Strona główna → Blog → Google Ads → 13 powodów, dla których warto wdrożyć Google Tag Manager 13 powodów, dla których warto wdrożyć Google Tag Manager Michał Cieśla 12 kwietnia, 2016 Przeczytasz w ~ 6 min. Łatwy w użyciu, szybki w działaniu i darmowy – to tylko wybrane z 13 powodów, dla których warto sięgnąć po Google Tag Manager. Jest to narzędzie służące do zarządzania tagami na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Czym jest Google Tag Manager? Inaczej Menedżer Tagów Google (GTM) jest narzędziem służącym do zarządzania tagami na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Wykorzystanie tagów natomiast pozwala na bardziej efektywne korzystanie z zasobów przeznaczonych na marketing w sieci (o marketingu internetowym przeczytasz więcej na https://sempai.pl/blog/co-to-jest-marketing-internetowy/). Jak działa Google Tag Manager? Gdy użytkownik odwiedza Twoją witrynę do jego przeglądarki trafia „instrukcja z zestawem tagów”, które należy uruchomić. Jak go zaimplementować? W przypadku standardowej implementacji proces ten można przeprowadzić bardzo szybko. W tym celu należy utworzyć konto i kontener, a następnie umieścić fragment kodu tego kontenera na każdej stronie witryny zaraz po tagu HTML rozpoczynającym sekcję. Po zaimplementowaniu kodu nie musisz już więcej edytować swojej witryny w celu dodawania nowych czy edycji dotychczas zaimplementowanych za pomocą GTM-a tagów. 13 głównych zalet Tag Managera 1. Korzystanie z Tag Managera nie wymaga wiedzy programistycznej Dzięki temu marketingowcy nie muszą już wyczekiwać na implementacje tagów przez dział IT/webmastera. W Menadżerze Tagów wbudowano narzędzia do podglądu publikowanych wersji oraz możliwość przywracania historycznych wcześniej publikowanych wersji. Dzięki temu możemy kontrolować implementowane tagi, a w razie konieczności powrócić do poprawnej wersji. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku niektórych – bardziej zaawansowanych funkcji Tag Managera – podstawowa wiedza z zakresu programowania jest niezbędna. Zobacz także: Nie tylko konwersja – jakie działania pozasprzedażowe klientów na stronie warto śledzić? 2. GTM umożliwia migrację wykorzystywanych w witrynie „starych” tagów do tworzonego nowego kontenera Za sprawą tej funkcji jesteśmy w stanie zrobić porządek z dotychczas wykorzystywanymi tagami oraz dodawać nowe w harmonijny sposób. Co ważne, migracji nie towarzyszy utrata dotychczas zebranych danych, ponieważ nowy kontener wykorzystuje dotychczasowe konta. Można jedynie spodziewać się krótkiej przerwy w dostarczaniu danych w trakcie samego procesu implementacji tagów do kontenera Google Tag Managera. 3. Nie musimy migrować ze wszystkim tagami, jeżeli z pewnych względów technicznych tego nie chcemy Google wskazuje, że jego narzędzie może nie działać lub działać niepoprawnie z następującymi rodzajami tagów: synchronicznymi, tagami z zaimplementowanym kodem w nagłówku i stopce, tagami powiązanymi z wewnętrzną strukturą strony. Wskazane i rekomendowane jest przeniesienie do kontenera wszystkich pozostałych tagów. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << 4. Można dodawać różnego rodzaju tagi – nie tylko pochodzące od Google Część z nich jest jest już wstępnie zdefiniowana i przygotowana do implementacji. Istnieje jednak również opcja stworzenia własnego niestandardowego tagu. Poniżej przedstawiamy aktualną ich listę: 5. Łatwy dostęp do tagów zaimplementowanych w poszczególnych witrynach oraz przejrzysta struktura organizacji konta „Konto to najwyższy poziom organizacji w Menedżerze tagów Google. Zwykle jedna firma potrzebuje tylko jednego takiego konta. Można na nim zarządzać tagami wszystkich witryn należących do firmy. Możesz utworzyć wiele kont Menedżera tagów Google i/lub zarządzać nimi z poziomu pojedynczego konta Google. Pozwala to wygodnie zarządzać kampaniami i śledzeniem nawet w przypadku kilku firm. Za każdym razem, gdy zalogujesz się w Menedżerze tagów Google, zobaczysz listę kont Menedżera tagów Google, do których ma dostęp Twoje konto Google” – przeczytamy w Pomocy GTM. W GTM wbudowano funkcję „multikonto” – po zalogowaniu do GTM istnieje możliwość wyboru konta, którym aktualnie chcemy zarządzać. Narzędzie zostało więc tak zaprojektowane, aby można je było wygodnie używać również w Agencjach Interaktywnych. Google sugeruje, aby klienci agencji sami utworzyli konto w GTM, a następnie udzielili dostępu na odpowiednim poziomie: Brak dostępu: użytkownik nie widzi kontenera na liście na koncie. Dostęp do wyświetlania: użytkownik widzi kontener na liście i może przeglądać znajdujące się w nim tagi, reguły i zmienne, ale rzecz jasna nie może ich edytować Dostęp do wyświetlania i edycji: użytkownik może dodawać i edytować tagi, reguły i zmienne w kontenerze. Dostęp do wyświetlania, edycji, usuwania i publikowania: użytkownik może dodawać, edytować i usuwać tagi, reguły i zmienne znajdujące się w kontenerze, a także publikować zmiany w witrynie. 