Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEONowa wersja Google Search Console. Główne zmiany

Długo zapowiadana nowa wersja Search Console od 8 stycznia jest już dostępna dla wszystkich webmasterów posiadających zweryfikowaną usługę. Do tej pory tylko nieliczni mogli ją testować, ale wybrana grupa szczęśliwców już w lipcu ubiegłego roku mogła się cieszyć nowym wyglądem GSC oraz jej możliwościami. Zobacz, jakie główne zmiany niesie za sobą wersja Beta.


Jak zatem przełączyć na nową wersję? Aby to zrobić, musisz sprawdzić, czy dostałeś powiadomienie o nowej wersji Search Console:

google search console

 

Zarówno nowa jak i stara odsłona usługi będą działać przez najbliższy rok niezależnie od siebie, więc nie ma obawy, że utracimy dane w momencie przejścia na aktualną wersję.

 

Co znajdziemy w nowej wersji Search Console?

Już na pierwszy rzut oka widać, że dostaliśmy okrojoną odsłonę klasycznej “konsoli”, ale czego mogliśmy się spodziewać po testowej wersji? Po otwarciu dashboardu mamy dostęp jedynie do trzech raportów: skuteczność, stan indeksu oraz ulepszenia dotyczące stron AMP.

google search console

Nowa wersja GSC

 

google search console

Dotychczasowa wersja GSC

 

Skuteczność – widoczność witryny w wyszukiwarce z 16 miesięcy

W omawianym widoku dostaniemy znaną już analizę widoczności domeny w wyszukiwarce Google – min.: łączną liczbę kliknięć oraz wyświetleń strony na konkretne zapytanie, średni współczynnik CTR, średnią pozycję, liczbę wejść z podziałem na rodzaj urządzenia a także kraju.

google search console

 

Oprócz nowego interfejsu graficznego gigant z Doliny Krzemowej udostępnił analizę danych z 16 miesięcy z jednoczesnym ich filtrowaniem i porównywaniem (nawet rok do roku).

Z takiego rozwiązania z pewnością ucieszy się niejeden specjalista ds. seo, marketingowiec czy właściciel firmy. Dane te pozwolą na jeszcze głębszą analizę działań marketingowych czy też trendów panujących w branży.

Dotychczas datą graniczną był okres 90 dni i tylko w tym okresie można było analizować stan witryny.

Google poinformowało także, że w przyszłości powyższe dane będą również dostępne przez interfejs API – tak jak odbywa się to w klasycznej wersji GSC.

 

Stan Indeksu

Raport ten pozwala na sprawdzenie poziomu indeksowania poszczególnych podstron serwisu. Podobnie funkcjonowało to w dotychczasowej wersji Search Console, jednak z tą różnicą, że w nowym raporcie dostajemy bardziej szczegółowy stan komunikatów diagnostycznych.

Nowy stan indeksu poinformuje za pomocą czterech statusów o stanie URL-i w naszej witrynie: błąd, prawidłowe z ostrzeżeniem, prawidłowe, wykluczenia.Google Search Console

 

Po przejściu do konkretnego problemu dostaniemy szczegółowy opis z listą adresów URL-i, których on dotyczy.

google search console

 

Dzięki tej opcji możemy w bardzo krótkim czasie zdiagnozować i wyeliminować powstałe błędy. Jest to bardzo przydatna opcja zwłaszcza w serwisach e-commerce, których struktura jest bardzo rozbudowana i niekiedy można pominąć pewne rzeczy na etapie optymalizacji czy działania sklepu, jak np.

  • duplikaty podstron,
  • wykluczenia poszczególnych URL-i znajdujących się w pliku robots.txt,
  • występujące przekierowania,
  • błędy 404, 503,
  • nowe podstrony – które jeszcze nie są zaindeksowane,
  • linki kanoniczne,
  • duplikaty podstron bez linków kanonicznych, itp.

google search console

 

Po wyeliminowaniu omawianych błędów możemy zgłosić naprawę problemu.

Gdy problem jest na tyle skomplikowany, że zmuszeni jesteśmy skorzystać z pomocy działu IT, możemy udostępnić w bardzo prosty i szybki sposób raport błędu z listą URL-i:

google search console

 

W tym miejscu należą się wielkie brawa dla całego zespołu Google za to, że stawia na wnikliwą współpracę z webmasterami i rozwiązywanie zaistniałych problemów.

 

Ulepszenia stron AMP i stanowisk pracy

Zadaniem raportu AMP jest pomoc w eliminowaniu błędów przy stronach zawierających technologię wspieraną przez Google AMP (ang. Accelerated Mobile Pages).

W przypadku problemów zobaczymy narzędzie do przeprowadzenia niezbędnych testów. Jeśli validacja wypadnie negatywnie, zostanie zwrócony komunikat o typie błędu oraz sposobie jego naprawy.

Ostatnim raportem dostępnym dotychczas tylko w niektórych krajach jest raport wyników ofert pracy zawierających dane strukturalne. I w tym przypadku chodzi również o to, aby umieszczone dane były poprawne i nie zawierały błędów.

 

Jaka przyszłość czeka Search Console?

Search Console przeszła gruntowną metamorfozę. Nie tylko pod względem wizualnym, ale także funkcjonalnym. Co prawda, brakuje jeszcze większości raportów dostępnych w starej wersji, ale ma to ulec zmianie. Google zapowiada, że w przeciągu roku będzie zwiększał funkcjonalność swojej usługi, a kolejne raporty będą pojawiać się stopniowo.

Doświadczenie związane z aktualizacją najpierw GWT a potem GSC pokazuje, że kolejne zmiany prowadziły do zawężenia raportów, m.in. aktualny brak zarządzania Site Links czy informacji dotyczących treści na stronie.

Jeśli kolejne aktualizacje będą niosły za sobą obszerniejsze i bardziej użyteczne dane oraz raporty, to jestem jak najbardziej za. Z niecierpliwością czekam na kolejne zmiany, które przyniesie czas. A jakie są Wasze spostrzeżenia i wnioski?

Mariusz Waszkiewicz