Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Joanna Horoszko 6 lutego, 2023 Przeczytasz w ~ 7 min. W ostatnich dniach, właściciele witryn posiadających usługę Universal Analytics mogli zauważyć górny pasek z nowym komunikatem: oraz otrzymali maile od Google z informacją: Zapewne wielu z Was zadaje sobie pytania: czy automatyczna aktualizacja Analyticsa dotknie także Twojej usługi? czy pozwolić by Google automatycznie założyło i skonfigurowało usługę GA4 dla Twojej witryny? czy automatyczna konfiguracja sprawi, że będę miał w GA4 100% takich samych danych jak w Universal Analytics? czy jeśli już masz GA4 skonfigurowane wg Twoich potrzeb to czy automatyczna konfiguracja dosięgnie również Twoją usługę? A jeśli tak to czy nie usunie/zastąpi Twoich ustawień? jak zrezygnować z automatycznej konfiguracji Analyticsa? do kiedy należy zgłosić rezygnację z automatycznej konfiguracji GA4? W tym artykule postaram się rozwiać Twoje wątpliwości oraz przedstawię wszystkie zalety i wady związane z automatyczną konfiguracją, byś mógł świadomie podjąć najlepszą dla Ciebie decyzję. Czy automatyczna aktualizacja Analyticsa dotknie także Twojej usługi? Domyślnie – tak. I warto tu zaznaczyć, że automatycznie utworzone GA4 będzie w podstawowej formie, cyt. Google “Taka usługa będzie zawierać podstawowe konfiguracje wybrane na podstawie Twoich bieżących ustawień i w miarę możliwości korzystać z dotychczasowych tagów witryny”. W każdej usłudze Universal Analytics pojawiła się nowa opcja, która domyślnie jest włączona – czyli ma wyrażoną zgodę na automatyczną aktualizację z UA do GA4: Jeśli klikniesz na suwak, i wyłączysz opcję automatycznej konfiguracji, to Google nie wprowadzi automatycznie żadnych zmian – czyli jeśli nie masz usługi GA4, to Google nie założy Ci jej, będziesz musiał założyć ją sam. A jeśli masz już usługę GA4 i nadal masz ustawiony powyższy suwak w pozycji ‘włączony’, to Google wprowadzi w Twojej usłudze GA4 zmiany w niektórych ustawieniach. ⚠️UWAGA! Obecnie istnieją pewne wyjątki, kiedy aktualizacja może zakończyć się niepowodzeniem. Sama usługa GA4 zostanie założona, ale może ona nie zbierać nawet podstawowych danych. Wynika to z faktu, że automatyczna konfiguracja potrzebuje Global SIte Tagu (Globalnego Tagu Witryny), od niedawna nazywanego Tagiem Google (gtag.js): Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/12938611 Możesz sprawdzić, czy posiadasz Tag Google bezpośrednio w kodzie strony lub używając rozszerzenia do przeglądarki – Google Tag Assistant. Jeśli widzisz u siebie coś takiego: lub to automatycznie utworzone GA4 najprawdopodbniej poradzi sobie ze zbieraniem podstawowych danych o ruchu i użytkownikach. Jeśli masz wdrożony Universal Analytics w formie analytics.js czy też przez Google Tag Manager, to Twoja implementacja wygląda w Tag Assistant tak: Implementacja Universal Analytics przez Google Tag Manager nie zawiera wbudowanego w sobie Global Site Tagu. Jednak gdy spojrzymy w dokumentację Google: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/12938611 to wydaje się, że możemy w najbliższym czasie spodziewać się upgrade’u tagu Universal Analytics w Google Tag Managerze: I będzie on implementował od razu Global Site Tag, jak to ma miejsce w tagu dedykowanym pod konfigurację GA4. Czyli jeśli tak się stanie, to automatycznie założone przez Google GA4, powinno dać radę zbierać podstawowe dane o użytkownikach i ruchu, nawet gdy teraz nie mamy Global Site Tagu (gtag.js) – bo mamy UA wdrożone przez Google Tag Managera. Jednak nie do końca jest pewne czy się tak stanie, gdyż inna dokumentacja Google podaje nam takie informacje: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl Czy pozwolić by Google automatycznie założyło i skonfigurowało usługę GA? To zależy. Należy wziąć pod uwagę, co chciałbyś mierzyć i analizować w różnym ujęciu czasowym: za tydzień, miesiąc, rok. W zdecydowanej większości witryn, jakie dotąd miałam okazję widzieć, automatycznie skonfigurowane GA4 będzie zbierać jedynie podstawowe dane bez danych e-commerce (czyli bez danych o przychodach). By dane o przychodach, wyświetleniach produktu, dodaniach do koszyka itp. były zbierane automatycznie, zdarzenia te muszą być zaimplementowane w warstwie danych strony (Data Layer) w formie gtag, czyli takiej: Jeśli Data Layer wdrożony jest tylko jako push, czyli w taki sposób: to GA4 nie będzie w stanie samo z siebie zbierać zdarzeń ecommerce. W takim przypadku będziesz musiał przeprowadzić dodatkowe integracje w Google Tag