Strona główna → Blog → Analityka Webowa → Google Analytics 4: Sprawdź czy Twoje narzędzie jest dobrze skonfigurowane. Q&A po webinarze Google Analytics 4: Sprawdź czy Twoje narzędzie jest dobrze skonfigurowane. Q&A po webinarze Joanna Horoszko 19 marca, 2023 Przeczytasz w ~ 9 min. Webinar “Google Analytics 4: Sprawdź czy Twoje narzędzie jest dobrze skonfigurowane” cieszył się sporą popularnością. Jesteśmy wdzięczni za Waszą obecność i aktywność podczas spotkania. W trakcie webinaru zadaliście wiele merytorycznych pytań, na które odpowiedziała Joanna Horoszko, Digital Analyst w Sempai. A już teraz zapraszamy do wzięcia udziału w quizie, który sprawdzi Waszą wiedzę na temat Google Analytics. Pytanie nr 1: Czy mając różne subdomeny robimy różne usługi? Z reguły nie robi się dwóch różnych usług jeśli mamy np.: mojadomena.pl i mojadomena.sklep.pl. W powyższej sytuacji dobrą praktyką jest zbieranie całego ruchu do jednego strumienia danych. Tutaj link do dokumentacji. Najważniejszy fragment: Jeśli chcemy później zbudować raporty pokazujące ruch tylko na jednej z wybranych subdomen, to należy do raportu nałożyć filtr “ruch do hosta” i wybrać interesującą nas subdomenę. Ważnym aspektem przy podejmowaniu decyzji dotyczących struktury usług jest to, czy użytkownik na swojej ścieżce do zakupu/leada porusza się między tymi subdomenami czy może jednak nie ma takiej możliwości. Jeśli nie ma możliwości przechodzenia z jednej subdomeny na drugą, to można rozważyć stworzenie oddzielnych usług dla każdej z subdomen. Z kolei jeżeli ruch między subdomenami jest nieodłącznym elementem ścieżki do zakupu czy leada, to wtedy nie robi się dwóch różnych usług. Czasami zdarzają się sytuacje, że organizacja chce widzieć ruch ogółem między subdomenami, ale z drugiej strony też nie chce dawać wszystkim współpracownikom dostępu do analyticsa zbierającego pełen ruch ze wszystkich subdomen. W takich przypadkach stosuje się następujące rozwiązanie: 1 konto Usługa GA4 ogólna, zbierająca ruch ze wszystkich subdomen (kod śledzenia z tej usługi trzeba wkleić na wszystkich subdomenach) Usługa GA4 zbierająca ruch z jednej subdomeny (czyli dana subdomena ma wklejone dwa kody śledzące – jeden dla usługi głównej i jeden dla usługi zbierającej ruch z jednej subdomeny) Usługa GA4 zbierająca ruch z drugiej subdomeny (czyli dana subdomena ma wklejone dwa kody śledzące – jeden dla usługi głównej i jeden dla usługi zbierającej ruch z drugiej subdomeny) Pytanie nr 2: Jakie dane będziemy mogli analizować w ramach aplikacji? Podobne jak te dla www? W przypadku aplikacji wiele zdarzeń ma to samo lub bardzo podobne nazewnictwo jak w przypadku zdarzeń dla stron www (internet). Jest też trochę zdarzeń, które nie występują na stronach www (internet), a występują w aplikacji. Szczegółowa lista zdarzeń dla aplikacji dostępna jest pod linkiem. Pytanie nr 3: Na moim koncie nie ma zakładki “Strumień danych”. Gdzie mogę to znaleźć? Dostęp do ustawień strumienia danych jest z poziomu Administracji, w ustawieniach usługi: Jeśli nie widzisz tam zakładki “Strumień danych”, to upewnij się, czy osoba, która nadawała Ci dostęp do usługi, przyznała Ci poziom “Edytującego” lub “Marketera”. Jeśli masz odpowiednio wysoki poziom dostępu, a nadal nie masz dostępu do ustawień “Strumienia danych”, to prawdopodobnie w Twojej usłudze wystąpił bug. W takiej sytuacji zgłoś się do supportu Google: Pytanie nr 4: Czy jeśli na stronie mamy kreator, który nie zmienia url podczas