Google Analytics 4. Krok 4: implementacja dodatkowych danych do śledzenia

Joanna Horoszko
18 stycznia, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
004 Blog Google Analytics 4

W poprzednim artykule mówiliśmy o wdrożeniu zbierania popularnych zdarzeń do kampanii leadowych. Pokazaliśmy również jak zabrać się za pomiar zdarzeń niestandardowych. (Krok 3)

Dziś omówimy krok 4, czyli jak wdrożyć zdarzenia niestandardowe i jak skonfigurować zbieranie parametrów niestandardowych w GA4 .

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym są zdarzenia niestandardowe w GA4
  • Jak dodać zdarzenia niestandardowe z użyciem Google Tag Managera
  • Jak wygląda konfiguracja zmiennych niestandardowych w Google Tag Manager

Czym są zdarzenia niestandardowe w GA4?

Dla przypomnienia — zdarzeniem niestandardowym jest takie, które nie mieści się w ramach zalecanych zdarzeń oferowanych przez Google (tu link do dokumentacji). Jeśli więc chcesz nadać zdarzeniu własną nazwę (taką, której nie ma w dokumentacji Google) i przypisać mu parametry opisujące — koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Analityka-Webowa-Button

Jak dodać zdarzenia niestandardowe z użyciem Google Tag Managera?

Na początek wróćmy na chwilę do końcówki poprzedniej części poradnika, gdzie pokazałam Ci, w jaki sposób zebrać zdarzenia niestandardowe do tabeli:

image6
Źródło: materiały własne Sempai

 

Jeśli Twój programista wdrożył już określone przez Ciebie eventy oraz parametry do DataLayer (warstwy danych), możesz przystąpić do kolejnego kroku.
Pokażę Ci teraz, jak z użyciem Google Tag Managera, “wychwytywać” zaistniałe zdarzenia i przekazywać je do GA4.

Konfiguracja zmiennych niestandardowych w Google Tag Manager

Czym jest zmienna? To dynamicznie zmieniające się dane (wartości liczbowe) lub wymiary (wartości nieliczbowe) w tablicy data Layer, przypisane do parametru, który chcesz śledzić, a następnie analizować. W naszym przykładzie zmienne znajdują się w zaznaczonej kolumnie:

image8

W powyższym przykładzie: jeśli masz dobrze wdrożony dataLayer — będąc w trybie debugowania — podczas kliknięcia buttona pobierania gazetki powinieneś zobaczyć taką tablicę:

image7

Dane i wymiary zaznaczone czerwoną czcionką zmieniają się dynamicznie i dla każdej gazetki będą miały inną wartość.
Aby uniknąć tworzenia 12 tagów zbierających dane z tablicy Data Layer i wysyłających je do GA4, możesz to “zautomatyzować”. W jaki sposób?
Tworząc w Google Tag Manager zmienne niestandardowe. Odtąd będzie on wychwytywać określone dane np. wszystko to, co znajdzie się po dwukropku parametru.

Przykład:
dla parametru

image21

zmienna niestandardowa powinna być zbudowana w następujący sposób:

  1. Wejdź do Google Tag Managera do sekcji Zmienne i kliknij Nowa:
    image9
  2. Nazwij Twoją zmienną (3). Najlepiej będzie, jeśli nadasz jej nazwę DLv – promotion_products_name. Dlaczego akurat taką?Po pierwsze – dobrą praktyką jest używanie ogólno przyjętej nomenklatury w języku angielskim.
    Po drugie – dzięki temu każda nowa osoba wchodząca do Twojego Google Tag Managera łatwo “połapie się” co czym jest.DLv – to skrót od DataLayer variable, czyli zmienna warstwy danych
    promotion_products_name – nazwa parametru z DataLayera, z którego chcemy zbierać dane
    image10Kiedy masz już wpisaną nazwę (3), kliknij ikonkę klocka (4) i z listy, która się rozwinie, wybierz ‘Zmienna warstwy danych’ (5).
  3. Następnie, w okienku Nazwa zmiennej warstwy danych wpisz: promotion_products_name (6)image5bo tak nazywa się w tablicy Data Layer parametr, z którego chcesz zbierać dane:
    image12
  4. W analogiczny sposób zbuduj kolejne zmienne, dla wszystkich parametrów, z których chcesz zbierać dane.

