#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikE-commerce w Czechach. Infografika #Grow Global

Rynek e-commerce w Czechach cały czas się rozwija oferując tym samym wiele możliwości i szansę na dotarcie do nowych grup potencjalnych klientów. W mijającym roku 2021 w Czechach działało ponad 40 tysięcy sklepów online. Udział e-commerce w całkowitym obrocie detalicznym wynosi 13,5% (dane za ceska-ecommerce.cz), oznacza to więc, że wciąż jest to rynek z ogromnym potencjałem. Nic więc dziwnego, że Czechy przyciągają coraz więcej e-sklepów. Chcesz do nich dołączyć? Dowiedz się, jak to zrobić, korzystając z aktualnych danych i wskazówek.

Infografikę w wysokiej rozdzielczości pobierzesz TUTAJ

Charakterystyka klienta e-commerce w Czechach

Charakterystyka klienta e-commerce w Czechach

Czechy to kraj liczący niespełna 11 milionów mieszkańców. 78,5% Czechów w wieku powyżej 16 lat deklaruje, że korzysta z Internetu, z czego ponad połowa robi to za pośrednictwem urządzeń mobilnych takich jak smartfon lub tablet. Wśród klientów e-sklepów przeważają kobiety. 

W przeciętnym czeskim koszyku zakupowym online znajdują się 2 produkty, a jego wartość wynosi 1677 czeskich koron.

 

Ogólne trendy branży e-commerce w Czechach

Ogólne trendy branży e-commerce w Czechach

Produkty najchętniej kupowane w sklepach online w Czechach w 2021 roku

Wśród produktów przypisanych do konkretnych kategorii największą popularnością cieszy się odzież i akcesoria. Ubrania stanowią 19% produktów kupowanych online. Zainteresowaniem cieszą się także artykuły do domu i ogrodu (13%), a na dalszych miejscach plasują się artykuły spożywcze, dziecięce oraz elektronika. 

Kategorie e-commerce: zmiana rok do roku + wydatki 

Grupy produktowe, w których wydatki są największe to: 

  • podróże (1,5 mld $),
  • elektronika (1,08 mld $) 
  • moda i ubrania (1,06 mld $), 

choć pierwsza z nich odnotowała w mijającym roku największy spadek wydatków, co zapewne związane jest z wciąż obowiązującymi obostrzeniami ze względu na sytuację pandemiczną na świecie.

Największy wzrost wydatków nastąpił w kategorii muzyka online (32,2%) oraz jedzenie i higiena osobista (25,1%). Tak spore zwiększenie wydatków na te artykuły zapewne także ma związek z pandemią koronawirusa.

Popularne porównywarki cen w Czechach

Coraz więcej użytkowników przed dokonaniem zakupu korzysta z porównywarek. Sprawdzają tam nie tylko ceny, ale też wiarygodność e-sklepu. Najpopularniejsze są rodzime porównywarki – Heureka, Zbozi, Hledejceny, Srovnavame.

Planując podbój czeskiego rynku odzieżowego, warto przyjrzeć się platformie GLAMI, która łączy w sobie elementy wyszukiwarki produktów i portalu społecznościowego. Koncentruje się na modzie i dodatkach oraz pozwala użytkownikom przeglądać towary, tworzyć kolekcje, udostępniać je i komentować. Jako porównywarkę produktów w kategorii moda wykorzystuje ją 30% konsumentów (za: ceska-ecommerce.cz).

Prognoza wielkości rynku mobile commerce (w miliardach euro)

Rynek e-commerce w Czechach stale rośnie i zgodnie z przewidywaniami analityków, ten trend ma się utrzymać w ciągu następnych lat. Prognozy zakładają, że w 2023 roku jego wielkość wyniesie 6,7 miliardów euro.

Udział sprzedaży cross-border w maju 2018 roku

W porównaniu do preferencji na rynku polskim, Czesi chętniej kupują w zagranicznych e-sklepach – robi to ponad połowa klientów, z czego 6% wybiera wyłącznie sklepy spoza kraju. Co ciekawe, najpopularniejsze kraje dla czeskich konsumentów to te z najbliższego sąsiedztwa – Polska i Słowacja (jpmorgan.com). 

 

Preferencje czeskich użytkowników w obszarze e-commerce oraz logistyka e-commerce w Czechach

Preferencje czeskich użytkowników w obszarze e-commerce

Dlaczego czescy konsumenci kupują online?

