Strona główna → Blog → Google Ads → 13 powodów, dla których warto wdrożyć Google Tag Manager 13 powodów, dla których warto wdrożyć Google Tag Manager Michał Cieśla 12 kwietnia, 2016 Przeczytasz w ~ 6 min. Łatwy w użyciu, szybki w działaniu i darmowy – to tylko wybrane z 13 powodów, dla których warto sięgnąć po Google Tag Manager. Jest to narzędzie służące do zarządzania tagami na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Czym jest Google Tag Manager? Inaczej Menedżer Tagów Google (GTM) jest narzędziem służącym do zarządzania tagami na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Wykorzystanie tagów natomiast pozwala na bardziej efektywne korzystanie z zasobów przeznaczonych na marketing w sieci. Jak działa Google Tag Manager? Gdy użytkownik odwiedza Twoją witrynę do jego przeglądarki trafia „instrukcja z zestawem tagów”, które należy uruchomić. Jak go zaimplementować? W przypadku standardowej implementacji proces ten można przeprowadzić bardzo szybko. W tym celu należy utworzyć konto i kontener, a następnie umieścić fragment kodu tego kontenera na każdej stronie witryny zaraz po tagu HTML rozpoczynającym sekcję. Po zaimplementowaniu kodu nie musisz już więcej edytować swojej witryny w celu dodawania nowych czy edycji dotychczas zaimplementowanych za pomocą GTM-a tagów. 13 głównych zalet Tag Managera 1. Korzystanie z Tag Managera nie wymaga wiedzy programistycznej Dzięki temu marketingowcy nie muszą już wyczekiwać na implementacje tagów przez dział IT/webmastera. W Menadżerze Tagów wbudowano narzędzia do podglądu publikowanych wersji oraz możliwość przywracania historycznych wcześniej publikowanych wersji. Dzięki temu możemy kontrolować implementowane tagi, a w razie konieczności powrócić do poprawnej wersji. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku niektórych – bardziej zaawansowanych funkcji Tag Managera – podstawowa wiedza z zakresu programowania jest niezbędna. Zobacz także: Nie tylko konwersja – jakie działania pozasprzedażowe klientów na stronie warto śledzić? 2. GTM umożliwia migrację wykorzystywanych w witrynie „starych” tagów do tworzonego nowego kontenera Za sprawą tej funkcji jesteśmy w stanie zrobić porządek z dotychczas wykorzystywanymi tagami oraz dodawać nowe w harmonijny sposób. Co ważne, migracji nie towarzyszy utrata dotychczas zebranych danych, ponieważ nowy kontener wykorzystuje dotychczasowe konta. Można jedynie spodziewać się krótkiej przerwy w dostarczaniu danych w trakcie samego procesu implementacji tagów do kontenera Google Tag Managera. 3. Nie musimy migrować ze wszystkim tagami, jeżeli z pewnych względów technicznych tego nie chcemy Google wskazuje, że jego narzędzie może nie działać lub działać niepoprawnie z następującymi rodzajami tagów: synchronicznymi, tagami z zaimplementowanym kodem w nagłówku i stopce, tagami powiązanymi z wewnętrzną strukturą strony. Wskazane i rekomendowane jest przeniesienie do kontenera wszystkich pozostałych tagów. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << 4. Można dodawać różnego rodzaju tagi – nie tylko pochodzące od Google Część z nich jest jest już wstępnie zdefiniowana i przygotowana do implementacji. Istnieje jednak również opcja stworzenia własnego niestandardowego tagu. Poniżej przedstawiamy aktualną ich listę: 5. Łatwy dostęp do tagów zaimplementowanych w poszczególnych witrynach oraz przejrzysta struktura organizacji konta „Konto to najwyższy poziom organizacji w Menedżerze tagów Google. Zwykle jedna firma potrzebuje tylko jednego takiego konta. Można na nim zarządzać tagami wszystkich witryn należących do firmy. Możesz utworzyć wiele kont Menedżera tagów Google i/lub zarządzać nimi z poziomu pojedynczego konta Google. Pozwala to wygodnie zarządzać kampaniami i śledzeniem nawet w przypadku kilku firm. Za każdym razem, gdy zalogujesz się w Menedżerze tagów Google, zobaczysz listę kont Menedżera tagów Google, do których ma dostęp Twoje konto Google” – przeczytamy w Pomocy GTM. W GTM wbudowano funkcję „multikonto” – po zalogowaniu do GTM istnieje możliwość wyboru konta, którym aktualnie chcemy zarządzać. Narzędzie zostało więc tak zaprojektowane, aby można je było wygodnie używać również w Agencjach Interaktywnych. Google sugeruje, aby klienci agencji sami utworzyli konto w GTM, a następnie udzielili dostępu na odpowiednim poziomie: Brak dostępu: użytkownik nie widzi kontenera na liście na koncie. Dostęp do wyświetlania: użytkownik widzi kontener na liście i może przeglądać znajdujące się w nim tagi, reguły i zmienne, ale rzecz jasna nie może ich edytować Dostęp do wyświetlania i edycji: użytkownik może dodawać i edytować tagi, reguły i zmienne w kontenerze. Dostęp do wyświetlania, edycji, usuwania i publikowania: użytkownik może dodawać, edytować i usuwać tagi, reguły i zmienne znajdujące się w kontenerze, a także publikować zmiany w witrynie. 