Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikCzym jest storytelling w content marketingu? Poznaj siłę opowieści!

Opowieści mają moc. Towarzyszą nam niemal od zawsze i wszędzie. Uwielbiamy oglądać, czytać lub słyszeć historie, ponieważ tworzą one międzyludzką więź opartą na empatii. To dlatego storytelling robi tak zawrotną karierę w świecie content marketingu – pozwala zbudować relację w sposób świadomy i przekształcić ją w realne korzyści.

Są historie, z którymi kładziemy dzieci do łóżek – zabawne lub smutne, czarujące lub budzące dreszczyk emocji. Są historie, do których chętnie wracamy, bo wiążą się z nimi pozytywne skojarzenia. Istnieją też takie, które mają tylko początek, a ich dalszy ciąg dopisuje samo życie. Na tym właśnie polega nieoceniona siła oddziaływania narracji – opowieści to nieodłączny element naszego życia, a ludzie je po prostu lubią. Dlaczego więc nie wykorzystać tego do celów marketingowych? 

 

Storytelling co to takiego?

Storytelling, lub też marketing narracyjny – to najprościej tłumacząc opowiadanie historii, sztuka dzielenia się przesłaniem w formie opowieści. I właśnie to przesłanie jest kluczem do skuteczności storytellingu w nowoczesnym marketingu – marketingu 3.0.

Marketerzy od lat z powodzeniem wykorzystują moc narracji, aby budować marki, tworzyć coraz większe grono odbiorców (a więc i potencjalnych klientów) a także poprawiać współczynniki konwersji. Co historie mają wspólnego ze sprzedażą? Okazuje się, że bardzo wiele. Jak wskazują badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Stanford, ludzie zapamiętują konkretne historie aż 22 razy lepiej niż same fakty i liczby, a dzięki temu łatwiej będą mogli skojarzyć markę. 

 

Jak działa storytelling?

Historie to znacznie więcej niż kolejna forma rozrywki. Od starożytnych rysunków jaskiniowych po bajki, powieści, filmy i podcasty – opowiadanie historii zawsze było najpotężniejszym narzędziem komunikacji. Storytelling to nie tylko zwykłe opowieści o produktach. To zbudowanie szerszego kontekstu, który pozwoli klientowi uwierzyć, że prezentowany produkt jest mu niezbędny, bo wnosi do jego życia wartość dodaną. Pomoże też utożsamić się z wizją firmy i jej wartościami bądź przekonać do konkretnych zachowań (call to action).

Ludzie są biologicznie przygotowani do opowieści – kiedy słyszą wciągającą historię, uwalnia się oksytocyna (związana z przyjemnością), co wywołuje uczucie empatii. Czym jest więc dobra narracja i jak ją stworzyć?

Określ dla kogo piszesz

Głównym odbiorcą Twojej opowieści jest klient, a nie Ty. Dlatego zanim zaczniesz pracować nad treścią, musisz najpierw wiedzieć, kim on jest: poznać jego zainteresowania i potrzeby. Określ personę, do której będziesz kierować swój przekaz.

Zadbaj o autentyczność

Kiedy w opowieści jest wystarczająco dużo szczegółów i prawdziwych emocji, odbiorca może łatwo utożsamić się z historią i znaleźć odniesienia do niej w swoim życiu. W ten sposób zacznie dostrzegać jaką wartość do jego codzienności wnosi dana marka. Dobrym pomysłem jest też wykreowanie brand hero – postaci opartej na danych zebranych podczas tworzenia persony.

Stwórz konflikt fabularny 

Jest on tym, co sprawia, że ​​Twoja historia jest ekscytująca, tworzy u odbiorcy poczucie napięcia. Bez tego opowieść byłaby nudna i bezcelowa – zupełnie jak film kryminalny, w którym na początku zdradzane jest rozwiązanie zagadki. W marketingu ten konflikt musi zilustrować rzeczywiste problemy, z jakimi spotykają się Twoi docelowi odbiorcy. Innymi słowy, musisz sprawić, by był zrozumiały.

Przedstaw przemianę bohatera

Storytelling nie polega na mówieniu klientom, że marka i jej produkty są wspaniałe. Musisz pozwolić im samodzielnie dojść do takiego wniosku. Pokazanie bohatera, który dzięki swoim wyborom pokonuje przeciwności losu nasunie pozytywne skojarzenia i pozwoli odnaleźć odbiorcom analogie do prezentowanej historii w swoim życiu. 

Podsumowując – dobra historia powinna być: angażująca, łatwa do zrozumienia, wiarygodna, inspirująca oraz budząca emocje. Tych ostatnich nie należy się bać – to one sprawiają, że Twój przekaz nabiera charakteru.

 

Trendy w marketingu narracyjnym

Storytelling zmienia się i ewoluuje. W najbliższym czasie warto zwrócić uwagę na krótkie formaty filmowe – wszystko za sprawą TikToka, który szturmem podbija świat mediów społecznościowych. Trwające od kilku do kilkunastu sekund pionowe filmy doskonale wpisują się w obecne trendy, można je obejrzeć szybko i wygodnie na urządzeniach mobilnych.

Na pozytywny odbiór mogą liczyć także historie spersonalizowane, oparte na doświadczeniach prawdziwych osób. Dzięki nim użytkownik ma szansę mocniej utożsamić się z prezentowaną treścią i wybrać taką , która odpowiada jego sytuacji. Historie tworzone przez użytkowników często są w stanie zainspirować ludzi znacznie bardziej niż historie marki.

Równie istotnym trendem jest data-driven storytelling, czyli opowieści oparte na konkretnych danych przedstawianych w atrakcyjny i przystępny sposób. Kiedy dane i opowieści są używane razem, mogą poruszyć odbiorców zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie.

 

Dlaczego warto postawić na storytelling?

Oto kilka powodów, dla których storytelling jest absolutną koniecznością we współczesnym marketingu:

  • Pomaga budować głębsze i silniejsze relacje z odbiorcami.
  • Dodaje element ludzki do treści, a tym samym do marki.
  • Wykracza poza reklamę, jest czymś więcej niż samo przekonanie do zakupu produktu lub usługi. Sprawia, że ​​ludzie zdecydowanie łatwiej ufają marce.
  • Pomaga w przystępny sposób podzielić się wizją marki.
  • Umożliwia firmom kontakt z klientami. W social mediach dobra historia staje się viralem, więc odbiorcy sami chętnie się nią dzielą z innymi, a marka promowana jest za pomocą marketingu szeptanego.
  • Firma ze świetną historią jest w stanie łatwo przyćmić swoich konkurentów.
  • Historie są najbardziej skutecznym sposobem budowania lojalności wobec marki.
Aleksandra Krahel