Strona główna → Blog → Poradnik → Najpopularniejsze płatności w e-commerce Najpopularniejsze płatności w e-commerce Paweł Andrukiewicz 16 marca, 2022 Przeczytasz w ~ 6 min. Popularność handlu elektronicznego stale wzrasta, a wraz z nią, pojawiają się coraz to nowe formy płatności w sklepach internetowych. Zachęcają klientów wygodą oraz szybkością realizacji, stopniowo pozostawiając w tyle te bardziej tradycyjne. Aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, warto wiedzieć, które z nich są obecnie najpopularniejsze. Na czym polegają systemy płatności elektronicznych? Przede wszystkim umożliwiają transakcje bez kontaktu ze sprzedawcą. Pieniądze pojawiają się na koncie pośrednika, który następnie przypisuje je do portfela sklepu. Zarówno sprzedający, jak i klient, dostają potwierdzenie wpłaty, dzięki czemu paczka wędruje do wysyłki. Płatności elektroniczne to dużo szybsza opcja niż standardowy przelew, przy którym trzeba czekać na zaksięgowanie operacji. Jakie korzyści wynikają ze stosowania systemów płatności elektronicznych? Korzyści, jakie czerpie sklep, wynikają przede wszystkim z satysfakcji użytkownika strony. Zadowolony klient jest źródłem kolejnych zakupów. Szybkość. Nie trzeba czekać dni, ani godzin na zaksięgowanie wpłaty, aby rozpocząć wysyłanie produktu. System powiadamia zarówno sprzedawcę, jak i kupującego tuż po wysłaniu formularza. Anonimowość. Wielu klientów nie chce podawać danych dotyczących konta bankowego sprzedawcy, w obawie przed ich wykorzystaniem. Dużo większe zaufanie przejawiają w stosunku do systemów płatności online. Bezpieczeństwo. Instytucje monitorujące systemy bankowe zajmują się również płatnościami elektronicznymi, których działalność ograniczona jest także szeregiem dyrektyw prawnych. Dodatkowo — przesyłane informacje są szyfrowane w taki sposób, aby nikt nie dotarł do danych użytkownika. Wygoda. Wypełnianie formularzy dotyczących standardowego przelewu, lub podawanie danych karty, są czasochłonne oraz wiążą się z ryzykiem pomyłki. W płatnościach elektronicznych — na przykład w Pay by link, wszystkie dane wypełniane są automatycznie przy wyborze formy płatności. Najpopularniejsze sposoby płatności w polskim e-commerce Systemy płatności online pozwalają na skorzystanie ze zróżnicowanych form zapłaty. Jeśli chodzi o sklepy internetowe — wśród najpopularniejszych metod płatności w Polsce, występują również te bardziej tradycyjne. One również wciąż posiadają dużą ilość zwolenników. Blik Z miejsca stał się jedną z ulubionych form płatności, deklasując zarówno tradycyjne karty, jak i inne metody. Według zestawienia przygotowanego przez T-pay i SW Research, znajduje się on wśród najczęściej wybieranych metod płatności u 58% respondentów. Za tym rozwiązaniem przemawiają najważniejsze cechy z punktu widzenia klienta, czyli szybkość, wygoda i bezpieczeństwo płatności. Brak obowiązku podawania danych osobowych, numeru karty oraz konta bankowego przekładają się na poczucie anonimowości, oraz komfort użytkownika. Pay by link Szybka i intuicyjna metoda, polegająca na przekierowaniu kupującego do strony banku i natychmiastowej realizacji transakcji. Nie trzeba wypełniać pól dotyczących wysokości przelanej kwoty, tytułu przelewu, czy też danych odbiorcy, co zapewnia oszczędność czasu oraz niweluje możliwość pomyłki. Według rankingu, 27% respondentów wskazało Pay by link jako jedną z ulubionych form płatności elektronicznych. PayPal Szybko, anonimowo, bezpiecznie. Zalety tego rozwiązania nie odstraszają klientów od dodatkowego wysiłku, jakim jest zarejestrowanie się w systemie. Sprzedawca oferujący usługę musi zostać wcześniej zweryfikowany, dzięki czemu użytkownik ma pewność korzystania ze sprawdzonych usług. Jedyne dane, które są udostępniane przy zakupie to adres oraz e-mail. 17% w rankingu. Portfel elektroniczny Pozwala na wpłacenie pieniędzy z konta bankowego na wirtualne, a następnie wykorzystanie ich przy zakupach. Z portfeli elektronicznych korzystają na przykład niektóre aplikacje bankowe. To również rozwiązanie dla tych, którzy decydują się na kryptowaluty. Sklepy internetowe z płatnościami w krypto, mogą wkrótce stać się dużo bardziej powszechne. Póki co, ta metoda została wskazana jako jedna z najczęściej używanych przez 10% użytkowników. Tradycyjne formy płatności Wdrażając nowoczesne systemy, warto pamiętać o przywiązaniu klientów do starszych, ale wciąż funkcjonalnych rozwiązań. Płatność