Strona główna → Blog → SEO → Dane strukturalne – czym są structural data i jaki mają wpływ na SEO? Dane strukturalne – czym są structural data i jaki mają wpływ na SEO? Aleksandra Olszewska 12 lipca, 2023 Przeczytasz w ~ 5 min. Wyszukiwarka Google odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, dostarczając nam niezbędnych informacji w mgnieniu oka. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jednak, co jest powodem tego, że Google potrafi tak skutecznie dostarczać wyniki wyszukiwania i prezentować je w czytelny sposób? Tajemnica tkwi w wykorzystaniu danych strukturalnych, które pozwalają Google na lepsze zrozumienie i interpretację treści na stronach www. Co to są dane strukturalne? Dane strukturalne, lub inaczej dane uporządkowane (ang. structural data), są specjalnymi znacznikami, które pomagają wyszukiwarkom (dowiedz się więcej o najpopularniejszych wyszukiwarkach) zrozumieć treść i kontekst informacji znajdujących się na danych stronach internetowych. Dzięki structural data możliwe jest wyświetlanie rich snippets w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to tak zwany wynik z elementami rozszerzonymi. Rodzaje uporządkowanych danych Wyszukiwarka Google obsługuje wiele rodzajów danych strukturalnych, które można wykorzystać do lepszego zaprezentowania informacji w wynikach wyszukiwania. Oto kilka popularnych rodzajów danych strukturalnych wspieranych przez Google: Article Dane uporządkowane Article pozwalają robotom Google zrozumieć artykuły, blogi, wiadomości i wyświetlić ich tytuły, obrazy, datę publikacji, czy też autora tekstu. Jeśli prowadzisz bloga firmowego — jego treść warto oznaczyć danymi schema article. FAQ Page Dane strukturalne FAQ Page umożliwiają wyszukiwarce identyfikację pytań i odpowiedzi na stronie, a następnie wyświetlenie ich w specjalnym formacie w wynikach wyszukiwania. Local Business dla firm działających lokalnie Dane strukturalne local business zawierają informacje takie jak nazwa firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia, oceny i opinie, a także dodatkowe dane, takie jak kategorie działalności, logo czy zdjęcia. Te informacje pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć i wyświetlać informacje o firmie w wynikach wyszukiwania lokalnego. Poprawne oznaczenie tych danych zapewnia większą widoczność, a także ułatwia klientom znalezienie i kontakt z firmą, co przyczynia się do wzrostu ruchu. Jeżeli prowadzisz działaność lokalną — schema local jest prawdziwym must have. Menu nawigacyjne, czyli tzw. breadcrumbs Menu okruszkowe to ścieżka nawigacyjna po hierarchii stron danej strony internetowej. Pomaga zorientować się robotom w strukturze serwisu oraz ułatwia poruszanie się po witrynie. Aktualnie “okruszki” są już standardem, więc możliwe, że posiadasz je już na swojej stronie. Jeśli nie — koniecznie musisz to nadrobić. Metadane obrazu Jeśli określisz metadane obrazu, w Google Grafika mogą pojawić się dodatkowe informacje o danym obrazie, np. o autorze, licencji, rozmiarze czy tekście alternatywnym alt. Product Dane strukturalne Product zawierają różne informacje dotyczące produktu, takie jak nazwa, opis, marka, cena, dostępność, zdjęcia, recenzje, oceny itp, które mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania. Koniecznie dodaj te dane jeśli prowadzisz sklep internetowy. Recipe, czyli przepisy Dane strukturalne Recipe zawierają informacje dotyczące przepisu, takie jak nazwa przepisu, lista składników, instrukcje krok po kroku, czas przygotowania, wartości odżywcze, oceny, itd. Warto je zaimplementować jeśli prowadzisz np. blog kulinarny. Fragment opinii Fragment opinii to element pokazujący średnią ocen przyznanych przez użytkowników. Ten element rozszerzony może wyświetlać w wynikach wyszukiwania średnią ocenę w postaci gwiazdek. Pozostałe rodzaje danych strukturalnych, jakie można znaleźć w dokumentacji Google to: uporządkowane dane dotyczące książek (Book), karuzela, uporządkowane dane listy szkoleń (Course), dane strukturalne zbioru danych (Dataset, DataCatalog, DataDownload), quiz, wydarzenie (Event), karuzela filmów (Movie), uporządkowane dane aplikacji (SoftwareApplication) i wiele innych. Formaty danych strukturalnych Istnieje kilka sposobów implementacji danych strukturalnych