6. Łatwość implementacji w przypadku większości witryn W większości przypadków sama konfiguracja i instalacja GTM-a jest szybka i prosta (o czym można przeczytać tutaj). Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy witryna jest na tyle skomplikowana, że standardowa implementacja może być niewystarczająca. W takim przypadku zalecane jest skorzystanie z eksperckiej pomocy Certyfikowanego Partnera Google, którego można znaleźć korzystając z udostępnionej wyszukiwarki pod adresem: https://www.google.com/analytics/partners. 7. Możliwość wykorzystania GTM w witrynach i aplikacjach mobilnych Działa on bowiem na różnych urządzeniach i może być zaimplementowany zarówno w witrynach jak i aplikacjach mobilnych. W przypadku aplikacji istnieje możliwość zmian w konfiguracji śledzenia nawet już po jej pobraniu przez użytkownika. Nie ma więc konieczności wydawania nowych wersji aplikacji w celu zmian ustawień. Więcej informacji na ten temat – możliwości i sposobów implementacji w aplikacjach mobilnych możemy znaleźć tutaj. 8. Wykorzystywanie reguł określających w jakich sytuacjach ładować poszczególne kontenery i tagi Każdy kontener w witrynie internetowej wymaga tagu z podaną minimum jedną regułą, która odpowiada za jego uruchomienie. Natomiast w aplikacjach mobilnych reguły są związane ze zmiennymi, a konfiguracja odbywa się na zasadzie warunkowej, uzależnionej od środowiska w którym działa. 9. Wykorzystywanie wbudowanych i definiowanie własnych zmiennych GTM umożliwia wybranie interesujących nas danych, które będę zbierane z wykorzystaniem zróżnicowanych zmiennych. Możemy korzystać zarówno ze zmiennych już zdefiniowanych jak i osobiście stworzyć nową zmienną. Szczegółowo zostało to opisane tutaj. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << 10. Funkcja „czarna lista” Tagów Umożliwia ona zdefiniowanie specyficznych tagów lub typów tagów, które nigdy nie zostaną dodane do strony. W ten sposób jesteśmy w stanie zabezpieczyć naszą witrynę przed atakami niektórych typów złośliwego oprogramowania. 11. Szybkość działania Dzięki asynchronicznemu ładowaniu tagów w GTM nie jest spowalniany proces ładowania widocznej dla użytkownika części witryny internetowej. Ponadto w związku z faktem, że każdy tag jest ładowany oddzielnie, „szybsze tagi nie muszą czekać” na załadowanie się tagów wolniejszych. 12. Możliwość korzystania z API Google Tag Managera w przypadku potrzeby dostosowania aplikacji do własnych wymagań Google umożliwia korzystanie z interfejsu API, za pomocą którego możemy programistycznie zarządzać kontami oraz znajdującymi się na nich kontenerami. Więcej informacji na temat jego sposobów wykorzystania oraz dostępnych możliwości znajdziemy w dokumentacji technicznej. 13. Google Tag Manager jest darmowym i najpopularniejszym narzędziem tego typu w Polsce Choć do wyboru są również inne systemy do zarządzania tagami, które także oferują bezpłatne wersje, to jednak w naszych realiach naturalnym wyborem wydaje się narzędzie oferowane przez Google – firmę bardzo silnie obecną na polskim rynku reklamy internetowej. Podsumowując, Google Tag Manager to skuteczne narzędzie do zarządzania tagami marketingowymi i monitorującymi w „jednym miejscu”. Jeśli jeszcze nie korzystacie z GTM, to może warto zastanowić się nad głębszym poznaniem tego rozwiązania i jego wdrożeniem? Źródła: https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/ https://support.google.com/tagmanager/answer/6103576?hl=pl https://developers.google.com/tag-manager Te artykuły mogą Cię również zainteresować: Jak nadać dostęp do kontenera lub konta w Google Tag Managerze? Gtag.js – dlaczego warto migrować? Migracja platformy e-commerce krok po kroku Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Cienie i blaski Demand Generation Szczyt zakupowy w Q4. Porady i statystyki dla e-commerce Co Nowego w Google Ads? Analizujemy Google Agency Kickoff! Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Muszę Cię brutalnie zaskoczyć – CPC w 2024 roku to przeżytek! Strategie “Docelowy ROAS/CPA” i kampanie PMax to nie szczyt automatyzacji konta Google Ads! Michał Cieśla Google Ads Expert Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Komentarze Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