kartą. Wielu użytkowników nie ufa tej opcji, wystrzegając się przed podawaniem informacji osobistych oraz danych karty w przeglądarce. Ponadto, konieczność spisania danych nie jest tak wygodna jak uzupełnione wcześniej formularze. Mimo to wielu klientów wciąż jest przywiązanych do tej formy płatności, stanowiąc znaczący odsetek wśród korzystających z e-commerce — 25% w zestawieniu. Przelew tradycyjny. Nazwa tej formy płatności doskonale odzwierciedla preferencje tych, którzy z niej korzystają. Tak, jak w przypadku kart, dużą rolę odgrywa tutaj sentyment oraz przyzwyczajenie użytkowników. Wypełnianie kolejnych rubryk i możliwość pomyłki nie jest bowiem najszybszym i najwygodniejszym sposobem na finalizację transakcji. Musisz jednak pamiętać, że mimo tego, iż klienci odchodzą od tej formy płatności, wciąż jest ona stosunkowo popularna. Wciąż jest to jedna z najczęściej wybieranych form płatności 22% klientów. Za pobraniem. Opcja dla tych, którzy chcą zapłacić w momencie, gdy paczka dotrze pod ich drzwi. Jest to metoda, którą spośród wszystkich innych wyróżnia możliwość zapłaty gotówką w trakcie odbioru. Dodatkowo — klient może zrezygnować z zakupu, po prostu nie przyjmując paczki. Plusem jest również szybkość wysyłki, która, na przykład w przypadku przelewu tradycyjnego — realizowana jest po zaksięgowaniu płatności. Chcesz wiedzieć więcej na temat rynku e-commerce w Polsce? Sprawdź naszą infografikę! Czym różnią się od siebie systemy płatności online? Wraz z rozwojem e-commerce, co jakiś czas dostajemy informacje o pojawieniu się nowych systemów płatności online. Porównanie poszczególnych funkcji znacząco ułatwia wybór. Prowizje. Płatności za rozpoczęcie usługi, oraz za jej subskrypcję, to opłaty, które ponosi sklep internetowy. Kolejną jest określony procent od wysokości transakcji. W niektórych przypadkach – koszty ponosi również klient. Przy wyborze określonej płatności, warto więc dobrze rozważyć aspekt finansowy. Czas dostarczenia należności. W systemach płatności online standardem jest natychmiastowe księgowanie zapłaty. Przelew wędruje na tak zwane konto przejściowe, z którego następnie można wypłacić pieniądze na konto sklepu. W większości przypadków jest to darmowe, jednak istnieją systemy, w których są one limitowane do kilku w miesiącu. Różnią się również czasem realizacji. Integracja ze sklepem. CMS, na którym stworzony został sklep, może być w różnym stopniu możliwy do zintegrowania z różnymi systemami płatności. Pomóc mogą informatycy oraz zainstalowanie odpowiednich wtyczek, jednak warto mieć to na uwadze jeszcze przed wyborem. Niektóre z CMS dostosowanych do obsługi sklepów, opisaliśmy tutaj. Obsługiwane karty. Wśród nich oczywiście najpopularniejsze — Mastercard oraz Visa. Być może, nie warto się jednak ograniczać i spróbować sprawdzić również inne opcje. Czym kierować się podczas wyboru systemu płatności dla własnego sklepu internetowego? Wyobraź sobie, że przychodzisz do sklepu, w którym można płacić jedynie gotówką. Jeśli nie masz przy sobie pieniędzy, jedyne, co możesz zrobić, to poszukać sobie innego miejsca na zakupy. Obecnie używamy tak wielu zróżnicowanych form płatności, że brak obsługi jednej z nich, może być przyczyną utraty klienta. Nie inaczej jest w e-commerce. Jeśli Twój klient nie odnajdzie wygodnego sposobu na zapłatę, być może zdecyduje się po prostu szukać w innym sklepie. Dlatego też, przede wszystkim warto poznać swojego klienta. Płatności warto dostosować do grupy docelowej — jeśli są to młodzi ludzie, pozostawić najnowocześniejsze i najwygodniejsze środki. Jeśli zaś są oni nieco starsi, nie sposób jest odstąpić od wysyłki za pobraniem oraz tradycyjnego przelewu. Dlatego też warto na bieżąco badać zachowanie konsumentów, a także zdecydować się na kilka form płatności. Jeśli zainteresował Cię ten temat, sprawdź również nasz tekst: Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Czym jest komunikacja marketingowa i jak ją zorganizować? Czym jest social selling i jak zadbać o wysoki wynik Social Selling Index? Jak przeprowadzić analizę rynku dla sklepu internetowego? Czym jest marketing w sklepie internetowym i dlaczego marketing w e-commerce jest taki ważny? Co to jest performance marketing? Jak stworzyć kampanię w marketingu efektywnościowym Co to jest grupa docelowa i jak ją prawidłowo określić? Paweł Andrukiewicz Marketing Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