Landing page – co to jest i jakie ma zastosowanie?

Iwona Bortniczuk
1 sierpnia, 2022
Przeczytasz w ~ 7 min.
Landing page – co to jest i jakie ma zastosowanie

Scrollujesz sobie media społecznościowe, aż coś przykuwa Twoją uwagę. Może to być intrygujący post albo zdjęcie. Na przycisku widzisz hasło „przetestuj”, „sprawdź”, „dowiedz się więcej”. Zatem klikasz i przechodzisz dalej. Trafiasz na stronę internetową, której treść idealnie do Ciebie przemawia i dochodzisz do wniosku, że oferta – produkty lub usługi – to to, czego Ci brakowało. Taki właśnie powinien być dobry landing page! Co trzeba widzieć o landing pages oraz jak je tworzyć, aby działały? 

Landing page – co to takiego?

Co to jest landing page? Najprościej mówiąc, landing page to strona docelowa, którą tworzymy dla konkretnej kampanii. Użytkownik „ląduje” na niej z baneru reklamowego, kampanii PPC, linków w newsletterze itd. 

Różnica pomiędzy landingiem a stroną główną 

Strona główna to wizytówka Twojego biznesu, a jednocześnie mapa poruszania się po całej witrynie. Użytkownik, który się na niej znajdzie, dostaje informacje na temat charakteru działalności, widzi też kolejne podstrony, wydzielone sekcje, zakładkę „O nas” itp. Można więc powiedzieć, że strona główna spełnia wiele, a do tego dość ogólnych celów – przede wszystkim przekazuje informacje, wskazuje na możliwości, opcje kontaktu itd. 

Landing pages to z kolei autonomiczne strony, najczęściej typu one page, tworzone głównie na potrzeby kampanii marketingowych. Są projektowane tak, aby skłonić internautę do wykonania określonej akcji jak pobranie e-booka, przejście na stronę produktu, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza. Poza tym landingi skupiają się na jednej ofercie, na przykład kursie, webinarze, produkcie. Dlatego ich treść powinna nawiązywać tylko do niej. 

Dlaczego należy kierować ruchu na landing page, a nie na stronę główną?

Jeśli jako stronę docelową ustawisz witrynę firmową, nie będziesz mieć wpływu na zachowanie użytkownika oraz podejmowane przez niego czynności. Nawet jeśli umieścisz na niej świetną grafikę z buttonem zachęcającym do działania! Strona główna jest przepełniona różnymi, także zupełnie niezwiązanymi z daną kampanią informacjami, zawiera przekierowania do innych miejsc serwisu, sekcji blogowej itd. Dlatego bardzo możliwe, że coś odwróci uwagę użytkownika i nie wykona on danej akcji, której od niego oczekujesz.

W jakim celu tworzy się landing pages?

Wiesz już, że skuteczny landing page powinien realizować sprecyzowany cel. Jaki konkretnie?

Generowanie leadów sprzedażowych

Celem tworzenia landing page bardzo często jest pozyskiwanie leadów sprzedażowych, czyli danych kontaktowych do użytkowników, Twoich potencjalnych klientów. LP zazwyczaj konwertuje odwiedzających w leady szybciej i skuteczniej niż inne narzędzia marketingowe. Dobrze zaprojektowany, skuteczny landing page przekłada się na wysokie ROI (więcej na temat ROI znajdziesz w tym wpisie: https://sempai.pl/blog/czym-jest-wskaznik-roi-i-w-jaki-sposob-go-obliczyc/). 

Jak wygląda generowanie leadów poprzez stronę docelową? Użytkownik zostawia namiary na siebie, wpisując swój adres e-mail lub/i numer telefonu do formularza. Jednocześnie zgadza się na otrzymywanie od Ciebie informacji – co jest niezwykle istotne w kontekście przepisów RODO. Dzięki temu będziesz w kontakcie z odbiorcą nawet po tym, jak opuści stronę. Pozyskanie jego adresu e-mail daje Ci naprawdę mnóstwo możliwości. Przede wszystkim możesz zaplanować wysyłkę newslettera lub specjalnych, indywidualnych ofert. 

