TikTok Ads – Dostępne formaty reklamowe

Patryk Karoń
18 marca, 2024
Przeczytasz w ~ 6 min.
Blog_TikTok-Ads-dostępne-formaty-reklamowe-

Niezależnie od tego, czy planujesz samodzielne prowadzenie kampanii TikTok Ads, czy wolisz skorzystać z pomocy agencji, warto znać podstawy, dzięki którym lepiej zrozumiesz działanie reklam na TikToku.

Pomimo, że tytułowa aplikacja podbija rynek już od kilku lat, można powiedzieć, że w ujęciu performance marketingu – wśród ogólnie dostępnych platform reklamowych – jest wciąż “żółtodziobem”. Wskazuje na to przede wszystkim niewielka jak na branżę liczba reklamodawców. Dzięki temu wiele marek, które jeszcze nie zdecydowały się na eksplorację ekosystemu TikToka, może liczyć na tanie dotarcie do nowych użytkowników i skalować biznesy dzięki swojej kreatywności.

Zanim jednak zdecydujesz postawić pierwszy krok swojej marki na TikToku, staniesz przed wyborem jednego z dwóch modeli zakupu reklam – aukcyjnego i rezerwacyjnego.

Czym są te modele i jakie formaty reklamowe możesz dzięki nim stworzyć? Tego dowiesz się czytając dalszą część artykułu!

Model aukcyjny

Model ten wybierany jest przez reklamodawców częściej, zapewne z uwagi na wykorzystanie w nim nieskomplikowanego formatu reklamowego “In-Feed Ads” (reklamy pojawiające się w sekcji “Dla Ciebie”) oraz ze względu na to, że jest po prostu najtańszym rozwiązaniem. Jak sama nazwa wskazuje, bazuje na aukcji pomiędzy reklamodawcami. W praktyce wygląda to tak, że ceny Twoich reklam będą się różniły w zależności od składanych ofert, a także konkurencji. Między innymi dlatego – ogromną zaletą reklam na TikToku jest obecnie mała liczba reklamodawców, dzięki czemu stają się one bardzo opłacalne.

Formaty reklamowe dostępne w modelu aukcyjnym:

  • Spark Ads – jest to format polegający na wykorzystywaniu w reklamach tiktoków publikowanych na profilu. Korzystanie z reklam typu Spark Ads pozwala nam na dodanie do kreacji reklamowej CTA z przekierowaniem do strony docelowej. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

tiktok-spark-ads

(źródło: ads.tiktok.com)

  • Reklama z katalogu – bazując na reklamach Spark Ads mamy także możliwość wykorzystania feed’u produktowego. Dzięki jego wykorzystaniu przy reklamowanych tiktokach będzie wyświetlana karuzela produktowa, która umożliwia odbiorcy szybsze i łatwiejsze przekierowanie do interesującej go karty produktu.

sempai andzela tiktok2
sempai andzela tiktok1

(źródło: TikTok – Sempai X Andżela)

  • Reklama z formularzem – standardowy typ reklamy wykorzystywany w kampaniach leadowych, gdzie odbiorca w trakcie oglądania naszego tiktoka ma możliwość wypełnić utworzony przez nas wcześniej formularz kontaktowy. Jest to najlepszy wybór dla firm, którym zależy na pozyskaniu danych osób zainteresowanych ofertą.

tiktok-formularz

(źródło: ads.tiktok.com)

  • Reklama bez profilu na TikToku? / Reklama wideo – idealny wybór dla firm, które chcą spróbować reklam na TikToku, ale nie są jeszcze do nich przekonane oraz nie posiadają konta w aplikacji. W praktyce ten rodzaj reklamy nie różni się znacząco od formatu Spark Ads. Główna różnica polega na tym, że w momencie tworzenia reklamy sami dodajemy materiał wideo trwający od 5 do 60 sekund wraz z tekstem liczącym maksymalnie 100 znaków. 

Reklamy bazujące na formacie Spark Ads umożliwiają także dodawanie różnych naklejek/nakładek, które są w stanie zwiększyć klikalność naszych reklam, a nawet zwiększyć współczynnik konwersji.

spark-ads-stickers

(źródło: ads.tiktok.com)

Model rezerwacyjny

Kampanie w tym modelu w przeciwieństwie do tych z modelu aukcyjnego charakteryzują przewidywane z góry wyniki, które możesz osiągnąć przy ustalonych kosztach. Model ten wymaga od nas większego nakładu finansowego przeznaczonego na reklamy, ponieważ tutaj TikTok musi zarezerwować dla nas konkretny termin na uzyskanie przestrzeni reklamowej. Tym, co wyróżnia model rezerwacyjny na tle aukcyjnego to większa liczba dostępnych formatów reklamowych.

