Sitemap: czym jest, do czego służy i jak ją stworzyć?

Marlena Czaczkowska
27 lutego, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
sitemap-czym-jest-do-czego-sluzy-i-jak-ja-stworzyc

Dobra, przynosząca oczekiwane efekty strona internetowa to ta odpowiednio zoptymalizowana. Jednak nawet najlepiej przeprowadzane działania nie przyniosą efektów, jeśli roboty internetowe nie będą w stanie odnaleźć wszystkich podstron, które powinny znaleźć się w indeksie. Koniecznością jest stworzenie wartościowej sitemap. Co to jest mapa strony? Do czego służy? A co najważniejsze — jak ją stworzyć? Podpowiadamy poniżej!


Sitemap: co to?

Aby treści znajdujące się na Twojej witrynie internetowej były lepiej widoczne dla osób korzystających z wyszukiwarki Google, wpierw muszą one zostać zauważone przez ich roboty. Zadanie to znacznie ułatwi mapa strony. Co to takiego?

Mapa witryny internetowej, inaczej określana jako mapa strony, mapa serwisu czy sitemap, to plik XML, w którym została zawarta lista wszystkich jej podstron. Co więcej, mapa strony zawiera także ważne informacje na ich temat. Można bowiem znaleźć w niej m.in. ważność danych linków czy daty ich ostatnich aktualizacji. A to wszystko nie byłoby możliwe bez formatu XML.

XML, czyli rozszerzalny język znaczników

Format XML, czyli Extensible Markup Language, jest uniwersalnym językiem znaczników. Z jego pomocą można przechowywać, przesyłać i rekonstruować różnorodne dane, co przekłada się na możliwość jego wykorzystania przy mapach strony. Pozwala on na reprezentowanie strukturalnie ułożonych danych, które są czytelne niezależnie od technologii czy platformy, jaką wykorzystuje zapoznający się z nimi system.

Do czego służy sitemapa?

Mapa strony to jeden z wielu czynników, który ma znaczny wpływ na indeksowanie danej witryny internetowej. Odpowiednio skonstruowana sitemap jest szczególnie ważna przy bardzo rozbudowanych stronach, np. sklepów internetowych, składających się z licznych podstron kategorii produktów. Dzięki niej istnieje możliwość „pokazania” internetowym robotom wszystkich podstron danej witryny.

Tym samym sitemap pozwala na właściwie zaindeksowane danych adresów URL, co przekłada się na zwiększenie ich widoczności, a także rozpoznawalność danej strony. To zaś sprawia, że może ona zostać znaleziona przez osoby korzystające z wyszukiwarek Google, dzięki czemu więcej potencjalnych odbiorców trafia na Twoją witrynę internetową.

Co powinna zawierać sitemapa?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, każda mapa strony www posiada identyczną strukturę, dzięki czemu może być bez problemu odczytywana przez różne systemy. Składają się na nią znaczniki określające poszczególne wartości. Jak dokładnie to wygląda i co powinna zawierać? Przyjrzyj się poniższemu przykładowi sitemapy, wygenerowanemu na adresie https://sempai.pl/o-firmie/.

przykładowa sitemapa

Powyższa mapa serwisu opiera się na kilku najważniejszych znacznikach. Są to:

  • znaczniki URLSET;
  • znaczniki URL;
  • znaczniki loc;
  • znaczniki lastmod;
  • znaczniki priority.

Każda sitemap xml rozpoczyna i kończy się na znaczniku URLSET, wskazującym na konkretny zestaw adresów URL i pozwalającym na ich indeksacje przez roboty internetowe. Kolejnym jest znacznik URL, który oznacza opis nowej podstrony mapy. Jest on najważniejszą składową każdej sitemap, bez której nie może się ona obyć. Tuż pod nim pojawia się znacznik loc (location), w którym umieszczany jest adres URL danej witryny.

Następnym elementem mapy xml jest last mod (last modified), określający datę ostatniej modyfikacji. Ostatnim znacznikiem zaś jest priority, czyli określenie ważności danej strony dla wyszukiwarek. Wartość ta może oscylować między 0,0 a 1,0, przy czym domyślna wartość to 0,5. Dzięki obecności tego znacznika możesz ustalić, która strona w Twojej sitemap jest ważniejsza, i w związku z tym którą jako pierwszą powinny wyświetlać wyszukiwarki internetowe.

Wyżej wymienione znaczniki to podstawa, jaką powinna zawierać każda mapa xml. Warto jednak wiedzieć, że może pojawić się w niej także dodatkowy — znacznik changefreq, umieszczony pomiędzy lastmod i priority. Określa on częstotliwość aktualizacji danej strony. Taki zapis pojawia się wtedy w języku angielskim i może to być m.in. daily (codziennie), weekly (co tydzień), yearly (co roku) lub never (nigdy).

Jak stworzyć sitemap?

Gdy już wiesz, z czego powinna się składać mapa serwisu, czas na stworzenie odpowiedniej dla swojej witryny. Jak zrobić sitemap? Jeśli indeksowana witryna jest niewielka, możesz zrobić ją samodzielnie. Musisz jedynie pilnować zachowania odpowiedniej struktury mapy, aby mogła ona zostać sczytana przez roboty wyszukiwarek.