na stronie internetowej. Możesz dodać dane strukturalne bezpośrednio w kodzie strony, wykorzystując formaty takie jak mikrodane, RDFa lub JSON-LD. Mikrodane Mikrodane to dodatkowe informacje bezpośrednio umieszczane w kodzie HTML każdego z elementów, dla których chcemy dodać uporządkowane dane. Zazwyczaj są używane w elemencie <body>. RDFa RDFa (Resource Description Framework in Attributes) to format oznaczania danych strukturalnych w kodzie HTML, który umożliwia dodanie semantycznych znaczników do treści strony internetowej. Działają podobnie jak mikrodane. JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) W przeciwieństwie do innych formatów danych strukturalnych, JSON-LD umożliwia dodanie znaczników semantycznych do strony internetowej w sposób, który nie zakłóca czytelności użytkownikowi. Dane strukturalne w formacie JSON-LD są dodawane w postaci skryptu (<script> ) umieszczonego na stronie. Ten format jest zalecany do wykorzystania przez Google. Jak wdrożyć dane strukturalne? Aby wdrożyć structural data na stronie interentowej, możesz dodać je bezpośrednio do kodu HTML strony, wykorzystując wyżej wymienione formaty: mikrodane, RDFa lub JSON-LD. Podczas wdrażania danych strukturalnych warto korzystać z dokumentacji Google oraz schema.org. Schema to wspólna inicjatywa trzech głównych wyszukiwarek internetowych: Google, Bing i Yahoo, której celem było opracowanie jednolitego zestawu znaczników danych strukturalnych stron internetowych. Pod adresem schema.org znajdziesz spory zbiór wytycznych, które pomogą Ci bezbłędnie zaimplementować dane strukturalne w swojej witrynie. Możesz wspomóc się również asystentem do oznaczania danych od Google, dostępnym pod linkiem. Jeżeli masz serwis oparty na systemie CMS WordPress, możesz użyć wtyczki do dodania danych uporządkowanych, np. Schema – All In One Schema Rich Snippets. Narzędzie do testowania danych strukturalnych Implementacja danych strukturalnych wymaga staranności i zgodności z wytycznymi. Przed dodaniem danych strukturalnych na stronę, zaleca się sprawdzenie ich poprawności za pomocą narzędzi do testowania danych strukturalnych, takie jak tester danych strukturalnych od Google, czyli Google Rich Results Test lub tester Schema.org’s Markup Validator. Korzystanie z obu narzędzi jest proste i intuicyjne, wystarczy, że wkleisz w odpowiednie miejsce adres URL. Możesz również dodać fragment kodu. Dane strukturalne a SEO Dane strukturalne mają znaczenie dla optymalizacji pod kątem SEO i mogą mieć pozytywny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Nie mają one jednak bezpośredniego wpływu na np. wzrost pozycji i nie są one czynnikiem rankingowym (sprawdź jak sprawdzić pozycję strony w Google). Uporządkowane dane dostarczają wyszukiwarkom dodatkowych informacji na temat treści na stronie. Dzięki nim wyszukiwarki mogą lepiej zrozumieć kontekst i znaczenie danych prezentowanych na stronie. Może przyczynić się to do odpowiedniego wyświetlania treści w wynikach wyszukiwania jako rich snippets. Dane strukturalne, takie jak oceny, recenzje, godziny otwarcia czy informacje o produktach, mogą dostarczyć wartościowych informacji użytkownikom w wynikach wyszukiwania. To może wpływać na zwiększenie zaufania i przyciąganie większej liczby kliknięć (czyli powodować większy CTR), nawet jeśli Twoja strona nie jest pierwsza w SERP-ach. Na koniec warto zaznaczyć, że pomimo poprawnie wdrożonych danych strukturalnych na stronie internetowej, Google może ich nie wyświetlić jako wyniku z elementami rozszerzonymi. Pomimo tego, uporządkowane dane to element, na który warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji serwisu. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 4.7 / 5. Liczba głosów: 19 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Raport SEO – co to takiego, z jakich elementów jest zbudowany i jakie korzyści przynosi? Czym jest techniczne SEO? Dlaczego warto zoptymalizować technicznie swoją stronę? Na czym polega pozycjonowanie międzynarodowe? Dlaczego warto sięgnąć po pozycjonowanie zagraniczne stron? Na czym polega pozycjonowanie bloga? Czym jest Search Generative Experience (SGE)? Jakie są koszty SEO i co się na nie składa? Aleksandra Olszewska SEO Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