6. Łatwość implementacji w przypadku większości witryn W większości przypadków sama konfiguracja i instalacja GTM-a jest szybka i prosta (o czym można przeczytać tutaj). Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy witryna jest na tyle skomplikowana, że standardowa implementacja może być niewystarczająca. W takim przypadku zalecane jest skorzystanie z eksperckiej pomocy Certyfikowanego Partnera Google, którego można znaleźć korzystając z udostępnionej wyszukiwarki pod adresem: https://www.google.com/analytics/partners. 7. Możliwość wykorzystania GTM w witrynach i aplikacjach mobilnych Działa on bowiem na różnych urządzeniach i może być zaimplementowany zarówno w witrynach jak i aplikacjach mobilnych. W przypadku aplikacji istnieje możliwość zmian w konfiguracji śledzenia nawet już po jej pobraniu przez użytkownika. Nie ma więc konieczności wydawania nowych wersji aplikacji w celu zmian ustawień. Więcej informacji na ten temat – możliwości i sposobów implementacji w aplikacjach mobilnych możemy znaleźć tutaj. 8. Wykorzystywanie reguł określających w jakich sytuacjach ładować poszczególne kontenery i tagi Każdy kontener w witrynie internetowej wymaga tagu z podaną minimum jedną regułą, która odpowiada za jego uruchomienie. Natomiast w aplikacjach mobilnych reguły są związane ze zmiennymi, a konfiguracja odbywa się na zasadzie warunkowej, uzależnionej od środowiska w którym działa. 9. Wykorzystywanie wbudowanych i definiowanie własnych zmiennych GTM umożliwia wybranie interesujących nas danych, które będę zbierane z wykorzystaniem zróżnicowanych zmiennych. Możemy korzystać zarówno ze zmiennych już zdefiniowanych jak i osobiście stworzyć nową zmienną. Szczegółowo zostało to opisane tutaj. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << 10. Funkcja „czarna lista” Tagów Umożliwia ona zdefiniowanie specyficznych tagów lub typów tagów, które nigdy nie zostaną dodane do strony. W ten sposób jesteśmy w stanie zabezpieczyć naszą witrynę przed atakami niektórych typów złośliwego oprogramowania. Google Tam Manager – Dlaczego powinieneś skorzystać z usługi agencji SEO / SEM? 11. Szybkość działania Dzięki asynchronicznemu ładowaniu tagów w GTM nie jest spowalniany proces ładowania widocznej dla użytkownika części witryny internetowej. Ponadto w związku z faktem, że każdy tag jest ładowany oddzielnie, „szybsze tagi nie muszą czekać” na załadowanie się tagów wolniejszych. 12. Możliwość korzystania z API Google Tag Managera w przypadku potrzeby dostosowania aplikacji do własnych wymagań Google umożliwia korzystanie z interfejsu API, za pomocą którego możemy programistycznie zarządzać kontami oraz znajdującymi się na nich kontenerami. Więcej informacji na temat jego sposobów wykorzystania oraz dostępnych możliwości znajdziemy w dokumentacji technicznej. 13. Google Tag Manager jest darmowym i najpopularniejszym narzędziem tego typu w Polsce Choć do wyboru są również inne systemy do zarządzania tagami, które także oferują bezpłatne wersje, to jednak w naszych realiach naturalnym wyborem wydaje się narzędzie oferowane przez Google – firmę bardzo silnie obecną na polskim rynku reklamy internetowej. Podsumowując, Google Tag Manager to skuteczne narzędzie do zarządzania tagami marketingowymi i monitorującymi w „jednym miejscu”. Jeśli jeszcze nie korzystacie z GTM, to może warto zastanowić się nad głębszym poznaniem tego rozwiązania i jego wdrożeniem? Źródła: https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/ https://support.google.com/tagmanager/answer/6103576?hl=pl https://developers.google.com/tag-manager Te artykuły mogą Cię również zainteresować: Jak nadać dostęp do kontenera lub konta w Google Tag Managerze? Gtag.js – dlaczego warto migrować? Migracja platformy e-commerce krok po kroku Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Performance Max, czy alternatywy? Naucz się dobierać idealne kampanie reklamowe! Wskaźnik jakości konta Google Ads — Twój przyjaciel, czy wróg? 5 rzeczy, których należy unikać w Google Ads, aby nie tracić pieniędzy Google Shopping – czym są i jak działają Google Zakupy? Najciekawsze zmiany w Google Ads! Sprawdź tegoroczne zestawienie Czym jest wskaźnik ROI i w jaki sposób go obliczyć? Michał Cieśla Google Ads Expert Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Komentarze Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