Co jednak, gdy witryna jest obszerna, a Ty nie chcesz tracić czasu na tworzenie sitemap samodzielnie? Świetnym wsparciem będą dedykowane narzędzia, dzięki którym utworzysz wartościową mapę strony bez najmniejszego wysiłku. Może odbywać się to na dwa sposoby: na zewnątrz i wewnątrz danej strony internetowej.

Generatory sitemap

Jednym z wygodnych rozwiązań przy tworzeniu map witryny na zewnątrz są generatory w formie aplikacji webowych. Z ich pomocą możliwe jest stworzenie sitemap w bardzo prosty i szybki sposób. Wystarczy, że w wyznaczone miejsce wrzucisz adres URL swojej witryny, a taka aplikacja wygeneruje za Ciebie mapę witryny. Gdy skończy, wystarczy, że pobierzesz ją ze strony i wyślesz na swój serwer. Przykładem takiej aplikacji webowej jest strona https://www.xml-sitemaps.com/ czy https://www.mysitemapgenerator.com/.

Jak wygenerować mapę witryny na WordPress?

Generowanie map witryn na zewnątrz może wiązać się z wieloma nieprawidłowościami wynikającymi np. z zagubieniem się narzędzia w obrębie danej strony, co często skutkuje m.in. błędnie wygenerowanymi adresami URL. Jeśli chcesz tego uniknąć, lepszym rozwiązaniem będzie wewnętrzne generowanie mapy strony przez CMS, na którym opiera się Twoja witryna. Jest to WordPress? (Przeczytaj także: WordPress – najważniejsze informacje) W takim razie nie musisz się obawiać, że będzie to skomplikowany proces.

Przeczytaj również: Pozycjonowanie WordPress – krok po kroku

Jak powstaje mapa strony WordPress? Wystarczy, że zainstalujesz jedną z polecanych wtyczek. Do najpopularniejszych zaliczyć można Yoast Seo, która tworzy WordPress sitemap w bardzo przejrzysty sposób. A co więcej, robi to automatycznie, więc nie musisz się martwić o ręczne aktualizowanie swojej mapy. Poniżej umieszczona jest WordPress mapa witryny https://sempai.pl/blog/, która została stworzona właśnie przy użyciu wtyczki Yoast Seo. Zobacz, jak czytelna jest to mapa.

sitemap bloga sempai

Gdzie umieścić sitemap?

Sitemap xml powinien znajdować się na serwerze wraz ze stroną, której dotyczy. Dokładna lokalizacja czy nawet sama nazwa pliku może mieć różne formy, ważna jest sama jego dostępność. Najczęściej jego lokalizacja udostępniana jest pod adresem w formie nazwatwojejdomeny.pl/sitemap.xml, ale nie tylko, na przykład:

  • https://sempai.pl/post-sitemap.xml
  • https://sempai.pl/sitemap_index.xml
  • https://sempai.pl/page-sitemap.xml

Pamiętaj, że rozmiar pliku XML ma znaczenie. Maksymalna wielkość, jaką może osiągać, to 50 MB. I co ważne, liczba adresów w jednej mapie strony także jest ograniczona — ich górny limit wynosi 50 tysięcy. Jeśli więc Twoja strona internetowa jest bardziej złożona, podstaw na stworzenie kilku mniejszych plików XML oraz wspólnego indeksu tych map. W ten sposób ominiesz obowiązujące limity, a także zachowasz bardziej przejrzystą strukturę całej mapy witryny.

Jak sprawdzić działanie sitemap?

Mapa strony stworzona i wrzucona na serwer? W takim razie czas na sitemap checker. Jak sprawdzić, czy mapa witryny odpowiednio funkcjonuje? Analizę indeksowania możesz przeprowadzić w Google Search Console.

Google Search Console sitemaps dostępne są w lewym panelu pod hasłem “Mapy witryn”. Wystarczy więc, że otworzysz tę zakładkę, a Twoim oczom ukażą się zaindeksowane mapy. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, przy rubryce określonej jako “Stan” zobaczysz napis o treści “Sukces”. Jeżeli zaś Google napotkało jakieś trudności w indeksacji i się ona nie powiodła, znajdziesz tam opis problemu, który zaistniał.

Pamiętaj także, by systematycznie zaglądać do zakładki w Google Search Console obrazującej stan indeksowania. Pozwoli Ci to na stałą kontrolę stanu swojej witryny oraz problemach, jakie napotkały Twoje adresy URL.

Sitemap, czyli mapa strony, to bardzo ważny protokół, który umożliwia indeksację w wyszukiwarkach internetowych. Pamiętaj, że bez niego odnalezienie poszczególnych podstron Twojej witryny przez roboty Google będzie niemożliwe. Zadbaj więc o właściwy wygląd mapy swojej witryny, a przełoży się to na ruch na Twojej stronie.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Marlena Czaczkowska

Content Marketing Specialist

Miłość do poprawnie stawianych przecinków i kropek zauważyłam u siebie już w podstawówce. Czy może być bowiem większa przyjemność od wytknięcia komuś tej drobnej pomyłki w tekście pisanym? Ale to wszystko oczywiście z przymrużeniem oka ;) Jako copywriterka najchętniej piszę o zdrowiu i roślinach, ale niestraszne są mi także tematy wymagające głębszego reaserchu. Po godzinach uwielbiam malowanie po numerach, jazdę rowerem i grzebanie w ogródku.