Co możesz zrobić, aby skutecznie zbierać leady poprzez landing page? Na pewno pomoże Ci tzw. magnes na leady – lead magnet. To typowa transakcja „coś za coś”. Jeśli chcesz, aby użytkownik zostawił Ci swój adres e-mail, skuś go darmowym e-bookiem, poradnikiem, webinarem, testowym dostępem do platformy itd.

Generowanie ruchu

Dobry landing page może też ściągnąć ruch i przekierować go na stronę główną lub inną podstronę – np. produktu czy kampanii – jeśli tylko tego potrzebujesz. Aby zweryfikować, czy Twoje działania dają oczekiwany efekt, potrzebujesz narzędzi do zbierania i analizowania danych, jak np. Google Analytics. 

Jak zrobić landing page?

Tworzenie landing page odbywa się według ściśle określonych zasad. Trzeba pamiętać, że wszystkie detale strony docelowej powinny być zaprojektowane tak, aby skłonić użytkownika do wykonania określonej akcji. Usuń wszelkie „przeszkadzajki”, które nie służą osiągnięciu założonego celu – tak, aby nie rozpraszać odbiorcy. Dotyczy to m.in. belki z menu oraz wszelkich zakładek, które znajdują się na stronie głównej. 

Elementy, jakie powinien zawierać skuteczny landing page

Jeżeli chcesz zaprojektować skuteczny landing page, musisz uwzględnić w nim kilka podstawowych elementów. Są to:

Unikalna cecha oferty 

Czyli unique selling point (USP). To cecha, która sprawia, że dany produkt lub usługa wyróżnia się na tle konkurencji. Musisz przekonać swojego potencjalnego klienta, że kupno tego produktu przyniesie mu konkretne korzyści. Możesz się odwołać do warstwy emocjonalnej i wzbudzać pozytywne odczucia lub przekonać odbiorcę, że dany produkt rozwiąże jego problem, wesprze go w życiu codziennym itp. 

Korzyści dla klienta

Dokładnie przemyśl, jaki przekaz trafi do Twojego potencjalnego klienta. Oprzyj się na unikalnej cesze produktu, podaj przykłady, w jaki sposób dany produkt faktycznie ulepszy życie użytkownika lub sprawi, że będzie ono przyjemniejsze. Pamiętaj, że korzyści i wartości muszą być opisane obrazowo. 

Główna grafika lub video.

To jeden z filarów dobrego landing page’a. Warstwa wizualna musi być zaprojektowana pod konkretnego odbiorcę (personę), zainteresować go, przyciągnąć uwagę i zatrzymać na stronie.

Społeczny dowód słuszności

Mamy tendencję do przyjmowania takiego stanowiska jak większość ludzi w danej grupie czy środowisku. Jak wykorzystać ten efekt psychologiczny podczas tworzenia stron landing page? Podaj statystyki („79% użytkowników nie zamieniłoby naszej wyciskarki na żadną inną”), wykorzystaj opinię zadowolonego klienta, odwołaj się do dobrego miejsca w rankingu, napisz, jakie nagrody wygrał produkt. 

Call to Action

Czyli wezwanie do działania. Zachęć użytkownika do kliknięcia, wypełnienia formularza, pobrania e-booka, odtworzenia video. Używaj słów typu „sprawdź”, „przekonaj się”, „wypróbuj”. 

Tworzenie stron landing page – o czym jeszcze trzeba pamiętać?

Istnieje jeszcze kilka zasad, których należy przestrzegać, aby stworzyć sugestywny i skuteczny landing page.

Przejrzysty układ strony 

Jak już wspominałam, landingi to przeważnie strony typu one page, bez dodatkowych elementów jak belka menu z poszczególnymi kategoriami. Należy bowiem unikać rozpraszaczy czy buttonów, które odciągnęłyby internautę od przekazu głównego. Chcemy przecież, aby użytkownik został na stronie i wykonał tę jedną akcję, której od niego oczekujemy. 

Wyraźne przyciski z Call to Action 

Zadbaj o to, aby przyciski z wezwaniem do działania faktycznie wyróżniały się na stronie. Czasami wystarczy wyrazisty kolor itp. 

