Strona główna → Blog → Poradnik → Co to jest marketing internetowy? Co to jest marketing internetowy? Piotr Małyszko 2 listopada, 2021 Przeczytasz w ~ 11 min. Marketing internetowy to nic innego, jak dbanie o widoczność naszej strony lub sklepu e-commerce w Internecie. E-marketing pozwala nam dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców z naszą ofertą. Skupmy się jednak najpierw na rozwinięciu pojęcia e-marketingu. Na czym polega marketing internetowy Decydując się na założenie strony internetowej lub sklepu e-commerce, powinniśmy zadać sobie pytanie – w jaki sposób dotrzemy do wszystkich naszych potencjalnych klientów? Na tym właśnie polega marketing internetowy – na wykorzystaniu wszelkich dostępnych środków do pokazania swojego biznesu z jak najlepszej strony. Aktualnie mamy do dyspozycji cały ogrom narzędzi i działań reklamowych, które nam w tym pomogą. Wybranie odpowiedniego z nich jest nie lada wyzwaniem, aczkolwiek pozwoli nam zaistnieć w reklamie internetowej. Spójrzmy zatem jakie mamy możliwości, by prowadzić skuteczny marketing internetowy i zrozumieć czym jest marketing w sieci. Rodzaje marketingu internetowego Marketing internetowy jest pojęciem bardzo obszernym, składającym się z wielu dziedzin. SEO, Google Ads, czy Facebook Ads to tylko niektóre z nich. Przyjrzymy się bliżej najpopularniejszym rodzajom marketingu w sieci. SEO – optymalizacja i pozycjonowanie SEO, czyli Search Engine Optimization, to działania zmierzające do zwiększenia widoczności naszej strony w SERP (Search Engine Result Page). Mówimy więc tutaj o wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy kluczowe. Przykładowo, jeśli będziemy chcieli wyszukać frazę “marketing internetowy Sempai”, pierwszym wynikiem, jaki nam się pokaże będzie reklama Search, uruchomiona za pomocą Google Ads. Natomiast kolejne wyniki, znajdujące się bezpośrednio po reklamach, będą wynikać z prowadzonych działań SEO. SEO polega właśnie na tym, by zwiększyć widoczność naszej strony na konkretne frazy kluczowe. W tym celu specjaliści SEO podejmują mnóstwo czynności, zarówno na stronie docelowej (on-site), jak i poza nią (off-site). Takie działania mają na celu dostosowanie strony do wymagań stawianych przez wyszukiwarki internetowe. Przykładowe działania on-site: optymalizacja meta tagów i nagłówków Hx, co pozwala na wskazanie robotom Google najważniejszych elementów na stronie oraz dopasowanie danej podstrony do zapytań użytkowników; optymalizacja drzewa kategorii, by było bardziej intuicyjne zarówno dla Googlebota, jak i użytkowników; linkowanie wewnętrzne – czyli dodawanie na danej podstronie odnośnika do innej podstrony, znajdującej się w obrębie naszego serwisu. Pozwala to robotom Google’a na łatwiejszą nawigację po naszym portalu. SEO copywriting, czyli zwiększanie ilości i jakości treści na stronie (np. opisy kategorii, czy produktów). Zagadnienie to opisaliśmy na naszym blogu: https://sempai.pl/blog/seo-copywriting/ przygotowanie audytu SEO pod kątem zgodności witryny z aktualnymi wytycznymi Google. Przykładowe działania off-site: przygotowywanie i publikacja artykułów sponsorowanych na renomowanych portalach, co pozwala upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu – zapewnić użytkownikom treść wysokiej jakości, a co za tym idzie – reklamę internetową, jednocześnie przekazując naszej stronie “moc” SEO za pomocą oznaczenia np. poszczególnych fraz kluczowych atrybutem “dofollow”. prowadzenie stron zapleczowych, które wspomagają proces pozyskiwania linków z zewnątrz link building oparty o pozyskiwanie linków z katalogów stron, poprzez komentarze na forach, po wpisy w Social Media i portalach branżowych. Są to oczywiście tylko przykłady działań, które podejmuje specjalista SEO w marketingu internetowym. Przyjęcie odpowiedniej strategii zależy od takich czynników jak branża, dostępny budżet, czy prowadzone aktualnie działania marketingowe, a nawet rodzaj oprogramowania sklepu internetowego. Kampanie reklamowe Google ADS Google Ads (kiedyś Google AdWords) to system reklamowy, który