#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOCTR – co to jest współczynnik klikalności?

Chcesz sprawdzić, czy to, co robisz, przynosi dobre efekty? Zawierz liczbom – obserwuj współczynnik CTR! Czego dotyczy CTR? Co wpływa na jego wysokość? Jak go poprawić? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego na temat Click Through Rate. 

Co to jest CTR?

CTR – co to takiego i co trzeba o nim wiedzieć? To skrót od Click Through Rate. Najprościej mówiąc, CTR to współczynnik klikalności. Określa stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń i podaje go w skali procentowej. Informuje nas więc przede wszystkim o tym, jak często po wyświetleniu danej treści użytkownik klika link. 

Wzór na CTR jest bardzo prosty: 

CTR = (kliknięcia / wyświetlenia) x 100%

Przykładowo jeżeli Twoja reklama wyświetli się 1000 użytkownikom lub 1000 internautów zobaczy Twoją witrynę w wyszukiwarce, a 250 kliknie link, to wskaźnik CTR wyniesie 25%. 

CTR pozwala nam sprawdzić, czy prowadzone działania rzeczywiście przynoszą rezultaty, czy są dopasowane do grupy docelowej oraz czy dane elementy bądź kampanie spełniają swoją funkcję. Oczywiście, im wyższy wskaźnik CTR, tym lepiej dla Twojej strony i Twojego biznesu. Oznacza to, że osiągasz założone cele.

Czego dotyczy CTR?

Najczęściej współczynnik CTR odnosi się do płatnych kampanii reklamowych, np. Google Ads. CTR w Google Ads informuje nas, ile osób zainteresowało się reklamą. Warto jednak podkreślić, że ma znacznie szersze zastosowanie. To wskaźnik, którym należy się kierować w zasadzie we wszystkich działaniach marketingowych – niezależnie od tego, czy przygotowujesz treści na swoją stronę, usprawniasz UX dla całej witryny, czy może zajmujesz się optymalizacją SEO. Znajduje zastosowanie w kontekście organicznych wyników wyszukiwania, powiadomień push, e-mail marketingu itd.

Kiedy możemy mówić o dobrym Click Through Rate?

Kiedy współczynnik klikalności CTR uznajemy za satysfakcjonujący? Odpowiedź brzmi: to zależy. Wynika to przede wszystkim z rodzaju prowadzonych działań, ale także np. ze specyfiki branży. Weźmy przykład pozycjonowania. Jeśli pozycjonujesz się na ogólne słowa kluczowe, za dobry CTR uznajemy wynik od nawet 2 do około 7%. Zakres jest, jak widać spory i zależy przede wszystkim od tego, w jakim segmencie rynku funkcjonujesz. Jeśli są to bardziej szczegółowe frazy, np. z tzw. długiego ogona, satysfakcjonujący będzie CTR na poziomie 15-20%. 

Wysoki współczynnik klikalności – do tego dąży w zasadzie każdy marketingowiec. To bezpośrednia informacja, że witryna, reklama, mailing, formularz „robią” to, co do nich należy. Nie można jednak zapominać, że CTR nie funkcjonuje w próżni. Na pewno należy go zestawić z innymi mierzalnymi wskaźnikami, jak współczynnik odrzuceń czy współczynnik konwersji. Poza tym kluczowy jest współczynnik ROI – jeśli nie osiągnie danego, założonego pułapu, wysoki CTR przestanie być aż tak istotny. Jednocześnie nawet niski wskaźnik CTR, np. na poziomie 1%, wcale nie musi być interpretowany jako zły wynik. 

CTR w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google

Jeśli mówimy o organicznych wynikach wyszukiwania, Click Through Rate rozumiemy jako stosunek liczby wyświetleń witryny w wyszukiwarce do liczby kliknięć  i wejść na stronę. Oznacza to, że wskaźnik CTR pośrednio wpływa również na SEO. Jeśli użytkownicy chętnie odwiedzają Twoją witrynę, według Google znajdują na niej wartościowe, przydatne treści. Oznacza to, że strony z wyższym CTR, automatycznie zajmują wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w sieci wyszukiwania. 

Warto wspomnieć, że średnia wartość CTR dla pierwszej pozycji w wyszukiwarce wynosi około 30%. W przypadku trzeciego miejsca wynik spada już do około 10%. 

Jak sprawdzić współczynnik CTR?

Wiesz już, co to CTR oraz o czym informuje Cię wysoki CTR. A czy na pewno umiesz go sprawdzić? To proste. Aby upewnić się co do wysokości własnego wskaźnika CTR w organicznych wynikach wyszukiwania, możesz skorzystać z narzędzia Google Search Console lub Google Analytics (jeżeli witryna miała już wcześniej prawidłowo wdrożony kod śledzący). 

CTR w Google Search Console

Przejdź na stronę internetową https://www.google.com/webmasters/tools/ i wpisz adres swojej domeny. Jeśli Twoja witryna została już wcześniej zweryfikowana, przejdź do zakładki Skuteczność. Zobaczysz tu podstawowe informacje dotyczące swojej witryny, takie jak liczba kliknięć oraz liczba wyświetleń, a także średni Click Through Rate. 

ctr google search console

Współczynnik CTR w narzędziu Google Search Console

CTR w Google Analytics

Wejdź na stronę Google Analytics i wybierz domenę. Następnie skieruj się do zakładki Pozyskiwanie, Search Console i Zapytania. Wśród listy zapytań zobaczysz kolumnę dotyczącą CTR. Pamiętaj też, że w GA sprawdzisz wskaźnik klikalności dla poszczególnych podstron. 

ctr google analytics

Współczynnik CTR w narzędziu Google Analitycs

Jak zwiększyć CTR?

Jak polepszyć wskaźnik CTR? To zależy, czego dotyczy. Co zrobić, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu CTR w organicznych wynikach wyszukiwania?

Po pierwsze, rozpoznaj intencję i potrzeby użytkownika. Nie każdy, kto wpisuje w wyszukiwarkę „buty do joggingu”, chce dokonać zakupu. Niektórzy chcą najpierw zrobić dokładny research i dowiedzieć się, jak dobierać buty sportowe. Dopiero w kolejnym kroku poszukują konkretnego modelu. 

Po drugie, zoptymalizuj meta title i meta description. Tytuł strony to pierwszy element, z którym styka się odbiorca. Musi w jasny sposób informować o zawartości strony, a przy tym rzucać się w oczy. Sprawdzą się tu tytuły w formie pytania oraz zawierające Call to Action („dowiedz się”, „przeczytaj” itp.). 

Ważne są też opisy meta. Jeżeli ich nie uzupełnisz, Google wyświetli fragment treści ze strony, co nie będzie wyglądało zbyt atrakcyjnie. I na pewno nie zachęci do kliknięcia. 

Po trzecie, stosuj przyjazne adresy URL. To kolejny element, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy mniej chętnie klikają i udostępniają długie adresy oraz takie z ciągiem cyfr i liter. URL powinien być przejrzysty i zdradzać zawartość podstrony. 

CTR to kluczowy wskaźnik dotyczący pozycji witryny w Google oraz poszczególnych działań w witrynie. Ale nie jedyny. Pamiętaj, że wskaźnik CTR nie funkcjonuje w próżni, a widoczność strony to składowa wielu mniejszych elementów. 

Iwona Bortniczuk