#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikE-commerce w Wielkiej Brytanii. Infografika #GrowGlobal

Wielka Brytania to największy rynek e-commerce B2C w Europie w 2019 roku. Brytyjscy konsumenci wydali 200 miliardów euro na zakupy online, czyli około dwukrotnie więcej niż ich francuscy odpowiednicy, którzy zajęli drugie miejsce – takie informacje wyłaniają się z European Ecommerce Report za rok 2019.

Choć w związku z Brexitem zmieniły się nieco przepisy prawne dotyczące eksportu, to nadal polscy e-przedsiębiorcy często stawiają na rynek brytyjski jako kierunek ekspansji zagranicznej. Jeśli Ty również rozważasz rozpoczęcie sprzedaży na Wyspach, to przygotowaliśmy dla Ciebie kolejną z cyklu naszych infografik eksportowych #GrowGlobal!

Dzięki niej dowiesz się między innymi, co i jak Brytyjczycy kupują w internecie, które formy płatności są dla nich najwygodniejsze oraz jakie firmy kurierskie wybierają najchętniej.

Infografikę w wysokiej rozdzielczości pobierzesz TUTAJ

 

Charakterystyka klienta e-commerce w Wielkiej Brytanii

Charakterystyka klienta e-commerce w Wielkiej Brytanii

Struktura wg grup wiekowych 

Obecnie zakupy online są już na tyle popularne, że różnice odsetka osób kupujących przez internet w poszczególnych grupach wiekowych są niewielkie. W każdej z nich do kupowania w e-sklepach przyznaje się ponad 80% ankietowanych. Najchętniej robią to osoby w wieku 45-54 lat, bo tu kupujący stanowią aż 87,5%. Warto zwrócić uwagę także na to, że w Wielkiej Brytanii zakupy przez internet są nieznacznie bardziej popularne w grupie osób w wieku 55-64 lat (86,1%) niż w wieku 25-34 lat (85,6%).

 

Osoby, które dokonały zakupów online w Wielkiej Brytanii w latach 2008-2020

Odsetek kupujących online w Wielkiej Brytanii rośnie w podobnym tempie z roku na rok. W roku 2020 już 87% Brytyjczyków deklarowało, że dokonuje takich zakupów, co w porównaniu z 2008 rokiem daje wzrost aż o 34 punkty procentowe. 

 

Ogólne trendy branży e-commerce w Wielkiej Brytanii

ogólne trendy e-commerce w Wielkiej Brytanii

Zakupy w poszczególnych grupach produktowych z uwzględnieniem płci w Wielkiej Brytanii w 2020 r.

Jak wynika z badań, wśród kupujących online kobiety zdecydowanie przeważają w przypadku takich kategorii jak:

  • ubrania, buty i akcesoria (62% kobiet do 49% mężczyzn) 
  • kosmetyki i produkty kosmetyczne (29% kobiet do 15% mężczyzn). 

Panowie natomiast chętniej kupują 

  • elektronikę użytkową (23% mężczyzn do 13% kobiet), 
  • artykuły sportowe (22% mężczyzn do 12% kobiet) 
  • muzykę i filmy na fizycznych nośnikach (15% mężczyzn do 10 i 11% kobiet). 

W pozostałych kategoriach różnice są niewielkie, bądź udział kupujących obu płci rozkłada się po równo.

 

Średnia wartość zamówienia (AOV) online w Wielkiej Brytanii w III kwartale 2020 r. według urządzenia 

Zamówienia o najmniejszej średniej wartości są generowane z poziomu smartfonów – wynosi ona 66,8 dolarów. Być może Brytyjczycy wolą dokonywać większych zakupów w domu, stąd też wartość zamówień złożonych za pośrednictwem komputera jest większa i wynosi 93,46 dolarów.

 

Współczynnik konwersji kupujących online w Wielkiej Brytanii od II kwartału 2020 do II kwartału 2021 według urządzenia

Współczynnik konwersji wciąż jest największy na komputerach. Dla dwóch kwartałów 2021 roku wyniósł on odpowiednio 6,9% oraz 6,8%. Najniższy współczynnik konwersji jest generowany z poziomu smartfonów – tu co ciekawe spadł on po I kwartale 2020 roku, gdzie wyniósł 4,7% do poziomu 3,7% w II kwartale 2021 roku.

 

Kategorie e-commerce: zmiana rok do roku + wydatki

Największy wzrost zauważalny jest w kategorii jedzenie i higiena osobista. Tu wyniósł on 28% (w porównaniu 2020 do 2019). Znacznie urosły też wydatki w kategoriach muzyka i gry komputerowe – odpowiednio 26,1% i 23,3%. Jedyną kategorią, która zanotowała spadek wydatków jest turystyka, co wynika z sytuacji pandemicznej i ograniczonej możliwości podróżowania.