jest z nami od 2000 roku. Pozwala on na kierowanie reklam na konkretne zapytania użytkowników. Głównym modelem rozliczeniowym tego typu reklamy internetowej jest CPC, które działa w systemie aukcyjnym. W ciągu ostatnich 20 lat Google wprowadził wiele funkcjonalności w swoim systemie reklamowym, które aktualnie stanowią podstawę skutecznego marketingu elektronicznego. Możemy wyróżnić kilka podstawowych typów kampanii: Kampanie PLA – czyli kampanie produktowe, które pozwalają nam na wyświetlenie zdjęcia produktu wraz z ceną w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Na przykładzie frazy “buty adidas” wygląda to następująco: *Kampanie produktowe działają na podstawie pliku zwanym feed’em produktowym, który zawiera wszystkie najważniejsze dane dotyczące produktu: cenę, link do zdjęcia, przecenę, kolor, wagę, etc. Więcej o tym przeczytacie tutaj: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=pl Na powyższym przykładzie widzimy również zaznaczone kampanie Search – jak widać, są to reklamy tekstowe, w których konfigurujemy nagłówek oraz opis. Są to podstawowe kampanie, które możemy ustawić w Google Ads. Display (GDN) – polega na wykorzystywaniu banerów, które wyświetlane są w Google Display Network – globalnej sieci reklamowej Google. Remarketing to również bardzo dobry sposób na zwiększenie zysków w naszym e-biznesie! Dzięki zaimplementowaniu odpowiednich skryptów, jesteśmy w stanie docierać ze specjalnymi przekazami do osób, które już były na naszej stronie. Na przykład remarketing dynamiczny pozwala wyświetlać jako reklamę na innych portalach produkty, które użytkownik dodał do koszyka, ale nie zakończył zakupów. Kampanie Video, czyli po prostu możliwość docierania do użytkowników z przekazem “filmowym”. Takie reklamy internetowe wyświetlają się na YouTube oraz w witrynach i aplikacjach sieci partnerskich video Google. Powyższe przykłady to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Google Ads oferuje znacznie więcej, jednak trzeba się dobrze zastanowić przed wyborem odpowiedniej kampanii dla naszego e-biznesu. Tutaj zawsze możemy pomóc my 🙂 Social Media marketing Social Media mogą wydawać się dla niektórych nowością w marketingu internetowym, aczkolwiek młodsi użytkownicy Internetu nie mogą wyobrazić sobie dnia bez sprawdzenia co się dzieje na Facebooku, Twitterze, czy zdobywającym teraz coraz większą popularność TikToku. Marketing społecznościowy w Social Mediach pozwolił marketerom docierać do użytkowników na znacznie większą skalę, niż było to możliwe wcześniej, np. w przypadku reklamy telewizyjnej, czy radiowej. Teraz możemy precyzyjnie określić, jaki użytkownik będzie miał największe prawdopodobieństwo zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Social Media marketing pozwala nam na kierowanie reklam po: demografii; zainteresowaniach; aktywności użytkownika w SM; czy bardziej zaawansowanych metodach, jak na przykład: do osób, które polubiły dany fanpage (Facebook); do osób, które odwiedziły stronę docelową, dodały produkt do koszyka, zakupiły produkt w ciągu ostatnich X dni, etc; Możliwości jest znacznie więcej. Pewnym jest natomiast to, że Social Media pozwalają nam na znaczne zwiększenie zaangażowania naszych aktualnych i potencjalnych klientów. Mając więc dobrze przygotowaną strategię e-marketingu, wzbogaconą o działania SM, będziemy w stanie “obstawić” wszystkie poziomy lejka sprzedażowego. Pozwoli nam to na przyspieszenie rozwoju naszej firmy. Cele i możliwości Facebook Ads opisaliśmy w naszym artykule, dostępnym pod linkiem: https://sempai.pl/blog/facebook-cele-i-typy-reklam/ O lejku sprzedażowym przeczytasz w naszym artykule pod linkiem: https://sempai.pl/blog/adwords-fbads-na-lejku-sprzedazowym/ Influencer marketing Influencer to osoba, która ma tak duży wpływ na swoich, często bardzo licznych, odbiorców, że jest w stanie wpływać na ich światopogląd, decyzje zakupowe, a nawet decyzje życiowe. Influencerów mamy już praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia. Od rodziców-eksperów od parentingu, po influencerów