#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikInfluencer – kto to jest i czym się zajmuje?

Przekaz reklamowy dociera do odbiorcy w momencie, kiedy relaksuje się w mediach społecznościowych – scrollując Facebooka, przegląda stories na Instagramie albo ogląda kotki na TikToku. Do tego pochodzi od osoby, którą obserwujemy, którą się inspirujemy lub którą nawet podziwiamy! Influencer – kto to taki, czym się zajmuje oraz o czym należy pamiętać, rozpoczynając z nim współpracę? 

Kto to jest influencer?

Influencer – kto to taki? Najprościej mówiąc, to internetowa osobowość, osoba aktywna w sieci, często twórca prowadzący różnego rodzaju działania oraz cieszący się popularnością wśród swoich odbiorców. To jednocześnie główny puknkt zainteresowania influencer marketingu, czyli elementu strategii marketingowej.

Słowo „influencer” bierze swoje pochodzenie od angielskiego „influence”, czyli wpływ. Influencer wywołuje bowiem wpływ na swoje grono fanów. Dlatego gromadzą się wokół niego użytkownicy o podobnych zainteresowaniach, poglądach bądź doświadczeniach. W sieci możemy spotkać influencerów zaangażowanych społecznie (Kasia Gondor, Paulina Górska), influencerów propagujących zagadnienia naukowe (dr Tomasz Rożek), influencerów lifestylowe’ych (Asia Okuniewska), influencerów skupionych na tematyce dobrostanu psychicznego (Segritta), influencerów beauty (Red Lipstick Monster) czy influencerów podróżniczych (Dodo, Busem przez świat). Zjawisko to dotyczy więc w zasadzie wszystkich dziedzin, a autorytetem może stać się zarówno ekspert, jak i człowiek taki jak my.

Z drugiej strony aktywność w sieci nie jest warunkiem koniecznym – choć właśnie taką definicję przyjmiemy na potrzeby tego artykułu. Influencerem jest więc także Olga Tokarczuk, Iga Świątek, Selena Gomez czy Ed Sheeran, którzy przecież funkcjonują w powszechnej świadomości w zupełnie innym kontekście.

Podział influ

W zależności od tego, jak dużą społeczność zgromadzili wokół siebie influencerzy, dzielimy ich na kilka kategorii. Pod uwagę bierzemy tu przede wszystkim zasięgi influencerów:

Nanoinfluencer

Nanoinfluencer to influ, który ma kameralne grono odbiorców – od 1 tysiąca do 10 tysięcy osób. Niewielcy influ często dotykają mniej popularnych, niszowych dziedzin, chociaż oczywiście nie jest to regułą. Niejednokrotnie też są związani ze swoim miastem albo regionem, obserwują ich więc użytkownicy szukający treści o tematyce lokalnej. 

Microinfluencer

Microinfluencer to z kolei ktoś, kto ma od 10 do około 80-100 tysięcy obserwujących. Mikroinfluencerzy często poruszają się po określonych segmentach rynku (np. influencer beauty, modowy, podróżniczy, fit influencer).

Makroinfluencer

Makroinfluencer to osoba, która zgromadziła wokół siebie ponad 100-tysięczne grono obserwujących.

Megainfluencer

Możemy się też spotkać z określeniem megainfluencera. To ktoś, kogo śledzi ponad milion obserwatorów.

Trzeba przy tym zaznaczyć, że każda z tych grup twórców może nieść dużą wartość w kontekście współpracy z reklamodawcami. Można nawet wysnuć śmiały wniosek, że to nie zasięg ma znaczenie, a zupełnie inne czynniki. Mitem na pewno jest myślenie, że influ z większym zasięgiem da marce większą korzyść. Co ciekawe, nanoinfluencerzy i mikroinfluencerzy są uważani za bardzo wpływową grupę twórców, a to z uwagi na ich zaangażowanie w budowanie społeczności. Jak pokazują wyniki sondażu Digiday, nanoinflu angażują nawet do 8.7% swoich odbiorców. Dla porównania w przypadku celebrytów z ponad milionem obserwujących jest to zaledwie 1,7%. Decyzja, kto nadaje się do promowania danych produktów czy usług, powinna więc wynikać stricte z przemyślanej strategii marki oraz sprecyzowanej grupy docelowej.

Kto to jest patoinfluencer?

