Strona główna → Blog → SEO → Atrybuty linków – nofollow, dofollow, sponsored, ugc Atrybuty linków – nofollow, dofollow, sponsored, ugc Aleksandra Olszewska 25 lipca, 2022 Przeczytasz w ~ 7 min. Jeśli interesujesz się SEO, to na pewno spotkałeś się z takim terminem jak “atrybut linku”. Można wymienić ich kilkanaście, z czego najpopularniejsze to atrybuty rel=”nofollow” oraz rel=”dofollow”. Atrybuty rel są ważne pod kątem optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych, dlatego warto się im przyjrzeć bliżej. Dowiedz się, czym są oraz w jaki sposób umiejętnie z nich korzystać. Co to jest atrybut linku? Atrybut rel odnośnika to element języka znaczników HTML, który pozwala na określenie relacji zachodzącej między stroną linkowaną a stroną linkującą. Atrybuty linków stosujemy gdy chcemy poinformować Google o relacji między danymi stronami. Atrybuty linków są widoczne dla robotów indeksujących, nie są natomiast widoczne dla użytkowników. Wszystkie atrybuty linków są traktowane jako wskazówki dotyczące tego, które linki Google może uwzględniać w wyszukiwarce lub z niej wykluczać. Nie są to jednak dyrektywy i nie dają gwarancji, że roboty wyszukiwarki Google będą ich przestrzegać. Co to znaczy rel? Rel, z angielskiego “relation”, czyli relacja. W tym przypadku jest to relacja między stroną linkowaną a stroną, na której umieszczono dany odnośnik URL. Jak zastosować atrybut linku rel=””? Do użycia atrybutów linków nie jest potrzebna skomplikowana wiedza programistyczna, wystarczą podstawy HTML. W języku znaczników HTML podstawowy kod linku wygląda następująco: <a href=”https://sempai.pl/blog/”>sempai.pl/blog</a> link zawieramy w tagu <a>, atrybut href określa adres URL serwisu, do którego prowadzi link, bez atrybutu href zawartego w tagu <a> nie utworzymy aktywnego linku, czyli hiperłącza, między <a> oraz </a> zawieramy anchor tekst. Aby dodać dowolny atrybut rel=”” dodajemy go między tagiem <a> przed href lub po (kolejność nie ma znaczenia): <a href=”https://sempai.pl/blog/” rel=”dofollow”>sempai.pl/blog</a> <a rel=”dofollow” href=”https://sempai.pl/blog/”>sempai.pl/blog</a> Dofollow, czyli domyślny atrybut linku Dofollow jest domyślnym atrybutem, ponieważ tworzy on podstawową relację dla każdego linku. Pozwala na śledzenie i indeksowanie odnośników przez roboty Google i pokazuje robotom, że warto odwiedzić daną witrynę. Dodatkowo wpływa to na pozycję strony oraz ocenę jej jakości. Warto pozyskiwać wartościowe linki dofollow, aby “otrzymać” od strony linkującej moc rankingową. Przeczytaj również: Jak sprawdzić pozycję strony w Google i jej widoczność? Nie trzeba go umieszczać w tagu <a>, ponieważ jak wcześniej wspomniano, jest to domyślny atrybut. Nie jest to jednak błędem, jeśli doda się go pomiędzy tag <a>. W związku z tym link dofollow może wyglądać następująco: <a href=”https://sempai.pl/blog/” >sempai.pl/blog</a> – wersja domyślna <a href=”https://sempai.pl/blog/” rel=”dofollow”>sempai.pl/blog</a> Atrybut nofollow Atrybut rel=”nofollow” nadajemy, gdy nie chcemy: aby roboty wyszukiwarki podążały za tą stroną, by robot Google kojarzył Twoją witrynę z linkowaną stroną, przekazywać mocy rankingowej. Pomimo że linki nofollow nie przekazują mocy SEO, mają mniejszy lub większy wpływ na pozycję, ponieważ zaliczają się do profilu linków. Jeśli link oznaczymy atrybutem nofollow to robot nie powinien za nią podążać, jednak będzie wiedział o istnieniu tego linku. Warto w obrębie swojego serwisu dodać atrybut nofollow do linków wychodzących, jeśli nie chcesz sugerować polecania danej strony ani przekazywać tej stronie “mocy”. Dodatkowo możesz go zastosować do linków wewnętrznych w Twoim serwisie na odnośniki do logowania, regulaminu, polityki prywatności itp., aby robot nie podążał za tymi podstronami, ponieważ nie mają one większego znaczenia pod kątem SEO. Przykładowy odnośnik z rel=”nofollow”: <a href=”https://sempai.pl/blog/” rel=”nofollow”>sempai.pl/blog</a> Rel noopener, który poprawia bezpieczeństwo Atrybut rel=”noopener” jest najczęściej stosowany dla odnośnika, który otwieramy w nowej karcie. Taki odnośnik posiada wtedy również atrybut target=”_blank”. Otwieranie linku w nowym oknie jest dość powszechne i stosuje się go, żeby użytkownik pozostał na stronie początkowej. Jednak przez atrybut target=”_blank” wzrasta zagrożenie atakiem phishingowym. Dla przypomnienia – atak phishingowy polega na podłożeniu podczas otwierania odnośnika, innej, szkodliwej strony/treści. Aby uniknąć powyższej sytuacji, do odnośnika, który zawiera target blank dodaje się atrybut rel noopener. Jest to dobra praktyka, która