 

Preferencje brytyjskich użytkowników w obszarze e-commerce

preferencje użytkowników e-commerce w Wielkiej Brytanii

Odsetek dorosłych kupujących online od sprzedawców towarów i usług w Wielkiej Brytanii w latach 2008-2020 według lokalizacji sprzedawcy

Brytyjczycy zdecydowanie preferują zakupy od firm, które mają swoją siedzibę w ich kraju, choć zauważalna jest tu niewielka tendencja spadkowa. Warto zwrócić uwagę na to, że do roku 2020 rósł odsetek osób kupujących u sprzedawców zlokalizowanych zarówno w innych krajach UE, jak i w pozostałych częściach świata. W 2020 roku mniej Brytyjczyków wybrało zarówno zakupy w e-sklepach europejskich, jak i światowych – znacząco wzrósł natomiast odsetek osób kupujących u sprzedawców, których lokalizacja nie jest znana. 

 

Zachowania konsumentów w zakresie recenzji produktów w Internecie w Wielkiej Brytanii w 2021 r.

Opinie innych użytkowników są dla brytyjskich klientów bardzo istotne. Aż 90% konsumentów deklaruje, że przed dokonaniem zakupu online sprawdza recenzje w internecie. Co więcej, aż 94% Brytyjczyków unika sklepów, których ocena wynosi mniej niż 4 gwiazdki. 

 

Preferowane metody kontaktu z klientami

Brytyjczycy wskazują, że najbardziej pożądane przez nich formy kontaktu z klientami w e-sklepach to 

  • telefon, 
  • czat online, 
  • mail. 

Niewiele osób preferuje kontakt za pośrednictwem mediów społecznościowych, smsy, czy samoobsługę online.

 

Logistyka e-commerce w Wielkiej Brytanii 

logistyka e-commerce w Wielkiej Brytanii

Najpopularniejsze metody dostawy

Klienci w Wielkiej Brytanii najchętniej zamawiają towary do domu, gdzie mogą odebrać je w ciągu dnia. Taką możliwość dostawy wybiera aż 61% użytkowników e-sklepów. Pozostałe formy są zdecydowanie mniej popularne – np. dostawę do skrzynki pocztowej wybiera 13% klientów, a osobisty odbiór z punktu już tylko 4%.

 

Najchętniej wybierani dostawcy usług kurierskich w Wielkiej Brytanii w 2019 r.

Najpopularniejszym dostawcą jest brytyjska poczta Royal Mail – preferuje go ponad połowa Brytyjczyków. Na dalszych miejscach plasują się takie firmy kurierskie jak Hermes (16,1%), DPD (14,2%) czy Parcelforce (4,7%).

 

E-płatności e-commerce w Wielkiej Brytanii

e-płatności w Wielkiej Brytanii

Najpopularniejsze metody płatności

Kupując w internecie Brytyjczycy najchętniej płacą kartą kredytową lub debetową – robi tak aż 52% badanych. Spory odsetek kupujących płaci także za pośrednictwem usług płatniczych takich jak PayPal (43%). Pozostałe formy płatności nie cieszą się popularnością i wybierane są bardzo rzadko.

 

Miesięczna wartość transakcji kartą kredytową i debetową dokonanych online w Wielkiej Brytanii od czerwca 2019 do czerwca 2020 w mln GBP

Badania przeprowadzone od czerwca 2019 do czerwca 2020 wskazują, że na przestrzeni roku zmieniły się proporcje pomiędzy tymi dwiema metodami płatności. Z miesiąca na miesiąc rośnie miesięczna wartość transakcji dokonywanych online kartą debetową, spada zaś wartość transakcji przeprowadzonych z użyciem karty kredytowej. 

 

Kanały promocji w Wielkiej Brytanii

kanały promocji e-commerce w Wielkiej Brytanii

Źródło odkrycia nowej marki – procent użytkowników internetu w wieku 16-64 lat, którzy mówią, że odkrywają nowe marki i produkty przez każdy kanał

Jak wykazują badania przeprowadzone przez Hootsuite, najpopularniejszym źródłem odkrycia nowej marki w Wielkiej Brytanii jest wyszukiwarka internetowa – tu produkty i firmy odkrywa 39,5% Brytyjczyków. Zbliżone wartości prezentują także polecenia znajomych, próbki produktów oraz strony internetowe sprzedaży detalicznej – w tej sposób nowe marki poznaje po ok. 37% użytkowników internetu w Wielkiej Brytanii.

 

Reklama cyfrowa: wydatki oraz wzrost rok do roku z wyszczególnieniem podkategorii 

Łącznie wydatki na wszystkie formy reklamy cyfrowej w Wielkiej Brytanii w 2020 roku osiągnęły wartość 22,07 mld. dolarów. Najwięcej reklamodawcy wydają na reklamy: 

  • w wyszukiwarce – 10,82 mld. dolarów
  • w mediach społecznościowych – 5,84 mld. dolarów
  • banerowe – 2,38 mld. dolarów 

Największy wzrost wydatków w porównaniu do roku 2019 nastąpił w przypadku reklam w mediach społecznościowych – 7,1%. Dość znacznie wzrosły też wydatki na reklamy wideo (6,6%). Mniej w porównaniu rok do roku wydano w Wielkiej Brytanii na reklamy banerowe (o 2,1%) oraz ogłoszenia (o 5,3%).

 

Rynki eksportowe

Już niebawem scharakteryzujemy i przedstawimy Wam kolejne rynki eksportowe.

Infografikę w wysokiej rozdzielczości możesz pobrać TUTAJ

Sprawdź także nasze pozostałe infografiki #GrowGlobal:

 

Sempai