Kim jest influencer? Wiesz już, jaka jest definicja „influencera” oraz jak można sklasyfikować internetowych twórców w zależności od zasięgu. Wśród określeń, które warto znać, jest również „patoinfluencer”. Pato influencer – co to znaczy? To twórca publikujący w internecie treści, które wykraczają szeroko poza normy społeczne. Materiały patoinfluencera mogą więc wyśmiewać mniejszości narodowościowe i seksualne, osoby z niepełnosprawnościami, osoby o urodzie niewpisującej się w kanon itd. Pato influ często pokazują awantury domowe, swoje życie seksualne, spożywanie alkoholu czy przyjmowanie innych używek. Dla niektórych jest to szokujące, inni jednak śledzą ich poczynania z prawdziwą ekscytacją. Materiały patoinflu są chętnie udostępnianie, szczególnie przez młodzież. Co gorsza, tego typu twórcy często znajdują wśród niej swoich naśladowców.

Z jakich platform korzystają influencerzy?

Popularnym influ może stać się:

  • bloger,
  • vloger,
  • instagramer (Instagram influencer),
  • gamer,
  • tiktoker (TikTok influencer),
  • użytkownik aktywny na Twitchu,
  • użytkownik skupiający społeczność na Discordzie,
  • osoba prowadząca profil biznesowy na LinkedInie itd.

Można ich spotkać na różnych kanałach, jednak najpopularniejsze platformy dla influencerów w Polsce to Facebook, Instagram, YouTube i TikTok.

Jak wygląda współpraca z influencerem?

Influencer marketing, czyli wszelkie działania, w których przestrzenią reklamową staje się sam influencer oraz jego kanały komunikacji, to potężna część strategii marketingowej wielu marek. Firmy świetnie zdają sobie sprawę z tego, że konsumenci wierzą w tzw. społeczny dowód słuszności. Oznacza to, że są bardziej skłonni zaufać danej marce oraz kupić produkt, jeśli cieszą się on dobrą opinią użytkowników lub jeśli poleca go influencer.  

Współpraca z influencerem – od czego zacząć?

Aby współpraca z influencerem przyniosła odpowiednie rezultaty, musisz wybrać odpowiednią osobę do reklamowania swoich produktów lub usług. Pamiętaj, że influ to ambasador Twojej marki, a jego kanał to często pierwsze miejsce, w którym potencjalni klienci poznają Twoje produkty. Na co zwrócić uwagę?

Wspólne wartości

Odpowiedni influ to taki, który wyznaje podobne wartości, komunikuje się podobnym językiem i ma wokół siebie podobną społeczność. Pozwoli to na zbudowanie zaufania do Twojej marki. 

Konkretni odbiorcy

Weź pod uwagę płeć, wiek i specyfikę danej grupy odbiorców. Przykładowo jeśli sprzedajesz naturalne kosmetyki, raczej nie kierujesz swojej oferty do nastolatek, dlatego nie szukaj wśród nich influencera. 

Doświadczenie influencera

Do współpracy warto wybierać influencera, który ma już tego typu doświadczenie. Udane działania reklamowe w postaci zrealizowanych postów, relacji czy filmów to portfolio danego twórcy.

Zweryfikuj jednak, czy dany twórca nie miał zbyt wielu współprac, szczególnie z konkurencją. Jeśli co rusz reklamuje podobne produkty, reklama może irytować jego odbiorców. Poza tym wskutek nieustannego promowania ofert konkurencyjnych firm może stać się niewiarygodny dla użytkowników. 

Zasięg

Jak już ustaliliśmy, nie jest to czynnik kluczowy, ale nadal bardzo ważny. Sprawdź również, jaki jest stosunek zaangażowania względem liczby obserwujących. Jeżeli zaangażowanie jest nikłe, może to oznaczać, że influencer korzysta z kupionych followersów. 

Rodzaj treści

Influencer ma profil wypełniony świetnymi fotografiami? Nie wymagaj od niego, że stworzy chwytliwego reelsa. Pamiętaj, że sposób przedstawienia produktu musi być spójny z działalnością twórcy. 

Jak rozpocząć współpracę z influencerem?