powinna zapobiec atakowi phishingowemu. Przykładowy odnośnik z rel=”noopener”: <a href=”https://sempai.pl/blog/” target=”_blank” rel=”noopener”>sempai.pl/blog</a> Atrybut noreferrer W Google Analytics można pozyskać informacje na temat źródeł ruchu na naszej stronie. Jest to możliwe dzięki temu, że przeglądarka śledzi ruchy użytkowników i zapamiętuje skąd użytkownik trafił na daną stronę. Dzięki atrybutowi noreferrer informacje na temat ruchu w przeglądarce nie są ujawniane. Powoduje to, że w Google Analytics w źródle wejścia pojawia nam się zapis direct/none. Roboty wyszukiwarki dalej podążają za linkiem oraz go indeksują, zmiany są widoczne tylko w GA. Przykładowy odnośnik z rel=”noreferrer”: <a href=”https://sempai.pl/blog/” rel=”noreferrer”>sempai.pl/blog</a> Często możemy się spotkać z połączeniem atrybutów noopener i noreferrer, czyli chcemy, żeby nie odnotowano źródła wejścia oraz aby strona otworzyła się w nowym oknie i nie uległa atakowi. Przykładowy odnośnik z rel noopener noreferrer: <a href=”https://sempai.pl/blog/” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>sempai.pl/blog</a> Rel sponsored do oznaczania płatnych treści Atrybut rel=”sponsored” stosuje się dla linków, które pochodzą z płatnych reklam, artykułów sponsorowanych i innych materiałów reklamowych. Google preferuje, aby linki pochodzące z płatnych źródeł oznaczać właśnie tym atrybutem. Przed powstaniem rel sponsored do oznaczania tego typu linków Google rekomendował stosowanie rel nofollow. Przykładowy odnośnik z rel=”noreferrer”: <a href=”https://sempai.pl/” rel=”sponsored”>sempai</a> Atrybut UGC UGC, z angielskiego “user generated content”, inaczej treści generowane przez użytkowników. Rel ugc został wprowadzony jako alternatywna dla atrybutu nofollow. Tak jak atrybut sponsored, ma za zadanie pomóc robotom zrozumieć pochodzenie danych linków. Jak nazwa wskazuje, atrybut ten stosuje się do oznaczania linków, które zamieszczane są w treści przez użytkowników, np. w komentarzach lub forach internetowych. Przykładowy odnośnik z rel=”ugc”: <a href=”https://sempai.pl/” rel=”ugc”>sempai</a> Inne rodzaje atrybutów linków Oprócz atrybutów opisanych powyżej możemy jeszcze wymienić: rel canonical – więcej możesz przeczytać w tym wpisie – https://sempai.pl/blog/canonical-co-to-jest-adres-kanoniczny/, rel author – wskazuje stronę autora danej treści, rel alternate – stosowany w przypadku gdy posiadamy wersję drukowaną strony, rel external – do oznaczenia linku zewnętrznego, rel help – określa, że linkowana strona zawiera pomoc kontekstową dla bieżącej strony, rel licence – do oznaczenia odnośnika, który prowadzi do strony z informacją o licencji zasobu. Czy można dodać kilka różnych atrybutów rel w jednym linku? Tak, do każdego odnośnika można zastosować kilka atrybutów rel. Dopisuje się je w znaczniku rel=”” i oddziela spacjami. Przykładowy odnośnik z kilkoma atrybutami: <a href=”https://sempai.pl/” rel=”nofollow noopener norefferer”>sempai</a> Jak sprawdzić, czy link ma przypisane atrybuty? Aby sprawdzić, jakie atrybuty są przypisane do danego linku, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję “zbadaj”. Po naciśnięciu “zbadaj” po prawej stronie wyświetli się konsola, na której widać wybrany link oraz jego atrybuty (jeśli takie posiada). Na poniższym zdjęciu przedstawiona jest konsola włączona przy użyciu funkcji “zbadaj” dostępnej w przeglądarce Google. Oprócz funkcji “zbadaj” możesz również skorzystać ze skrótu CTRL+U. Wyświetli Ci się wtedy źródło strony. Za pomocą CTRL+F możesz znaleźć link, którego szukasz i wraz z nim zobaczysz jego atrybuty. O czym należy pamiętać pod kątem SEO? Przez zastosowanie odpowiednich atrybutów linków przekazujesz robotom Google wskazówki co do tego, w jaki sposób mają dany link traktować. Nie są to dyrektywy, więc nie możesz mieć pewności czy roboty zasugerują się danymi atrybutami. Pamiętaj, że każdy odnośnik zalicza się do profilu linków Twojego serwisu, dlatego warto rozsądnie z nich korzystać. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 1 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Raport SEO – co to takiego, z jakich elementów jest zbudowany i jakie korzyści przynosi? Czym jest techniczne SEO? Dlaczego warto zoptymalizować technicznie swoją stronę? Na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe? Dlaczego warto sięgnąć po pozycjonowanie zagraniczne stron? Na czym polega pozycjonowanie bloga? Czym jest Search Generative Experience (SGE)? Jakie są koszty SEO i co się na nie składa? Aleksandra Olszewska SEO Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