Formaty reklamowe dostępne w modelu rezerwacyjnym:

  • TopView – jest to pionowy, pełnoekranowy format reklamy o proporcji 9:16 pojawiający od razu po uruchomieniu aplikacji. Największą zaletą korzystania z tego formatu jest fakt, że taka reklama wyświetlana jest przed jakimkolwiek innym tiktokiem, a odbiorca poświęca Twojej kreacji pełną uwagę. Reklama TopView charakteryzuje się 3-sekundowym wypełnieniem całego ekranu bez możliwości pominięcia, dlatego w przypadku tego formatu bardzo ważne jest zastosowanie angażującej techniki zwanej “hookiem”. Ma ona za zadanie zachęcić odbiorcę w pierwszych sekundach do jak najdłuższego oglądania wideo. Po tym czasie reklama przybiera formę natywną, gdzie użytkownik może powrócić do standardowego korzystania z aplikacji. Dostępność TopView jest ograniczona. Na każdy dzień przypada konkretna liczba “slotów” – zależna jest ona od budżetu. Cena / dostępność ma znaczenie w kontekście grup odbiorców. Warto podkreślić, że nie jest to format dostępny dla wszystkich reklamodawców. Przywilej ten mają jedynie agencje lub duże firmy posiadające partnerstwo TikToka. Rezerwacji w tym formacie dokonujemy w menedżerze reklam, gdzie tworzymy kopię roboczą. Następnie kontaktujemy się z naszym opiekunem w celu weryfikacji oraz dalszych procesów.Należy także pamiętać o możliwości korzystania nie tylko z dark postów, ale także z formatu Spark Ads (reklamy bazujące na tiktokach z profilu). Co więcej możemy skorzystać nawet z 10 kreacji, a algorytm rozłoży na nie planowany budżet po równo. Wartym uwagi jest także fakt, że jednego dnia może występować kilka TopView różnych reklamodawców, dlatego im więcej przeznaczymy budżetu na reklamę, tym częściej się wyświetlimy użytkownikom TikToka.Najmniejsza kwota jaką możemy przeznaczyć na ten rodzaj reklamy wynosi około 20 000 zł za średnio 2 149 000 wyświetleń. W tym przypadku musimy liczyć się z CPM na poziomie 9,30 zł – 10 zł. Zależnie od dnia stawka ta może ulegać zmianie. Główny wpływ mają na to różnego rodzaju wydarzenia, dlatego na kampanię z wykorzystaniem tego formatu zalecamy przeznaczyć minimum 50 000 zł,  co finalnie skutkuje największą efektywnością. Po zakończonej emisji reklamy możemy liczyć na raport z przeprowadzonych działań.
  • TopFeed – wybór tego formatu reklamowego dostępny jest tylko i wyłącznie dla kampanii z wybranym rodzajem zakupu – Reach & Frequency. Pozwala on na większą ingerencję ze strony reklamodawcy w grupy docelowe, do których ma być targetowana reklama. W przypadku R&F mamy także wpływ na częstotliwość wyświetlania się reklam poszczególnym odbiorcom.Swoją przewagę nad pozostałymi formatami reklam, TopFeed zyskuje poprzez przewidywalność R&F co do zasięgu i częstotliwości, dzięki czemu optymalizacja takiej reklamy może przynosić jeszcze lepsze efekty. Cechą charakteryzującą TopFeed jest pierwszeństwo ekspozycji reklamy, która wyświetlana jest użytkownikowi w pierwszym przedziale reklamowym po odpaleniu aplikacji.Ten rodzaj reklamy najlepiej sprawdzi się dla firm, którym zależy na zwiększeniu świadomości marki. Więcej o TopFeed możesz przeczytać tutaj.

Podsumowanie

Słowem zakończenia, TikTok w ujęciu performance marketingu daje szeroki wachlarz formatów reklamowych, dzięki czemu każdy reklamodawca jest w stanie dotrzeć do swojej grupy docelowej przy jednoczesnym uzyskaniu kluczowego dla firm feedbacku. Jest to zarazem jeden z kluczowych powodów, dla którego warto zacząć reklamować się na TikToku, ponieważ to właśnie kreacje, jakie jesteśmy w stanie stworzyć na tej platformie, angażują odbiorców reklam, jak na żadnym innym medium. 

Jeżeli planujesz uruchomienie kampanii reklamowej na TikToku, lub chcesz dowiedzieć się więcej na temat – serdecznie zachęcamy do kontaktu!

Zadaj pytanie

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 13

Bądź pierwszy i oceń tekst.