Managerze. Podobnie sytuacja ma się z konwersjami (celami), które automatyczna konfiguracja zaimportuje z UA: Na pierwszy rzut oka wygląda to fantastycznie, jednak gdy spojrzymy w oficjalną dokumentację od Google, to okaże się, że pomimo importu, GA4 nie będzie w stanie automatycznie zliczać tych konwersji, bo: Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9973999?hl=pl Mówiąc jaśniej, GA4 założone automatycznie będzie działać na zasadzie połączonych tagów witryny, czyli zostanie podpięte pod Global Site Tag UA: i będzie odbierać wyłącznie zdarzenia, które będą wysyłane w formie gtag bez nakierowania. Nakierowanie tagu oznacza taką konfigurację tagu, która wskazuje usługę, do której ma on zostać wysłany. Przykład poniżej: GA4 niestety nie zarejestruje tego zdarzenia automatycznie, gdyż ten rodzaj tagu korzysta ze wspomnianego przez Google parametru ‘send_to’ (określamy gdzie dokładnie ma być to zdarzenie wysyłane: do UA o ID………. ). GA4 będzie w stanie automatycznie rejestrować jedynie zdarzenia (i konwersje/cele), które mamy zakodowane w witrynie w fomie gtagów, czyli powyższe zdarzenie powinniśmy zobaczyć w konsoli jako: W przeglądarce Google Chrome konsola znajduje się w narzędziach dla developerów – skrót klawiszowy Ctrl+Shift +i. To zdarzenie w formie gtag jest również automatycznie odbierane przez UA. Czy automatyczna konfiguracja sprawi, że będę miał w GA4 100% takich samych danych jak w Universal Analytics? W 99% witryn nie. Do GA4 nie będą przesyłane automatycznie zdarzenia, których nie masz zaimplementowanych jako gtag (wyjaśniłam to w powyższym akapicie). Czyli w większości witryn, jakie widziałam, nie będą zbierane dane e-commerce oraz konwersje te, które mieliśmy w UA skonfigurowane przez Google Tag Managera. Do tego automatyczna konfiguracja nie doda: filtrów (adresów IP do wykluczenia), wykluczeń witryn odsyłających (czyli bramek płatności), połączenia z Google Search Console, połączenia z Google Merchant Jeśli już masz GA4 skonfigurowane wg Twoich potrzeb to czy automatyczna konfiguracja dosięgnie również Twoją usługę GA4? Tak, dosięgnie Twoją usługę i jest wysoce prawdopodobne, że Twoje dotychczasowe ustawienia zostaną zastąpione ustawieniami domyślnymi. By tego uniknąć, przejdź do następnego akapitu i zobacz, jak skonfigurować rezygnację z automatycznej konfiguracji. Jak zrezygnować z automatycznej konfiguracji Analyticsa? Najprostsza opcja całkowitej rezygnacji: wejdź do Administracja > Usługa Universal Analytics > Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4 i ustaw suwak automatycznej konfiguracji podstawowej usługi GA4 na “wyłączony”: Jeśli nie chcesz całkowicie rezygnować, a np. chcesz, żeby Google skonfigurowało automatycznie tylko niektóre opcje: Załóż usługę GA4. Połącz usługę UA z GA4: wejdź do Administracja > Usługa Universal Analytics > Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4 Upewnij się, że masz włączoną opcję automatycznej konfiguracji podstawowej usługi GA4 4. Następnie, będąc nadal w sekcji Administracja, przejdź do usługi GA4 > Skonfiguruj Asystenta: Zaznacz jako ukończone te elementy z listy, których nie chcesz poddawać automatycznej konfiguracji. Elementy, których nie oznaczysz jako ukończone, Google skonfiguruje automatycznie na tyle, na ile nie napotka żadnych ograniczeń. Do kiedy należy zgłosić rezygnację z automatycznej konfiguracji GA4? Masz czas do 28 lutego 2023. Teraz, gdy już poznałeś mechanikę połączonych tagów witryny oraz mechanikę przesyłu danych do GA4, powinieneś być w stanie podjąć decyzję czy automatyczna konfiguracja GA4 jest dla Ciebie, czy też nie jest wystarczająca do Twoich potrzeb. Jeśli nadal masz wątpliwości, skontaktuj się z nami lub zostaw komentarz pod tym artykułem. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak wykorzystać automatyczne i niestandardowe statystyki w Google Analytics 4? Sempai partnerem Cookiebot! Consent mode – dlaczego jak najszybciej musisz go wprowadzić na swojej stronie internetowej? Google Analytics 4: Sprawdź czy Twoje narzędzie jest dobrze skonfigurowane. Q&A po webinarze Które narzędzie jest najlepsze? Hotjar vs. Crazy Egg vs. Clarity Google Analytics 4. Krok 4 (dodatek): Wymiary i dane niestandardowe w GA4 Joanna Horoszko Digital Analyst Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Komentarze 13 lutego, 2023 Adrian Radziszewski Ciekawy artykuł Asiu, muszę porezygnować z tej automatycznej konfiguracji na kontach, które już mają GA4 wdrożony. Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