#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOPaginacja – co to jest i jak wdrożyć ją na stronę?

Twój sklep internetowy rośnie. W ofercie pojawiają się atrakcyjne produkty, a poszczególne kategorie zapełniają się nowymi pozycjami. Jeśli ten scenariusz realizuje się teraz w Twojej firmie, to ostatni dzwonek, abyś wprowadził na swoją stronę wygodną i przejrzystą paginację. Od tego, czy zostanie to zrobione prawidłowo, zależy nie tylko wygoda użytkowników, ale też odpowiednie odczytanie zawartości witryny przez roboty Google. Chcesz wiedzieć, jak tego dokonać? Poznaj najważniejsze wskazówki.

Co to jest paginacja stron internetowych?

Wyobraź sobie, że sięgasz po książkę. Przerzucasz kilka kartek i odnajdujesz ulubione fragmenty powieści. Sprawdzasz, co działo się kilka stron wcześniej, powtarzasz sobie najlepsze cytaty i odstawiasz z powrotem na półkę. Zawsze możesz wrócić do niej później – uporządkowana zawartość pozwala Ci z łatwością odnaleźć zapierający dech rozdział lub przepiękną ilustrację. To nie byłoby takie proste, gdyby jej treść umieszczono na długiej rolce z papieru, prawda? Samo jej rozwijanie zajęłoby mnóstwo czasu, a odnalezienie interesujących Cię wersów byłoby tak kłopotliwe, że najpewniej prędko zrezygnowałbyś z takiego pomysłu.

Przeglądanie strony internetowej nie różni się aż tak bardzo od poznawania kolejnych stron powieści. Aby użytkownik mógł robić to szybko i wygodnie, zawartość witryny poddajemy segmentacji.

Paginacja, nazywana również stronicowaniem polega na podziale treści w witrynie oraz umieszczenie jej kolejnych części na oddzielnych podstronach.

Dzięki zastosowaniu zasad prawidłowego stronicowania użytkownik już w pierwszej chwili widzi kilka do kilkunastu pozycji z Twojej oferty i wie, że gdy przejdzie dalej, znajdzie kolejne, potencjalnie interesujące produkty z wybranej przez siebie kategorii. W dodatku widoczna na dole strony lista zachęca go do ich sprawdzenia. Takie rozwiązanie pozwala klientom na szybkie zapoznanie się z asortymentem, bez długiego oczekiwania na załadowanie się wszystkich dostępnych w nim propozycji.

Gdzie występuje paginacja?

Powyższe przykłady odnoszą się do funkcjonowania sklepów internetowych, które swoją ofertę prezentują za pomocą list produktów. Jednak paginacja istotna jest również na innego rodzaju stronach, w których występują duże ilości treści. Dotyczy to w szczególności bardzo długich artykułów, firmowych blogów, galerii, list z opiniami produktów/recenzjami oraz wątków na internetowych forach dyskusyjnych.

Użytkownik powinien mieć możliwość intuicyjnego poruszania się po kolejnych podstronach. Ponadto powinien być w stanie bez problemu zlokalizować linki do poprzedniej i następnej części listy lub treści. Standardowo przyciski do tego służące umieszczane są na dole strony, a czasami dla dodatkowej wygody również na górze.

występowanie paginacji

Jak wdrożyć paginację strony?

Odpowiednio zoptymalizowana paginacja może okazać się niezbędna w przypadku stron rozbudowanych w treści oraz sklepów internetowych o szerokiej ofercie. Jeśli chcesz, aby stronicowanie dodatkowo wspomagało strategię indeksacji i stało na straży dobrych doświadczeń użytkowników, warto, abyś dokonał skutecznego wdrożenia tej funkcjonalności w Twojej witrynie. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić.

Atrybuty rel=prev” i rel=”next” – ochrona przed duplikacją treści

W przeszłości znaczniki rel=”prev”” i rel=”next” były wykorzystywane do komunikowania robotom Google, że kolejne podstrony dotyczą jednej kategorii. Atrybuty odnosiły się do adresu URL poprzedniej (“prev”) oraz kolejnej (“next”) części zawartości, wskazując występujące między nimi następstwo. 

W 2021 roku gigant z Mountain View poinformował, że nie są one już wymagane. Najprawdopodobniej Google poradziło sobie z wykrywaniem stronicowania bez dodatkowych wskazówek. Jeśli jednak posiadasz je wciąż na swojej stronie, nie ma potrzeby ich usuwania.

