Strona główna → Blog → Google Ads → Czym jest wskaźnik ROI i w jaki sposób go obliczyć? Czym jest wskaźnik ROI i w jaki sposób go obliczyć? Marlena Czaczkowska 10 sierpnia, 2022 Przeczytasz w ~ 4 min. Inwestycja w każdy projekt powinna pociągać za sobą dokładne wyliczenia jej opłacalności, jeśli chcesz mieć pewność co do trafności podjętego przedsięwzięcia. Przydatnym sposobem na zmierzenie wartości inwestycji jest wyliczanie wskaźnika ROI. Co to jest ROI? Kiedy i w jakim celu się go wykorzystuje? I co najważniejsze — jak go samodzielnie obliczyć? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. Serdecznie zapraszamy do lektury! ROI, czyli zwrot z inwestycji Zastanawiasz się, co to ROI? Chętnie rozwiejemy tę wątpliwość! ROI, z j. angielskiego Return On Investment, tłumaczone jest na j. polski jako zwrot z inwestycji. Co to dokładnie oznacza? Pod skrótem ROI kryje się wskaźnik rentowności inwestycji, który stosowany jest do mierzenia efektywności przeprowadzanych działań. Najprościej mówiąc — jest to stosunek zysków netto do poniesionych kosztów. Bardzo często wskaźnik ROI wykorzystuje się np. podczas planowania i realizacji kampanii reklamowych w Google Ads czy działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. ROI wskaźnik jest bowiem sposobem na sprawdzenie, czy koszta produkcji i reklamy nie przewyższają otrzymanego zysku. Jak obliczyć ROI? Wzór ROI: jak obliczyć? Niezbędna jest znajomość dwóch najważniejszych wartości: kosztów i przychodów przeprowadzanych działań. Wskaźnik wyrażany jest w procentach, a dokładny ROI wzór prezentuje się następująco: Przychód to zysk netto, jaki przyniosła sprzedaż. Całkowite nakłady inwestycyjne są zaś sumą poniesionych kosztów, jakie pozwoliły na osiągnięcie danego celu. Jak obliczyć ROI na konkretnym przykładzie? Obliczenie wskaźnika ROI na przykładzie Zastanawiasz się, jak to wygląda w praktyce? Nie jest to takie trudne. Zacznij od ceny produkcji produktu — przykładowo 100 zł. Załóżmy, że sprzedawany jest on po 200 zł. Reklama danego produktu w Google Ads przyniosła efekt w postaci sprzedanych 6 sztuk, co dało zysk na kwotę 1200 zł. Przyjmijmy, że kampania Google Ads kosztowała 200 zł. Całkowity przychód wyniósł więc 1200 zł, a nakłady inwestycyjne 800 zł (100 zł x 6 + 200 zł). Podstawiając to pod wzór, otrzymasz: ROI = ((1200-800) / 800) x 100% ROI = 50% Jak interpretować wynik wskaźnika zwrotu z inwestycji? ROI interpretacja także nie jest skomplikowana. Po podstawieniu pod wzór niezbędnych danych uzyskasz wynik procentowy. Ta liczba będzie określała Twój otrzymany zwrot z inwestycji. Jak go przełożyć na konkretne kwoty? Wystarczy, że przyjrzysz się przykładowi podanemu powyżej. Wskaźnik ROI po podstawieniu poszczególnych danych wyniósł 50%. To znaczy, że za każde wydane 1 zł otrzymujesz 1,5 zł, co gwarantuje Ci zwrot poniesionych kosztów i jednocześnie daje zarobek w wysokości 0,5 zł. Liczenie ROI za pomocą śledzenia konwersji ROI marketing jest niezwykle wartościowym działaniem, jednak musisz pamiętać o tym, że nie będzie to rentowna czynność bez wcześniejszego zmierzenia konwersji. To właśnie działania użytkowników, takie jak odwiedziny na Twojej stronie internetowej, rejestracja w witrynie czy zakupy określają opłacalność danej reklamy lub słowa kluczowego, które ich tu doprowadziły. W liczeniu ROI za pomocą śledzenia konwersji pomoże Ci narzędzie Google Analytics, zbierające i przedstawiające wszelkie dane w czytelny sposób. Jak wyliczyć ROI za pomocą śledzenia konwersji dla produktów, których konkretną wartość trudno jest wycenić? Wpierw musisz oszacować wartość poszczególnego działania użytkownika na swojej stronie. Załóżmy, że chcesz wyliczyć ROI dla e-booka, którego pobranie możliwe jest po rejestracji w Twojej witrynie. Opracowanie go to koszt 2000 zł. Pozyskałeś 300 chętnych, a wyliczona umowna kwota za każde pobranie to 100 zł. Kampania reklamowa w Google Ads kosztowała 200 zł. Podstawiając pod wzór otrzymujemy: ROI = ((30000 – 2200) / 2200) x 100% = 1263% Przeliczając to na złotówki okazuje się, że za każde wydane 1 zł otrzymujesz 12,63 zł. Im wyższy wynik wskaźnika ROI, tym większe powodzenie kampanii marketingowej. Pamiętaj jednak, że może mieć on również wartość minusową — wtedy wskazuje na niepowodzenie przeprowadzanych działań. Czy ROI to wiarygodny wskaźnik? Wskaźnik ROI będzie wiarygodny, jeśli wykorzystane do jego obliczenia dane będą prawdziwe. Jeżeli więc zależy Ci na tym, aby był zgodny z rzeczywistością, zadbaj o podanie w nim jak najdokładniejszych kwot. I pamiętaj o tym, by systematycznie aktualizować dane, gdyż nawet niewielkie czynniki mogą wpłynąć na prawdziwość tych wyliczeń. Kiedy warto obliczać wskaźnik ROI? ROI wskaźnik warto obliczać, gdy chcesz sprawdzić opłacalność projektu, w który zamierzasz zainwestować. Bardzo często wykorzystywany jest on np. przy planowanych projektach marketingowych. Monitorowanie wskaźnika zwrotu z inwestycji pozwoli Ci nie tylko na sprawdzenie zysków, jakie przyniesie Ci reklama w Google Ads. Ułatwi Ci także podjęcie decyzji względem tego, na które działania dokładnie przeznaczyć swój budżet inwestycyjny. Jest to niezwykle wartościowe rozwiązanie szczególnie wtedy, gdy równocześnie prowadzisz kilka różnych kampanii reklamowych. ROI wskaże, która z nich jest bardziej opłacalna, dzięki czemu będziesz mógł przeznaczyć większą część budżetu na przynoszące korzystniejsze rezultaty działania. ROI to najszybszy sposób do poznania stosunku zysków do kosztów reklamy w środowisku marketingu internetowego. Jeśli więc zależy Ci na sprawdzeniu, czy korzystanie z reklam w Google Ads będzie dla Ciebie opłacalne, zapoznaj się ze sposobem obliczania wskaźnika ROI. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Szczyt zakupowy w Q4. Porady i statystyki dla e-commerce Co Nowego w Google Ads? Analizujemy Google Agency Kickoff! Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Muszę Cię brutalnie zaskoczyć – CPC w 2024 roku to przeżytek! Strategie “Docelowy ROAS/CPA” i kampanie PMax to nie szczyt automatyzacji konta Google Ads! Performance Max, czy alternatywy? Naucz się dobierać idealne kampanie reklamowe! Marlena Czaczkowska Senior Content Marketing Specialist Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