Współpracę z influencerem możemy podjąć samodzielnie lub skorzystać ze wsparcia agencji specjalizującej się w influence marketingu. Pomocne są też specjalne platformy dla influencerów. To bazy profili, w których możesz wyszukiwać twórców po konkretnych parametrach – zasięgu, zaangażowaniu, społeczności, tematyce, kanałach itd. Wśród najpopularniejszych witryn warto wymienić:

  • WhitePress,
  • Reachablogger,
  • Influencers.Club,
  • Influ,
  • SnapStars,
  • Social Blade,
  • HypeAuditor,
  • IndaHash,
  • Impact.com,
  • Grin. 

Ile kosztuje współpraca z influencerami?

Ile kosztuje influencer marketing? Tym samym – ile zarabia influencer? Odpowiedź oczywiście brzmi: to zależy. Nie ma czegoś takiego, jak cennik współpracy z influencerem, stawki ustalane są indywidualnie i zależą m.in. od wielkości profilu oraz zakresu działań. W przypadku nanoinfluencerów koszt jednej publikacji może wynieść już kilkadziesiąt-kilkaset złotych. Niektórzy rozliczają się też w barterze. Publikacje u influ o większym zasięgu mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Górne widełki są jednak płynne. Znany influencer o potężnej oraz bardzo zaangażowanej społeczności zarabia odpowiednio więcej. 

Kim są najpopularniejszy polscy influ?

Od kilku lat obserwujemy w Polsce prawdziwy wysyp influencerów. Według danych See Bloggers oraz Influ Tool najpopularniejsi w naszym kraju w 2021 roku byli:

  1. Robert Lewandowski – sławny piłkarz,
  2. Wersow – youtuberka, należąca do Ekipy, czyli grupy internetowych twórców,
  3. Friz – twórca Ekipy,
  4. Anna Lewandowska – żona Roberta Lewandowskiego, fit influencerka, 
  5. Martyna Wojciechowska – podróżniczka, reporterka i dziennikarka, aktywistka społeczna,
  6. Natsu – youtuberka,
  7. Tromba – youtuber, były członek Ekipy,
  8. Monika Kociołek – TikTokerka,
  9. Julia Kostera – youtuberka,
  10. Marcin Dubiel – youtuber. 

Najpopularniejsi influencerzy w Polsce to zatem w przeważającej części młodzi twórcy kierujący swoje przekazy do młodszych użytkowników internetu. 

Jak zostać influencerem?

Uniwersalny przepis na to, jak zostać influencerem nie istnieje. Influencer w sieci to bowiem mieszanka charyzmy i pomysłu na siebie, a także na publikowany przez siebie content. Oto kilka podpowiedzi dla początkujących twórców:

  • Znajdź swoją niszę – która będzie odpowiadała Twoim zainteresowaniom, pasji. Pogłębiaj wiedzę z danej dziedziny i się nią dziel, twórz merytoryczne wpisy lub filmy, a niedługo Twoja społeczność zacznie się powiększać. 
  • Zadbaj o jakość – chodzi tu nie tylko o wartość merytoryczną contentu, ale także o dbałość o szczegóły, od języka począwszy, a skończywszy na konsekwentnej oprawie wizualnej. 
  • Bądź autentyczny – wypracuj swój własny styl, który stanie się rozpoznawalny. Jednocześnie nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. 
  • Publikuj regularnie – warto przyzwyczaić swoich odbiorców do systematycznie ukazujących się treści. Aby zbudować przywiązanie, możesz tworzyć konkretne cykle postów czy filmów. Angażuj też swoją społeczność przez stories – jeśli platforma, na które działasz, na to pozwala. 

Pamiętaj przy tym, że plan pt. „zawód influencer” nie zawsze ma szanse się powieść. Budowanie swojego konta oraz społeczności wokół niego to często wieloletnia, a do tego ciężka praca. Influencer nie zawsze może sobie pozwolić na całkowite skupienie się na swojej obecności w sieci, przynajmniej na początku. 

Możliwe, że skrycie chcemy być jak Ania Lewandowska albo Radek Kotarski. Influencerzy są bowiem tacy jak my, ale jakby… bardziej interesujący? Barwniejsi? Atrakcyjniejsi? Nawet jeśli to, co pokazują, tylko fasada, to chętnie podglądamy influencerów oraz inspirujemy się ich życiem. Ich profile są zatem doskonałym medium reklamowym. 

Iwona Bortniczuk