Przewagą zakupów online nad tradycyjnymi jest przede wszystkim wygoda. Aż 49% respondentów wskazuje, że wybiera zakupy online ze względu na możliwość szybkiego i łatwego porównania produktów, a 18% chce w ten sposób uniknąć tłoku. Oszczędności także przekonują sporą część czeskich klientów – 17% oszczędza pieniądze, a 10% czas. 11% klientów e-sklepów ceni sobie większy wybór, a 5% możliwość powtórnego zakupu.

Obawy czeskich konsumentów związane z kupowaniem online

Dla sporej części Czechów obawą towarzyszącą zakupom online jest ta związana z brakiem kontaktu z fizycznym produktem. Na brak możliwości dotknięcia kupowanego towaru wskazuje 45%. Komplikacji związanych z reklamacją obawia się 29% ankietowanych. Obawy budzi też kwestia ochrony danych (5%) i bezpieczeństwa transakcji płatniczej (8%). Niewielki odsetek Czechów narzeka także na brak możliwości poradzenia się sprzedawcy przed zakupem. 

Urządzenia, przez które Czesi dokonują zakupów online oraz transakcje mobilne zakończone w aplikacji

Trendy w tej dziedzinie w Czechach nie odbiegają od tych w pozostałych krajach Europy. Na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych urządzeń, przez które klienci dokonują zakupów online, znajduje się komputer stacjonarny, choć jego przewaga nad smartfonami jest już bardzo niewielka. Najmniej osób finalizuje zakup za pośrednictwem tabletów.

Warto zauważyć, że aż 48% transakcji mobilnych zakończono w aplikacji. Wskazuje to na konieczność odpowiedniej optymalizacji także tego kanału.

Najpopularniejsze metody dostawy w Czechach w 2021 r.

Najczęściej wybieranymi metodami dostawy w Czechach są 

  • Zásilkovna 
  • Poczta Czeska 
  • PPL 
  • DPD 

W czołówce przeważają więc czescy dostawcy, co wskazuje wyraźnie, że rynek dostaw e-commerce w tym kraju szybko się rozwija. Podobnie jak w Polsce rosnącą popularnością cieszą się paczkomaty (Z-BOX obsługiwane przez firmę Zásilkovna).

 

E-płatności e-commerce w Czechach

E-płatności e-commerce w Czechach

Najpopularniejsze metody płatności za zakupy online w Czechach w 2021 roku

Wśród metod płatności wybieranych przez czeskich konsumentów, na pierwszy miejscu znajduje się płatność kartą online. Korzysta z niej 35% konsumentów. Warto zauważyć, że aż 28% kupujących online preferuje płatność gotówką przy odbiorze, równie popularny jest tradycyjny przelew bankowy. 

Najpopularniejsze metody płatności podczas zakupów online w latach 2018 – 2020

Na przestrzeni lat 2018-2020 utrzymywała się wysoka popularność płatności kartą przez internet, przelewu bankowego oraz płatności gotówką przy odbiorze. Niewielu konsumentów decyduje się na wybór systemów płatności takich jak PayPal czy PaySec, równie rzadko Czesi korzystają z Google Pay czy Apple Pay. 

Wielkość i wzrost rynku płatności cyfrowych

Obecnie w Czechach aż 5,78 milionów osób korzysta z płatności cyfrowych, co daje niemal połowę całej populacji kraju. Prognozy przewidują wzrost popularności płatności kartą i mobilnych, przede wszystkim ze względu na młodsze pokolenie, które chętniej korzysta z takich rozwiązań (za: mergado.com)

 

Kanały promocji w Czechach

Kanały promocji w Czechach

Reklama cyfrowa: wydatki oraz wzrost rok do roku z wyszczególnieniem podkategorii

Czeskie sklepy najchętniej reklamują swoje usługi w digitalu poprzez:

  • reklamy w wyszukiwarce – tu wydatki są największe – 467,8 mln $
  • reklamy w social media – tu wzrost wydatków 2020 vs. 2019 jest największy – 9,1%

Rośnie także popularność reklamy video (9%), spadają natomiast wydatki na tradycyjne ogłoszenia.

Łączne wydatki na reklamę cyfrową w Czechach urosły w 2020 roku o 7% w porównaniu do roku 2019. 

 

Rynki eksportowe

Już niebawem scharakteryzujemy i przedstawimy Wam kolejne rynki eksportowe.

Infografikę w wysokiej rozdzielczości możesz pobrać TUTAJ

Sprawdź także nasze pozostałe infografiki #GrowGlobal:

 

Sempai