przeklikiwania się przez niego, to GA4 wychwyci każdy krok? W takim przypadku zdebuguj swoją stronę (o tym jak debugować dowiesz się tutaj i sprawdź, jakie zdarzenia uruchamiają się podczas poruszania się po stronie i czy trafiają od razu do GA4, czy może zostają na poziomie GTM. Jeśli “utknęły” na pozomie GTM, będziesz musiał zbudować tagi zdarzeń dla GA4. Pytanie nr 5: Wyłączyłam automatyczną konfigurację, a Google dalej zachęca mnie do połączenia usług. Czy klikać w to? Nie. Nie zgadzaj się na łączenie usług. Gdy połączysz usługi, to wraz z tym automatycznie włączy Ci się zgoda na przeprowadzenie automatycznej konfiguracji usługi GA4. Jeśli masz już dobrze skonfigurowaną usługę GA4, Google podda Twoje konto procesowi automatycznej konfiguracji i nadpisze Twoją konfigurację swoją automatyczną. Pytanie nr 6: Czym się różni pole “Parametr zapytania dla wyszukiwanego hasła” od “Dodatkowe parametry zapytania”. Pierwsze są domyślne, a drugie są dodatkowe? Czasami strony zbudowane są w taki sposób, jakby miały “dwuetapową” wyszukiwarkę. Przykład: mojawitryna.pl/category?s=dywan&products?text=sznurkowy Jeśli dodałbyś parametr zapytania text w górnym okienku: to GA4 przechwyci tylko z pierwszego parametru zapytania wyszukiwane hasło, czyli wychwyci tylko słowo “dywan”. Słowo “sznurkowy” zostanie pominięte. Z kolei jeśli dodasz parametr zapytania w drugim okienku: to Twoja usługa GA4 wyłapie oba wyszukiwane hasła – zarówno te słowo po s= , jak i słowo po text=. Pytanie nr 7: Wiem, że z poziomu GTM można usunąć poszczególne query params ze wszystkich raportów GA4. Ja jednak nie chciałbym ich usuwać z całego konta. Chciałbym mieć jeden raport, gdzie będą zagregowane strony bez query params i drugi report, gdzie będą widoczne pełne adresy strony, z uwzględnieniem query params. Da się coś takiego osiągnąć w GA4? Na ten moment jedynym rozwiązaniem wydaje się być założenie dwóch usług GA4, czyli wklejenie dwóch kodów GA4. Jeden kod (jedna usługa) zbierałaby ruch z query params, a drugi kod (druga usługa) bez query params. Następnie, żeby móc szybko analizować te dane można dane z obu usług zaimportować do Looker Studio i zbudować tam jeden raport, który będzie przedstawiał zagregowane strony bez query params i drugi raport, gdzie będą widoczne pełne adresy strony, z uwzględnieniem query params. Pytanie nr 8: W GA4 przychody liczą mi się w Euro. Czy można to jakoś zmienić na PLN? Tak. Możesz to zmienić w: Administracja > Kolumna Usługa > Ustawienia usługi > Waluta wyświetlana jako: Pytanie nr 9: Czy przy połączeniu UA z GA4 dane z Universal Analytics zaimportują się do Google Analytics 4? Nie, dane zebrane przez UA to oddzielny “twór”. Są zbierane według innego modelu niż w przypadku GA4 i Google nie jest w stanie zaimportować tych danych do GA4. Rekomendujemy, byś po wdrożeniu GA4 rozważyła opcję zarchiwizowania danych z UA. Masz na to czas przynajmniej do końca roku 2023. Google podaje kilka możliwych sposobów archiwizowania danych: Niedługo również w ofercie Sempai znajdzie się możliwość zlecenia nam takiego zadania. Dane zarchiwizowane przez nas będą łatwiejsze do analizy niż w przypadku eksportu do csv czy innych propozycji od Google. Pytanie nr 10: Czy należy rejestrować parametr “search_term” w definicjach niestandardowych? Na ten moment rekomenduję rejestrować parametr “search_term” w parametrach niestandardowych. Pomimo że sekcja eksplorowanie oferuje taki wymiar jak “Wyszukiwane hasło” to gdy zbudujemy raport