„Przypominajki”

W przypadku, gdy strona zawiera sporo treści, dotyczących np. webinaru czy kursu, kluczowy dla nas element – jak formularz zapisu albo button Call to Action – warto umieścić w kilku miejscach na stronie. Gdzie? Przykładowo w jej górnej części, czyli po przedstawieniu tematu, następnie w środku – po sekcji poświęconej prowadzącemu i agendzie – oraz na samym dole, aby dać użytkownikowi jeszcze jedną szansę do zapisania się na wydarzenie. Na każdym z tych etapów odbiorca jest coraz bardziej zainteresowany tematem i bardziej skłonny do zapisania się na pierwszą, darmową lekcję kursu, na listę oczekujących lub webinar. Jeżeli jednak nie podsuniemy mu formularza „pod nos” i nie przypomnimy o tym w kilku miejscach, bardzo możliwe, że mimo atrakcyjnej tematyki, opuści landing page.

Argumenty „za”

Warto też wizualnie podkreślić listę argumentów przemawiających za daną usługą czy produktem. Jeżeli jest to strona promująca wspomniany webinar, wypisz, jakie umiejętności albo informacje zdobędzie uczestnik. Poza tym podkreśl, jakie kompetencje oraz doświadczenie ma prowadzący. 

Przykłady landingów

Chcesz stworzyć świetną stroną docelową? Sprawdź, jak robią to profesjonaliści. Dzięki temu dowiesz się, co działa, a co…. niekoniecznie. Oto przykłady landing page od najpopularniejszych marek. 

Co ma dla nas Airbnb?

Nowoczesny, przejrzysty projekt. Komunikaty zostały tu ograniczone do minimum. Strona wywołuje w użytkowniku pozytywne odczucia – zdjęcia uśmiechniętych hostów, hasła odwołujące się do emocji i skojarzeń („Otwórz swój dom dla gości”). Do tego zaakcentowano korzyści („Zyskaj nawet 2 574 zł miesięcznie”). Buttony Call to Action rozmieszczono w kilku miejscach. 

przykładowy landing page

A może Monday?

Dobrze robi to też Monday. Od razu podaje listę sektorów, w których platforma znajdzie zastosowanie, a następnie sięga po sprawdzoną technikę, czyli social proof („Zobacz, dlaczego ponad 125K firm wybiera monday.com”). Na kolejnych kafelkach przedstawiono atuty narzędzia. 

przykładowy landing page

Jak (nie) przekonuje Netflix? 

Landing Netflixa jest prosty. Aż za bardzo. Za to zręcznie operuje językiem korzyści – argumenty „za” faktycznie mogą skłonić internautę do kliknięcia. Co jednak z tego, skoro przycisków z wezwaniem do działania jest stanowczo za mało? Mogłyby znaleźć się przy każdym kafelku z opisanym benefitem. 

przykładowy landing page

Chcesz stworzyć dobry landing page? Planując poszczególne elementy strony, postaw się w roli użytkownika i zadaj sobie kilka pytań. Czy znajdę na stronie to, czego oczekuję? Czy przekaz jest dla mnie zrozumiały? Czy mogę zaufać witrynie na tyle, aby zostawić tu swój adres e-mail? Dzięki temu będziesz mógł poprawić ewentualne błędy i zastosować takie techniki, dzięki którym przekonasz odbiorcę. 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Iwona Bortniczuk

Content Marketing Team Leader

Mój pierwszy artykuł, który ukazał się w prasie, traktował o budowaniu z glinosłomobeli i żerdzi. Potem było jeszcze ciekawej: publikacje o elektryce, instalacjach, halach rolniczych, logistyce i cięższym transporcie… Copywriterska odwaga przydaje mi się w Sempai, gdzie artykuły o fotowoltaice i nawozach przeplatam opisami zabiegów kosmetycznych. Kiedy akurat nie piszę, jestem drużynową teamu CM. Po godzinach piekę tarty, jem kopytka, zastygam w asanach i pochłaniam seriale.