Canonical a stronicowanie

Przy wdrażaniu paginacji w witrynie należy pamiętać, że istnieje maksymalna liczba podstron, które Google może zaindeksować pod Twoją domeną. Robot Google odwiedzający serwis dokonuje analizy zawartości oraz kodu strony i na jej podstawie określa, które podstrony umieści w wyszukiwarce. 

Co więcej, Google nie lubi, kiedy treści na stronie nie są oryginalne. Właśnie dlatego, aby Twoja domena została uznana za wartościową, należy unikać kopiowania i zadbać o oryginalny, niepowtarzalny content, zarówno względem innych witryn, jak i w obrębie Twojej własnej.

Aby roboty nie uznały zbliżonych treści obecnych na poszczególnych podstronach kategorii za duplikację, powinieneś utworzyć linki kanoniczne (rel=canonical). Wdrożenie tych znaczników umożliwi wskazanie robotom, który adres URL jest linkiem oryginalnym.

Kanoniczny URL to adres strony, którą Google uznaje za kluczową spośród zbioru jej duplikatów. Przykładowo: jeśli istnieje mobilna oraz standardowa wersja danej podstrony, tylko jedna z nich zostanie zaindeksowana i wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Po więcej informacji dotyczących linku kanonicznego przejdź na https://sempai.pl/blog/canonical-co-to-jest-adres-kanoniczny/.

W większości przypadków rekomenduje się self-canonical na każdej stronie paginacji. W ten sposób link kanoniczny na stronie drugiej wskazywać będzie na stronę drugą, na stronie trzeciej na trzecią itd. 

Nie stosuje się linku do strony pierwszej jako kanonicznego dla pozostałych podstron, ponieważ w istocie nie jest to treść duplikowana, a części składowe większej całości, jaką jest np. kategoria produktów.

Paginacja a Infinite scroll

Zamiast konwencjonalnej paginacji w Twojej witrynie możesz zastosować również Infinite scroll – automatyczne ładowanie i wyświetlanie treści znajdujących się na kolejnych podstronach. Wielu użytkowników uznaje to rozwiązanie za wygodniejsze, ze względu na brak konieczności klikania w przyciski stronicowania. Zamiast tego kolejne fragmenty treści pojawiają się na skutek przewijania scrollem myszki lub palcem po ekranie (w przypadku urządzeń dodatkowych). Daje to wrażenie „nieskończoności” witryny. Zasady paginacji tego typu nie różnią się znacząco od klasycznego stronicowania, jednak wariant ten stosowany jest częściej w przypadku portali opartych na języku JavaScript.

Paginacja stron internetowych a sitemap

Mapa witryny (sitemap) powinna zawierać wszystkie adresy URL w obrębie Twojej domeny, które chcesz odnaleźć w wyszukiwaniach Google. Jednak w tym miejscu warto przypomnieć, że ilość indeksowanych podstron dla jednej domeny jest ograniczona. Właśnie dlatego większość specjalistów SEO zaleca umieszczenie w sitemap wyłącznie adresów do pierwszych stron poszczególnych kategorii. Są one najmocniej zoptymalizowane pod wybrane słowa kluczowe i mają największą szansę na dobrą pozycję w wynikach Google.

Jakie korzyści SEO niesie ze sobą paginacja stron?

Głównym powodem wprowadzania paginacji jest zapobieganie problemom technicznym, takim jak spowolnienie działania strony. Wszelkie niedogodności mają duży wpływ na doświadczenia użytkownika, a tym samym na konwersję. Każda dodatkowa sekunda przeznaczona na ładowanie się kolejnych elementów witryny prowadzi do ucieczki klientów i porzucania koszyków zakupowych.

Prawidłowe funkcjonowanie strony pod względem technicznym wpływa na pozytywne wrażenia jej odbiorców i ostatecznie prowadzi do konwersji. Co więcej, ma też duże znaczenie dla robotów Google, które lepiej rozumieją zawartość Twojej witryny i w rezultacie pozwalają uzyskać jej lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jeśli zależy Ci na poprawie funkcjonowania Twojej strony i podniesieniu zadowolenia klientów, pomyśl o wdrożeniu przemyślanej paginacji. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się do tego przydatne.

Izabela Michalska