zestawiając ze sobą “Wyszukiwane hasło” i “search_term”, to może okazać się, że “search_term” zbiera więcej haseł niż “Wyszukiwane hasło”. Pytanie nr 11: Czy połączenie z Big query generuje koszty? Koszty generuje przechowywanie danych w usłudze BigQuery i korzystanie z danych – zapytania sql (in / out) i wykorzystanie danych w raportach, np. Looker Studio lub innych klasy BI. Pytanie nr 12: Czy to normalne, że w GA4 rejestruję dwa razy mniej użytkowników i sesji niż w GA? Dwukrotna różnica powinna wzbudzić czujność. W takim przypadku należy zweryfikować poszczególne elementy: Sprawdź czy nie masz zdublowanego kodu UA – może masz raz wklejony przez wtyczkę a drugi raz przez GTM? Sprawdź czy masz dobrze wdrożony Consent Management Platform. Może masz taką konfigurację, że UA uruchamia się przy functional_storage (czyli zawsze), a GA4 dopiero na ad_storage lub analytics_storage (dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika)? Sprawdź czy kod GA4 masz wklejony na każdej stronie. Pytanie nr 13: Na czym dokładnie polega tworzenie tagów zdarzeń e-commerce w GTM? Czy jeśli się ich nie utworzy, to dane w GA4 będą się nieprawidłowo zbierać? Jeśli mamy taką sytuację, że moduł lub wtyczka przesyła dane o zdarzeniu do Google Tag Managera (widać to podczas debugowania/podglądu): a mimo to w Debug view w GA4 nie wpadają zdarzenia: view_item_list, select_item, view_item, add_to_cart, add_to_whishlist, remove_from_cart, view_cart, begin_checkout, add_payment_info, add_shipping_info, purchase Prawidłowo powinien być taki widok (przykład ze zdarzeniem view_item): Jeśli nie widzisz u siebie w DebugView zdarzeń e-commerce a widzisz je w GTM, to zbuduj następujące tagi w Google Tag Managerze: 1. Nadaj nazwę dla tagu. Dobrą praktyką jest nadawanie nazw tagów według powyższego wzorca 2. Jako typ tagu wybierz “Google Analytics: zdarzenie GA4” 3. Podaj identyfikator Twojej usługi GA4 4. Podaj nazwę zdarzenia 5. W sekcji więcej ustawień zaznacz checkbox dla “Wyślij dane związane z handlem elektronicznym” 6. Jako źródło danych ecommerce wybierz Data Layer 7. Następnie skonfiguruj regułę uruchamiania tagu: 8. Utwórz nową regułę: 9. Nadaj nazwę wg poniższego wzoru: 10. Jako typ reguły wybierz zdarzenie niestandardowe 11. Jako nazwę zdarzenia nadaj taką, jaką widzisz w debugowaniu w Google Tag Managerze, w tym przykładzie będzie to view_item 12. Uruchamianie ustaw w momencie wystąpienia wszystkich zdarzeń view_item 13. Zapisz Gotowy tag powinien wyglądać tak: Jeśli u Ciebie też tak wygląda, to możesz zapisać. Powtórz czynność dla wszystkich innych zdarzeń ecommerce. ⚠️UWAGA! Nie zaleca się zrobienia jednego tagu zbiorczego dla wszystkich zdarzeń. Jeden zbiorczy tag może zrobić bałagan w Twojej usłudze GA4. Pytanie nr 14: Czy na stronie można mieć 2 identyfikatory na raz: stary i nowy z GA4? Tak, oczywiście, można mieć UA i GA4 na raz. Obie usługi nie mają na siebie nawzajem negatywnego wpływu. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak wykorzystać automatyczne i niestandardowe statystyki w Google Analytics 4? Sempai partnerem Cookiebot! Consent mode – dlaczego jak najszybciej musisz go wprowadzić na swojej stronie internetowej? Które narzędzie jest najlepsze? Hotjar vs. Crazy Egg vs. Clarity Automatyczna konfiguracja GA4 – zgadzać się czy rezygnować? Google Analytics 4. Krok 4 (dodatek): Wymiary i dane niestandardowe w GA4 Joanna Horoszko Digital Analyst Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