czasowym: za tydzień, miesiąc, rok. W zdecydowanej większości witryn, jakie dotąd miałam okazję widzieć, automatycznie skonfigurowane GA4 będzie zbierać jedynie podstawowe dane bez danych e-commerce (czyli bez danych o przychodach). By dane o przychodach, wyświetleniach produktu, dodaniach do koszyka itp. były zbierane automatycznie, zdarzenia te muszą być zaimplementowane w warstwie danych strony (Data Layer) w formie gtag, czyli takiej: Jeśli Data Layer wdrożony jest tylko jako push, czyli w taki sposób: to GA4 nie będzie w stanie samo z siebie zbierać zdarzeń ecommerce. W takim przypadku będziesz musiał przeprowadzić dodatkowe integracje w Google Tag Managerze. Podobnie sytuacja ma się z konwersjami (celami), które automatyczna konfiguracja zaimportuje z UA: Na pierwszy rzut oka wygląda to fantastycznie, jednak gdy spojrzymy w oficjalną dokumentację od Google, to okaże się, że pomimo importu, GA4 nie będzie w stanie automatycznie zliczać tych konwersji, bo: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl Mówiąc jaśniej, GA4 założone automatycznie będzie działać na zasadzie połączonych tagów witryny, czyli zostanie podpięte pod Global Site Tag UA: i będzie odbierać wyłącznie zdarzenia, które będą wysyłane w formie gtag bez nakierowania. Nakierowanie tagu oznacza taką konfigurację tagu, która wskazuje usługę, do której ma on zostać wysłany. Przykład poniżej: GA4 niestety nie zarejestruje tego zdarzenia automatycznie, gdyż ten rodzaj tagu korzysta ze wspomnianego przez Google parametru ‘send_to’ (określamy gdzie dokładnie ma być to zdarzenie wysyłane: do UA o ID………. ). GA4 będzie w stanie automatycznie rejestrować jedynie zdarzenia (i konwersje/cele), które mamy zakodowane w witrynie w fomie gtagów, czyli powyższe zdarzenie powinniśmy zobaczyć w konsoli jako: W przeglądarce Google Chrome konsola znajduje się w narzędziach dla developerów – skrót klawiszowy Ctrl+Shift +i. To zdarzenie w formie gtag jest również automatycznie odbierane przez UA. Czy automatyczna konfiguracja sprawi, że będę miał w GA4 100% takich samych danych jak w Universal Analytics? W 99% witryn nie. Do GA4 nie będą przesyłane automatycznie zdarzenia, których nie masz zaimplementowanych jako gtag (wyjaśniłam to w powyższym akapicie). Czyli w większości witryn, jakie widziałam, nie będą zbierane dane e-commerce oraz konwersje te, które mieliśmy w UA skonfigurowane przez Google Tag Managera. Do tego automatyczna konfiguracja nie doda: filtrów (adresów IP do wykluczenia), wykluczeń witryn odsyłających (czyli bramek płatności), połączenia z Google Search Console, połączenia z Google Merchant Jeśli już masz GA4 skonfigurowane wg Twoich potrzeb to czy automatyczna konfiguracja dosięgnie również Twoją usługę GA4? Tak, dosięgnie Twoją usługę i jest wysoce prawdopodobne, że Twoje dotychczasowe ustawienia zostaną zastąpione ustawieniami domyślnymi. By tego uniknąć, przejdź do następnego akapitu i zobacz, jak skonfigurować rezygnację z automatycznej konfiguracji. Jak zrezygnować z automatycznej konfiguracji Analyticsa? Najprostsza opcja całkowitej rezygnacji: wejdź do Administracja > Usługa Universal Analytics > Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4 i ustaw suwak automatycznej konfiguracji podstawowej usługi GA4 na “wyłączony”: Jeśli nie chcesz całkowicie rezygnować, a np. chcesz, żeby Google skonfigurowało automatycznie tylko niektóre opcje: Załóż usługę GA4. Połącz usługę UA z GA4: wejdź do Administracja > Usługa Universal Analytics > Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4 Upewnij się, że masz włączoną opcję automatycznej konfiguracji podstawowej usługi GA4 4. Następnie, będąc nadal w sekcji Administracja, przejdź do usługi GA4 > Skonfiguruj Asystenta: Zaznacz jako ukończone te elementy z listy, których nie chcesz poddawać automatycznej konfiguracji. Elementy, których nie oznaczysz jako ukończone, Google skonfiguruje automatycznie na tyle, na ile nie napotka żadnych ograniczeń. Do kiedy należy zgłosić rezygnację z automatycznej konfiguracji GA4? Masz czas do 28 lutego 2023. Teraz, gdy już poznałeś mechanikę połączonych tagów witryny oraz mechanikę przesyłu danych do GA4, powinieneś być w stanie podjąć decyzję czy automatyczna konfiguracja GA4 jest dla Ciebie, czy też nie jest wystarczająca do Twoich potrzeb. Jeśli nadal masz wątpliwości, skontaktuj się z nami lub zostaw komentarz pod tym artykułem. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Modele atrybucji w GA4 Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Google Analytics 4 oceniam na mocną 4+ Lista braków w funkcjonalnościach GA4 zdecydowanie się zmniejszyła GA4 to wyzwanie dla marketerów prowadzących kampanie Google Ads GA4: Nie ma nic bardziej użytecznego, niż raport uszyty na miarę Joanna Horoszko Digital Analyst Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Komentarze 13 lutego, 2023 Adrian Radziszewski Ciekawy artykuł Asiu, muszę porezygnować z tej automatycznej konfiguracji na kontach, które już mają GA4 wdrożony. Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