Kiedy masz już zbudowane wszystkie zmienne (klocki do zbudowania tagu), możesz przystąpić do kolejnego kroku, czyli zbudowania tagu, który będzie zbierał zmienne z parametrów z tablicy Data Layer.

Jak zbudować tag?

  1. Wejdź do sekcji Tagi (1), kliknij Nowy (2):
    image17
  2. wybierz typ tagu (3) – zdarzenie GA 4 (4):
    image14
  3. Nadaj nazwę dla tagu (5). Dobrą praktyką jest nazywanie eventów od “GA4 event” – ułatwi to odnalezienie się w gąszczu tagów w GTM. W okienku oznaczonym (6) wybierz ID Twojej usługi GA4, czyli G-XXXXXXXX.
    Następnie wpisz nazwę eventu (7) – taką nazwę, jaką tu wpiszesz, taka będzie wpadać do GA4. Dobrą praktyką jest niestawianie spacji. Jeśli chcesz oddzielić wyrazy, użyj podkreślenia “_”.
    image11
  4. Następnie uzupełnij parametry (8):
    image2Dlaczego takie parametry, a nie inne? Przypominając — bo tak wyglądał DataLayer dla zdarzenia ‘gazetka_download’:
    image7 1
  5. Teraz czas dodać regułę uruchamiania tagu. Kliknij w ikonkę wyboru reguły (9).image13
    Następnie kliknij w “+” by dodać nową regułę (10):
    image4Nadaj nazwę regule (11). Zgodnie z dobrymi praktykami, powinna być ona opisana jako event, gdyż tworzymy regułę dla zdarzenia. Następnie kliknij w ikonkę wyboru reguły (12). Z listy, która Ci się rozwinie, wybierz “Zdarzenie niestandardowe” (13).image15Uzupełnij nazwę zdarzenia. W omawianym przykładzie, zdarzeniem, z którego chcemy zbierać dane i przekazywać je do GA4, jest zdarzenie o nazwie “gazetka_download”. Zapisz (14).image16
  6. Gotowe! Tak powinien wyglądać pełen tag:image3

Po upewnieniu się, że uzupełniłeś wszystkie niezbędne pola, zapisz cały tag (15).
To jeszcze nie koniec. Teraz czas na debugowanie. Jeśli chcesz mieć dobrze zrobione wdrożenie, to nie możesz pominąć tego kroku.

Jak debugować w GTM i GA4?

Czas przetestować wdrożenie, czyli przechodzimy do debugowania.
Jeśli nie do końca wiesz jak debugować, koniecznie zajrzyj do tego artykułu.

Wymiary i dane niestandardowe w GA4

⚠️ UWAGA:

Jeśli konfigurujesz zdarzenia niestandardowe, a wraz z nimi chcesz przesyłać niestandardowe parametry — pamiętaj o ich zarejestrowaniu w usłudze GA4!
Bez tego — dane z parametrów będą nieaktywne do analiz i raportowania.

Jeśli nie wiesz, jak dodać wymiary i dane niestandardowe do GA4, to dowiesz się tego w tym artykule.

Brawo! Przeszedłeś właśnie żmudny proces tworzenia i debugowania zdarzeń niestandardowych oraz proces rejestrowania danych i wymiarów zebranych przez parametry zdarzenia.
Trudy wdrożenia wynagrodzą Ci raporty. Za jakiś czas na pewno uznasz, że warto było poświęcić czas na konfigurację zdarzeń niestandardowych, bo zobaczysz jak bardzo przyda Ci się to do tworzenia użytecznych raportów.
A jak tworzyć użyteczne raporty i jak wykorzystać potencjał ukryty w szablonach raportów w GA4 pokażę Ci w kolejnej, piątej już części poradnika.

 

UWAGA – do tego artykułu przygotowaliśmy dwa dodatki rozszerzające zawarte w nim informacje:

 

Więcej informacji i wskazówek na temat pełnego wdrożenia Google Analytics 4 dla e-commerce:

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Bądź pierwszy i oceń tekst.