branży e-marketingu, czy wystroju wnętrz. Ile dziedzin ludzkość wymyśliła, tylu prawdopodobnie influencerów mamy, lub będziemy mieć 🙂 Influencer marketing to więc nic innego, jak działania marketingowe, które mają wykorzystać daną osobę do osiągnięcia jakiegoś celu – np. sprzedaży, zwiększenia zasięgów, etc. Najczęściej influencerzy pracują za z góry określone fee, barter, lub rozliczają się w oparciu o wcześniej ustalone cele (KPI). Marketing afiliacyjny A skoro o influencer marketingu mowa! Coraz popularniejszą techniką marketingową jest marketing afiliacyjny. Opiera się na współpracy partnerskiej pomiędzy marką a influencerem. Co prawda, tego rodzaju działania mogą prowadzić też osoby bez doświadczenia czy dużego zasięgu, jednak w praktyce marketing afiliacyjny przynosi najlepsze rezultaty, jeśli wspiera go ktoś ze zbudowaną już społecznością. Na czym polega marketing afiliacyjny? Firma, która chce sprzedawać swoje produkty, staje się reklamodawcą. Influencer – wydawca – udostępnia mu swoje kanały (np. na Facebooku czy Instagramie) i za ich pośrednictwem promuje produkty. Influencer dostanie prowizję za każdy zakup dokonany przez użytkownika po kliknięciu w udostępniony link. Jeśli chcemy sprzedawać produkty w ramach współpracy partnerskiej, możemy robić to za pośrednictwem sieci afiliacyjnej. Sieć afiliacyjna to firma, która pomaga w nawiązaniu kontaktów i podjęciu współpracy pomiędzy reklamodawcą a wydawcą. Dzięki znajomości rynku może zasugerować reklamodawcy współpracę z takim influencerem, który doskonale wpisuje się w specyfikę branży i który jednocześnie cieszy się zaufaniem swoich followersów. Co można promować w ramach marketingu afiliacyjnego? W zasadzie… wszystko. Pierwsze tego typu działania były związane przede wszystkim z branżą finansową i ubezpieczeniową, a także odzieżową i obuwniczą. Szybko okazało się jednak, że w ten sposób można sprzedawać także webinary i szkolenia, książki i e-booki, wyjazdy turystyczne itd. Content marketing Bill Gates napisał w 1996 roku esej pod tytułem “Content is King”, w którym starał się udowodnić, że przyszłość Internetu będzie w dużej mierze zależeć od jakości treści, które zamieszczamy na naszych stronach. Zostało to niejako potwierdzone, gdy Google wprowadził nowe algorytmy w swojej wyszukiwarce, a mianowicie: Pandę (2011) oraz Pingwina (2021). W dużym skrócie, pierwszy z nich analizuje strony i stawia wyżej te, które mają wysokiej jakości treści. Drugi natomiast walczy z takimi praktykami, jak keyword stuffing, nienaturalne linki, etc. Postawiło to wszystkich specjalistów marketingu internetowego w gotowości do inwestowania przede wszystkim w jakość treści, a nie ich ilość. Dlatego też content marketing jest teraz jednym z podstawowych działań, które należy prowadzić w przypadku SEO – dobrze napisany artykuł blogowy, który odpowiada na popularne zapytania, może być źródłem wysokiej jakości ruchu na stronie. Video marketing W 1996 Gates pewnie nawet podejrzewał, że aż tak popularne staną się treści w formie video! Jak wynika z raportu Hootsuite z 2021 roku, aż 95% użytkowników internetu spędza czas, oglądając filmy w sieci. W Polsce najbardziej popularny jest oczywiście serwis YouTube – korzysta z niego prawie 93% internautów w wieku od 16 do 64 lat. Video marketing to zatem jedna z błyskawicznie rozwijających się „odnóg” content marketingu, która na stałe weszła do strategii marketingu internetowego marek. Jak można wykorzystać video marketing? Prezentacja produktów, usług itp. – dzięki przemyślanym, atrakcyjnym treściom video można pokazać np. możliwości produktu lub korzyści z jego zastosowania w życiu codziennym. Instrukcje obsługi – format video idealnie się do tego nadaje. Film instruktażowy będzie znacznie bardziej zrozumiały niż suchy opis, nawet taki opatrzony zdjęciami. Poradniki – internauci bardzo często szukają tego typu treści. W ramach poradników można porównywać różne produkty lub udzielać swoim klientom wskazówek, jak wybrać dany produkt (np. buty do biegania, wózek dziecięcy, działkę