Planujesz ekspansję zagraniczną na rynek niemiecki? Zapoznaj się z naszą infografiką! Dowiesz się z niej m.in. czym będzie charakteryzował się Twój klient, jeżeli zdecydujesz się na eksport swoich produktów do Niemiec, jakie brażne odnotowują tam największe wzrosty rok do roku, jakie metody e-płatności czy dostawy preferują niemieccy użytkownicy oraz na jakie kanały promocji stawiają e-przedsiębiorcy.
Infografikę w wysokiej rozdzielczości pobierzesz z:
http://sempai.link/e-commerce_w_Niemczech_GrowGlobal
Charakterystyka klienta e-commerce w Niemczech
Struktura wg grup wiekowych e-konsumentów w Niemczech
Jeżeli chodzi o odsetek osób dokonujących e-zakupów w danej grupie wiekowej, prym wiodą osoby w wieku od 25 do 44 lat. Jest to zdecydowanie najaktywniejsza grupa – aż 88% zadeklarowało, że zamówiło produkt w sklepie internetowym w ciągu trzech ostatnich miesięcy 2019 roku. Najrzadziej na zakup w internecie decydują się osoby w kategoriach wiekowych: 65 lat i więcej (48%) oraz 10-15 lat (25%).
Częstotliwość, z jaką niemieccy konsumenci robią zakupy w internecie
Na podstawie ankiety, która została przeprowadzona w grudniu 2019 roku i w jakiej wzięło udział prawie 1100 użytkowników, wynika, że aż 99% z nich dokonuje zakupów w internecie regularnie. 60% z nich korzysta z e-commerce co najmniej raz w miesiącu lub raz na 2 tygodnie. Co ciekawe, aż 29% dokonuje transkacji internetowej przynajmniej raz w tygodniu.
Zdecydowanie najmniejszy odsetek ankietowanych udzielił odpowiedzi: przynajmniej raz na kwartał (10%) oraz raz na pół roku (2%).
Prognoza średniego przychodu z klienta e-commerce Niemcy, 2017-2024
Niemieccy klienci wydają każdego roku coraz więcej. Na podstawie danych historycznych, jesteśmy w stanie oszacować, ile będzie wydawać średnio jeden niemiecki klient w skali całego roku. W 2020 roku średnie wydatki użytkowników osiągnęły ok. 1188,2 dolarów rocznie. Jest to wzrost o 7,94% w porównaniu do 2019 r. Prognoza na następne lata wygląda następująco:
- 2021 – 1283,8$ -> +8,04%*
- 2022 – 1375,2$ -> +6,63%*
- 2023 – 1458,3$ -> +6,04%*
- 2024 – 1531$ -> +4,74%*
*wyliczenia procentowe w stosunku do roku poprzedniego
Ogólne trendy branży e-commerce w Niemczech
Prognoza wzrostu przychodów z e-commerce z podziałem na segmenty rynku
Jak widać na infografice, wszystkie uwzględnione w badaniu gałęzie e-commerce odnotowują wzrosty przychodów rok do roku.
Gałęziami e-commerce, które w najbliższych latach (2021-2023) mają potencjał największych wzrostów, są wg prognoz:
- produkty spożywcze i apteki (wzrost o ponad 20% w ciągu najbliższych 3 lat)
- elektronika i media (wzrost o ponad 19%)
- meble i wyposażenie wnętrz (wzrost o prawie 15%)
Preferencje niemieckich użytkowników w obszarze e-commerce
Jakie kryteria są ważne dla klientów w niemieckich sklepach internetowych?
Wg ankiety z 2018 roku, która obejmowała odpowiedzi 1550 respondentów 18+, top3 stanowią:
- darmowe zwroty (31%)
- płatność PayPal (30%)
- darmowa dostawa (29%)
Jakie preferencje mają Niemcy, dokonując zakupów w zagranicznych sklepach?
Niemcy preferują duże sklepy, gdy mają robić zakupy online za granicą. Aż 55% ankietowanych odpowiedziało, że odczuwałoby dyskomfort, robiąc zakupy na zagranicznej stronie internetowej, która nie jest odpowiednio przetłumaczona. Warto zwrócić uwagę, aby tłumaczenie witryny odbywało się z udziałem Native Speaker’a, który jest w stanie wyłapać niuanse językowe.
Logistyka e-commerce w Niemczech
Najpopularniejsze sposoby dostawy
Na pierwszym miejscu znajduje się Deutsche Post (DHL), który na przestrzeni 2018 i 2019 roku odnotował niewielki wzrost popularności (+1,4%). Daleko za DHL, ale nadal na drugim miejscu, znajduje się odbiór osobisty przesyłki, na który zdecydowało się aż 30,9% użytkowników w 2019 roku (wzrost o 9,9%). Na trzecim, czwartym i piątym miejscu znajdują się odpowiednio: Agencje spedycyjne (wzrost o 7%), DPD (+4%) oraz UPS (+1,8%).
Warto zwrócić również uwagę na firmy Hermes oraz GLS Germany, na które zdecydowało się w 2019 roku odpowiednio 14,4% i 9,2% użytkowników.
E-płatności e-commerce w Niemczech
Najpopularniejsze metody płatności w Niemczech
Ankieta została przeprowadzona w 2019 roku wśród użytkowników Internetu w wieku 15-79 lat. Wg niej wśród najchętniej wybieranych e-płatności w Niemczech prym wiodą:
- PayPal lub podobne (50%)
- Faktury (24%)
- Karta kredytowa lub debetowa (18%)
Customer care w e-commerce w Niemczech
Preferowane metody kontaktu z klientami
Badania przeprowadzone w 2018 roku na grupie 5000 respondentów (18+) wskazują, że najpopularniejszą formą kontaktu z klientem niemieckim jest bezpośrednia rozmowa przez telefon lub komunikator głosowy. Na drugim miejscu znajduje się e-mail.
Live chat i Social Media są daleko w tyle. Tworząc skuteczny dział Customer Service, firma powinna skupić się na obsłudze rozmów telefonicznych i e-mailach. W drugiej kolejności warto zapewnić klientom możliwość znalezienia odpowiedzi bezpośrednio na stronie (np. dział FAQ). Dzięki temu wyeliminujemy konieczność indywidualnych odpowiedzi na powtarzalne zapytania.
Kanały promocji w Niemczech
Źródło odkrycia nowej marki
Wg badań przeprowadzonych przez Hootsuite wynika, że najefektywniejszymi źródłami odkrywania nowej marki przez użytkowników w Niemczech w 2020 były:
- wyszukiwarki (39%)
- reklamy w telewizji (35%)
- polecenia znajomych (30%)
Reklama cyfrowa: wydatki oraz wzrost rok do roku z wyszczególnieniem podkategorii
Jeżeli chodzi o wielkość wydatków na poszczególne kanały digital marketingowe, to niemieccy e-przedsiębiorcy najchętniej lokują swoje budżety w:
- reklamy w wyszukiwarce (6,42 bilionów $)
- reklamy banerowe (3,12 bilionów $)
- reklamy w social media (2,98 bilionów $)
Marketing w mediach społecznościowych odnotował największy wzrost wartości w 2020 roku w porównaniu z 2019 – aż o 20%.
Rynki eksportowe
W kolejnych tygodniach zaserwujemy Wam mięsiste proTIPY eksportowe dotyczące następujących rynków:
- Wielka Brytania
- Francja
- Hiszpania
- Czechy
Stay Tuned!
Infografikę w wysokiej rozdzielczości pobierzesz z:
http://sempai.link/e-commerce_w_Niemczech_GrowGlobal