budowlaną). Tego rodzaju treści pomagają w zbudowaniu pozycji eksperta. Webinary – pełnią podobną rolę, co video poradniki. Podczas webinaru można szczegółowo omówić skomplikowane zagadnienie (webinar prowadzony przez agencję marketingową może traktować chociażby o najpopularniejszych formatach video marketingu), przeszkolić z obsługi danego programu, przeprowadzić wywiad z innym ekspertem – możliwości jest naprawdę sporo. Pokazywanie kulis firmy – lekkie treści pokazujące firmę od zaplecza pomagają ocieplić wizerunek marki. Dobrze sprawdzają się tu krótkie treści typu Reels na Instagramie. Email marketing Email marketing jest jedną z najstarszych form docierania do użytkowników Internetu. Jesteśmy w stanie przedstawić bezpośrednio ofertę naszej firmy, nawet na podstawie wcześniej wykonanych przez daną osobę zakupów w sklepie, jeśli nasza baza danych pozwala na zbieranie tego typu danych. Z e-mail marketingu korzystają praktycznie wszystkie podmioty – od małych sklepów e-commerce, po wielkie korporacje. Najważniejszymi rzeczami, o których należy pamiętać w e-mail marketingu jest uzyskanie zgody od użytkowników na wysyłanie ofert i zapytań mailowych, oraz zbudowanie odpowiednio dużej bazy klientów, by działania te rzeczywiście przynosiły efekty. Marketing e-commerce Sklepów e-commerce jest coraz więcej, tak samo jak internautów, którzy decydują się na robienie zakupów wyłącznie przez Internet. Aktualnie możemy kupić praktycznie wszystko poprzez zaledwie kilka kliknięć. Dlatego też ważnym jest, by działania marketingowe naszego biznesu były oparte o najwyższe standardy. Sklep internetowy musi być czytelny i przyjazny użytkownikom. Proces składania zamówienia nie może być zbyt długi i nad wyraz skomplikowany, a karty produktów powinny zawierać jak najwięcej ważnych dla klienta informacji. Mając sklep w dobrej kondycji, możemy skupić się na budowaniu ruchu za pośrednictwem działań, które opisane zostały wyżej. Zarówno jakość reklam, jak i jakość samego sklepu wpływa na efektywność e-marketingu. Jakie są korzyści marketingu internetowego? Marketing internetowy pozwala nam na dotarcie do praktycznie każdego użytkownika na świecie z naszymi treściami i produktami. Potencjał rozwoju naszego biznesu jest więc ogromny. Do wszystkich tych osób możemy dotrzeć pod kątem tego, co wyszukują w wyszukiwarkach internetowych, ich zainteresowań, czy też rodzaju aktywności. Zaznaczenie naszej obecności w Internecie jest niesamowicie ważne, jeśli myślimy o przyspieszeniu rozwoju naszej firmy. Jak analizować prowadzone działania marketingu internetowego Odpowiednia analiza działań zależy od celów, które przyjęliśmy w naszych kampaniach. Jeśli głównym celem jest generowanie jak najwyższych przychodów, przy jak najniższych kosztach, powinniśmy skupić się na określeniu docelowych współczynników, takich jak np. ROAS. Dzięki temu, na bieżąco będziemy mogli monitorować nasze działania i reagować, gdy nie osiągamy założonego celu. Określenie więc mierzalnych celów jest pierwszym i jednym z najważniejszych etapów podczas planowania swoich działań. Każde narzędzie służące do promocji w internecie najczęściej zawiera swoje własne narzędzia analityczne. Przykładem jest tutaj Facebook, który w Managerze Reklam umożliwia analizowanie aktualnie prowadzonych kampanii. Najbardziej popularnym narzędziem do analizy działań e-marketingowych jest zdecydowanie Google Analytics. Korzysta z niego praktycznie każda strona internetowa na świecie. Dzięki niemu, możemy mierzyć efektywność właściwie wszystkich działań, które kierują na naszą stronę internetową. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Archetypy marki – definicja i znaczenie w brandingu Analiza SWOT – mocne i słabe strony przedsiębiorstwa Feedback — co to jest i jak zbierać go od klientów Kaizen: co to jest? O japońskiej koncepcji ciągłego doskonalenia się słów kilka Narzędzia marketingowe, które warto stosować Jak wymyślić nazwę firmy dla swojego biznesu? Piotr Małyszko Client Service Team Leader Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